جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

«اعتراضات ضدصهیونیستی جاری در آمریکا از سوی جامعه دانشگاهیان این کشور، سطح فشارها را علیه اقدامات رژیم اشغالگر قدس و البته دولت آمریکا در جنگ غزه به مراتب افزایش داده و در انتخاب های ر اهبردی آن ها در ادامه راه، اثرگذاری ویژه و گسترده ای خواهد داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند آنچه اکنون در آمریکا می بینیم، شباهت زیادی به اعتراضات گسترده در این کشور در بحبوحه جنگ ویتنام دارد»

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

Loading

پیامدهای مشارکت ضعیف مردم در همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی الجزایر

۱۳۹۹/۰۸/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: همه‌پرسی قانون اساسی جدید الجزایر در اول اکتبر 2020 (11 آبان 1399) با مشارکت احزابی همچون احزاب طلائع الحریات (حزب سوم رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری 2019)، حزب جبهه المستقبل (حزب پنجم) و مخالفت احزاب اسلام‌گرای جنبش جامعه صلح (حمس)، حزب کارگران الجزایر و جبهه عدالت و توسعه الجزایر برگزار شد. در همه‌پرسی قانون اساسی جدید صرفاً 23.84 درصد مردم خواستار تغییرات و اصلاحات بیشتری در قوانین و اداره حکومت شدند. پیش‌نویس قانون اساسی جدید الجزایر با رأی موافق 66 درصد شرکت‌کنندگان و مخالفت 33 درصد آراء به تصویب رسید. در پی عدم مشارکت 76 درصد واجدین شرایط در همه‌پرسی و استقبال ضعیف از آن، رؤسای بعضی از احزاب خواستار لغو نتایج این همه‌پرسی شدند. محمود فاضلی – کارشناس مسائل بین‌الملل

به گفته رئیس کمیته ملی انتخابات الجزایر پس از شمارش آرای همه‌پرسی از 24 میلیون الجزایری واجد شرایط رای‌دادن فقط 5 میلیون 639 هزار و 172 نفر شرکت کرده بودند‎ که از این تعداد، 3 میلیون و 355 هزار و 518 نفر به اصلاح قانون اساسی رأی مثبت دادند. شورای قانون اساسی الجزایر به‌عنوان عالی‌ترین هیئت قضایی در الجزایر رسماً تصویب پیش‌نویس اصلاح قانون اساسی را اعلام و تأکید کرد پس‌ازاین هیچ اعتراض یا شکایتی قابل‌پذیرش نیست.

حزب اسلام‌گرای جنبش «جامعه صلح- شاخه اخوان‌المسلمین الجزایر» (حمس) بزرگ‌ترین جنبشی که پیش‌ازاین خواستار رد تغییرات قانون اساسی شده بود، پس از اعلام نتایج همه‌پرسی اعلام کرد که مشارکت اندک مردم در همه‌پرسی، اعتبار قانون اساسی جدید را از درجه اعتبار ساقط و آن را فاقد مشروعیت سیاسی و مردمی می‌کند. نتیجه همه‌پرسی به معنای شکست برنامه‌های حکومت و ناتوانی آن برای تحقق توافق ملی در خصوص قانون اساسی و حفاظت از کشور در مقابل خطرات حقیقی است که آن‌ را تهدید می‌کند.

عبدالرزاق مقری، رهبر «جنبش جامعه برای صلح» و پدر معنوی اندیشه اخوانی و اصلی‌ترین حزب اسلام‌گرای الجزایر نیز بر این باور است: «نتایج همه‌پرسی، شکست طرح‌های قدرت حاکم و ناتوانی‌‌اش را برای اجماع ملی حول محور قانون اساسی تأیید کرد. این قانون اساسی فاقد مشروعیت سیاسی و مردمی است، مشروعیت قانونی در پی مشروعیت سیاسی و ملی می‌آید. این قانون اساسی با بندهایی که تهدید‌کننده کیان جامعه و ضعف تأیید از سوی آراء است، ثبات کشور را به مخاطره می‌اندازد.» رئیس جبهه عدالت و توسعه الجزایر نیز ضمن درخواست لغو پیش‌نویس قانون اساسی مدعی شد نباید به درصد رأی‌دهندگان به این پیش‌نویس توجه کرد، چراکه آن‌ها تنها 13 درصد از کل رأی‌دهندگان را تشکیل می‌دهند.

این میزان مشارکت بسیار کمتر از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در الجزایر بود. دولت که با شعار «نوامبر 1954 آزادی؛ نوامبر 2020 تغییر» و طرح شعارهای میهن‌پرستانه به دنبال افزایش مشارکت مردم بود، عملاً دچار شکست سنگینی شده است. عبدالمجید تبون رئیس‌جمهوری 12 دسامبر 2019 و یک روز پس از انتخاب شدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری متعهد شده بود تا با فراهم کردن مقدمات تدوین قانون اساسی جدید، این کشور را در مسیر دمکراسی قرار دهد. او که پس از ماه‌ها تظاهرات گسترده مردمی در الجزایر به ریاست جمهوری رسیده بود، از تلاش برای قرار دادن الجزایر در مسیر نوین سخن گفت و بازنگری قانون اساسی الجزایر که از زمان استقلال این کشور تاکنون چندین بار تغییر کرده بود را به اصلی‌ترین برنامه خود تبدیل کرد و تلاش داشت تا اعتراضات مردم الجزایر را مهار کند. رئیس‌جمهوری اگرچه اصلاح قانون اساسی را سنگ بنای اصلاحات بنیادی برای ساخت «الجزایر جدید» می‌داند اما تحولات داخلی نشان داد که تلاش او برای متقاعد کردن مخالفان و اکثریت مردم الجزایر چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.

مردم الجزایر 16 فوریه 2019 و شش روز پس‌ازاینکه بوتفلیقه برای پنجمین بار متوالی نامزد ریاست جمهوری الجزایر شد در اعتراض به روند سیاسی کشور به خیابان‌ها آمده و به‌این‌ترتیب جنبش مخالفان الجزایر که به «هیراک» مشهور شد، شکل گرفت. تظاهرکنندگان خواستار کنار گذاشتن حکمرانان از قدرت و خروج ارتش از قلمرو مسائل سیاسی و پایان یافتن فساد در این کشور شدند. معترضان با شعارهای صریحی همچون «ژنرال‌ها به زباله‌دان انداخته شوند، الجزایر مستقل خواهد ماند» و «مردم آگاه‌اند، حاکمیت خائن است» خواستار تغییر اساسی نظام سیاسی حاکم بر این کشور شدند.

به اعتقاد مخالفان، اصلاحات به‌عمل‌آمده در قانون اساسی جدید دیدگاه‌های جنبش «هیراک» را در برنمی‌گیرد و به‌تنهایی برای حرکت به‌سوی دمکراسی کافی نیست و درنتیجه آن‌ها همه‌پرسی را تحریم کردند. به باور آن‌ها قانون اساسی جدید ابهامات زیادی دارد و چگونگی رفتار با احزاب و گروه‌های مخالف را به‌روشنی توضیحی نداده و اختیارات رئیس‌جمهوری در عزل و نصب مقامات مختلف سیاسی و قضایی گسترده است. بسیاری مشارکت اندک مردم در همه‌پرسی را برای حاکمیت «تحقیرکننده» و نتیجه همه‌پرسی را «پیروزی خاموش» جنبش هیراک می‌دانند و اینکه تحریم تاریخی همه‌پرسی الجزایر، پاسخ منفی قاطع مردم این کشور به نظر رئیس‌جمهور الجزایر است.

عدم استقبال مردم الجزایر در رأی‌گیری همه‌پرسی قانون اساسی، یک پیروزی برای جنبش هیراک که خواستار تغییر اساسی «سیستم» در الجزایر است، محسوب می‌شود. جنبش اعتراضی هیراک که از فوریه سال گذشته آغاز شد و به‌زودی دومین سالگرد خود را جشن می‌گیرد، اساساً جنبشی است که به دنبال «تغییر اساسی نظام» موجود الجزایر است.

پیش‌نویس اصلاحیه قانون اساسی که در شهریورماه در مجمع ملی (پارلمان) الجزایر به‌اتفاق آرا به تصویب رسید و همه اعضا (به‌جز یک رأی ممتنع) به آن رأی مثبت دادند از یک مقدمه و 7 فصل تشکیل‌شده است. هدف از تدوین قانون اساسی جدید اجتناب از بازگشت حکمرانی یک فرد بر کشور، محدود کردن ریاست جمهوری به دو دوره، تعیین اختیارات رئیس‌جمهور، بازنگری در اختیارات ریاست‌جمهور، دولت و پارلمان، استقلال دستگاه قضا از دولت، افزایش آزادی بیان و آزادی‌های فردی و اجتماعی و حذف نفوذ مالی بر سیاست و امور مرتبط با جامعه خوانده شده است.

قانون اساسی جدید مجموعه‌ای از حقوق و آزادی‌ها را در نظر گرفته، اما همچنان برای مقام ریاست جمهوری این کشور قدرتی زیاد قائل است و قدرت ارتش را افزایش می‌دهد. مهم‌ترین مفاد آن منع کاندیداتوری برای ریاست جمهوری برای بیش از دو دوره 5 ساله است. همچنین تعیین نخست‌وزیر از اکثریت پارلمانی و اجازه دادن به ارتش برای شرکت در مأموریت‌های خارج از مرز، به‌شرط تصویب دوسوم مجلس نیز پیش‌بینی‌شده است. در اصل سی‌ام قانون اساسی جدید تأکید شده که «ارتش از منافع حیاتی و استراتژیک کشور دفاع می‌کند». مخالفین اعتقاد دارند دولت الجزایر می‌تواند با استناد به این اصل از قانون اساسی، به ارتش نقش سیاسی دهد و دایره اختیارات و وظایف آن را گسترده‌تر کند.

بسیاری از مفاد بحث‌برانگیز پیش‌نویس قانون اساسی الجزایر موجب جنجال در میان اقشار گسترده شهروندان، نخبگان سیاسی و فرهنگی و نمایندگان مجلس این کشور شده است. حکیم بری یکی از نمایندگان مجلس قانون‌گذاری الجزایر وابسته به حزب اسلام‌گرای «جامعه صلح» با متهم کردن دولت این کشور به ناتوانی در مهار بحران اقتصادی اجتماعی الجزایر اعتقاد دارد این دولت ناتوان‌ترین دولت در تاریخ کشور است. عملکرد منفی بیشتر وزیران از عملکرد مثبت آنان بیشتر است. مجلس باید عدم مشارکت مردم الجزایر در همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی را به‌دقت مورد بررسی قرار دهد. مردم با مشارکت ‌نکردن در این همه‌پرسی دولت را به دلیل دروغ‌هایی که به آنان گفته بود، مجازات کردند. نتیجه همه‌پرسی نشان داد، شکاف عمیقی بین مردم و حاکمیت کشور وجود دارد. گروهی دیگر از نمایندگان پارلمان، دولت این کشور را به سوء مدیریت مسائل اقتصادی متهم می‌کنند. تخلف در اداره صندوق تعاون کشاورزی، ناتوانی در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، بحران نقدینگی و فقدان زیرساخت‌های لازم بهداشتی در سایه شیوع ویروس کرونا ازجمله مواردی است که نمایندگان از آن‌ها به‌عنوان ناتوانی دولت یاد می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *