جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم

تهران- ایرنا- «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (شنبه) گفت: از آنجایی که آموزش سربازان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بخشی از جنگ ترکیبی آن علیه روسیه است، مسکو از نزدیک تمام رزمایش‌های این ائتلاف را زیر نظر دارد.

لیونی: از زمان عملیات طوفان الاقصی اسرائیل در حال سقوط آزاد است

تهران – ایرنا – «زیپی لیونی» وزیر امور خارجه اسبق رژیم صهیونیستی با اذعان به تأثیر شدید عملیات طوفان الاقصی بر رژیم صهیونیستی و ناکامی ارتش و کابینه این رژیم در مقابله با مقاومت فلسطین گفت: ما از هفتم اکتبر (15 مهرماه 1402) تاکنون به دلیل اقدامات کابینه بنیامین نتانیاهو، در حال سقوط آزاد هستیم.

وال‌استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند پوتین احتمالاً دستور قتل ناوالنی را صادر نکرده است

نشریه «وال‌استریت ژورنال» روز شنبه هشتم اردیبهشت، گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، «احتمالاً» دستور قتل الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف مسکو، را صادر نکرده است. این گزارش تأکید می‌کند که واشنگتن رهبر روسیه را از مسئولیت کلی قتل ناوالنی مبرا نکرده است، زیرا این سیاستمدار مخالف با توجه به سوابق خود، چندین بار از سوی مقامات روسی هدف قرار گرفته بود.

Loading

سوآپ گازی ایران با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان و زیر سوال رفتن راهبرد رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اهمیت، فرصت‌ها و مزایایی که قرارداد سوآپ گازی ایران با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان دارد، باعث نگرانی رژیم صهیونیستی شده است، چرا که این قرارداد، در نقطه مقابل طرح‌های صهیونیستی در منطقه قرار دارد که به دنبال تخریب و تضعیف روابط خارجی ایران به‌ویژه با کشورهای حوزه آسیای میانه و قفقاز جنوبی است. برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

تلاش برای جلوگیری از توسعه مناسبات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران با همسایگان عرب و غیر عرب یکی از راهبردهای بلندمدت رژیم صهیونیستی برای تضعیف موقعیت ایران در منطقه است، که آن را به عنوان مهم‌ترین تهدید استراتژیک علیه خود می‌داند. در این راستا، رژیم صهیونیستی هر فرصتی را برای تخریب روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران مغتنم شمرده و از هرگونه تلاشی برای ایجاد اختلال در روابط خارجی ایران به‌ویژه در دو حوزه همکاری‌های اقتصادی – بازرگانی و سیاسی – امنیتی اجتناب نمی‌کند.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» با انتشار گزارشی نوشته است؛ «این قرارداد مهم است و می‌تواند به ایران قدرت بیشتری در قبال آسیای مرکزی داده و ایران را به ترکیه و جمهوری آذربایجان نزدیک‌تر کند… موضوع قرارداد سواپ گازی فقط واگذاری چند میلیون مترمکعب گاز نیست و باید به جنبه‌های دیگر این توافقنامه به‌عنوان گامی رو به جلو برای تغییر معادلات بازار گاز منطقه‌ای توجه کرد. اجرای این قرارداد می‌تواند پیامد‌های بزرگی در سال‌های آینده داشته باشد».

 

قرارداد سوآپ گازی سه جانبه ایران – ترکمنستان جمهوری آذربایجان

اخیرا، در راستای سیاست توسعه «مناسبات همسایگی»، شاهد انعقاد قرارداد «سوآپ گازی» میان جمهوری اسلامی ایران با دو کشور ترکمنستان و آذربایجان بوده‌ایم.

معاملات «سوآپ گازی» به این مفهوم است که دولت یا بخش خصوصی، گاز را در یک مرز از یکی از کشورهای همسایه دریافت می‌کند و ما به ازاء آن را در مرز دیگر به افراد، شرکت‌ها یا کشور مورد نظر تحویل می‌دهد. بنابراین، سوآپ گازی موضوعی کاملاً متفاوت از ترانزیت و انتقال گاز با خط لوله است.

 

مفاد قرارداد

بر اساس آنچه در حاشیه پانزدهمین اجلاس اخیر سران اکو به امضای وزرای نفت سه کشور جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان رسید، ترکمنستان روزانه 5 تا 6 میلیون متر مکعب گاز (معادل 1.5 تا 2 میلیارد مترمکعب در سال) به جمهوری آذربایجان خواهد فروخت که این گاز توسط ایران به آذربایجان تحویل داده خواهد شد. به زبان ساده، ایران برای مصارف داخلی خود از ترکمنستان و در منطقه سرخس گاز دریافت نموده و معادل همان گاز را در آستارا از شبکه گاز خود به آذربایجان تحویل خواهد داد. قرارداد مذکور از ابتدای دی ماه و برای مدت نامحدود اجرا خواهد شد.

 

اهمیت و مزایای سوآپ گازی

قرارداد گازی تهران – عشق‌آباد – باکو یک معامله برد – برد محسوب می‌شود. اهمیت سوآپ گازی را باید در «دستاوردهایی» جستجو کرد که برای سه کشور طرف قرارداد از جمله جمهوری اسلامی ایران به دنبال دارد.

در یک نگاه کلی، قرارداد مذکور فارغ از مزایای اقتصادی، باعث توسعه مناسبات چندجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای می‌شود؛ موضوعی که با چهارچوب و نقشه راه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه منطبق است؛ چنانکه با وجود رقابت‌های معقول و منطقی، از تعامل و همکاری با همسایگان به گرمی استقبال می‌شود.

این قرارداد در دو عرصه اقتصادی و سیاسی دربردارنده منافع و دستاوردهایی برای جمهوری اسلامی ایران است.

 

مزایای اقتصادی

  • تسهیل روند تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه به‌دلیل طولانی‌مدت بودن زمان قرارداد؛
  • رفع دغدغه‌های مربوط به تأمین سوخت در پنج استان شمالی و شمال شرقی کشور؛
  • احیای تعاملات گازی با ترکمنستان پس از یک وقفه پنج ساله؛
  • گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه؛
  • تشویق سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی؛
  • کاهش اثرگذاری تحریم‌ها به علت ورود به توافق‌های منطقه‌ای در حوزه انرژی؛
  • گسترش فعالیت‌های تجاری مرتبط در داخل؛
  • امکان استفاده از خط لوله انتقال گاز تاناپ که میدان گازی شاه دنیز باکو را از طریق تفلیس و ارزروم به ترکیه و اروپا منتقل می‌کند.

 

مزایای سیاسی

  • تحکیم و تقویت روابط سیاسی ایران با ترکمنستان و آذربایجان؛
  • ارتقای قدرت چانه‌زنی در معادلات جاری و پیش‌روی منطقه با بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی؛
  • افزایش وزن سیاسی و قدرت مانور جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در حوزه آسیای‌مرکزی و قفقاز جنوبی؛
  • نشان دادن الگوی مطلوب و معقول جمهوری اسلامی ایران از رقابت و همکاری در کنار هم؛
  • برداشتن گام رو به جلو در تضمین منافع ملی کشور.

البته این قرارداد تنها به جابه‌جایی 2 میلیارد مترمکعب گاز بین سه کشور محدود نمی‌شود، بلکه افزون بر آن، سوآپ گازی با ترکمنستان و آذربایجان از جنبه استراتژیکی نیز دربردارنده یک مزیت مهم و کلیدی برای جمهوری اسلامی ایران است. این قرارداد باعث تسهیل روند اتصال ایران به محور لاجورد می‌شود. محور لاجورد افغانستان را به قلب اروپا وصل می‌کند که تا پیش از این جمهوری اسلامی ایران از آن کنار گذاشته شده بود.

 

جمع‌بندی

اهمیت، فرصت‌ها و مزایایی که سوآپ گازی ایران با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان دارد، باعث نگرانی رژیم صهیونیستی شده است. چرا که این قرارداد، در نقطه مقابل طرح‌های صهیونیستی قرار دارد که به دنبال تخریب و تضعیف روابط خارجی ایران به‌ویژه با کشورهای حوزه آسیای میانه و قفقاز جنوبی است.

درحالی‌که رژیم صهیونیستی در تلاش برای ایجاد «واگرایی» بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه به‌ویژه جمهوری آذربایجان و ترکیه است، سوآپ گازی با ترکمنستان و آذربایجان ضمن تقویت همکاری‌های منطقه‌ای، برعکس آنچه تل‌آویو آرزوی آن را دارد، باعث تسهیل روند «همگرایی» و همسویی بین ایران با همسایگان خود می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *