جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

رویکرد آمریکا و روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

۱۴۰۰/۱۱/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: منازعه رژیم صهیونیستی با فلسطین و اعراب، اصلی‌ترین کانون منازعه در خاورمیانه است و نقش زیادی در ورود آمریکا به موضوعات مختلف این منطقه داشته است. دکتر فاطمه نکولعل آزاد-کارشناس مسائل غرب آسیا

از زمان صلح مصر با رژیم صهیونیستی در 1978 تاکنون، همواره یکی از مهمترین مسائل سیاست خارجی آمریکا این بوده است که سیاست این کشور در قبال منازعه یاد شده چیست؟ در واقع یکی از شاخصه‌های ارزیابی سیاست خارجی روسای جمهور آمریکا بعد از پایان دوره آن‌ها این بوده که در حل منازعه فوق چه دستاوردی داشته‌اند.  بر این مبنا باید گفت که بعد از پیمان صلح اردن و رژیم صهیونیستی در اکتبر 1994، روسای جمهور بعدی آمریکا موفقیتی در عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی نداشتند.

تا پیش از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، این باور نزد روسای‌جمهور آمریکا وجود داشت که حل منازعه فلسطین-رژیم صهیونیستی بر حل منازعه رژیم صهیونیستی- کشورهای عربی تقدم دارد. ترامپ این باور را کاملا تغییر داد و با حمایت یکجانبه از رژیم صهیونیستی، موفق شد در ماه‌های پایانی کار خود چهار کشور عربی بحرین، امارات متحده عربی، سودان و مراکش را در چارچوب توافق‌های موسوم به ابراهیم به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی سوق دهد.

بعد از گذشت بیش از یک سال از ریاست جمهوری ترامپ، هیچ کشور عربی دیگری اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نکرده است. در حالیکه ترامپ پس از اینکه توافق عادی‌سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی را اعلام کرد، گفت به‌غیراز امارات، بحرین و سودان، حداقل پنج کشور دیگر در صف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. عدم پیشبرد توافق‌های ابراهیم در یک سال گذشته سبب شده است که برخی تحلیلگران اینگونه تفسیر کنند که بایدن تمایلی به ادامه سیاست ترامپ ندارد و اساسا مسئله اعراب-رژیم صهیونیستی برای او اولویت ندارد. این نگاه توسط محافل فکری-رسانه‌ای جمهوری‌خواه مطرح می‌شود.

در مقابل عده‌ای دیگر باور متفاوتی دارند و بایدن را حامی تداوم سیاست عادی‌سازی می‌دانند. از دیدگاه آنها، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا از سیاست عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تمجید و به گرمی از آن استقبال کرده است.

دن شاپیرو، مدیر کل مسائل خاورمیانه در شورای امنیت ملی و سفیر دولت باراک اوباما در رژیم صهیونیستی بر این باور است که دولت بایدن به فرایند عادی‌سازی کمک خواهد کرد اما به احتمال فراوان وی این موضوع را به سیاست تشکیل دولت فلسطینی گره خواهد زد. این سخن شاپیرو از این جهت درست است که بایدن و تیم سیاست خارجی او، حامی ایده تشکیل دو دولت هستند.

در این راستا توجه به نتایج نظرسنجی‌ها در ایام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 2020 و بعد از پیروزی بایدن نیز می‌تواند جالب باشد. بر اساس نظرسنجی‌هایی که پیش از انتخابات آمریکا برگزار شد، اکثریت مردم رژیم صهیونیستی (63.3 درصد) حامی انتخاب مجدد ترامپ بودند. در مقابل، حدود 18 درصد از پیروزی بایدن حمایت کردند. به همین دلیل، پیروزی بایدن باعث نگرانی اکثریت اسرائیلی‌ها شده است. یک نظرسنجی که توسط جروزالم پست و مآریو انجام شده است نشان می‌دهد که بعد از انتخاب بایدن، اتباع رژیم صهیونیستی گرایش محافظه‌کارانه‌تری پیدا کرده‌اند و اقبال آن‌ها به احزاب دست‌راستی بیشتر شده است.  بایدن طرفدار طرح صلح دو دولت و فرایندهای صلح اسلو است که مطلوب جریان‌های راست در رژیم صهیونیستی نیست. در مقابل هرچند گروه‌های فلسطینی از پیروزی بایدن استقبال کرده و بعد از وقفه‌ای طولانی به دنبال برگزاری انتخابات هستند اما باید به این نکته توجه داشت که  راست‌گراها موضع متفاوتی دارند.

بر مبنای آنچه گفته شد؛ اگرچه ممکن است کشورهای عرب دیگری در آینده نزدیک رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسند و یا گفتگوهای صلح با آن را آغاز کنند اما همانند گذشته در حوزه صلح فلسطین- رژیم صهیونیستی پیشرفت خاصی صورت نخواهد گرفت. زیرا طرف فلسطینی در موضع ضعف است و طرف مقابل آن نه تنها تحت حاکمیت راست‌گراها قرار دارد، بلکه اساسا با سیاست دو دولت مورد حمایت بایدن نیز مخالف است. از این رو باید شناسایی رژیم صهیونیستی توسط چند کشور عربی دیگر را که ممکن است در دوره بایدن نیز رخ دهد، از منازعه مستقیم رژیم صهیونیستی-فلسطین که هسته سخت منازعه است، تفکیک کرد. ترامپ نیز در حل منازعه فلسطین-رژیم صهیونیستی دستاورد و موفقیتی نداشت و برای جو بایدن نیز چنین خواهد بود.

در این رابطه، اگر عادی سازی‌های احتمالی بیشتری در روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی رخ دهد، پیامدهایی برای ثبات منطقه دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. پیامد نخست این است که تداوم فرایند عادی‌سازی با چند کشور عربی دیگر، علیرغم مخالفت ملت‌های منطقه، کار را برای سایر کشورهای عرب آسان می‌کند که اقدامی مشابه انجام دهند. برای مثال اگر عربستان عادی‌سازی روابط را انجام دهد کار برای دیگر کشورهای عرب در انجام اقدام مشابه به مراتب آسان‌تر می‌شود. دوم اینکه تداوم روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به این رژیم کمک می‌کند تا بدون عقب‌نشینی از اراضی فلسطین به توافق با کشورهای عربی دست یابد و فلسطینیان را بیشتر تحت فشار قرار دهد. سوم اینکه با توجه به پیامدهای راهبردی و مخرب تداوم روند یادشده، این امر با مخالفت و واکنش های محور مقاومت در منطقه مواجه خواهد شد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *