جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

معضل بوریس جانسون در اسکاتلند

۱۴۰۰/۰۲/۲۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بوریس جانسون به جز مشکلاتی همچون مخارج شخصی خود، مقابله با ویروس کرونا و یا حتی برگزیت با بحران جدیتری روبهرو است و آن هم تلاش برای جلوگیری از فروپاشی بریتانیا است. علیرضا ثمودی-کارشناس مسائل اروپا

حزب ملی اسکاتلند پس از چهارمین پیروزی پیاپی در انتخابات پارلمانی این کشور وعده برگزاری همه پرسی دوم استقلال را مطرح کرده است که می‌تواند به تقابل با بوریس جانسون و یک مشکل واقعی برای نخست وزیر بریتانیا تبدیل شود.

 

واکنش احتمالی دولت بریتانیا به درخواست همه‌پرسی استقلال در اسکاتلند

بی‌تردید، جانسون در ابتدا مقاومت خواهد کرد، آن هم با این استدلال که همه‌پرسی در شرایط همه‌گیری کرونا، اقدامی غیرمنطقی است. این اقدام می‌تواند در کوتاه مدت برای لندن زمان بخرد. البته استورجن وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ملی اسکاتلند هم اعلام کرده است تا پایان بحران کرونا، به دنبال برگزاری همه‌پرسی نخواهد بود. با توجه به اینکه یک همه‌پرسی جدید به تصویب پارلمان بریتانیا نیاز دارد، جانسون در برابر این درخواست مقاومت خواهد کرد آن هم با این بهانه که ملی‌گرایان اسکاتلندی این موضوع را پذیرفته‌اند که همه‌پرسی (55 درصد رای‌دهندگان در سال 2014 به ماندن در بریتانیا رای مثبت دادند) فقط یکبار برگزار خواهد شد. لندن همچنین از عامل بودجه برای حل مشکلات اسکاتلند استفاده خواهد کرد و میلیاردها پوند برای جاده‌ها، خطوط ریلی و سایر پروژه‌های زیرساختی در قالب «قانون بازار داخلی» هزینه خواهد کرد و بیمارستان‌های اسکاتلندی هم خواهند توانست بیماران بیشتری را برای درمان کرونا به انگلستان اعزام کنند.

اقدام دیگر دولت جانسون، اعلام زمان بندی جدید برای انتخابات خواهد بود. ممکن است به جای سال 2024، انتخابات در سال 2023 برگزار شود تا بدین ترتیب امکان به تعویق انداختن درخواست همه پرسی جدید وجود داشته باشد،‌ با این امید که حزب ملی اسکاتلند در انتخابات سراسری کرسی‌های خود را از دست بدهد. البته بسیاری بر این باورند که چنین اقدامی می‌تواند نتیجه عکس به همراه داشته باشد و حتی ممکن است استورجن از آن برای تقویت ملی‌گرایی و روایت ضد وست مینستری استفاده کند و برای استقلال، حامیان بیشتری به دست بیاورد. احتمال دیگر واگذاری اختیارات بیشتر به هولی‌رود (پارلمان اسکاتلند) است، البته این خطر هم وجود دارد که جانسون به هر میزان هم که امتیاز بدهد، استورجن درخواست‌های بیشتری را مطرح کند.

در صورت مخالفت لندن با برگزاری همه‌پرسی جدید، استورجن برای صدور مجوز جدید برای همه‌پرسی با فشار بیشتری مواجه خواهد شد. البته پارلمان بریتانیا می‌تواند به دادگاه مراجعه و اعلام کند این اقدام پارلمان اسکاتلند مغایر با قانون اساسی است، زیرا اقدام برای همه‌پرسی باید در لندن تصویب شود. همچنین این احتمال هم وجود دارد که این مناقشه در نهایت در دیوان عالی بریتانیا حل و فصل شود. هر چند در آن صورت هم موضوع همه‌پرسی فقط به تاخیر خواهد افتاد. البته همچنانکه اشاره شد دیوان عالی می‌تواند با استناد به «قانون اسکاتلند» اعلام کند تصمیم‌گیری در مورد اتحاد میان اسکاتلند و انگلیس به وست‌مینستر محول شده است.

برگزاری همه پرسی بدون موافقت پارلمان بریتانیا می‌تواند اعتبار استورجن را به‌ویژه در اتحادیه اروپا خدشه‌دار کند. استورجن همچنین می‌تواند یک همه‌پرسی مشورتی برگزار کند تا به نوعی بر وست‌مینستر برای موافقت با همه‌پرسی فشار وارد کند. این اقدام چالش کمتری به‌وجود می‌آورد و می‌تواند آزمونی برای محک افکار عمومی اسکاتلند باشد. البته این اقدام برای لندن چالش ایجاد خواهد کرد، زیرا معضل اسکاتلند از بین نمی‌رود و لندن باید به این پرسش پاسخ دهد که اگر چنانچه اراده مردم اسکاتلند، خروج از بریتانیا باشد، مسیر قانونی استقلال اسکاتلند چیست؟ البته استقلال از بریتانیا می‌تواند هزینه‌هایی نیز برای استورجن در پی داشته باشد. براساس برآورد «موسسه حکومت»، ده سال زمان می‌بَرد تا اسکاتلند بتواند از بریتانیا جدا و به اتحادیه اروپا ملحق شود. همچنین شکل‌گیری مرز انگلستان و اسکاتلند هم می‌تواند پیامدهای منفی برای اسکاتلند در پی داشته باشد. هر چند مرز تنها مشکل اسکاتلند نخواهد بود و این کشور به ناچار می‌بایست زیرساخت‌های یک دولت جدید را ایجاد کند. به‌عنوان مثال، پیش از ورود به هر گونه مذاکره با اتحادیه اروپا می‌بایست به سازمان تجارت جهانی بپیوندد.

 

مسیر پیش رو

بوریس جانسون در نامه‌ای به استورجن از وی برای گفتگو در مورد چالش‌های مشترک دعوت و اعلام کرده است می‌توان با همکاری، منافع مردم را تامین کرد. جانسون پیش از برگزاری انتخابات پارلمان در اسکاتلند، در دیلی تلگراف نوشته بود که تلاش برای متلاشی کردن کشور، اقدامی غیر مسئولانه است. اگر چه استورجن اعلام کرد است رای‌دهندگان اسکاتلندی با آرای خود به هولی‌رود یک دستور کار شفاف داده‌اند و هیچ توجیه دموکراتیک برای جانسون و هیچ کس دیگر وجود ندارد که بتواند مانع احقاق حقوق مردم اسکاتلند شود، در عین حال اعلام کرده است که اولویت اول او ایمن نگه داشتن مردم خود در برابر کرونا بود و پس از پایان کرونا بلافاصله همه‌پرسی استقلال را برگزار خواهد کرد، زیرا مردم اسکاتلند حق دارند آینده خود را انتخاب کنند. وی همچنین اعلام کرده است اقدام به همه‌پرسی خودسرانه نخواهد کرد، زیرا جامعه بین‌الملل و حکومت بریتانیا آن را به رسمیت نخواهند شناخت. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که تعداد موافقان و مخالفان خروج از بریتانیا برابر است. مخالفت اکثریت اسکاتلندی‌ها با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مدیریت مناسب کرونا توسط دولت استورجن، و همچنین پندار مردم اسکاتلند از دولت جانسون موجب افزایش حمایت‌ها از همه‌پرسی دوم شده است. در پایان می‌توان گفت در صورت ائتلاف میان حزب ملی اسکاتلند و سبزها و در دست گرفتن 72 کرسی از 129 کرسی پارلمان بریتانیا، فشار بیشتری بر دولت جانسون برای موافقت با برگزاری همه‌پرسی وارد خواهد شد، زیرا در چنین شرایطی هم دولت و هم پارلمان اسکاتلند طرفدار استقلال از بریتانیا خواهند بود. بن‌بست سیاسی به‌وجود آمده می‌تواند تا انتخابات بعدی سراسری ادامه پیدا کند، مگر اینکه تغییری در افکار عمومی و تغییر در موازنه مخالفان و موافقان خروج از بریتانیا شکل بگیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *