جدیدترین مطالب

نقش ایران در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران به‌عنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیت‌های راهبردی قابل‌توجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، می‌تواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.

نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بین‌الملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریع‌تر و مستقیم‌تر را فراهم کرد و نیاز به واسطه‌ها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستم‌های هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد، همان‌طور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بین‌الملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بین‌الملل به‌ویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیده‌ترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بین‌المللی می‌رسد.

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

دغدغه‌ها و پیامدهای داخلی جنگ 12 روزه برای ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هر جنگی فارغ از کوتاه یا طولانی مدت بودن آن، و اینکه به چه نحوی (آتش‌بس، ترک محاصمه و صلح) پایان یابد با مسأله‌ای به نام «روز بعد» (The Day After) مواجه است. منظور از فردای پایان جنگ، روزی است که پیامدهای جنگ در عرصه‌های گوناگون سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و … به تدریج خود را به طرف‌های جنگ نمایان می‌کند. جنگ تحمیلی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا علیه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

Loading

أحدث المقالات

نقش ایران در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران به‌عنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیت‌های راهبردی قابل‌توجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، می‌تواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.

نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بین‌الملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریع‌تر و مستقیم‌تر را فراهم کرد و نیاز به واسطه‌ها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستم‌های هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد، همان‌طور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بین‌الملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بین‌الملل به‌ویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیده‌ترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بین‌المللی می‌رسد.

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

دغدغه‌ها و پیامدهای داخلی جنگ 12 روزه برای ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هر جنگی فارغ از کوتاه یا طولانی مدت بودن آن، و اینکه به چه نحوی (آتش‌بس، ترک محاصمه و صلح) پایان یابد با مسأله‌ای به نام «روز بعد» (The Day After) مواجه است. منظور از فردای پایان جنگ، روزی است که پیامدهای جنگ در عرصه‌های گوناگون سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و … به تدریج خود را به طرف‌های جنگ نمایان می‌کند. جنگ تحمیلی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا علیه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

Loading

ملاحظات و نگرانی‌های چین در قبال جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: موضع "نه حمایت نه مخالفت چین" با جنگ روسیه علیه اوکراین به خاطر این است که این کشور از یک سو از برخی انگیزه‌های قوی برای حمایت از روسیه و پیروزی مسکو در تقابل با غرب برخوردار است و از سوی دیگر از تبعات منفی تحریم‌های روسیه و تکرار آن برای خود نگران است. دکتر طهمورث غلامی-کارشناس مسائل بین‌الملل

دولت چین و روسیه در سال‌های اخیر همکاری‌های زیادی در عرصه سیاسی و اقتصادی آغاز کرده‌اند. این دو کشور منافع مشترکی در آسیای مرکزی و در قالب سازمان شانگهای دارند و در سطح بین‌المللی نیز همگرایی‌های سیاسی آن‌ها رو به افزایش است. از طرفی در اسناد امنیت ملی آمریکا از هر دو کشور به عنوان تهدید یاد شده است. در سند امنیت ملی موقت آمریکا، چین به مثابه یک تهدید برای جایگاه جهانی آمریکا و از روسیه به عنوان تهدیدی برای نظم بین‌الملل یاد شده است. همین موضوع سبب شده که چین و روسیه به برخی درک‌های مشترک در باره ضرورت همکاری برسند.

هنگامی که ایالات متحده و کشورهای غربی در باره امکان حمله روسیه به اوکراین سخن گفتند رئیس جمهور روسیه به چین رفت و به بهانه المپیک زمستانی پکن با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. از همان زمان این تصور شکل گرفت که روسیه در مسئله اوکراین بر روی کمک‌های اقتصادی چین حساب ویژه‌ای باز کرده است. با حمله روسیه به اوکراین در 5 اسفند 1400، دولت چین در وضعیتی قرار گرفت که باید موضع‌گیری می‌کرد. رئیس جمهور روسیه با همتای چینی خود گفتگوی تلویزیونی انجام داد. در این گفتگو رئیس جمهور چین اعلام کرده بود که نگرانی‌های امنیتی روسیه از طرف ناتو و غرب را درک می‌کند. این موضوع گیری چین، به مثابه مشروع دانستن اقدام روسیه تفسیر شد.

با واکنش منسجم و یکپارچه کشورهای غربی به روسیه و وضع تحریم‌های شدید علیه مسکو، موضع چین بتدریج با تعدیل و مبهم‌گویی بیشتری روبرو شد. چین به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل رای منفی داد و در موضع‌گیری‌های بعدی از یک طرف بر حمایت خود از حفظ تمامیت ارضی کشورها و مخالفت با جنگ تاکید کرد و از سوی دیگر ابزار تحریم غرب علیه روسیه و گسترش ناتو به سمت غرب را مورد نکوهش قرارداد. بدین ترتیب دولت چین نه از حمله روسیه به اوکراین حمایت صریح کرد و نه به شکل صریح حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد. برای فهم چرایی مواضع مبهم و دو پهلوی چین باید به چند نکته مهم توجه کرد:

اول اینکه چین به خوبی به این نکته واقف است که تضعیف روسیه یا شکست پوتین برای این کشور پیامد استراتژیک به دنبال دارد. بدین معنی که در نبود روسیه، چین به تنها قدرت بزرگ جهانی تبدیل می‌شود که در کانون توجه آمریکا قرار می‌گیرد و ایالات متحده قادر است با آسودگی بیشتری بر چین تمرکز کند. همچنین تضعیف روسیه می‌تواند منجر به شکل‌گیری منابع ناامنی در آسیای مرکزی شود که تبعات آن برای چین جدی است.

دوم اینکه استراتژیست‌های چینی این ارزیابی را دارند که به هر میزان ایالات متحده در مناطق دیگر جهان درگیر باشد امکان تمرکز بر چین و مسائل شرق آسیا برای آن کم می‌شود و این به مثابه خرید زمان برای چین به منظور رشد بیشتر است. از این منظر اگر ایالات متحده بتواند دچار یک تقابل فرسایشی در مناطقی مانند شرق اروپا یا خاورمیانه شود، از آزادی عمل واشنگتن در شرق آسیا کاسته می‌شود. از این منظر شاید چینی‌ها متمایل باشند به روسیه کمک کنند تا مسکو بتواند بیشتر آمریکا را در شرق آسیا درگیر کند.

سوم اینکه در شرایط فعلی برای چین اقتصاد اولویت نخست است و مایل نیست در تقابل روسیه و غرب اقتصاد آن آسیب ببیند. از طرفی چین وقتی حجم اعمال تحریم‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن علیه روسیه را ملاحظه کرد، نگران تبعات منفی آن تحریم‌ها برای اقتصاد خود و ابتکارات تجاری و بازرگانی آن شد. بدین خاطر باید گفت که اگر دو نکته نخست چین را تشویق می‌کند که روسیه را در جنگ علیه اوکراین یاری دهد، این عامل سبب احتیاط و خویشتن‌داری چین در نزدیکی صریح و عریان به روسیه می‌شود.

نکته چهارم درس جنگ اوکراین برای مسئله تایوان است. احتمالا مقامات چینی این نکته را مدنظر داشته‌ و دارند که موفقیت روسیه در تسلط بر مناطقی از اوکراین این امکان را فراهم می‌کند که چین هم بتواند روزی در صورت نیاز تایوان را با توسل به گزینه نظامی به خاک خود ضمیمه کند. اما واکنش شدید مبتنی بر ابزار تحریم غرب به روسیه، مقامات چینی را نگران کرده است. بدین معنی که ممکن است آن‌ها نیز در صورت تلاش برای تسلط بر تایوان از طریق تهاجم نظامی، با ابزار تحریم غرب مواجه شوند. در سیاست بین‌الملل مفهومی تحت عنوان جامعه‌پذیری و یادگیری وجود دارد که بدین معنی است که دولت‌ها از رفتار و سرنوشت دولت‌های دیگر درس و عبرت می‌گیرند و تلاش می‌کنند آن دسته از رفتار دولت‌هایی که برای آن‌ها هزینه زیاد در پی داشته است را تکرار نکنند. شاید غرب با وضع تحریم‌های شدید علیه روسیه این پیام را به پکن داد که انجام رفتار مشابه توسط چین علیه تایوان چه پیامدی به دنبال دارد.

لذا در پایان باید گفت که موضع “نه حمایت نه مخالفت چین” با جنگ روسیه علیه اوکراین به خاطر این است که این کشور از یک سو از برخی انگیزه‌ها ی قوی برای حمایت از روسیه و پیروزی مسکو در تقابل با غرب برخوردار است و از سوی دیگر از تبعات منفی تحریم‌های روسیه و تکرار آن برای خود نگران است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر