جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

بازنگری بایدن در خروج نیروهای نظامی آمریکا از آلمان

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در ژوئیه سال 2020 «مارک اسپر» وزیر دفاع سابق آمریکا طرحی برای کاهش 12 هزار نفری نظامیان آمریکا در خاک آلمان ارائه کرد. اکثریت این نیروها که حدود 6400 نفر تخمین زده می‌شد به آمریکا بازگردند، درحالی‌که حدود 5600 نیروی نظامی در اروپا می‌مانند و در بلژیک و ایتالیا مستقر ‌شده و چند هزار نفر در برنامه‌ای چرخشی میان آمریکا و اروپا رفت‌وآمد خواهند داشت. مقر «یوکام»، فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا و نیز فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا در اروپا نیز از اشتوتگارت در آلمان به بلژیک منتقل می‌شود. این طرح تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در آلمان را از 36 هزار نفر به 24 هزار نفر کاهش می‌داد. به ادعای آمریکا این اقدام «سبب تقویت ناتو»، «بازدارندگی در برابر روسیه» و «اطمینان‌بخشی به متحدان آمریکا» خواهد شد. حتی بعضی از تحلیل‌گران اقدام آمریکا را عملی «انتقام‌جویانه» علیه مرکل دانستند. محمود فاضلی – کارشناس مسائل بین‌الملل

دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهور سابق آمریکا مدت‌ها بود فشار می‌آورد تا آلمان سهم بیشتری در هزینه‌های دفاعی ناتو داشته باشد و توافق کرده‌ بودند سهم دفاع، دو درصد قدرت اقتصادی باشد. نیروهای آمریکا قطعاً به آلمان نیامده بودند که تا در حق این کشور لطف کنند. آن‌ها از ارکان دفاع جمعی اروپا از طریق ناتو و ارکان عملیات ملی آمریکا در کشورهای مختلف، از افغانستان گرفته تا ایتالیا و عراق هستند.

با خروج نیروی آمریکایی، یعنی حدود یک‌سوم از کل نیروها، قدرت نظامی آمریکا در انجام عملیات در این منطقه ژئواستراتژیک محدود می‌شد. ژنرال‌ها و کنگره آمریکا نه می‌خواهند قطب هوایی «رامشتاین» را ببندند و نه بیمارستان نظامی «لانداشتول» را. در این بیمارستان تقریباً از تمامی مجروحان این سوی آتلانتیک پرستاری می‌شود و این اواخر آمریکا بیش از یک میلیارد دلار در اینجا سرمایه‌گذاری کرد. آنان نه می‌توانند از زیرساخت‌های قدرت فرماندهی، لجستیک و شناسایی در آلمان چشم‌پوشی کنند و نه آن را به لهستان انتقال دهند. یکی از این منافع، امنیت استراتژیک در چارچوب اتحادها برای خود آنان و متحدان اروپایی‌شان در ناتوست و چنین امنیتی بدون آمریکا ممکن نخواهد بود.

روابط دوجانبه در دوره ترامپ به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود. آلمان و صدراعظم آلمان غالباً هدف حمله ترامپ بودند. قشر نیمه‌ سیاسی آلمان از این تصمیم آمریکا برآشفته شده و تا حدودی در واکنش‌های طرف آلمانی عصبانیت حاکم بود. کمتر کشوری در دنیا به‌اندازه آلمان از پیروزی بایدن در انتخابات بسیار خوشحال شده است. نظرسنجی‌ها در آلمان نشان می‌داد اکثریت قریب به‌اتفاق شهروندان آلمانی خواستار تغییر قدرت در آمریکا بودند و تنها یک نفر از 10 شرکت‌کننده از ترامپ حمایت می‌کرد.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه پیشین آلمان (2017 تا 2018) معتقد است خارج ساختن نیروهای آمریکایی از آلمان درواقع نوعی تنبیه سیاسی آلمان و به‌خصوص خانم صدراعظم بود. شکاف فرا آتلانتیکی میان آمریکا و اروپا به‌طور عام و همچنین میان آمریکا و آلمان به‌طور خاص زیاد است. انتقاد از سیاست آمریکا تحت رهبری ترامپ و پایبندی ما به توافق هسته‌ای با ایران نشانگر همین امر است. مناقشات حل‌نشده تجاری با آمریکا، انتقاد آلمان از فسخ توافق بزرگ خلع سلاح هسته‌ای و همچنین امتناع آلمان و اروپا از دعوت مجدد روسیه به نشست کشورهای G-7 که ترامپ پیشنهادش را داده بود، نیز نمایانگر همین شکاف است. از دوره اوباما آمریکا قصد داشت از تعهدات نظامی خود در سراسر جهان دست بکشد. مردم آمریکا از جنگ خسته شده‌اند این یعنی عقب‌نشینی از افغانستان، عراق، سوریه و تمام خاور نزدیک و میانه.

تمامی شواهد نشان می‌داد روابط آلمان و آمریکا از زمان به قدرت رسیدن ترامپ به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرده است. شعار ترامپ با عنوان «اول آمریکا»، برترین قدرت اقتصادی اروپا را نه یک متحد بلکه یک دشمن می‌دانست، طوری که نام آلمان را کنار چین و روسیه قرار داد و حتی با سخن «اِعمال تحریم» این کشور را آزار داد.

تیم بایدن در مدت مبارزات انتخاباتی قول داده بود درباره خروج یک‌سوم از نیروهای آمریکا از آلمان تجدیدنظر کند. بایدن در نخستین سخنرانی پیرامون محورهای سیاست خارجی خود تأکید کرد: «آمریکا به جهان دیپلماسی بازگشته و نه‌تنها به دنبال ترمیم آسیب‌های چند سال گذشته است، بلکه روبه‌جلو برای حل مشکلات فعلی جهان همچون پدیده گرمایش زمین و تهدیدهای چین و روسیه علیه دموکراسی اقدام می‌کند. آستین، وزیر دفاع مسئولیت بازنگری در وضعیت قرارگیری نیروهای نظامی آمریکا در سطح جهان را بر عهده دارد، بنابراین موقعیت ارتش ما به‌طور مناسبی با سیاست خارجی و اولویت‌های امنیت ملی ما همسو است. درحالی‌که این بازنگری در دست انجام است، ما هرگونه خروج برنامه‌ریزی‌شده نیروهای نظامی آمریکا از آلمان را متوقف می‌کنیم.»

استفن سایبرت، سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز اعلام داشت «برلین از طرح رئیس‌جمهوری آمریکا برای جلوگیری از خروج برنامه‌ریزی‌شده هزاران سرباز آمریکایی از خاک آلمان استقبال می‌کند. نیروهای آمریکایی مستقر در آلمان در امنیت اروپا و فرا آتلانتیک نقش دارند و ازاین‌رو به نفع ماست.»

آستین، وزیر دفاع جدید آمریکا نیز در گفت‌وگو تلفنی با «آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر»، وزیر دفاع آلمان از امکاناتی که این کشور در اختیار نظامیان آمریکایی مستقر قرار داده و میزبانی از نیروهای نظامی آمریکایی در خاک این کشور قدردانی کرد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان که از منتقدان جدی سیاست خارجی دولت ترامپ بود تغییر در رویکرد خارجی دولت بایدن را نشانه تحولی مثبت می‌داند. به باور او تغییر مهم در رویکرد خارجی دولت بایدن، فراهم شدن امکان گفت‌وگو با آمریکا به‌عنوان یک متحد قابل‌اعتماد در عرصه بین‌المللی است. شرایط جدید همان چیزی است که آلمان و اروپا منتظر آن بودند. اروپا و به‌خصوص کشورهای عضو پیمان ناتو از دولت جدید آمریکا انتظار دارند به تک‌روی دولت پیشین آمریکا در ارتباط با افغانستان پایان داده و سیاست دیگری در پیش گیرد.

به اعتقاد هایکو ماس شواهد نشان می‌دهد در دوره بایدن روابط دوجانبه و فراآتلانتیک به میزان چشمگیری بهبود خواهد یافت. بایدن یک فرد معتقد به روابط فراآتلانتیک است. از دیدگاه او اتحادیه اروپا، آلمان و ناتو شرکای استراتژیک هستند. برلین ازاین‌پس با رئیس‌جمهوری سروکار خواهد داشت که قابل‌اطمینان و قابل پیش‌بینی است و این موجب اعتمادبخشی است و همین به‌تنهایی یک موضوع بسیار با ارزش بین متحدان است. آلمان برای آمریکا از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است. بزرگ‌ترین پایگاه نظامی برون‌مرزی آمریکا در غرب آلمان و در مجاورت مرز چک قرار دارد. در حال حاضر، آمریکا دارای پنج پادگان نظامی در آلمان است و شمار اندکی از مراکز تجمع نظامیان آمریکایی نیز در اطراف چند شهر آلمان قرار دارد.

البته شروع مجدد روابط آمریکا و آلمان با دشواری همراه است احتمالاً بایدن سیاست آمریکا در قبال آلمان را کمتر از آنچه برلین خواهان آن است، تغییر اساسی خواهد داد. دولت فدرال درباره اینکه در روابط فراآتلانتیک واقعاً به کجا می‌خواهد برود، دچار اختلاف است. پیش‌بینی می‌شود پافشاری آمریکا به آلمان برای تخصیص 2% از تولید ناخالص داخلی به هزینه‌های دفاعی که در دوره اوباما نیز وجود داشت در دوره بایدن نیز تغییری نداشته باشد. دولت آلمان با تخصیص 1.5% از تولید ناخالص داخلی تا سال 2024 موافقت کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *