جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

ابعاد و پیامدهای تنش نظامی در قره باغ

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بحران قره‌باغ راه‌حل نظامی ندارد و لذا باید هرچه سریع‌تر به این تنش‌ها پایان داده شود؛ ثانیاً راه‌حل سیاسی و مذاکره باید به شکل منطقه‌ای باشد تا نتیجه حاصل شود. درواقع بین‌المللی کردن این موضوع باعث پیچیده‌تر شدن آن شده و منافع بازیگران بین‌المللی نیز به‌گونه‌ای است که مایل هستند تا این بحران ادامه پیدا کند. حسن بهشتی‌پور-کارشناس مسائل آسیا

درگیری نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان که از صبح روز یکشنبه 6 مهر 1399 آغازشده، سومین مورد تنش بین دو طرف بعد از توافقنامه آتش‌بس بیشکک است. درواقع بعد از جنگ طولانی‌مدت سال‌های 1988 تا 1994 که منجر به آتش‌بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد، دو رویارویی نظامی نسبتاً فراگیر بین دو طرف در جنگ چهارروزه آوریل 2016 و چهارروزه جولای 2020 روی داده است. درگیری فعلی هم سومین درگیری بعد از توافقنامه بیشکک به شمار می‌رود.

اگرچه اختلاف بر سر قره‌باغ از سال ۱۹۸۸ شروع شد، اما درگیری اصلی پس از فروپاشی شوروی رخ داد. اکثریت منطقه قره‌باغ ارمنی‌اند که آن زمان تحت حاکمیت آذربایجان قرار داشت، اما در سال ۱۹۹۲-۱۹۹۱ شورشیان ارمنی توانستند با کمک دولت ارمنستان کنترل قره‌باغ را به دست بگیرند. در ادامه بحران شورشیان و دولت ارمنستان حدود ۲۰ درصد از خاک آذربایجان را نیز به اشغال خود درآوردند. احتمالاً ارمنی‌ها این اقدام را برای تثبیت موقعیت خود و یا شاید استفاده از آن در مذاکرات انجام دادند. از آن زمان تاکنون روابط ارمنستان و آذربایجان تیره‌وتار بوده است. آذربایجان می‌خواهد حداقل مناطق اشغالی را پس بگیرد که تاکنون موفق نشده است. اکنون‌که درگیری‌ها دوباره آغازشده هم آذربایجان و هم ارمنستان یکدیگر را متهم می‌کنند که دیگری شروع‌کننده این ماجرا بوده است اما به نظر می‌رسد که جمهوری آذربایجان بعد از گذشت چندین سال که وعده داده بود مناطق اشغالی را آزاد خواهد کرد در حال حاضر این تلاش را آغاز کرده تا نشان دهد که می‌خواهد این مناطق را از دست ارامنه قره‌باغ آزاد کند. البته باکو هیچ‌گاه نپذیرفته که این مناطق اشغالی را ارامنه قره‌باغ اشغال کرده‌اند و مدعی است که ارمنستان آن را اشغال کرده است. ولی به‌هرحال در نگاه جمهوری آذربایجان بین این دو تفاوتی وجود ندارد و معتقد هستند که این مناطق توسط ارامنه اشغال‌شده است. آذربایجان در شرایط فعلی با توجه به تجهیزات نظامی دریافتی‌اش و فشارهایی که روی الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور این کشور وجود داشت، دست به این اقدام زده تا اولاً اقداماتی انجام دهد تا بتواند امکان‌سنجی کند که آیا می‌تواند این مناطق را از اشغال دربیاورد یا خیر و ثانیاً بتواند افکار عمومی را از مسائل داخلی به مسائل ملی معطوف کند. چراکه افکار عمومی داخلی جمهوری آذربایجان از مسئله آزادسازی قره‌باغ و دیگر مناطق اشغالی توسط ارامنه بسیار استقبال می‌کنند و در حال حاضر نیز مشکلات داخلی ناشی از شرایط کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد موجب نگرانی مردم آذربایجان شده است.

البته بحران میان آذربایجان و ارمنستان را باید از بعد منطقه‌ای و به‌ویژه تأثیرات آن بر امنیت ایران نیز موردبررسی قرار داد؛ چراکه امنیت قفقاز جنوبی روی امنیت ایران تأثیر می‌گذارد و امنیت شمال کشور به‌شدت تحت تأثیر بحران‌هایی است که در این منطقه رخ می‌دهد. به‌خصوص زمانی که ارامنه قره‌باغ این مناطق را اشغال کردند در همسایگی ایران قرارگرفته و حتی تا مرزهای ما نیز جلو آمدند و شاید اگر ایران به آن‌ها هشدار نمی‌داد به پیشروی‌شان می‌دادند؛ اما ایران به‌طرف ارمنی هشدار داد که پیشروی آن‌ها باعث ناامنی مناطق مرزی کشورمان می‌شود. درعین‌حال با توجه به همسایگی ایران با ارمنستان و جمهوری آذربایجان این انگیزه به‌شدت در ایران وجود دارد که در راستای میانجیگری و رفع تنش گام بردارد و اقداماتی انجام دهد تا کمک کند که ثبات در منطقه برقرار شود. چراکه اگر این جنگ بین ارمنستان و آذربایجان فراگیر شود تبعاتی نیز برای کشورهای منطقه چون روسیه، ایران و ترکیه به همراه خواهد داشت. باید توجه داشت که در این مناقشه،‌ ترکیه جانب‌دار آذربایجان است و روسیه به‌طور سنتی از ارمنستان حمایت می‌کند. اگرچه امروز روسیه خواهان توقف درگیری‌ها شده ولی به‌طورکلی در این‌گونه درگیری‌ها همواره به حمایت از طرف ارمنی بپا می‌خیزد.

دراین‌بین باوجودیکه طرف ایرانی همواره تأکید کرده که قره‌باغ راه‌حل نظامی ندارد اما شرایط به‌گونه‌ای است که گروه مینسک وابسته به سازمان امنیت و همکاری اروپا ترجیح می‌دهد که وضعیت نه جنگ نه صلح تداوم داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران که در زمره کشورهایی قرارگرفته که می‌تواند در راستای کاهش این تنش‌ها گام بردارد، معتقد است این مناقشه باید با راه‌حل سیاسی و مذاکره پایان پذیرد و طی سال‌های اخیر مشخص‌شده که راه‌حل نظامی ثمربخش نخواهد بود؛ اما گروه مینسک، متشکل از روسیه، فرانسه، آمریکا، انگلیس و… که قرار بوده این ماجرا را حل‌وفصل کند، اما همیشه کار را به تأخیر انداخته است. به نظر می‌رسد این گروه به‌نوعی می‌خواهد این استخوان‌لای‌زخم همچنان باقی بماند و ظاهراً ناامن بودن منطقه قفقاز به نفع این گروه است تا همواره بهانه‌ای برای مداخله در این منطقه داشته باشند. درنهایت باید به این نکات توجه داشت که اولاً بحران قره‌باغ راه‌حل نظامی ندارد و لذا باید هرچه سریع‌تر به این تنش‌ها پایان داده شود و ثانیاً راه‌حل سیاسی و مذاکره باید به شکل منطقه‌ای باشد تا نتیجه حاصل شود. درواقع بین‌المللی کردن این موضوع باعث پیچیده‌تر شدن آن شده و منافع بازیگران بین‌المللی نیز به‌گونه‌ای است که مایل هستند تا این بحران ادامه پیدا کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *