جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

پیامدهای راهبردی همکاری‌های اقتصادی ایران و اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: علاوه بر روابط دوجانبه، منطقه‌گرایی و گره زدن منافع اقتصادی همسایگان شمالی به ظرفیت‌های ایران، دستاوردهای بیشتری را می‌تواند نصیب کشور کند. مهدی خورسند - کارشناس مسائل چین و اوراسیا

از طرح اولین پیشنهاد در خصوص همکاری‌های اقتصادی در میان کشورهای حوزه اوراسیا در سال۱۹۹۴ تا تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال۲۰۱۵، برای ایجاد همگرایی اقتصادی در منطقه اوراسیا، اقدامات متفاوتی همچون تشکیل جامعه اقتصادی اوراسیایی در جهت گسترش و هماهنگی فعالیت‌های اقتصادی و نیز ایجاد اتحادیه گمرکی و فضای اقتصادی مشترک در میان کشورهای منطقه به منظور تسهیل روابط اقتصادی صورت پذیرفته است. اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از ۵ کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با برخورداری از حدود ۱۸۳میلیون نفر جمعیت فعال، دارای یک هزار و ۹۰۰میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق است که یکی از پررونق‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌آید.

از سمت دیگر، به دلیل قرابت معنایی عمیق ایران با کشورهای اوراسیا که بعضا جزو حوزه تمدنی ایران باستان بوده و دارای آیین و سنت‌های مشترک هستند، همکاری‌های تجاری، سیاسی و فرهنگی ایران با این کشورها می‌تواند بسیار جذاب  باشد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روابط تجاری ایران با اغلب کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به خوبی برقرار شد، اما هرچه زمان گذشت، این روابط تحت تأثیر متغیرهای مداخله‌گری قرار گرفت و به‌شدت کاهش یافت.

بازیگری رژیم صهیونیستی در قفقاز جنوبی و عربستان، ترکیه و چین در آسیای مرکزی، نگاه و تمرکز همسایگان شمالی را به تدریج از ایران برداشت و به سمت این بازیگران معطوف کرد، تا جایی‌که با کشورهایی چون تاجیکستان و ترکمنستان در آسیای مرکزی که بیشترین قرابت فرهنگی و آیینی با ایران را دارند سطح و حجم روابط در 10سال گذشته به یک‌پنجم و حتی کمتر شده و همچنین جمهوری آذربایجان در قفقاز جنوبی که بیشترین قرابت قومی را با ما دارد، جولانگاه صهیونیست‌ها شده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیاست «اول همسایگان» در اولویت سیاست و تجارت خارجی قرار گرفته است.

علاوه بر روابط دوجانبه، منطقه‌گرایی و گره زدن منافع اقتصادی همسایگان شمالی به ظرفیت‌های ایران، دستاوردهای بیشتری را می‌تواند نصیب کشور کند. دائمی شدن عضویت ایران در شانگهای، روندی 2 تا 3 ساله است و بهتر است در این فرصت از ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قالب موافقتنامه تجارت ترجیحی بیشتر استفاده شود.

اهمیت اقتصادی این اتحادیه به قدری است که با شکل‌گیری آن، کشورهای مختلف علاقه خود را برای عضویت ابراز کردند. میزان تجارت اتحادیه اوراسیا با کشورهای جهان حدود۸۵۰ میلیارد دلار است. از این میزان ۳۳۱ میلیارد دلار مربوط به واردات است. سهم ایران از این حجم تجارت حدود ۲.۵میلیارد دلار است که یک میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار واردات و ۸۲۳ میلیون دلار آن صادرات است‌.

دست کم ۸۰درصد صادرات اوراسیا به ایران، محصولات کشاورزی به ویژه غلات و ۶۸درصد صادرات ایران به اوراسیا، محصولات کشاورزی به ویژه میوه و خشکبار است. اما باید توجه داشت و این فرصت را بیشتر برای تجار تبیین کرد که در توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی امکان داده شده که بیش از ۵۰۰ قلم کالای خود را با تعرفه صفر و یا نزدیک به صفر درصد به ۵ کشور اصلی عضو، شامل روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان صادر کنند. از دیگر سو، اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیایی، سبب شد گام مقدماتی به سوی تجارت آزاد با این کشورها هموارتر از قبل شود.

علاوه بر تجارت کالا، ایران به دلیل ظرفیت‌های بالای ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک، باید برای همکاری با کشورهای اوراسیا، در حوزه خدمات به‌خصوص در عرصه‌های گردشگری و ترانزیت فعال و آماده شود. توسعه این دو صنعت، زمینه گره خوردن اقتصاد همسایگان به جغرافیا و ژئوپلیتیک ایران را فراهم می‌کند. در این مسیر، تکمیل راه‌آهن رشت- انزلی و زاهدان- چابهار، از اهمیت زیادی برخوردار است. کشورهای محصور در خشکی اوراسیا، نیاز مبرمی به دسترسی به آب‌های گرم جنوبی دارند. همچنین کوتاه‌ترین، به‌صرفه‌ترین و امن‌ترین راه هند برای دسترسی به آسیای مرکزی و قفقاز و سپس اروپا، از جغرافیای ایران می‌گذرد.

وجود کاروانسراهای زیاد در جای‌جای ایران بیانگر آن است که کشورمان در طول تاریخ، به دلیل همان ویژگی‌های خاص و منحصربفرد ژئوپلیتیکی، همواره محل عبور و مرور و انتخاب تجار برای دادوستد بوده و باید تلاش شود همچنان این نقش سنتی و باستانی تقویت شود. اما نکته مهمی که در این راه باید به آن دقت شود، بازبینی قوانین گمرکی و مالیاتی و همچنین تسهیل فرایند بازرسی‌های گمرکی مبادی ورودی و خروجی کشور است.

تأکید بر گردشگری و ترانزیت، این فرصت را به ایران می‌دهد که زمینه گره زدن اقتصاد همسایگان به ژئوپلیتیک ایران فراهم آمده و از این طریق، هزینه تحریم ایران در صحنه روابط بین‌الملل برای غربی‌ها به‌شدت افزایش یابد. امروز ایران به تنهایی هزینه تحریم‌ها را می‌پردازد و اگر منافع اقتصادی همسایگان ایران که در اولین لایه همسایگی 15 کشور می باشد، به جغرافیای ایران وابسته شود، هر تحریم ایران دیگر تنها با اعتراض تهران روبرو نمی‌شود، بلکه حداقل 15 کشور دیگر نیز فورا به این تحریم‌ها واکنش نشان خواهند داد و این کمترین دستاورد توجه ایران به ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی خود است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *