جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

اردن: فاجعه انسانی در غزه رو به وخامت است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه و مهاجران اردن، امروز (شنبه) با بیان اینکه فاجعه انسانی در نوار غزه بدون راه حل های مشخص در حال بدتر شدن است، تاکید کرد: در حال حاضر هیچ چشم اندازی برای پایان دادن به تجاوزات علیه نوار غزه وجود ندارد.

مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران – مسکو

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا در گفتگویی گفت: ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و اآریکا پرداخته، متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند.

کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست

تهران- ایرنا- «ولودمیر اولنیک» نماینده پیشین پارلمان اوکراین، کمبود سرباز را مهمترین چالش پیش‌روی کشورش در مسیر جنگ با روسیه دانست و گفت که ارائه مهمات به کی‌یف از سوی غرب نمی‌تواند این وضعیت را جبران کند.

Loading

فرازوفرود سیاست خارجی مکرون در قبال ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۳ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سیاست خارجی فرانسه به‌عنوان هفتمین اقتصاد دنیا در طول چهار سال گذشته تحت‌الشعاع متغیرهای زیادی از قبیل روی کار آمدن ترامپ، شیوع بحران کرونا، بحران جلیقه زردها، برگزیت و سرعت روند تحولات در منطقه خاورمیانه قرار داشت. چنین متغیرهایی بی‌تردید مناسبات و همکاری‌های دو کشور ایران و فرانسه را نیز در این مدت تحت‌الشعاع قرار داده است. هادی خزاعی – کارشناس مسائل اروپا

مصادف شدن بخش اعظم سال‌های ریاست جمهوری مکرون (از 14 می‌2017 تا ژانویه 2020) بر فرانسه با سال‌های حکومت ترامپ بر آمریکا با توجه به رویکرد سیاسی و اقتصادی ترامپ مبتنی بر یک‌جانبه‌گرایی و صرفاً در جهت تأمین منافع اقتصادی آمریکا که بعضاً هزینه‌های اقتصادی فراوانی نیز برای برخی از کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه در پی داشت بر رویکرد مکرون در قبال تحولات ایران تاثیرگذار بود.

دراین‌بین عوامل بیرونی نیز همچون شروع واگرایی بین اعضای EU، افزایش قدرت و نقش بازیگران منطقه‌ای، افزایش نقش افکار عمومی به‌عنوان یک کانون فشار، عدم تمایل قدرت‌های بزرگ به ورود مستقیم به درگیری‌ها، استفاده از ابزار تحریم علیه شرکت‌ها، تمایل قدرت‌های اقتصادی نوظهور همچون چین و هند در ایفای نقش فعال‌تر در تحولات سیاسی بین‌المللی در کنار ضعیف شدن تبعیت کشورها از تصمیمات سازمان‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی (ضعیف شدن چندجانبه گرایی) بر رویکرد فرانسه در سیاست خارجی طی چهار سال گذشته اثر فراوانی داشته است که آن را در سه مقطع بررسی می‌کنیم:

 

1- احیای روابط از سال 2017 تا 2018

از تاریخ انتخاب مکرون به‌عنوان رئیس‌جمهور فرانسه در سال 2017 تا قبل از خروج آمریکا از برجام (مقطع اول) که مدت یک سال طول کشید و دوره احیای روابط نام‌گذاری می‌شود سیاست خارجی دو کشور بیشتر بر محورهای اقتصادی تا سیاسی متمرکز بود.

هرچند در این مدت رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتش نگرانی خود را از برنامه موشکی و نقش ایران در تحولات منطقه به‌خصوص سوریه و لبنان کتمان نمی‌کرد، اما شرکت‌های بزرگ فرانسوی با توجه به رفع تحریم‌ها در چارچوب امضای توافق‌نامه برجام، به‌سرعت و در رقابت با سایر رقبای اروپایی در تلاش برای حفظ و گسترش حضور خود در بازار ایران بودند و قراردادهای بسیار مهمی بین شرکت‌های معظم فرانسوی (توتال، پژو و رنو، ایرباس و سانوفی) با شرکت‌های ایرانی که ارزش آن‌ها بیش از 16 میلیارد دلار بود به امضاء رسید، به‌طوری‌که باعث شد تا پایان سال 2017 حجم روابط اقتصادی دو کشور به سطح نزدیک به چهار میلیارد یورو برسد.

 

2- کاهش شدید روابط و افزایش تدریجی تهدیدات (2018 تا 2020)

در این دوره که بیشترین زمان را در دوره ریاست جمهوری مکرون به خود اختصاص داده است سیاست خارجی فرانسه در قبال ایران همانند سایر شرکای اروپایی با افزایش تهدیدات ترامپ تغییر محسوسی کرد.

این کشور به‌رغم حمایت و باقی ماندن در برجام عملاً با پیشگامی در تقویت سیاست گره زدن تحولات منطقه و برنامه موشکی ایران به برجام و با خارج شدن سریع شرکت‌های فرانسوی از بازار ایران دریچه جدیدی از فشار همراه با تهدید توسل به مکانیسم ماشه را باز نمود.

واکنش دولتمردان فرانسوی به‌خصوص لودریان، وزیر خارجه این کشور در این مقطع در قبال اصرار مقامات ایرانی مبنی بر اجرای تعهدات برجامی، اتخاذ سیاست خرید زمان باهدف ممانعت از لطمه دیدن روابط استراتژیک و راهبردی فرانسه با رژیم اسرائیل و آمریکا و کسب منافع اقتصادی از توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای خلیج‌فارس و فروش تسلیحاتی به آن‌ها بود.

از سوی دیگر پاریس تلاش داشت با افزایش تهدیدات ازجمله استفاده از مکانیسم ماشه (بازگشت خودکار تحریم‌ها) و تهدید به اقدام جمعی در EU علیه ایران زمینه را برای اجرای موفق نقش میانجی‌گری احتمالی در برقراری مذاکره بین آمریکا و ایران فراهم نماید.

اتخاذ سیاست فشار بر ایران هم‌زمان با اتکا صرف بر حمایت سیاسی از برجام توسط فرانسه به‌رغم بی‌توجهی ترامپ به خطوط قرمز اروپا ازجمله اصل چندجانبه گرایی باعث گردید اعتبار فرانسه به‌عنوان یک قدرت مستقل تأثیرگذار بر تحولات بین‌المللی زیر سؤال رود به‌خصوص اینکه قبلاً نیز این کشور از آزمون‌هایی همانند مذاکرات برگزیت، بحران لیبی، سوریه و لبنان موفق خارج نشده بود. در این دوره سطح تعاملات اقتصادی با فرانسه (300 میلیون یورو) به پایین‌ترین سطح در طول سال‌های اخیر رسید.

 

3- مشروط نمودن احیای روابط به موفقیت مذاکرات وین سال (2021)

مقاومت و مواضع کشورمان مبتنی بر عدم اجازه به مقامات فرانسوی برای استفاده ابزاری از ایران در کنار روی کار آمدن بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا باعث شد فرانسه در طی سال 2021 موضوع ازسرگیری مذاکرات وین باهدف بازگشت آمریکا و ایران به میز مذاکرات را بیش از موضوع برنامه موشکی و نقش ایران در تحولات منطقه موردتوجه قرار دهد.

البته این رویکرد به معنای غفلت مکرون از پرداختن برنامه موشکی و انتقاد از نقش ایران در تحولات منطقه نبود بلکه نتیجه اطمینان فرانسه از عدم موفقیت در رویکرد گذشته و ایفای نقش میانجیگری بین ایران و آمریکا و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران بود.

فرانسه در این مسیر (تلاش برای بازگشت آمریکا به برجام و ازسرگیری مذاکرات) فشار علیه ایران را در قالب بیانیه‌های مختلف E3 و با تأکید بر ضرورت مشارکت کشورهای حوزه خلیج‌فارس در مذاکرات ادامه داد، اما در مقابل با قبول این واقعیت که تأمین امنیت و ثبات منطقه منهای همکاری ایران امکان‌پذیر نیست.

در ارزیابی نهایی، وابستگی فزاینده و درهم تنیدگی روابط اقتصادی فرانسه با آمریکا همراه با سایر متغیرهای دخیل در سیاست خارجی که در بالا به آن اشاره شد، در طول چهار سال گذشته مانع مهمی در مسیر ایفای نقش نسبی فرانسه برای حل بحران‌ها و گسترش روابط با ایران بود که باید در تهیه نقشه راه برای تنظیم و توسعه روابط در آینده مورد توجه قرار گیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *