جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

ریشه‌های بحران در تونس

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از زمان سقوط بن علی در تونس در سال 2011 این کشور با شگفتی‌های زیاد مواجه بوده است. تنها کشوری که توانست بهار عربی را با موفقیت پشت سر بگذراند و قانون اساسی بر مبنای دمکراسی را با مصالحه تدوین کند، تونس بود. در تونس نظام نیمه ریاستی، دولت پارلمانی و درعین‌حال یک رئیس‌جمهوری با اختیارات بسیار وسیع که از سوی مردم انتخاب می‌شود، وجود دارد؛ اما برکناری نخست‌وزیر تونس از سوی قیس سعید رئیس‌جمهوری تونس، انحلال پارلمان این کشور به مدت یک ماه و لغو مصونیت نمایندگان آغاز دور جدید حوادث این کشور است. محمود فاضلی – تحلیلگر مسائل بین‌الملل

رئیس‌جمهور که برای «نجات تونس، دولت و مردم تونس» تمامی قدرت اجرایی را در دست دارد مدعی است این اقدام نه تعلیق قانون اساسی است و نه دور شدن از مشروعیت قانون اساسی، این اقدام در چارچوب قانون است. مردم نیز در خیابان‌ها تصمیم رئیس‌جمهور تونس را برای تعلیق کار پارلمان و عزل نخست‌وزیر در 25 ژوئیه 2021 (4 مرداد 1400) جشن گرفتند.

رئیس‌جمهور با مجموعه اقدامات خود نشان داد که به فریاد عصبانیت مردم گوش می‌دهد و می‌خواهد یک تغییردهنده باشد. او این اقدامات را طبق ماده 80 قانون اساسی می‌داند. طبق این ماده درصورتی‌که تهدید جدی علیه ثبات و یکپارچگی دولت مطرح باشد، اجازه اتخاذ برخی تصمیمات به رئیس‌جمهوری تفویض می‌شود؛ اما در این ماده صراحتاً گفته نمی‌شود «رئیس‌جمهوری می‌تواند نخست‌وزیر را برکنار کند و مجلس را منحل کند؟» رئیس‌جمهوری تونس که خود از معماران قانون اساسی مصوبه 2014 و استاد قانون اساسی است ماده 80 قانون اساسی را به این شکل تفسیر کرده است. این ماده بر لزوم رایزنی رئیس‌جمهور با نخست‌وزیر و رئیس مجلس در هنگام اتخاذ چنین تصمیماتی اشاره دارد.

در قانون اساسی تونس آمده است، درصورت بروز هرگونه اختلاف میان ارکان دولت، یک نهاد قانون اساسی برای حل آن تشکیل خواهد یافت؛ اما پس از گذشت 10 سال، هنوز نهادی شبیه دادگاه قانون اساسی در تونس تأسیس نشده است که اختلاف بر سر هویت مؤسس آن ادامه دارد. مطابق ماده 80 قانون اساسی تونس، 30 نفر از نمایندگان مجلس پس از گذشت 30 روز می‌توانند به دادگاه قانون اساسی مراجعه کنند. دادگاه در مورد شکل‌گیری و یا عدم آن شرایطی که رئیس‌جمهوری با اشاره به آن، رئیس مجلس و نخست‌وزیر را برکنار کرده است، حکم صادر می‌کند. در روزهای اخیر این کشور شاهد موج گسترده‌ای از اخراج مقامات در نهادهای دولتی و مناصب قضایی است.

ابعاد و ریشه‌های بحران سیاسیِ حاکم بر تونس، هنوز مبهم است، برخی این اقدام را کودتایی آشکار علیه قانون اساسی و دموکراسی می‌خوانند و برخی نیز این اقدامات را برای بازگرداندن تونس به مسیر درست، ضروری می‌دانند. گروه دیگری معتقدند اگر مداخله عربستان، امارات، مصر، فرانسه و تلاش‌های آن‌ها برای حذف اخوان‌المسلمین ازجمله حزب اسلام‌گرای النهضه به رهبری «راشد الغنوشی»، نبود تونس شاهد تحولات کنونی نمی‌شد. رژیم‌های عربستان و امارات سوار بر موج بحران تونس شده‌ و تلاش‌های آن‌ها برای کنار زدن دشمن سرسخت‌شان؛ اخوان‌المسلمین از قدرت است.

دیدگاه رئیس‌جمهور تونس در خصوص قضیه فلسطین، عادی‌سازی، محور مقاومت و دیگر مسائل منطقه عربی با مواضع عربستان و امارات متفاوت است. مواضع سعید در قبال رژیم صهیونیستی کاملاً روشن است. او از مخالفان قاطع «معامله قرن» است. او اعتقاد دارد رژیم اسرائیل غاصب است و باید به اقداماتش و آواره کردن فلسطینیان پایان دهد. او عادی‌سازی را بزرگ‌ترین خیانت دانسته و بر این باور است هر طرفی که با رژیم غاصب رابطه ایجاد کند، خائن است. از نگاه او فلسطین زمین باغ و بستان نیست که مورد معامله واقع شود.

گروه دیگری معتقدند تحولات جاری در تونس کاملاً داخلی است و مداخله خارجی در آن صورت نگرفته و تدابیر رئیس‌جمهور تونس کسانی را هدف قرار داده که در قرار گرفتن کشور در بن‌بست و شکست تونس در تعامل با بحران کرونا، نقش دارند که ازجمله این‌طرف‌ها حزب النهضه است. راشد الغنوشی رئیس پارلمان و رهبر این حزب که اکثریت پارلمان را تشکیل می‌دهد تصمیم سعید را «کودتا علیه قانون اساسی» می‌داند. یکی از نکاتی که به اقدام کودتایی در تونس انجامید، حملات به دفاتر جنبش النهضه است. کسانی که از تصمیمات سعید حمایت ‌کردند، دفاتر النهضه را مورد هدف قرار دادند. جنبش النهضه به‌عنوان نماینده اخوان در تونس و رهبر آن به ترکیه بسیار نزدیک هستند. اگرچه آن‌ها در مجلس اکثریت را در دست داشتند، ولی تونس را مدیریت نمی‌کردند. شواهد نشان می‌دهد اخوان‌المسلمین بعد از مصر، سوریه و لیبی، در تونس هم مورد هدف قرارگرفته است. بعضی از منابع مدعی‌اند امارات و عربستان در پشت این کودتا هستند. راشد الغنوشی نیز رسماً گفته است رسانه‌های امارات در پشت پرده اقدام کودتا در تونس و هدف قرار گرفتن ساختمان‌های حزب نهضه دست دارند.

ترکیه رویدادهای تونس را به‌دقت پیگری می‌کند. یکی از پایه‌های دیپلماسی ترکیه در لیبی را تونس و الجزایر تشکیل می‌دهند. اکنون تحولات در تونس، کم‌وبیش بر موقعیت ترکیه در لیبی نیز تاثیر خواهد گذاشت. به باور ترکیه، وقوع کودتا در تونس، کودتای مصر در 3 جولای 2013 را یادآوری کرد. در تونس و مصر اخوان‌المسلمین هدف اصلی هستند. کودتای تونس همانند کودتای مصر می‌تواند به سیاست‌های ترکیه در شرق مدیترانه آسیب برساند. ترکیه در مبارزه شرق مدیترانه که در لیبی آغاز کرد، اولین حمایت را از تونس دریافت کرد. رئیس‌جمهور تونس توانست در لیبی از نفوذ فرانسه بین دولت قانونی مورد حمایت ترکیه و خلیفه حفتر کودتاگر رهایی یافته و تعادل ایجاد کند. هر چند تونس مستقیماً با حفتر مقابله نکرد، ولی حداقل پشت نکردن آن به دولت قانونی لیبی گام مهمی از دیدگاه ترکیه بود. ترکیه اگر جایگاهش را در تونس از دست بدهد علاوه بر مصر و لبنان منطقه دیگری را در شرق مدیترانه از دست داده است.

طی شش ماه گذشته، اختلافاتی بین حزب النهضه که نمایندگان آن اکثریت مجلس را تشکیل می‌دهند و ریاست جمهوری تونس وجود دارد که در حال فلج کردن دولت است. بن‌بست سیاسی که به بحران اقتصادی و اجتماعی افزوده می‌شود مردم را درمانده کرده است. دینار تونس طی 15 سال هرگز چنین وضعیت دشواری را تجربه نکرده است. هزینه‌های زندگی بسیار بالا رفته و بیکاری در بین جوانان افزایش پیدا کرده است. پس از کووید 19، میزان بیکاری، در میان افراد 15-24 ساله به 41 درصد رسیده است و همین امر سرخوردگی را در بین جوانان و اقشار مختلف تقویت کرده است.

بحران بهداشتی نیز در تونس در حال پیشرفت است و سیستم ضعیف مراقبت‌های بهداشتی کشور را ویران کرده است. تونس که در سال 2020 تعداد بسیار کمی از مبتلایان به کووید 19 را داشت، اکنون طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بالاترین میزان مرگ‌ومیر را در آفریقا و جهان عرب دارد. این موج، باعث مرگ 150 تا 200 نفر در روز شده است.

اختلاف نظرهای قابل توجهی وجود دارد که مشکلات جدی اقتصادی، تحرکات مجلس و شیوع ویروس کرونا به این اوضاع دامن زده و ناتوانی مجلس در عمل به وعده‌های انقلاب ژانویه 2011 به قوت خود باقی خواهند ماند. به‌رغم حوادث جاری تونس می‌بایستی اندکی منتظر ماند و گام‌های بعدی رئیس‌جمهور تونس را مشاهده کرد تا واقعیت اتفاقات مشخص شود که آیا این بحران ناشی از تنش‌های سیاسی داخلی است یا نتیجه مداخلات خارجی و یا اینکه نتیجه هر دو عامل با هم. بسیاری از مردم بر روی کار آمدن یک فرد اقتدارگرا تأکیددارند که قول زندگی بهتری را به آن‌ها بدهد و قدرت بیشتری را در اختیار داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *