جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

قدرت‌نمایی چین و آمریکا به بهانه تایوان

۱۴۰۰/۰۹/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین - یادداشت: تایوان همواره در محور رقابت و تنش میان چین و آمریکا قرار داشته است، اما از آنجایی‌که حفظ «تعامل» مشخصه اصلی روابط آمریکا و چین طی چند دهه گذشته بوده است، هر دو کشور با حفظ خویشتنداری، از افزایش سطح تنش در این موضوع ممانعت کرده‌اند. محمد جواد قهرمانی-کارشناس مسائل آسیا

به نظر می‌رسد تحولات اخیر تنگه تایوان روندی متفاوت را سپری کرده و به موازات افزایش رقابت‌های چین و آمریکا، به یکی از نقاط کانونی تنش تبدیل شده است. موقعیت جغرافیایی و حساسیت‌های دو طرف باعث می‌شود وضعیت تایوان نمایانگر ضعف یا قدرت چین و آمریکا هم در بعد نظامی و هم در خصوص ترویج نظام حکمرانی مطلوب آن‌ها به شمار رود.

نقطه آغاز تنش‌های اخیر را می‌توان گفتگوی تلفنی میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا و تسای اینگ ون، رئیس جمهور کنونی تایوان دانست که پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا به وقوع پیوست.

دیدار با برخی مقامات تایوان، فروش تسلیحات، برگزاری مانورهای نظامی و تلاش برای وارد کردن این کشور به ترتیبات زیرمجموعه سازمان ملل همگی از جمله اقدامات و سیاست‌های دولت ترامپ بودند. سیاست‌های اعلامی و اعمالی آمریکا در یک سال گذشته نیز حاکی از عزم دولت بایدن در استمرار سیاست‌های دولت قبل هستند.

دعوت از نماینده تایوان در آمریکا برای حضور در مراسم تحلیف جو بایدن، تصویب فروش 700 میلیون دلاری تسلیحات، دیدار با مقامات و دعوت از تایوان برای حضور در نشست دموکراسی، برگزاری مانورهای نظامی در تنگه تایوان و اعلام حضور نیروهای نظامی آمریکا در تایوان توسط رئیس‌جمهور تایپه همگی از جمله تلاش‌های آمریکا در تقویت روابط دو جانبه با تایوان به شمار می‌روند.

اوج این رویکرد، اعلام بایدن مبنی بر آمادگی آمریکا برای حمایت از این کشور در صورت حمله احتمالی چین بود؛ اگرچه پس از آن کاخ سفید تا حدی از این موضع عقب­نشینی کرد. در کنار روابط دو جانبه، آمریکای بایدن تلاش می‌کند شرکا و متحدان را نیز در حمایت از تایوان با خود همراه سازد. امضای پیمان «آکوس» با استرالیا (که با توجه به تدارک زیردریایی هسته‌­ای، امکان حضور استرالیا در مناطق دورتر از جمله دریای چین جنوبی را بیشتر مهیا میسازد)، یا حضور کشتی جنگی کانادایی در تنگه تایوان برای اولین بار از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

اما پکن نیز در پاسخ به این تحولات ساکت نمانده است. شی جین پینگ اگرچه بر وحدت مسالمت‌آمیز تایوان و سرزمین اصلی تأکید کرده اما گزینه نظامی را نیز در این راستا رد نکرده است. در هفته ابتدایی اکتبر 150 هواپیمای جنگی چینی وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان شدند. اگرچه پیش از این هواپیماهای نظارتی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند، در حال حاضر توازن به نفع جت‌های جنگنده رقم خورده است.

استفاده از بمب‌­افکن‌های با قابلیت حمل سلاح هسته‌­ای نیز افزایش یافته است. البته، آمادگی نظامی چین محدود به مانور و نمایش قدرت نیست. به عنوان مثال، طبق ارزیابی وزارت دفاع تایوان، ارتش چین توانایی اخلال ارتباطات در اطراف تایوان را توسعه داده که می‌تواند همکاری نظامی تایپه و واشنگتن را مختل کند.

به طور کلی ذکر چند نکته در ارتباط با مواضع چین که حاکی از نمایش آمادگی نظامی این کشور محسوب می‌شود، شایان ذکر است:

اول اینکه، اگرچه پکن در نهایت خواهان وحدت تایوان با سرزمین اصلی چین است، اما به نظر نمی‌رسد در حال حاضر خواهان به وقوع پیوستن آن از طریق اقدامی نظامی باشد. مهم‌ترین شاهد این مدعا می‌تواند این باشد که با وجود اعزام جنگنده‌ها به منطقه شناسایی دفاع هوایی، آن‌ها وارد حریم هوایی تایوان نشده‌اند. با این حال، از بعد نظری در صورت تشدید فشارها و ایجاد این ادراک که پکن در حال محاصره شدن است، امکان توسل به گزینه نظامی از سوی چین نیز می‌تواند شکل بگیرد.

دوم اینکه، پکن از طریق نمایش آمادگی برای کنش نظامی، جدیت خود را به طرف مقابل اثبات می‌کند. با این اقدام، چینی‌ها تغییر توازن نظامی نسبت به دهه‌های گذشته را در معرض نمایش آمریکا قرار می‌دهند. همچنین، این نمایش قدرت، به طور متقابل، میزان عزم و اراده آمریکا در حمایت از تایوان را نیز عیان می‌سازد. و نکته سوم اینکه، چین با این اقدام و پرتنش نمایش دادن فضای روابط با تایوان می‌تواند بر افکار عمومی این کشور تأثیر گذاشته و از این طریق، انتخاب‌های آینده مردم آن را تغییر دهد. ملی‌گراهای تایوان که برای دهه‌ها در تایوان حاکم بودند بر خلاف حزب متبوع تسای اینگ ون سیاست مصالحه با سرزمین اصلی و نه استقلال‌خواهی را دنبال می‌کردند.

به طور کلی شواهد فوق نشان می‌دهد چین از سیاست ابهامی که مشخصه چند دهه‌ای آن‌ها در روابط با تایوان بوده فاصله گرفته است. اگر پیش از این پکن بر تعامل اقتصادی با تایوان و وحدت مسالمت‌آمیز تأکید می‌کرد در حال حاضر سیاست‌های اعلامی و اعمالی آن حاکی از جدیت این کشور در مواجهه با تایوان به شمار می‌رود. این روند تحولات، خطر سوء محاسبه و درنتیجه برخورد نظامی با آمریکا را افزایش می‌دهد؛ هرچند که تمایلی به وقوع چنین رخدادی وجود نداشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *