جدیدترین مطالب

تحلیلی بر تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک حقوقدان و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: آراء ممتنع و منفی به قطعنامه شورای حکام درباره ایران نباید اهمیت اصل قطعنامه را تحت‌الشعاع قرار دهد. تجربه تصویب قطعنامه‌های قبلی نشان داده است که قطعنامه‌ها درنهایت تاثیر خود را بر جای می‌گذارند و مسیر پرونده هسته‌ای را به سمت نامطلوبی سوق می‌دهند.

تحلیلی بر اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل غرب آسیا گفت: مجلس نمایندگان آمریکا در پی صدور حکم دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر دستگیری مقامات رژیم اسرائیل، طرح تحریم این دیوان را در حمایت همه‌جانبه از تل آویو تصویب کرد. طرح تحریم مقامات دیوان کیفری بین المللی، اخیرا با ۲۴۷ رای موافق در مقابل ۱۵۵ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و تقریبا همه جمهوری‌خواهان حاضر در این نشست رای مثبت دادند.

راهبرد روسیه در پاسخ به تحریم‌های غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در پی تشدید تنش‌ها میان روسیه و کشورهای غربی به‌دلیل جنگ اوکراین، مسکو به دنبال راهکارهایی برای مقابله با تحریم‌های گسترده آمریکا و متحدانش است.

ابهامات و چشم‌انداز طرح جدید آمریکا برای پایان جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، طرح چهار و نیم صفحه‌ای را برای برقراری آتش‌بس و پایان جنگ غزه ارائه کرده است. رئیس جمهور آمریکا پس از سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که این طرح پیشنهادی از طرف رژیم صهیونیستی پیشنهاد شده است.

تحلیلی بر طرح‌های صلح ارائه شده برای آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طرح‌هایی که از سوی برخی دولت‌های عربی و آمریکا برای آتش‌بس در غزه و پایان جنگ مطرح می‌شود، عملیاتی نیستند و بیش از آنکه، نگاه به حل بحران در غزه و رفح داشته باشند، منافع ملی آنها را دنبال می‌کنند.

روند روبه رشد شناسایی دولت مستقل فلسطین در جهان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین الملل گفت که موضع چین درباره موافقت با به رسمیت شناختن دولت فلسطین موضوع تازه‌ای نیست، اما این موافقت و همراهی در روند جهانی موجب تقویت موضع حمایت از فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطینی می‌شود.

نقش آفرینی فرانسه در غرب آسیا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا درباره تلاش فرانسه برای مذاکره با کشورهای منطقه درباره جنگ غزه گفت: غرب آسیا در حال پوست‌اندازی و دگردیسی است؛ نتانیاهو رفتنی است و همه برای یک تغییر بزرگ خود را آماده می‌کنند.

چرایی اهمیت تداوم مبارزه با تروریسم در افغانستان و پاکستان از منظر اندیشکده آمریکایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: گروه ارشد مطالعاتی موسسه صلح ایالات متحده (یوسیپ) می‌گوید واشنگتن باید قبل از آن‌که خیلی دیر شود، توجه و تلاش‌های ضد تروریسم خود را بر آسیای مرکزی و جنوبی متمرکز کند. سه سال پس از خروج آمریکا از افغانستان، خطر تروریسم ناشی از جنوب آسیا همچنان بالا است و سیاستگذاران باید هوشیارتر عمل کنند.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک حقوقدان و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: آراء ممتنع و منفی به قطعنامه شورای حکام درباره ایران نباید اهمیت اصل قطعنامه را تحت‌الشعاع قرار دهد. تجربه تصویب قطعنامه‌های قبلی نشان داده است که قطعنامه‌ها درنهایت تاثیر خود را بر جای می‌گذارند و مسیر پرونده هسته‌ای را به سمت نامطلوبی سوق می‌دهند.

تحلیلی بر اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل غرب آسیا گفت: مجلس نمایندگان آمریکا در پی صدور حکم دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر دستگیری مقامات رژیم اسرائیل، طرح تحریم این دیوان را در حمایت همه‌جانبه از تل آویو تصویب کرد. طرح تحریم مقامات دیوان کیفری بین المللی، اخیرا با ۲۴۷ رای موافق در مقابل ۱۵۵ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و تقریبا همه جمهوری‌خواهان حاضر در این نشست رای مثبت دادند.

راهبرد روسیه در پاسخ به تحریم‌های غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در پی تشدید تنش‌ها میان روسیه و کشورهای غربی به‌دلیل جنگ اوکراین، مسکو به دنبال راهکارهایی برای مقابله با تحریم‌های گسترده آمریکا و متحدانش است.

ابهامات و چشم‌انداز طرح جدید آمریکا برای پایان جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، طرح چهار و نیم صفحه‌ای را برای برقراری آتش‌بس و پایان جنگ غزه ارائه کرده است. رئیس جمهور آمریکا پس از سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که این طرح پیشنهادی از طرف رژیم صهیونیستی پیشنهاد شده است.

تحلیلی بر طرح‌های صلح ارائه شده برای آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طرح‌هایی که از سوی برخی دولت‌های عربی و آمریکا برای آتش‌بس در غزه و پایان جنگ مطرح می‌شود، عملیاتی نیستند و بیش از آنکه، نگاه به حل بحران در غزه و رفح داشته باشند، منافع ملی آنها را دنبال می‌کنند.

پیشنهادهای ایران به گروه بریکس در عرصه حمل‌ونقل

مسکو- ایرنا- نخستین نشست وزرای حمل و نقل کشورهای عضو گروه بریکس با طرح پیشنهادهای مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای همکاری‌ها در عرصه حمل‌ونقل و لجستیک همراه بود.

Loading

ابعاد و پیامدهای عدم تشکیل دولت در لبنان

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در شرایط کنونی، احتمالاً بار دیگر شاهد خلأ دولت در لبنان خواهیم بود و ازآنجایی‌که دخالت‌های خارجی در این کشور نیز افزایش یافته به نظر می‌رسد که این بحران بیش از دفعات قبل به درازا بینجامد، زیرا هرکدام از بازیگران خارجی به دنبال پیشبرد اهداف خود هستند و می‌خواهند مهره‌های خود را روی کار بیاورند این در حالی است که لبنان کشوری نیست که با دستورالعمل خارجی، مسائلش حل‌وفصل شود. حسین آجرلو-کارشناس مسائل خاورمیانه

بسیاری از تحلیلگران طی چند هفته اخیر پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته، مصطفی ادیب موفق به تشکیل کابینه نشود. درواقع، اختلافات بر سر وزارت دارایی به‌جایی رسید که آقای ادیب استعفای خود را به میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان اطلاع داد و به مأموریت سابق خود در آلمان بازگشت. بدون شک عدم تشکیل دولت در لبنان که مسبوق به سابقه است پیامدهایی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت. منتها برای بررسی دقیق آن ابتدا باید به واکاوی دلایل شکست آقای ادیب در تشکیل دولت پرداخت. در رابطه با دلایل این عدم توفیق در تشکیل کابینه باید به دو بعد دلایل داخلی و دلایل بین‌المللی اشاره کرد. در خصوص دلایل داخلی، وزارت دارایی یکی از وزارتخانه‌های اساسی لبنان به شمار می‌رود و بحث‌های اقتصادی باید به امضای وزیر دارایی برسد؛ اما طی چند سال اخیر چون کابینه لبنان به‌نوعی طایفه‌ای تقسیم می‌شود این وزارتخانه سهم شیعیان بود و وزرای شیعه نیز اغلب توسط حرکت عمل و جنبش حزب‌الله تائید می‌شوند. در ابتدا مصطفی ادیب به اصرار سعد حریری تلاش کردد که این بخش در اختیار یک نفر از اهل سنت قرار بگیرد اما بعدتر حریری از این مسئله کوتاه آمد اما گفت باید فرد شیعه نیز توسط او انتخاب شود. این خواسته وی، موردقبول جریانات شیعی قرار نگرفت. حتی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز دراین‌باره گفت که برخلاف خبرها که مدعی هستند جنبش امل با همراهی حزب‌الله باعث شدند تا کابینه تشکیل نشود اما بیشتر اصرار حریری منجر به بروز این وضعیت شده است.

مسئله دیگری که باعث سقوط کابینه در لبنان شد اینکه عموماً هر نخست‌وزیری که در این کشور توافقی روی کار آمده با همین چالش‌ها روبرو بوده است.

باید توجه داشت که اکثریت مجلس لبنان در اختیار جریان هشت مارس است اما آقای ادیب از یک‌سو به‌نوعی به آقای نجیب میقاتی که مشی میانه‌ای داشت نزدیک بود و از سوی دیگر بیشتر از سوی افرادی که به ۱۴ مارس تمایل داشتند انتخاب‌شده بود.

بااین‌وجود جریاناتی مانند حزب‌الله باهدف ایجاد ثبات در کشور با به قدرت رسیدن آقای ادیب موافقت کردند. لذا یکی از دلایلی که آقای ادیب موفق به تشکیل دولت نشد این بود که پشتوانه سیاسی قدرتمندی نداشت.

درعین‌حال آقای مصطفی ادیب برخلاف دیگر نخست‌وزیران این کشور یک شخصیت مشهور در عرصه لبنان نبود و این امر نیز برای تشکیل کابینه مشکل‌ساز شد.

موضوع بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد این‌که حجم مشکلات لبنان بسیار بالاست؛ شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، تحریم‌ها علیه سوریه و مقاومت که بر اقتصاد لبنان اثرگذار است و فاجعه بندر بیروت، لبنان را با شرایط سختی مواجه کرده که خروج از آن بسیار دشوار است.

در بعد خارجی نیز جریانی به رهبری آمریکا، عربستان سعودی و امارات در لبنان به دنبال پروژه حذف حزب‌الله از دولت در گام نخست و در گام بعد خلع سلاح آن هستند. لذا اگر بحث خارج کردن وزارت دارایی از دست شیعیان مطرح شد با این هدف بود که قدرت عمل حزب‌الله را کاهش دهند و سپس آن را به‌مرور از صحنه سیاسی حذف کنند. آمریکا هم اعلام کرده بود به دولتی که حزب‌الله در آن حضورداشته باشد کمک مالی نخواهد کرد.

بنابراین این گام توسط این سه کشور باهدف حذف حزب‌الله برداشته شده بود.

دراین‌بین رئیس‌جمهور فرانسه نیز در یک فضای احساسی بعد از انفجار بیروت وارد این کشور شد و تلاش داشت که اعمال‌نفوذ کند. این در حالی است که عرصه سیاسی هر کشوری بسترسازی‌های خود را دارد. لذا یک دستور کار تعیین شده از خارج برای یک مسئله داخلی در لبنان راه به‌جایی نبرد و اتفاقاتی که امروز پیش‌آمده را شاهد هستیم.

دراین‌بین احتمالاً بار دیگر شاهد خلأ دولت در لبنان خواهیم بود و ازآنجایی‌که دخالت‌های خارجی در این کشور نیز افزایش‌یافته به نظر می‌رسد که این بحران بیش از دفعات قبل به درازا بینجامد؛ زیرا هرکدام از بازیگران خارجی به دنبال پیشبرد اهداف خود هستند و می‌خواهند مهره‌های خود را روی کار بیاورند این در حالی است که لبنان کشوری نیست که با دستورالعمل خارجی، مسائلش حل‌وفصل شود؛ بنابراین دولت در لبنان باید یک دولت توافقی و برخاسته از واقعیت‌های این کشور باشد و در ضمن جریانات مختلف را شامل شود. در آخر هم اینکه شرایط باید طوری باشد که دولت آینده بتواند کمک‌های بین‌المللی را جذب کند. در شرایط فعلی با توجه به حجم مشکلات در لبنان تشکیل دولتی با چنین ویژگی‌هایی تقریباً در کوتاه‌مدت و میان‌مدت بعید به نظر می‌رسد. البته ازآنجایی‌که حزب‌الله و گروه‌های مقاومت به‌شدت به دنبال ثبات در لبنان هستند به کابینه‌های توافقی تن خواهند داد؛ اما مشکل اینجاست که احتمالاً این کابینه‌ها اسیر خواسته‌های نامعقول جریانات مخالف حضور حزب‌الله و جریانات مقاومت خواهند شد و دخالت‌های خارجی نیز بر آتش این اختلافات دامن خواهد زد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *