جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

تحلیلی بر انتخابات پارلمانی عراق

۱۴۰۰/۰۸/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: پنجمین انتخابات پارلمانی عراق که 18 مهرماه برگزار شد، آن هم در بحبوحه شرایط و تحولات خاص بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی، با حواشی چالش‌برانگیزی همراه بود که البته در کشوری مانند عراق که یک کشور «درحال گذار» است و پایه‌های دموکراسی در آن هنوز مستحکم نشده، تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد. حمید خوش‌آیند – تحلیلگر مسائل بین‌الملل

در مدت کوتاهی که از انتخابات سپری می‌شود، تحلیل‌های مختلفی پیرامون نتایج انتخابات عراق در محافل سیاسی و رسانه‌ای منطقه و بین‌الملل ارائه شده است. وجه مشترک این تحلیل‌ها که بعضا به نوعی «همسو» با دیدگاه‌های آمریکایی است، روی دو محور متمرکز است: 1- بزرگنمایی حواشی انتخابات از جمله «مشارکت پایین» و «تقلب» در آن؛ 2- شکست جبهه مقاومت و جریان شیعی در انتخابات عراق.

این درحالی است که اگر انتخابات عراق و نتایج حاصل از آن را در بستر تحولات و شرایطی که در آن انتخابات برگزار شد، مورد کنکاش قرار دهیم به نکات قابل توجهی می‌رسیم. اینکه برخی‌ها در مراکز و اندیشکده‌های آمریکایی و اروپایی و همچنین در محافل عربی منطقه تلاش می‌کنند با برخی مفروضات ذهنی انتخابات عراق را «شکست جریان مقاومت»، «مشارکت پایین مردم» و «تقلب در انتخابات» خلاصه کنند، چیزی جز تحریف برآیندهای حاصل از این انتخابات نیست.

انتخابات پارلمانی عراق «نکات برجسته» و حائز اهمیتی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

اول: پیروزی ملت و کشور عراق در مقابل «شکست آمریکا»، برجسته‌ترین نکته انتخابات پارلمانی عراق است. از ماه‌ها قبل ایالات متحده با همراهی انگلیس، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، برخی رژیم‌های همجوار عربی و بعضی جریان‌های همسو با کاخ سفید در داخل عراق، تلاش‌های گسترده‌ای را در قالب «پروژه» مشخص امنیتی – سیاسی به کار گرفته بودند تا مانع برگزاری انتخابات پارلمانی شوند و می‌خواستند حتی اگر این انتخابات هم برگزار شد مردم در آن مشارکت نکنند و اگر هم مردم مشارکت کردند، بر روند و نتایج انتخابات اثر بگذارند.

این پروژه می‌کوشید به طرق مختلف با ممانعت یا اخلال در روند برگزاری انتخابات در موعد مقرر، عراق را در وضعیت ابهام و بلاتکلیفی سیاسی قرار دهد تا بتواند ضمن تسهیل پیشبرد سناریوهای گوناگونی که از قبل طراحی شده بود، زمینه را برای روی کار آوردن دولتی مد نظر آمریکا چه از طریق کودتا و چه روش‌های دیگر، فراهم نماید. این درحالی است که با ورود مرجعیت دینی و پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی و گروه‌های مقاومت مبنی بر برگزاری انتخابات در 18 مهرماه، پروژه‌ مذکور آمریکا که از ابعاد پیچیده و خطرناکی برخوردار بود و در چهارچوب عملیات روانی و رسانه‌ای گسترده دنبال می‌شد، کاملاً شکست خورد.

دوم: «پیروزی گفتمان اسلامی و جبهه مقاومت»، دومین نکته برجسته انتخابات عراق است. شیعیان، اهل سنت و اکراد، سه جریان بزرگ و اصلی انتخابات عراق بودند.

شیعیان شامل «ائتلاف الفتح» وابسته به هادی عامری، «دولت قانون» وابسته به نوری مالکی، «ائتلاف سائرون» به رهبری مقتدی صدر و «ائتلاف قوای وطنی» وابسته به حیدر عبادی و سید عمار حکیم که شعار آنان «وحدت ملی و مقابله با اشغالگری» بود، در مجموع توانستند 179 کرسی پارلمان عراق را که معادل 52 درصد کرسی‌هاست، به خود اختصاص دهند.

اهل سنت که عمدتاً در قالب دو «ائتلاف التقدم» وابسته به محمد الحلبوسی و «ائتلاف العزم» وابسته به خمیس خنجر در رقابت‌های انتخاباتی حضور داشتند، 73 کرسی معادل 22 درصد از کرسی‌های پارلمان را کسب کردند.

اکراد هم که در قالب سه ائتلاف «اتحادیه میهنی کردستان به همراه گوران – تغییر»، «ائتلاف حزب دموکرات کردستان» (پارتی) و «ائتلاف نسل نو» در انتخابات شرکت کردند، 72 کرسی یعنی معادل 21 درصد از کرسی‌های پارلمان عراق را به دست آوردند.

این درحالی است که فهرست اختصاصی و مورد حمایت آمریکا تنها 9 کرسی پارلمان را به دست آورد! در همین حال بسیاری از چهره‌های شاخص از جمله عدنان زرفی، سلیم جبوری، اسامه نجفی و… که وابستگی آن‌ها به آمریکا مشهود بود، از راه‌یابی به پارلمان بازماندند.

سوم: پیروزی بزرگ مقتدی صدر در انتخابات پارلمان هرگز به معنای پیروزی گفتمان یا رویکردی که در مقابل سایر ائتلاف‌های شیعی و گروه‌های مقاومت قرار دارد، نیست. با وجود همه اختلاف‌نظرهایی که بین مقتدی صدر با سایر شخصیت‌ها و جریان‌های شیعی و مبارز عراقی وجود دارد، این نکته را نباید فراموش کرد که جریان تحت رهبری مقتدی صدر همواره ذیل گفتمان اسلامی، ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی در عراق تعریف می‌شود.

ضمن اینکه خاندان صدر نیز جزو خاندان‌های ریشه‌دار، اصیل و مبارز عراقی محسوب می‌شود که در راه مبارزه با رژیم استبدادی صدام و تروریسم، شهدای زیادی را تقدیم عراق کرده است. در جریان نشست اخیر اربیل که با هدف به‌اصطلاح بررسی سازوکارهای عادی‌سازی رابطه رژیم صهیونیستی با عراق برگزار شد، مقتدی صدر جزو معدود رهبران برجسته عراقی بود که موضع شدید اتخاذ و اعلام کرد عراق به هیچ وجه روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی نمی‌کند.

اینکه مقتدی صدر بعضا با برخی احزاب شیعی و جمهوری اسلامی ایران اختلاف نظر دارد، موضوع قابل انکاری نیست، اما اختلافات مذکور «تاکتیکی» و بر سر روش‌هاست و نه راهبردی و پیرامون محتوا و ماهیت موضوعات مورد اختلاف. بنابراین برخلاف انتظار آمریکایی‌ها، مقتدی صدر که 70 کرسی پارلمان را در اختیار دارد، در فرآیند تشکیل دولت جدید، وارد مسیر خصمانه و تنش‌زا با جبهه مقاومت و سایر فراکسیون‌های شیعی در پارلمان که بلوک چشمگیری در اختیار دارند، نخواهد شد.

باید توجه نمود در فرآیند تشکیل دولت در عراق، شاخص «اجماع» بیش از «اکثریت» کارایی دارد و اثرگذار است.

اتمام روند روز رأی گیری و قطعی شدن نتایج تعداد کرسی‌های پارلمان، به معنای پایان انتخابات نیست. فعلاً بخش مهمی از فرآیند انتخابات که شامل انتخاب نخست‌وزیر است، باقی مانده است. از صبح فردای پایان رأی‌گیری، نیروهای بیگانه از جمله آمریکا و اروپا و برخی کشورهای عربی منطقه تلاش‌های جدیدی برای اثرگذاری بر روند انتخاب نخست‌وزیر شروع کرده‌اند.

دامن زدن به اختلافات و «منازعات شیعی – شیعی» مهم‌ترین شگرد آمریکا برای اثرگذاری بر روند انتخاب نخست‌وزیر است که هیچ چیز به اندازه «اتحاد راهبردی جریان‌های شیعی» در پارلمان نمی‌تواند این پروژه آمریکایی را ناکام بگذارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *