جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

اهداف تشکیل شورای رهبری ریاستی یمن

۱۴۰۱/۰۱/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری یمن که به گفته برخی منابع رسانه‌ای تحت بازداشت خانگی آل سعود به سر می‌برد، در ریاض از برکناری «علی محسن الاحمر» معاون خود و واگذاری قدرت خود و او به نهادی موسوم به «شورای رهبری ریاستی» خبر داد. وی اعلام کرد که این شورا به ریاست «رشاد محمد العلیمی» و با عضویت هفت نفر دیگر کلیه اختیارات ریاست‌جمهوری و معاونت آن را به دست خواهد گرفت. کامران کرمی- پژوهشگر مسائل شبه جزیره عربی

شورای رهبری ریاست جمهوری یمن ترکیبی از نیروهای شمالی و جنوبی است که با فشار عربستان سعودی و هماهنگی با امارات متحده عربی شکل گرفته است و بنا دارد مذاکرات سیاسی با انصارالله را به پیش ببرد.

شخصیت‌های وابسته به شمال شامل رشاد محمد العلیمی رئیس شورای فرماندهی و از اعضای حزب موتمر الشعبی العام؛ سلطان علی العراده وابسته به حزب اصلاح، طارق محمد صالح وابسته به حزب موتمر الشعبی و فرمانده نیروهای ساحل غرب و عثمان حسین مجلی وابسته به حزب موتمر الشعبی می‌باشد. چهار نفر از اعضای این شورا نیز شخصیت‌های وابسته به جنوب را شامل می‌شوند که عبارتند از: عبدالرحمن ابوزرعه از فرماندهان نیروهای عمالقه؛ عبدالله العلیمی باوزیر وابسته به حزب اصلاح، عیدروس قاسم الزبیدی رییس مجلس انتقالی جنوبی و فرج سالمین البحسنی وابسته به حزب سوسیالیستی.

ترکیب این شورا دربرگیرنده نیروهای وفادار به ائتلاف سعودی است که در طول این هفت سال با سطوح و درجه بندی متفاوت در مقابل انصارالله صف آرایی کرده‌اند.

این شورا محصول و خروجی گفت وگوهای یمنی-یمنی منهای انصارالله در ریاض است که به ابتکار دبیرکل شوررای همکاری خلیج‌فارس از 30 مارس تا 7 آوریل شکل گرفت و با استعفای منصور هادی و معاون او سرلشگر محسن الاحمر موجودیت پیدا نمود. وظیفه این شورا پیشبرد مذاکرات سیاسی و مدیریت شرایط کنونی در فرآیند دولت انتقالی است تا زمانی که گفت وگوها بتواند به چگونگی استقرار دولت در پسابحران یمن منتج شود.

اما آنچه زمینه‌های این نقل و انتقال قدرت درون ائتلاف را فراهم کرد، آتش بس سراسری دو ماهه اعلام شده بود. در واقع طرف‌های درگیر در بحران یمن به پیشنهاد سازمان ملل درباره آتش بس دو ماهه پاسخ مثبت دادند که این توافق از 2 آوریل به اجرا در آمد. بر اساس این آتش‌بس همه عملیات نظامی زمینی، هوایی و دریایی متوقف می‌شود. بر اساس بندهای این توافق، ۱۸ کشتی حامل سوخت وارد بندر الحدیده می‌شود و هر هفته به دو پرواز اجازه استفاده از فرودگاه صنعاء داده می‌شود. از جمله دیگر بندهای این توافق، نشست بین طرف‌ها برای توافق بر سر گشودن گذرگاه‌ها در تعز و دیگر استان‌ها به منظور بهبود تردد افراد در داخل یمن است.

آنچه در این میان بسیار مهم و کلیدی است ترکیب این شورای شکل گرفته است که بنا دارد شرایط مذاکرات سیاسی با انصارالله را آغاز کند و از آن مهم‌تر زمینه‌های انتقال سیاسی به یک دولت فراگیر در یمن را نیز فراهم کند. مسئله‌ای که با وجود تضادها و تعارضات منافع در جبهه ائتلاف از یکسو و از سوی دیگر در ارتباط با انصارالله، از ابهامات و پیچیدگی‌های مختلفی برخوردار است.

حضور عیدروس الزبیدی، رئیس مجلس الانتقالی جنوب که در طول دو سال گذشته تعارض منافع گسترده‌ای با منصور هادی و حزب اصلاح بر سر چگونگی مدیریت استان‌های جنوبی داشته است، یکی از این ابهامات است که چگونه قرار است در افق سیاسی پیش‌رو و به فرض ایجاد یک دولت فراگیر، منافع متعارض خود را با ائتلاف و انصارالله به سطح تقارن برساند. به‌ویژه که قدرت جنوبی‌ها و قوی بودن گرایشات تجزیه طلبانه و گریز از مرکز درون آنها که به پیش از اتحاد در دهه 90 و اتفاقات سیاسی پسااتحاد برمی گردد، پاشنه آشیل این شورا و هرگونه توافق سیاسی خواهد بود.

از سوی دیگر به فرض وجود اتحاد درون این شورا و پیروی از یک دستورکار مشخص و روشن برای مذاکره با انصارالله- که پیش از آن می‌بایست این گشایش منجر به بازگشایی بنادر و فرودگاه‌ها و همچنین گفت وگوهای سیاسی در یک کشور بیطرف باشد؛ چگونگی مدیریت مذاکرات سیاسی شکل دهنده به دولت فراگیر با حضور انصارالله گام دشوار و پیچیده و شاید به تعبیری ماموریت غیرممکنی است که با معادلات میدانی یمن و تقسیم‌بندی حوزه‌های نفوذ همخوانی ندارد.

چگونگی مشارکت در قدرت، تقسیم مناصب، سهم‌بری از بودجه، تحویل سلاح و تنظیم سیاست امنیتی و خارجی دولت آینده ابهاماتی است که دستیابی به ایده دولت فراگیر با حضور همه گروه‌های یمنی را بیشتر به یک طنز تشبیه می‌کند. اگرچه بنظر می‌رسد این شورا محصول شکل گیری یک واقعیت سیاسی نزد سعودی‌ها مبنی بر شکست راهبرد تهاجم نظامی و فرسایشی کردن بحران به قصد شکننده کردن مقاومت و تاب آوری انصارالله و متحدان آن است، اما ریاض در تلاش است بار جنگ و درگیری‌ها در یمن را به تقابل‌های یمنی-یمنی تبدیل کند. مضاف بر اینکه پیچیدگی‌های صحنه سیاسی یمن، فرآیند مذاکرات سیاسی را تبدیل به روندی طولانی و فرسایشی خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *