جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

زاخارووا: ناتو قصد دارد روسیه را به مسابقه تسلیحاتی بکشاند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره هدف اصلی مانورهای نظامی ناتو، ادعای سیاست تهاجمی مسکو، علت تشدید کنترل ترددها در مرزهای روسیه و ادعای آمریکا درباره عدم تمایل مسکو و پکن به انجام اصلاحات در سازمان ملل صحبت کرد. 

زاخارووا: ناتو قصد دارد روسیه را به مسابقه تسلیحاتی بکشاند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره هدف اصلی مانورهای نظامی ناتو، ادعای سیاست تهاجمی مسکو، علت تشدید کنترل ترددها در مرزهای روسیه و ادعای آمریکا درباره عدم تمایل مسکو و پکن به انجام اصلاحات در سازمان ملل صحبت کرد. 

Loading

ابعاد و پیامدهای همکاری موشکی چین و عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سی ان ان اخیرا در گزارشی اعلام کرد که عربستان سعودی همکاری فعالانه‌ای با چین برای توسعه موشک‌های بالستیک دارد. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که این شبکه از منابع خود به دست آورده عربستان دست‌کم در یک پایگاه، در حال تولید موشک‌های بالستیک است. کامران کرمی – پژوهشگر مسائل عربستان

سابقه همکاری‌های موشکی چین و عربستان سعودی به اواخر جنگ سرد مربوط می‌شود که ریاض نسبت به خرید موشک‌های بالستیک DF-3 برد بلند که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، اقدام کرد. در سال 2006 نیز این همکاری‌ها منجر به خرید نسل جدید موشک‌های بردکوتاه DF-21 شد و سال 2019 و سپس اخیرا در اواخر دسامبر 2021 فاش شد که این همکاری‌ها به شکل تولید بومی موتور موشک رسیده است. بنابراین در فرآیند این همکاری‌های موشکی ریاض به دنبال اهداف دفاعی و بازدارندگی تهاجمی است که ناشی از پویایی‌ها و شرایط متغیر منطقه‌ای و بین‌المللی است که ادراک این بازیگر را از روندهای در حال وقوع شکل داده است. همچنین این اقدامات را می‌بایست بخشی از متنوع کردن سبدهای خرید تسلیحاتی از سوی عربستان دانست که زمینه را برای تحقق اهداف سند چشم انداز ناظر بر تولید بومی تسلیحات از میزان 2 درصد در سال 2016 به 50 درصد در سال 2030 فراهم خواهد کرد.

در صورت صحت همکاری عربستان و چین در تولید موشک‌های بالستیک و تولید انبوه آن‌ها در چشم انداز پیش‌رو باید گفت این مدل تسلیحات از جنبه بازدارندگی موشکی به خصوص در مقابل توانمندی‌های ایران و تهدیدات گروه‌های مقاومت به‌ویژه در یمن دارای اهمیت است و الزاما قابلیت تهاجمی خاص همچون خرید جنگنده را برای کشورها ندارد. در واقع به موازات درگیری عربستان در بحران­های منطقه، افزایش تنش و تهدید زیرساخت‌های حیاتی عربستان، زمینه برای استفاده از این موشک‌ها فراهم خواهد شد و قاعدتا ریاض با اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌تواند در کانون‌هایی چون یمن به مدیریت جنگ بپردازد.

در همین حال، همانطور که جفری لوئیس، یک کارشناس تسلیحات و استاد موسسه مطالعات بین‌المللی میدل‌بری گفته است برنامه عربستان برای تولید موشک‌های بالستیک موجب پیچیده‌تر شدن معادلات منطقه‌ای خواهد شد؛ زیرا این کشور علاوه بر اینکه رقیب منطقه‌ای ایران است، شریک رویکرد آمریکا، اروپا، رژیم صهیونیستی و دیگر امیرنشین‌های خلیج‌فارس برای کنترل ایران نیز هست.

طبیعتا بخشی از الگوی رفتاری عربستان و امارات در قبال چین، ناشی از تغییرات رخ داده در استراتژی خاورمیانه‌ای آمریکا و تمرکز راهبردی این کشور بر چین است که باعث گردیده تا متحدان سنتی عرب آمریکا نسبت به تعهدات گسترده‌ای که ایالات متحده در دهه‌های گذشته در قبال امنیت آنها ارائه می‌داد، دچار نگرانی و نااطمینانی شوند. مضاف بر این، واقعیت‌های مربوط به عناصر قدرت چین و گسترش نقش این بازیگر در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی هم باعث شده تا بازیگرانی چون ریاض و ابوظبی نسبت به بهره مندی از نقش پکن در معادلات ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک ترغیب شوند. بخصوص که متنوع کردن شرکای بین‌المللی و ایجاد موازنه نرم در برابر ایالات متحده می‌تواند در شرایط متغیر منطقه ای، زمینه را برای گرفتن امتیازات احتمالی از واشنگتن فراهم کند. برای نمونه بازی عربستان با سامانه S400 و بازی امارات با جنگنده‌های F35 بخشی از ظرافت‌های امتیازگیری دو کشور از قدرت‌های بزرگ است.

چین نیز از این رهگذر تلاش می‌کند با بسیاری از بازیگران منطقه‌ای به پیشبرد همکاری‌های اقتصادی و نظامی بپردازد و از ظرفیت‌های بازیگران مختلف در قالب راهبرد کمربند-راه منتفع شود. از این‌رو علیرغم همکاری‌های موشکی عربستان و چین، که اقدامی در مقابل ایران تلقی می‌شود و برای جبران آن، انتظار می‌رود چین پیشبرد همکاری‌های راهبردی با ایران را با جدیت بیشتری در دستور کار قراردهد، به‌ویژه که رفع تحریم‌های ایران فضای بسیار مساعدی برای همکاری فعالانه‌تر چین مهیا خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *