جدیدترین مطالب

آینده حکومت در غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: بدون توافق با حماس هیچ شخص یا گروهی نمی‌تواند در غزه به قدرت برسد و هر کسی هم جز حماس در غزه به قدرت برسد، باید با هماهنگی حماس باشد.

رویکرد ترامپ و چشم‌انداز صلح اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مهم‌ترین چالش ترامپ در این دوره از ریاست‌جمهوری‌اش برای تعامل با روسیه، جنگ اوکراین است که به نظر می‌آید جز ترامپ، طرف‌های دیگر چندان آمادگی، اراده و اعتماد لازم برای پایان دادن به این جنگ را ندارند.

رقابت عربستان با امارات برای تبدیل شدن به قطب تجارت منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «امارات برای چندین دهه، از مرکزیت اقتصادی منطقه برخوردار بوده و سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کرده است. با این حال، اخیراً عربستان تلاش خود را برای رقابت با دبی و معرفی خود به عنوان رهبر اقتصادی منطقه دوچندان کرده است. این رقابت می‌تواند روابط عربستان و امارات را تغییر و کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.»

دکتر خرازی در ملاقات رئیس مجلس عراق:
مقاومت همچنان قدرتمند است و به حیات پر نشاط خود ادامه خواهد داد

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی امروز میزبان رئیس مجلس عراق و هیئت همراه بود. در این ملاقات دو طرف در خصوص مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه ای و به ویژه آینده مقاومت در منطقه به تبادل نظر پرداختند.

غیر ممکن بودن کوچاندن مردم غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: پاکسازی غزه از جمعیت فلسطینی از آرزوهای دیرینه رژیم صهیونیستی است. این طرح از سال 2018 که قانون «اسرائیل به عنوان کشور ملی یهودیان» تصویب شد، مورد توجه جریان «راست افراطی اسرائیل» و «صهیونیسم مسیحی در آمریکا» قرار گرفته است.

ابعاد و گستره منازعه آنکارا و کُردهای سوریه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: افزایش تلفات غیرنظامیان و شهروندان عادی در منطقه شمال و شرق سوریه، متعاقب تداوم و تشدید حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن، یعنی ارتش ملی سوریه (SNA) منجر به ایجاد نگرانی‌های مضاعف نسبت به روند تحولات سوریه در آینده شده است.

دکتر خرازی در ملاقات دستیار سیاست خارجی رئیس جمهوری آذربایجان:
ایجاد منطقه قدرتمند در سایه همکاری منطقه‌ای امکان پذیر است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ملاقات دستیار سیاست خارجی رئیس جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه ایجاد منطقه قدرتمند در سایه همکاری منطقه‌ای امکان پذیر است، تصریح کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران، همکاری منطقه‌ای در عین تفاوت در سیستم حکومت‌هاست.

چالش اروپا در تعامل با ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا و آمریکا گفت: ترامپ در دوره جدید ریاست جمهوری خود یک عقب‌نشینی تاکتیکی و مقطعی انجام می‌دهد تا آمریکا را از دورن قوی کند تا بتواند در آینده نزدیک هجمه و ساختارشکنی‌های جدی‌تری شبیه به موضوع طرح الحاق کانادا به آمریکا را انجام دهد. از این رو اروپا به شدت احساس خطر می‌کند.

Loading

أحدث المقالات

رهبر انقلاب: مذاکره با چنین دولتی غیرعاقلانه، غیرهوشمندانه و غیرشرافتمندانه است و با آن نباید مذاکره کرد

رهبر انقلاب: مذاکره با چنین دولتی غیرعاقلانه، غیرهوشمندانه و غیرشرافتمندانه است و با آن نباید مذاکره کرد

ایشان با اشاره به پُر کاری وزارت امور خارجه کشورمان در زمینه مذاکره و رفت و آمد و انعقاد قرارداد با همه کشورهای دنیا، تأکید کردند: تنها استثنایی که در این زمینه وجود دارد آمریکا است. البته اسم رژیم صهیونیستی را به‌عنوان استثنا نمی‌بریم؛ چرا که این رژیم اساساً دولت نیست بلکه یک باند جنایتکار و غاصب سرزمین است. برخی وانمود می‌کنند اگر پشت میز مذاکره بنشینیم فلان مشکل حل می‌شود اما واقعیتی که باید درست بفهمیم این است که مذاکره با آمریکا هیچ تأثیری در رفع مشکلات کشور ندارد.

طوفان الاقصی به روایت وزیر جنگ سابق اسرائیل

وزیر جنگ سابق اسرائیل طوفان‌ الاقصی را شکست اطلاعاتی نهادهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی رژیم اشغالگر دانست و گفت توافق آتش‌بس کنونی به روحیه این رژیم آسیب بزرگی زده است.

طالبان: هیچ هکی در کار نیست، اسناد عمومی و قدیمی هستند

وزارت مخابرات و تکنولوژی اطلاعاتی حکومت طالبان در واکنش به انتشار اسناد «طالب‌لیکس» اعلام کرد هیچ یک از سیستم‌های دولتی هک نشده و اطلاعات منتشر شده عمدتاً مربوط به سال‌های گذشته و به طور عمومی قابل دسترسی هستند.

Loading

چشم‌انداز مبهم روابط روسیه با غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: پس از فروپاشی شوروی، بسیاری در غرب تصور می‌کردند که روس‌ها علاقه‌مند به پیوستن به جهان غرب هستند و بیشتر شبیه به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها خواهند شد، اما به‌زودی مشخص شد که قرن‌ها تاریخ روسیه موجب شکل‌گیری فهم متمایز و منحصربه‌فرد از جایگاه این کشور در جهان شده است. مسکو هم‌اکنون محدوده امنیتی خود را نه مرزهای فدراسیون روسیه، بلکه مرزهای شوروی می‌داند و خواستار آن است که ایالات‌متحده و اروپا نیز این موضوع را بپذیرند. علیرضا ثمودی-کارشناس مسائل اروپا

در یکی دو دهه اخیر، بیشتر مناظره‌ها در ایالات‌متحده و اروپا بر چگونگی تعامل با روسیه و به‌اصطلاح ازسرگیری روابط با روسیه متمرکز بوده است. سیاست ازسرگیری روابط در دولت اوباما، شراکت نوسازی اتحادیه اروپا – روسیه، طرح ابتکاری مزبرگ آلمان یا پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای تعامل گزینشی با روسیه ازجمله طرح‌­های ابتکاری برای آغاز گفتگو با روسیه در این سال­ها بوده است.

 

چالش‌­های میان غرب و روسیه

در دوران ریاست جمهوری پوتین، روسیه به یک دولت متمرکز تبدیل شده و به جایگاه سنتی جهانی خود بازگشته است. همچنین این کشور برای تقویت نفوذ خود در حوزه‌های مختلف با آمریکا به رقابت پرداخته است. مسکو با وجود ضعف اقتصادی خود توانسته است در مناطق مختلف جهان مداخله کند و منافع غرب را به چالش بکشد. تنها در دو مقطع در سال­های اخیر روابط روسیه با غرب مسالمت‌­آمیز بوده است: نخست، حوادث یازده سپتامبر و کمک­های روسیه به آمریکا در جنگ افغانستان و مقطع دوم بین سال­های 2012 – 2008 در دوران ریاست جمهوری مدودف و سیاست ازسرگیری روابط در دوران اوباما بود که غرب و روسیه در حوزه‌هایی همچون کنترل تسلیحات، افغانستان و ایران با یکدیگر همکاری کردند؛ اما با بازگشت پوتین به کرملین در سال 2012 بار دیگر تنش­‌های غرب و روسیه آغاز شد. در ابتدا روسیه، غرب را متهم کرد که عامل اصلی تظاهرات سال 2012 علیه پوتین است. اعطای پناهندگی به ادوارد اسنودن نیز عامل مهم دیگری در تشدید تنش‌­ها بود. همچنین با فرار یانوکویچ رئیس‌جمهور اوکراین و پس‌ازآن ورود نیروهای روس به شبه­‌جزیره کریمه و منضم­‌ساختن آن (که نقض تفاهم بوداپست 1994 به شمار می‌رفت) روابط دو طرف دچار تنش‌­هایی شد. از بهار سال 2014، روسیه و اوکراین در دونباس وارد جنگی شده‌اند که در آن بیش از 14 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. ورود مسکو به بحران سوریه نیز موجب ایجاد تنش­های بیشتر میان روسیه و غرب شده است. یکی دیگر از این تنش­‌ها، اتهام مداخله سایبری روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 بود که در آن روسیه با استفاده از رسانه‌های اجتماعی به دنبال تشدید فضای قطبی‌­شده سیاسی آمریکا بوده است. اقدام‌­های روسیه بر ضد برخی از شهروندان خود در خاک کشورهای اروپایی و یا زندانی شدن الکسی ناوالنی نیز نشان­دهنده تفاوت معنادار برداشت روسیه و غرب از مسائل حقوق بشری است.

 

تلاش غرب و روسیه برای تضعیف یکدیگر

در سال­های دهه اول هزاره سوم روسیه به‌­دنبال احیای جایگاه خود در عرصه جهانی از طریق افزایش بهای انرژی، رشد اقتصادی و نوسازی و ایجاد شرکت‌های دولتی قدرتمند در سطح جهان در حوزه فروش منابع راهبردی بود و از نفوذ سیاسی نیز برای انجام این کار استفاده می­‌کرد. بااین‌حال، از ابتدای دهه دوم این هزاره، یک چرخش اساسی در سیاست‌های مسکو صورت گرفته است. با توجه به از بین رفتن امیدها به نوسازی اقتصادی و تضعیف اقتصاد روسیه، مسیرِ کسب قدرت از طریق رشد اقتصادی از بین رفت و درواقع مسیر احیای قدرت از طریق ارتقای توانمندی­‌های داخلی جای خود را به تضعیف رقبای ژئوپلیتیک داد. دستگیری مخالفان سیاسی، حمایت مالی از احزاب پوپولیستی اروپایی، جنگ هیبریدی و ارائه اطلاعات غلط و در برخی مواقع حمایت از نیروهای خاص سیاسی ازجمله این سیاست‌های روسیه بوده است.

در مقابل، کشورهای غربی در سال­های دهه 90 و دهه اول هزاره سوم چندان به دنبال تضعیف روسیه نبودند. هرچند منافع اروپا و آمریکا در این امر نهفته است که فدراسیون روسیه به‌اندازه دوران شوروی قدرتمند نباشد، اما هیچ‌گاه هم تمایل نداشتند که کشور بزرگی همچون روسیه تبدیل به یک کشور ورشکسته با سلاح‌های هسته‌ای شود و بدین ترتیب تمام موازنه‌های ژئوپلیتیک برهم بخورد. اگرچه با توجه به سیاست ازسرگیری روابط در دولت اوباما، اتحادیه اروپا و روسیه حتی برنامه «شراکت برای نوسازی» را هم آغاز کردند، اما بحران اوکراین و کریمه پایانی بر راهبرد ازسرگیری روابط بود. پس‌ازاین تحولات، اعمال تحریم­‌های اقتصادی باهدف انزوای روسیه در دستور کار غرب قرار گرفت. کارشناسان غربی هشدار می­‌دهند که راهبردهای تضعیف متقابل غرب و روسیه موجب تضعیف هر دو سمت شده است و ظهور پوپولیست‌ها در ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا موجب آسیب­دیدن اعتبار، انسجام و ظرفیت‌­های غرب شده است. از سوی دیگر، منابع روسیه و آینده اقتصادی این کشور هم قربانی اهداف نظامی و سیاسی مسکو شده است.

 

سخن پایانی

در سال­های اخیر جنگ در گرجستان در سال 2008، منضم شدن کریمه و آغاز جنگ اوکراین در سال 2014 موجب شد جایگاه روسیه به‌­عنوان یک شریک راهبردی دچار تزلزل شود و مسکو به یک چالش راهبردی بسیار مهم برای غرب تبدیل شود. روسیه هم‌اکنون به دلیل همان مزیت­های سنتی خود یعنی سلاح‌های هسته‌ای، وسعت جغرافیایی، توان نظامی و عضویت دائم شورای امنیت (باوجود مشکلات اقتصادی) توانسته است همچنان اعتبار جهانی خود را حفظ کند. البته میان کشورهای اروپایی نیز درباره نوع تعامل با روسیه اختلاف­‌هایی وجود دارد. درحالی‌که تجربه‌های تاریخی دولت­‌های بالتیک و کشورهای پیشین پیمان ورشو موجب شده است این اعضای اتحادیه اروپا نسبت به روسیه نگرانی‌های جدی داشته باشند، کشورهای بزرگ‌تر همچون فرانسه و آلمان خواستار تعامل اقتصادی با روسیه هستند.

می­‌توان گفت پس از سال­ها افول روابط، تحریم‌ها، اقدام‌­های تلافی­‌جویانه دیپلماتیک و افزایش جنگ اطلاعاتی موجب شده است روابط دو طرف در پایین‌ترین سطح پس از پایان جنگ سرد قرار بگیرد. در میان رهبران روس این احساس فزاینده شکل‌گرفته که روابط شکننده غرب و شرق به یک نقطه بی‌بازگشت رسیده است و مسکو باید امید به مصالحه مجدد با غرب را کنار بگذارد و به دنبال بدیل­‌های پایدار باشد؛ ‌ازجمله تقویت فشرده روابط با چین و برقراری روابط هدفمند با برخی کشورهای اروپایی و سایر مناطقی که علاقه‌مند به تجارت با مسکو هستند. به نظر می‌رسد این رقابت تنها زمانی به پایان خواهد رسید که یک سمت ماجرا به این نتیجه برسد در حال شکست خوردن در این مسابقه بی­‌پایان است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر