جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

دلایل سرسختی ترامپ در انتقال مسالمت‌آمیز قدرت

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اظهارات اخیر دونالد ترامپ در خصوص عدم تعهد به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را می‌توان از دو جنبه مورد ارزیابی قرار داد؛ یکی در ارتباط با ماهیت و قوانین انتخاباتی در ایالات‌متحده و شیوه انتخابات پستی در این کشور و دیگری در ارتباط با ویژگی‌های شخصیتی و روان‌شناختی وی که به‌هیچ‌عنوان آمادگی لازم را برای پذیرش شکست ندارد. امیرعلی ابوالفتح -کارشناس مسائل آمریکا

اخیراً دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای دومین بار تأکید کرد که اگر نتیجه انتخابات به ضررش باشد، تعهدی به انتقال صلح‌آمیز قدرت ندارد؛ چراکه اعتقاد دارد یک تقلب بزرگ در انتخابات رخ‌داده است. این موضوع با واکنش بسیاری از مقامات آمریکا مواجه شد؛ میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا در این رابطه گفت که جمهوری‌خواهان متعهد به انتقال آرام قدرت هستند و برنده انتخابات در روز سوم نوامبر به تاریخ بیست ژانویه مراسم تحلیف را به‌جای خواهد آورد و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان نیز تأکید کرد: «شما در کره شمالی نیستند. اینجا آمریکاست و در آن دموکراسی حاکم است.» ترامپ همچنین به خبرنگاران گفته بود: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که نتیجه انتخابات صادقانه باشد و من هنوز در این زمینه مطمئن نیستم.» البته بیان این‌گونه اظهارات عجیب و ضدونقیض از سوی رئیس‌جمهور آمریکا طی سال‌های گذشته مسبوق به سابقه بوده است. در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد وی تحت تأثیر فضای انتخاباتی چنین مسائلی را بیان کرده و حتی شاید خود وی نیز به این امر واقف است که عدم انتقال قدرت به شخص پیروز در انتخابات یک موضوع محال است.

همچنین ترامپ اخیراً بارها روی مسئله تقلب در انتخابات به دلیل شرایط خاص رأی‌گیری تأکید کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده که انتخابات پستی، زمینه را برای تقلب فراهم می‌کند و امسال به دلیل شیوع کرونا، آرای پستی به‌قدری زیاد است که می‌تواند بر نتیجه انتخابات تأثیر گذاشته و آن را تغییر دهد. درواقع در بررسی این اظهارات ترامپ باید شخصیت وی را نیز مورد واکاوی قرار داد، چراکه دونالد ترامپ دچار نوعی خودشیفتگی است و اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده‌ای دارد؛ او به‌صراحت نشان داده که حاضر نیست، شکست خود در انتخابات را بپذیرد. همچنان که ترامپ اخیراً اعلام کرده بود: «یا در انتخابات پیروز خواهیم شد یا اینکه تقلب خواهد شد.» در نگاه ترامپ هیچ احتمالی مبنی بر شکست خوردن او وجود ندارد لذا او وارد عرصه رقابت نشده، بلکه اساس کار او مبتنی بر پیروزی از هر طریق ممکن است؛ بنابراین، اگر او با آراء مردمی پیروز شود که دیگر مشکلی وجود ندارد اما اگر در آراء الکترال بازنده باشد، مسئله به دیوان عالی آمریکا کشیده می‌شود؛ حتی او اگر توان داشته باشد، گزینه کودتای نظامی را هم در دستور کار قرار می‌دهد. لذا ترامپ نسبت به خود، برنامه‌هایی که ارائه داده و حمایت عمومی مردم بسیار مطمئن و مدعی است که نظرسنجی‌ها درواقع نظرسازی و جعلی است. از همین رو، او خود را بهترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا می‌داند و بعضاً خود را با جورج واشنگتن و آبراهام لینکلن مقایسه کرده است.

البته یک تحلیل دیگری هم در خصوص این اظهارات ترامپ وجود دارد مبنی بر اینکه شاید ترامپ بر اساس نظرسنجی‌ها نسبت به پیروزی خود در انتخابات مطمئن نیست و با طرح چنین مباحثی درصدد توجیه باخت احتمالی در بین هواداران خود است.

لذا اظهارات اخیر دونالد ترامپ را می‌توان از دو جنبه مورد ارزیابی قرارداد؛ یکی در ارتباط با ماهیت و قوانین انتخاباتی در ایالات‌متحده و شیوه انتخابات پستی در این کشور و دیگری در ارتباط با ویژگی‌های شخصیتی و روان‌شناختی وی که به‌هیچ‌عنوان آمادگی لازم برای پذیرش شکست را ندارد.

در خصوص ادعای ترامپ پیرامون احتمال تقلب در انتخابات پستی نیز باید به این مسئله توجه داشت که در انتخابات پستی، زمینه بروز تقلب یا مهندسی انتخابات وجود دارد و این‌یک واقعیت غیرقابل‌انکار است. درگذشته نیز شاهد برگزاری انتخابات پستی و طرح شکایت‌هایی مبنی بر وقوع تقلب بوده‌ایم. پیش‌تر همواره شکایات طرح می‌شدند اما چون تأثیر چندانی درنتیجه انتخابات نداشتند، بررسی نمی‌شدند. در مقطع جدید با توجه به شیوع کرونا، برخی از ایالت‌ها اجازه مشارکت شهروندان در انتخابات از طریق رأی‌گیری پستی را مطرح کرده‌اند. روال مشارکت نیز بدین‌صورت است که چند هفته قبل از روز سوم نوامبر، واجدین شرایط، برگه‌های رأی‌گیری را دریافت و رأی خود را وارد و آن را پست خواهند کرد. درنهایت نیز هم‌زمان با روز رأی‌گیری این آراء مورد شمارش قرا می‌گیرد. در این روند این گمانه مطرح است که شاید پاکت‌های پستی گم شوند، با تأخیر تحویل داده شوند یا دست‌کاری شوند و با توجه به شیوع ویروس کرونا و این مسئله که تعداد آرای پستی بسیار زیاد است شاید این نگرانی ترامپ خیلی بی‌دلیل نباشد.

دراین‌بین اظهارات ترامپ مبنی بر عدم انتقال قدرت می‌تواند بر وجهه آمریکا که مدعی دمکراسی است، تأثیر بگذارد. همچنین مخالفت جمهوری‌خواهان با این صحبت ترامپ بیانگر آن است که وی از حمایتی حتی از سوی هم‌حزبی‌های خود برای برهم زدن این فرآیند برخوردار نیست.

در مورد نتیجه انتخابات نیز اگر هرکدام از نامزدها مدعی تقلب در انتخابات شوند این مسئله باید توسط وکلای نامزدها به دادگاه ارجاع و طرح دعوا شود؛ ابتدا در دادگاه‌های ایالتی و اگر لازم شد در دیوان عالی فدرال به این شکایات رسیدگی می‌شود. در انتخابات ۲۰۲۰ با توجه به وضعیت حاکم، چه دمکرات‌ها پیروز شوند و چه جمهوری‌خواهان، احتمالاً حزب مقابل یا هر دو حزب به دادگاه مراجعه خواهند کرد و پس از رسیدگی به شکایات نتیجه مشخص خواهد شد؛ بنابراین این صحبت ترامپ که گفته قدرت را واگذار نخواهد کرد یک صحبت بی‌پایه و اساس است؛ زیرا ساختار سیاسی در ایالات‌متحده بسیار قدرتمند است و به چنین خودخواهی‌هایی تن نمی‌دهد. ازاین‌جهت بعید به نظر می‌رسد که تهدیدات ترامپ جنبه عملی به خود بگیرد و حتی اگر نتیجه آرای الکترال به‌گونه‌ای باشد که پیروزی ترامپ مورد تائید قرار نگیرد و دیوان عالی فدرال نیز به‌گونه‌ای رأی بدهد که بر پیروزی بایدن صحه بگذرد دونالد ترامپ چاره‌ای جز تبعیت کردن ندارد و اگر مقاومت کند تمام ساختارهای سیاسی و هیئت حاکمه با آن مقابله خواهند کرد و اجازه نخواهند داد یک شخص برای تمایلات شخصی‌اش، دمکراسی را در این کشور زیر سؤال ببرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *