جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

جنبش حسینیون و کلیسای ارمنی، دو بال نقش آفرینی ایران در قفقاز جنوبی

جنبش حسینیون و کلیسای ارمنی، دو بال نقش آفرینی ایران در قفقاز جنوبی

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه در ارمنستان در حال وقوع است، تاثیری مستقیم بر امنیت و اقتصاد و سیاست در ایران خواهد گذاشت. شکست روحانیت مسیحی برای حفاظت از ارمنستان در برابر هجوم نیروهای متحد غرب و صهیونیسم برای ایران نیز مطلوب نیست و این مساله ای است که نباید از چشم مقامات کشور دور بماند. انفعال ما خطرناک است!

نشست 6 جانبه عربی در ریاض درباره تحولات غزه

مقامات بلندپایه چند کشور عربی شب گذشته در ریاض، نشستی مشورتی برای بررسی تحولات اخیر غزه برگزار و بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری و جامع در این منطقه و انجام سازوکاری برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی تاکید کردند.

توصیه تاجیکستان به خودداری شهروندانش از سفر به روسیه و توضیح مسکو

تهران- ایرنا- در حالی که وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان به خاطر سختگیری اخیر مسکو برای ورود تاجیکان به قلمرو روسیه به شهروندانش توصیه کرد که به طور موقت از سفر به خاک روسیه خودداری کنند، وزارت خارجه کشور روسیه اعلام کرد که این اقدامات سختگیرانه موقتی و در ارتباط با افزایش تدابیر امنیتی مرتبط به حادثه تروریستی است که نیاز به تفاهم دارد.

Loading

تقویت نگاه به شرق در دولت آینده ارمنستان

۱۴۰۰/۰۴/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام ارمنستان در تاریخ ۳۰ خردادماه و پیروزی حزب «قرارداد مدنی» تحت هدایت «نیکول پاشینیان» با کسب ۵۳.۹۲ درصد آرا از چند جهت قابل‌بررسی است. مهدی خورسند - کارشناس مسائل چین و اوراسیا

نیکول پاشینیان که پس از امضای صلح دردناک پساجنگ قره‌باغ 2020 دوران بحرانی اعتراضات مردمی را پشت سر گذاشت و با استعفا و انحلال دولت، توانست آرای اکثریت را جلب کند، درواقع تجارب گران‌بهایی را کسب کرد. این دیپلمات ارمنی که گرایش به غرب داشت، همواره مورد اعتراض روسیه و رسانه‌های روس بود. دراین‌بین روسیه که جمهوری‌های استقلال‌یافته از شوروی سابق را «خارج نزدیک» خود قلمداد می‌کند و بعد از از دست رفتن گرجستان، به هیچ قیمتی حاضر نیست، کشور دیگری را در این منطقه از دست بدهد و غرب‌گرایی ناشی از تفکرات تجددگرایانه رهبران جمهوری‌های استقلال‌یافته از شوروی را برنمی‌تابد، با نشان دادن چراغ سبز به جمهوری آذربایجان برای بازپس‌گیری بخشی از جغرافیای اشغال‌شده قره‌باغ، تلاش کرد پاشینیان را تنبیه کند؛ اما حمایت لجستیکی ترکیه از باکو در جنگ قره‌باغ 2020 زمینه پیشروی سریع جمهوری آذربایجان را فراهم کرد و ارتش ارمنستان در آستانه شکست کامل جنگ بود که روسیه به‌ناچار به این درگیری ورود کرد و دو طرف را پای میز مذاکره و امضای آتش‌بس دعوت کرد.

از سوی دیگر، پاشینیان پس از عدم اقبال «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا به وی و به دلیل اینکه کل اراضی اشغالی قره‌باغ را در آستانه از دست دادن می‌دید، در یک عقب‌نشینی واضح از مواضع سیاسی خود، دست به دامان مسکو شد تا این قائله فعلاً خاتمه یافته و ارمنستان 2021 با یک تغییر رویکرد و چرخش تاریخی به سمت روسیه، همچنان پاشینیان را به‌عنوان نخست‌وزیر قبول کند. جنگ قره‌باغ 2020 و عدم‌حمایت جدی آمریکا از ارمنستان و همچنین منجی شدن روسیه برای از دست نرفتن بخش بیشتری از مناطق اشغال‌شده قره‌باغ، تجربه‌ای تلخ برای هیئت حاکمه ایروان ایجاد کرد مبنی بر این‌که نمی‌تواند به غرب اعتماد کند و درعین‌حال نباید کاری کند که مایه آزردگی خاطر حاکمیت روسیه شود. در اثنای جنگ قره‌باغ و در پی شکست‌‎‎های مداوم اردوی ارمنستان، خبرهایی مبنی بر ارتباط‌گیری پاشینیان با مسکو مخابره شد و حتی ادعا شد که پاشینیان با ایجاد یک پایگاه نظامی روسی در ارمنستان موافقت کرده است. در همین راستا بود که «واگارشاک آروتونیان» وزیر دفاع ارمنستان چهارم اسفند 99 در یک مصاحبه با خبرگزاری روسی ریانووستی اعلام کرد که ایروان علاقه‌مند به گسترش و افزایش توان بالقوه پایگاه نظامی 102 روسیه در منطقه گیومری ارمنستان است. پاشینیان به‌درستی درک کرد که معدود دولت‌هایی می‌توانند از زیر بار خفت تحمیل شده از شرایط آتش‌بس پساجنگ قره‌باغ 2020 و اعتراضات و برانگیخته شدن احساسات اجتماعی، پابرجا بمانند اما این سیاستمدار ارمنی با چرخش به‌موقع به سمت روسیه توانست، در قدرت بماند.

اما با در نظر گرفتن تبعات اتفاقاتی که در چند ماه گذشته در قفقاز جنوبی رخ‌داده، چند سناریو را برای آینده ارمنستان و قفقاز جنوبی می‌توان متصور شد. سرخوردگی عمومی ارامنه از شکست سنگین از جمهوری آذربایجان، مانند یک استخوان در گلوی ارمنستان مانده و با توجه به تغییر گرایش دولت ارمنستان به سمت مسکو، این احتمال وجود دارد که ایروان دوباره سودای بازپس‌گیری مناطق آزادشده قره‌باغ را در سر داشته باشد تا هم اعتمادبه‌نفس ملی ترمیم شود و هم روسیه بر اساس نظریه «مناقشات فریزشده» بتواند با حفظ تنش‌های قومی-مرزی، همچنان بزرگ‌تری خود را بر جمهوری استقلال‌یافته از شوروی حفظ کند. در دیگر سو، یکی دیگر از دلایلی که احتمال جنگ را بالاتر می‌برد، حصر جغرافیایی بیشتر ارمنستان ناشی از اجرایی شدن مفاد آتش‌بس پساجنگ قره‌باغ 2020 است. ترکیه که پیش‌تر برای رسیدن به جمهوری آذربایجان یا باید از ایران می‌گذشت یا به ارمنستان متوسل می‌شد، با زیرکی توانست بندی را در مفاد آتش‌بس بگنجاند تا کریدور حائلی در نزدیک مرز ایران و ارمنستان با نظارت روسیه ایجاد شود و آنکارا به‌راحتی از طریق نخجوان و این کریدور حائل به باکو رسیده و ازآنجا به بندر اکتائو قزاقستان و سپس به پکن برسد و در پس این دستاورد، ترکیه به هاب ترانزیت ابر پروژه راه جدید ابریشم و هاب انرژی خزر به اروپا تبدیل شود. این مهم، ترانزیت و مبادلات ایران با ارمنستان را هم زیر نظر روسیه و ترکیه قرار می‌دهد و شاید تنها مرز مطمئن و راه تنفس ارمنستان هم زیر ذره‌بین قرار ‌بگیرد.

در پایان باید به این نکته اشاره شود که دولت بعدی ارمنستان، جهان‌بینی متفاوتی نسبت به قبل خواهد داشت. پاشینیان بیش از آنکه تلاش کند به اتحادیه اروپا بپیوندد، برای تقویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا تلاش خواهد کرد. ایروان در دولت آینده، به تقویت نگاه به شرق خواهد پرداخت و تلاش می‌کند در پازل روسیه در «نظم جدید شرقی دنیا» که با سردمداری اقتصادی چین و نظامی روسیه در حال شکل‌گیری است، بازیگری پررنگ‌تری داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *