جدیدترین مطالب

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی سفر بلینکن به چین پس از تصویب قانون جنجالی/ مشکلاتی که در روابط واشنگتن ـ پکن ریشه دوانده است

چین سالهاست که تلاش دارد هژمونی آمریکا را به چالش بکشد و خود به ابرقدرت شماره یک دنیا بدل شود و همین آمریکا را بسیار هراسان کرده است. در طی این سالها آمریکا پیوسته سعی کرده است در قبال چین دست به عصا حرکت کند و از تقابل جدی با این کشور پرهیز کند اما پس از حدود سه دهه، استراتژی تعامل با چین را کنار گذاشت و استراتژی تقابل را در برابر این کشور انتخاب کرد. 

شهادت دو جوان فلسطینی در کرانه باختری

تهران-ایرنا-منابع خبری بامداد شنبه از ادامه جنایت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی خبر داده و اعلام کردند که دو جوان دیگر فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به شهادت رسیدند.

روز 204 طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا

حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به بندر حیفای اشغالی، عملیات ضد آمریکایی و ضد انگلیسی ارتش یمن در دریای سرخ و تأیید این عملیات از سوی «سنتکام» آمریکا و بمباران مناطق مختلف غزه با بیش از 10 شهید از مهمترین تحولات بامداد روز 204 طوفان الاقصی است.

هلند ازسرگیری کمک به آنروا را مشروط کرد

تهران- ایرنا- دولت هلند جمعه اعلام کرد، در صورتی که آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا پیشنهادها برای تقویت بی‌طرفی خود را اجرا کند، ازسرگیری کمک‌ها به این نهاد را بررسی می‌کند.

Loading

چشم‌‌انداز استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری با کشورهای همسایه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با در نظر داشتن تحریم‌های یکجانبه آمریکا، آیا می‌توان مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را بر اساس ارزهای ملی به عنوان یک راه حل در جهت کاهش آثار تحریم‌ها در نظر گرفت؟ رضا مجیدزاده - مدیر گروه سیمرغ توسعه، اندیشگاه طرح هزاره پاسارگاد

بعد از خروج ایالات متحده از برجام، فرصت‌های بین‌المللی مبادلات تجاری برای ایران، به شدت محدود شده است. به‌خصوص عدم دسترسی به سوئیفت، این محدودیت را شدیدتر می‌کند. با این وجود، توصیه‌هایی برای انجام مبادلات با ارزهای غیردلاری یا سامانه‌هایی غیر از سوئیفت پیشنهاد می‌شود تا این تنگنا را به فراخنا تبدیل کند؛ اما پیشبرد چنین راهبردهایی به ارزیابی ظرفیت و امکان آن‌ها بستگی دارد.

به طور معمول، پیمان پولی دو یا چندجانبه، یکی از راهکارهای پیشبرد مبادلات تجاری بر اساس ارزهای غیرمسلط است که برای مقابله با جنبه مالی و به صورت توافق میان دو کشور برای پرهیز از استفاده از ارز خارجی ثالث برای مبادلات، منعقد می‌شود.

سوآپ ارزی یکی از حالت‌های چنین پیمان پولی است که به صورت توافق برای مبادله با ارزهای محلی و پرداخت پول صادرات و واردات بر اساس نرخ‌های از پیش ‌تعیین‌شده ارز شکل می‌گیرد. می‌توان این آلترناتیو را برای کشورهایی که دچار تضعیف ارزش پول ملی در مقابل دلار شده‌اند، به کار بست؛ اما آلترناتیوی جامع‌تر برای مواردی که مبادله دوجانبه وجود دارد می‌تواند به صورت حذف دریافت و پرداخت پول یا سیستم تهاتری باشد که بر اساس تعهد بدهی تسویه می‌شود.

در این میان سازماندهی یک مرکز تصفیه مبادلات تهاتری می‌تواند مسئله مبادله مالی را حل کند به این صورت که طرف الف از اروپا در قبال خرید نفت از ایران، یک حساب بستانکاری برای طرف ایرانی ثبت کند که توسط طرف ب، یعنی فروشنده اروپایی یک کالای سرمایه‌ای یا مصرفی به ایران و با انتقال کالا به ایران، تسویه می‌شود.

البته در سازماندهی این سیستم، مسئله تراز پرداخت‌ها و تراز تجاری باید حل شود که امکان خرید طرف ایرانی به اندازه معادل یورویی پول نفت یا سایر کالاهای صادراتی ایرانی و فروش کالاهای صادراتی اروپایی به همان رقم می‌تواند راهکاری برای این موضوع باشد.

اما از سوی دیگر، چنین راهکارهایی، موقتی هستند و لازم است تا ملاحظات بلندمدت و راهبردهای کلان اقتصادی هم در این پیمان‌ها به حساب آید. برای نمونه، تضعیف ارزش لیر ترکیه در برابر دلار ایالات متحده، فرصتی مقطعی برای تقویت چنین پیمانی می‌تواند باشد، اما آیا در بلندمدت نیز قابل اتکاست؟ تجربه ترکیه در بی‌میلی نسبت به اتحادهای راهبردی و بلندمدت و چرخش‌های مقطعی این کشور، نشان می‌دهد که چنین راهبردی در بلندمدت، قابل اتکا نیست.

هرچند که کشورهای دیگر نیز به سمت رویکردهایی مشابه، گام برداشته‌اند، اما میزان تحقق عملی خواسته یا هدف اعلامی آن‌ها، قطعی نیست.

به عنوان نمونه‌ای دیگر، روسیه بارها تاکید کرده است که به دنبال کنار گذاشتن سوئیفت از مبادلات بین‌المللی خود است، اما نگاهی به شرکای تجاری این کشور از اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که درکوتاه‌مدت نمی‌تواند منافع تجارت متقابل خود با کشورهای اروپایی را فدای این خواسته یا سیاست کند.

حتی چین نیز برنامه دلارزدایی بین‌المللی را دنبال می‌کند و به دنبال این است تا برای یوآن خود، تقاضای بیشتری ایجاد کند. در چنین ترتیباتی، ورود به پیمان‌های دوجانبه باید با مداقه در روابط مبادله بازرگانی دوجانبه و هزینه-فایده بلندمدت برای صادرات و امکان ارتقای کیفیت صادارت باشد تا رابطه مبادله مبتنی بر پیمان ارزی به رابطه سلطه تجاری، تبدیل نشود.

از سوی دیگر، اگر مبادلات تجاری با همسایگان لحاظ شود، بر اساس مدل روابط فضایی، ایران پیش از خروج ایالات متحده از برجام، بیشترین دادوستد را با امارات و کمترین دادوستد را با بحرین داشته است. در حال حاضر، بیشترین صادرات ایران به کشورهای همسایه، عراق، ترکیه و امارات متحده عربی و بیشترین واردات ایران از کشورهای همسایه شامل امارات، ترکیه و روسیه انجام می‌شود.

اگرچه در عمل، ایران با روسیه، چین و ترکیه، بخشی از مبادلات را به صورت ارز ملی انجام می‌دهد و به تازگی نیز پیشنهادهایی مبنی بر تهاتر کالا با نفت ایران از سوی کشورهای دیگری مانند پاکستان مطرح شده است، اما این پیشنهادها در بلندمدت، فرصت‌های رشد اقتصادی ایران را سلب می‌کند و شرط موفقیت در چنین پیمان‌هایی، افزایش قدرت چانه‌زنی کشور است که با تعامل با همه کشورهای جهان میسر می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *