جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

دلایل و پیامدهای مخالفت آمریکا با تمدید پیمان استارت 2

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از بین رفتن پیمان استارت 2 این معنا خواهد بود که روسیه و آمریکا دیگر محدودیتی در حوزه تسلیحات هسته‌ای برای خود قائل نشوند و این احتمال وجود دارد که به‌ویژه طرف آمریکایی‌ تلاش کند که در این حوزه به دستاوردهای جدیدی دست پیدا کند یا تعداد موشک‌ها و کلاهک‌های هسته‌ای خود را افزایش دهد. شعیب بهمن-کارشناس مسائل روسیه

پیمان استارت 2 که این روزها بار دیگر موضوع تمدید آن به محل بحث بین مسکو و واشنگتن تبدیل‌شده، موضوعی جدید در روابط روسیه و آمریکا به شمار نمی‌رود و از حدود یک سال پیش روس‌ها موضوع مذاکره مجدد برای تمدید پیمان یا طراحی یک پیمان جدید را مطرح کردند. ولی دولت دونالد ترامپ به دلایل مختلف تا به امروز چنین پیشنهادی را نپذیرفته است. البته از ماه‌ها قبل قابل پیش‌بینی بود که عملاً دولت واشنگتن این موضوع را نخواهد پذیرفت و حاضر نیست که بر سر این موضوع به‌صورت جدی پای میز مذاکره بنشیند، هرچند که چند دور مذاکره در سطح کارشناسی بین طرفین برگزار شد. آنچه در طول دوره زمامداری ترامپ مشخص بوده، این است که دولت آمریکا عملاً از بسیاری از پیمان‌های مهمی که قبلاً در سطح بین‌المللی امضا کرده و به آن‌ها پایدار بود خارج‌شده که یکی از این پیمان‌ها، پیمان‌های نظامی است. خروج از پیمان INF(پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد)، پیمان آسمان‌های باز و در حال حاضر نیز عدم تمدید پیمان استارت 2 حکایت از این دارد که آمریکایی‌ها تمایلی به وجود سازوکارهایی باهدف ایجاد محدودیت تسلیحاتی در حوزه‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای ندارند. یک بخش از این مسئله به اتهام زنی مداوم به‌طرف روس مرتبط می‌شود؛ آمریکایی‌ها طی سال‌های گذشته بارها روسیه را متهم کرده‌اند که از این پیمان سرباز زده یا آن را نقض کرده‌ و یا به شکل کامل به آن پایبند نبوده‌اند. البته مسکو نیز در طرف مقابل همیشه چنین اتهامی را به آمریکایی‌ها وارد کرده‌ است. نباید ازنظر دور داشت که یک بعد مهم‌تر این قضیه به چین مربوط می‌شود؛ چراکه آمریکا عملاً چین را به‌عنوان کشوری تلقی می‌کند که در آینده باید بیشترین رقابت را با آن در سطح بین‌المللی داشته باشد، بنابراین درصدد است تا بتواند چین را نیز وارد چنین معاهده‌هایی بکند.

همان‌طور که بعد از خروج از پیمان INF یکی از شروط آمریکا برای بازگشت مجدد به این پیمان، حضور چین بود به نظر می‌رسد که اکنون نیز آمریکایی‌ها در مورد پیمان استارت 2 هم‌چنین تفکری را دنبال می‌کنند و خواهان آن هستند که اگر قرار است پیمان استارتی در آینده منعقد شود، چینی‌ها نیز در آن پیمان حضورداشته باشند. در مقابل پکن معتقد است که سطح و تعداد تسلیحات هسته‌ای آن‌ها اساساً قابل‌مقایسه با کشورهایی مثل روسیه و آمریکا نیست و دلیلی ندارد که وارد چنین پیمانی شوند؛ اما به‌هرحال آمریکایی‌ها از این مسئله به‌نوعی استفاده کرده و با پیش کشیدن این موضوع، بحث خروج از پیمان‌هایی مانند استارت 2 را همچنان دنبال می‌کنند. لذا همان‌گونه که از ماه‌ها قبل قابل پیش‌بینی بود در حال حاضر آمریکا هیچ تمایلی به تمدید پیمان استارت 2 ندارد و اگر مجدداً دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود می‌توان پیش‌بینی کرد که به‌طور کامل از این پیمان خارج شود. اگر جو بایدن دمکرات هم انتخاب شود این احتمال وجود دارد که او دستکم این پیمان را برای یک سال دیگر تمدید کند تا مجدداً با روسیه پای میز مذاکره بنشینند و ببینند که آیا می‌توانند به پیمان جدیدی دست پیدا کنند یا خیر.

باید این نکته را نیز مدنظر داشت که اگر آمریکا از این پیمان خارج شود این مسئله عواقب و پیامدهایی به دنبال خواهد داشت؛ مسئله نخست به رقابت بین روسیه و آمریکا بر سر تسلیحات هسته‌ای که از دوره جنگ سرد آغازشده، بازمی‌گردد. دراین‌بین پیمان استارت 2 عملاً پیمانی بود که در وهله اول بر اساس آن تلاش می‌شد تا دو کشور تسلیحات هسته‌ای خود را گسترش ندهند و در گام بعدی بر اساس برنامه‌ریزی و زمان‌بندی انجام‌شده تلاش کنند تا حجم و تعداد تسلیحات خود را کاهش دهند. قاعدتاً از بین رفتن این پیمان به این معنا خواهد بود که روسیه و آمریکا دیگر محدودیتی در این حوزه برای خود قائل نشوند و این احتمال وجود دارد که به‌ویژه طرف آمریکایی‌ تلاش کند که در حوزه تسلیحات هسته‌ای به دستاوردهای جدیدی دست پیداکرده یا تعداد موشک‌ها و کلاهک‌های هسته‌ای خود را افزایش دهند؛ بنابراین یک جنبه از تأثیر، بر روابط دوجانبه دو کشور خواهد بود و جنبه دیگر آن در سطح بین‌المللی قابل‌بررسی است. چراکه پیمان استارت 2 یک رژیم بین‌المللی مهم در حوزه کنترل تسلیحات و به‌ویژه تسلیحات غیرمتعارف به‌حساب می‌آمد که عملاً عدم تمدید این پیمان می‌تواند رژیم بین‌المللی حاکم بر سطح جهان را نیز از بین ببرد. درنهایت وقتی‌که این رژیم‌ها و رویه‌ها در سطح بین‌المللی از بین برود هر کشور دیگری نیز می‌تواند به خود اجازه دهد که در این عرصه واردشده و تلاش کند که تسلیحات هسته‌ای خود را افزایش دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *