جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا اخراج ۱۱ هزار لبنانی را به تاخیر انداخت/ علت؛ درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه جمعه پنجم مرداد در یادداشتی اعلام کرد که به دلیل درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله در جنوب لبنان، آمریکا برای حدود یازده هزار و پانصد شهروند لبنانی که هم اکنون در آمریکا هستند، مجوز کار صادر می‌شود و از اخراج از این کشور معاف هستند.

افزایش مبتلایان به کرونا در ژاپن

رسانه های محلی ژاپن روز گذشته (جمعه) گزارش دادند موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور در حال افزایش است و کارشناسان بهداشتی خواستار اقدامات پیشگیرانه در طول فصل تعطیلات تابستانی هستند.

بلینکن: ما سخت تلاش می‌کنیم تا به آتش بس در غزه دست یابیم

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست وزرای خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) گفت که ایالات متحده “با پشتکار روزانه” برای دستیابی به آتش بس در نوار غزه و یافتن راهی برای صلح و امنیت تلاش می‌کند.

Loading

ابعاد و پیامدهای عدم تشکیل دولت در لبنان

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در شرایط کنونی، احتمالاً بار دیگر شاهد خلأ دولت در لبنان خواهیم بود و ازآنجایی‌که دخالت‌های خارجی در این کشور نیز افزایش یافته به نظر می‌رسد که این بحران بیش از دفعات قبل به درازا بینجامد، زیرا هرکدام از بازیگران خارجی به دنبال پیشبرد اهداف خود هستند و می‌خواهند مهره‌های خود را روی کار بیاورند این در حالی است که لبنان کشوری نیست که با دستورالعمل خارجی، مسائلش حل‌وفصل شود. حسین آجرلو-کارشناس مسائل خاورمیانه

بسیاری از تحلیلگران طی چند هفته اخیر پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته، مصطفی ادیب موفق به تشکیل کابینه نشود. درواقع، اختلافات بر سر وزارت دارایی به‌جایی رسید که آقای ادیب استعفای خود را به میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان اطلاع داد و به مأموریت سابق خود در آلمان بازگشت. بدون شک عدم تشکیل دولت در لبنان که مسبوق به سابقه است پیامدهایی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت. منتها برای بررسی دقیق آن ابتدا باید به واکاوی دلایل شکست آقای ادیب در تشکیل دولت پرداخت. در رابطه با دلایل این عدم توفیق در تشکیل کابینه باید به دو بعد دلایل داخلی و دلایل بین‌المللی اشاره کرد. در خصوص دلایل داخلی، وزارت دارایی یکی از وزارتخانه‌های اساسی لبنان به شمار می‌رود و بحث‌های اقتصادی باید به امضای وزیر دارایی برسد؛ اما طی چند سال اخیر چون کابینه لبنان به‌نوعی طایفه‌ای تقسیم می‌شود این وزارتخانه سهم شیعیان بود و وزرای شیعه نیز اغلب توسط حرکت عمل و جنبش حزب‌الله تائید می‌شوند. در ابتدا مصطفی ادیب به اصرار سعد حریری تلاش کردد که این بخش در اختیار یک نفر از اهل سنت قرار بگیرد اما بعدتر حریری از این مسئله کوتاه آمد اما گفت باید فرد شیعه نیز توسط او انتخاب شود. این خواسته وی، موردقبول جریانات شیعی قرار نگرفت. حتی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز دراین‌باره گفت که برخلاف خبرها که مدعی هستند جنبش امل با همراهی حزب‌الله باعث شدند تا کابینه تشکیل نشود اما بیشتر اصرار حریری منجر به بروز این وضعیت شده است.

مسئله دیگری که باعث سقوط کابینه در لبنان شد اینکه عموماً هر نخست‌وزیری که در این کشور توافقی روی کار آمده با همین چالش‌ها روبرو بوده است.

باید توجه داشت که اکثریت مجلس لبنان در اختیار جریان هشت مارس است اما آقای ادیب از یک‌سو به‌نوعی به آقای نجیب میقاتی که مشی میانه‌ای داشت نزدیک بود و از سوی دیگر بیشتر از سوی افرادی که به ۱۴ مارس تمایل داشتند انتخاب‌شده بود.

بااین‌وجود جریاناتی مانند حزب‌الله باهدف ایجاد ثبات در کشور با به قدرت رسیدن آقای ادیب موافقت کردند. لذا یکی از دلایلی که آقای ادیب موفق به تشکیل دولت نشد این بود که پشتوانه سیاسی قدرتمندی نداشت.

درعین‌حال آقای مصطفی ادیب برخلاف دیگر نخست‌وزیران این کشور یک شخصیت مشهور در عرصه لبنان نبود و این امر نیز برای تشکیل کابینه مشکل‌ساز شد.

موضوع بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد این‌که حجم مشکلات لبنان بسیار بالاست؛ شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، تحریم‌ها علیه سوریه و مقاومت که بر اقتصاد لبنان اثرگذار است و فاجعه بندر بیروت، لبنان را با شرایط سختی مواجه کرده که خروج از آن بسیار دشوار است.

در بعد خارجی نیز جریانی به رهبری آمریکا، عربستان سعودی و امارات در لبنان به دنبال پروژه حذف حزب‌الله از دولت در گام نخست و در گام بعد خلع سلاح آن هستند. لذا اگر بحث خارج کردن وزارت دارایی از دست شیعیان مطرح شد با این هدف بود که قدرت عمل حزب‌الله را کاهش دهند و سپس آن را به‌مرور از صحنه سیاسی حذف کنند. آمریکا هم اعلام کرده بود به دولتی که حزب‌الله در آن حضورداشته باشد کمک مالی نخواهد کرد.

بنابراین این گام توسط این سه کشور باهدف حذف حزب‌الله برداشته شده بود.

دراین‌بین رئیس‌جمهور فرانسه نیز در یک فضای احساسی بعد از انفجار بیروت وارد این کشور شد و تلاش داشت که اعمال‌نفوذ کند. این در حالی است که عرصه سیاسی هر کشوری بسترسازی‌های خود را دارد. لذا یک دستور کار تعیین شده از خارج برای یک مسئله داخلی در لبنان راه به‌جایی نبرد و اتفاقاتی که امروز پیش‌آمده را شاهد هستیم.

دراین‌بین احتمالاً بار دیگر شاهد خلأ دولت در لبنان خواهیم بود و ازآنجایی‌که دخالت‌های خارجی در این کشور نیز افزایش‌یافته به نظر می‌رسد که این بحران بیش از دفعات قبل به درازا بینجامد؛ زیرا هرکدام از بازیگران خارجی به دنبال پیشبرد اهداف خود هستند و می‌خواهند مهره‌های خود را روی کار بیاورند این در حالی است که لبنان کشوری نیست که با دستورالعمل خارجی، مسائلش حل‌وفصل شود؛ بنابراین دولت در لبنان باید یک دولت توافقی و برخاسته از واقعیت‌های این کشور باشد و در ضمن جریانات مختلف را شامل شود. در آخر هم اینکه شرایط باید طوری باشد که دولت آینده بتواند کمک‌های بین‌المللی را جذب کند. در شرایط فعلی با توجه به حجم مشکلات در لبنان تشکیل دولتی با چنین ویژگی‌هایی تقریباً در کوتاه‌مدت و میان‌مدت بعید به نظر می‌رسد. البته ازآنجایی‌که حزب‌الله و گروه‌های مقاومت به‌شدت به دنبال ثبات در لبنان هستند به کابینه‌های توافقی تن خواهند داد؛ اما مشکل اینجاست که احتمالاً این کابینه‌ها اسیر خواسته‌های نامعقول جریانات مخالف حضور حزب‌الله و جریانات مقاومت خواهند شد و دخالت‌های خارجی نیز بر آتش این اختلافات دامن خواهد زد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *