جدیدترین مطالب

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

دغدغه‌ها و پیامدهای داخلی جنگ 12 روزه برای ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هر جنگی فارغ از کوتاه یا طولانی مدت بودن آن، و اینکه به چه نحوی (آتش‌بس، ترک محاصمه و صلح) پایان یابد با مسأله‌ای به نام «روز بعد» (The Day After) مواجه است. منظور از فردای پایان جنگ، روزی است که پیامدهای جنگ در عرصه‌های گوناگون سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و … به تدریج خود را به طرف‌های جنگ نمایان می‌کند. جنگ تحمیلی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا علیه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

اهداف تشدید حمایت نظامی غرب از رژیم صهیونیستی پس از توقف جنگ با ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه غرب آسیا گفت: در پی تحمیل توقف جنگ به رژیم صهیونیستی در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۵ که پس از تجاوز نظامی به ایران صورت گرفت، گزارش‌های منابع عربی از ورود ۱۷ هواپیمای ترابری سنگین حامل تجهیزات نظامی از آمریکا و آلمان به سرزمین‌های اشغالی حکایت دارد. این اقدام، که به گفته رسانه عراقی «نایا» بخشی از تلاش غرب برای بازسازی توان نظامی رژیم صهیونیستی پس از خسارات سنگین جنگ ۱۲ روزه با ایران است، تهدیدی جدی برای صلح منطقه‌ای و مذاکرات هسته‌ای ایران به شمار می‌رود.

تاکتیک‌های نتانیاهو برای فرار از محاکمه به بهانه مسائل امنیتی و تحولات منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل رژیم اسرائیل گفت: اخیرا رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، خواستار تعویق برگزاری دادگاهش به مدت دو هفته به دلایل امنیتی و تحولات منطقه‌ای شده است. روز یکشنبه نیز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دادگاه منطقه‌ای «قدس اشغالی» با تعویق یک هفته‌ای محاکمه نتانیاهو موافقت کرده است. این تصمیم پس از آن صورت گرفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مقامات سرویس اطلاعات خارجی (موساد) و سازمان اطلاعات نظامی (امان) را به جلسه محرمانه‌ای که در این دادگاه برگزار شده بود، احضار کرد تا دلایل درخواست خود برای به تعویق انداختن محاکمه‌اش به مدت دو هفته را توضیح دهد.

ضرورت هشیاری برای مواجهه با فریبکاری رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی که در تهاجم اخیر خود به ایران از حمایت همه‌جانبه ایالات متحده برخوردار بود، ابتدا تصور می‌کرد با غافل‌گیری در روزهای نخست، جنگ به سرعت پایان خواهد یافت و جمهوری اسلامی ایران شکست خواهد خورد، اما ایران بلافاصله برخلاف محاسبات رژیم و کاخ سفید ابتکار عمل را به دست گرفت و در پاسخ به حملات و تجاوز رژیم صهیونیستی و برای دفاع از خود ضربات جبران‌ناپذیری به این رژیم وارد کرد، به‌طوری که در نهایت این رژیم برای توقف حملات به دست و پا افتاد.

Loading

أحدث المقالات

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

دغدغه‌ها و پیامدهای داخلی جنگ 12 روزه برای ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هر جنگی فارغ از کوتاه یا طولانی مدت بودن آن، و اینکه به چه نحوی (آتش‌بس، ترک محاصمه و صلح) پایان یابد با مسأله‌ای به نام «روز بعد» (The Day After) مواجه است. منظور از فردای پایان جنگ، روزی است که پیامدهای جنگ در عرصه‌های گوناگون سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و … به تدریج خود را به طرف‌های جنگ نمایان می‌کند. جنگ تحمیلی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا علیه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

اهداف تشدید حمایت نظامی غرب از رژیم صهیونیستی پس از توقف جنگ با ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه غرب آسیا گفت: در پی تحمیل توقف جنگ به رژیم صهیونیستی در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۵ که پس از تجاوز نظامی به ایران صورت گرفت، گزارش‌های منابع عربی از ورود ۱۷ هواپیمای ترابری سنگین حامل تجهیزات نظامی از آمریکا و آلمان به سرزمین‌های اشغالی حکایت دارد. این اقدام، که به گفته رسانه عراقی «نایا» بخشی از تلاش غرب برای بازسازی توان نظامی رژیم صهیونیستی پس از خسارات سنگین جنگ ۱۲ روزه با ایران است، تهدیدی جدی برای صلح منطقه‌ای و مذاکرات هسته‌ای ایران به شمار می‌رود.

تاکتیک‌های نتانیاهو برای فرار از محاکمه به بهانه مسائل امنیتی و تحولات منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل رژیم اسرائیل گفت: اخیرا رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، خواستار تعویق برگزاری دادگاهش به مدت دو هفته به دلایل امنیتی و تحولات منطقه‌ای شده است. روز یکشنبه نیز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دادگاه منطقه‌ای «قدس اشغالی» با تعویق یک هفته‌ای محاکمه نتانیاهو موافقت کرده است. این تصمیم پس از آن صورت گرفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مقامات سرویس اطلاعات خارجی (موساد) و سازمان اطلاعات نظامی (امان) را به جلسه محرمانه‌ای که در این دادگاه برگزار شده بود، احضار کرد تا دلایل درخواست خود برای به تعویق انداختن محاکمه‌اش به مدت دو هفته را توضیح دهد.

ضرورت هشیاری برای مواجهه با فریبکاری رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی که در تهاجم اخیر خود به ایران از حمایت همه‌جانبه ایالات متحده برخوردار بود، ابتدا تصور می‌کرد با غافل‌گیری در روزهای نخست، جنگ به سرعت پایان خواهد یافت و جمهوری اسلامی ایران شکست خواهد خورد، اما ایران بلافاصله برخلاف محاسبات رژیم و کاخ سفید ابتکار عمل را به دست گرفت و در پاسخ به حملات و تجاوز رژیم صهیونیستی و برای دفاع از خود ضربات جبران‌ناپذیری به این رژیم وارد کرد، به‌طوری که در نهایت این رژیم برای توقف حملات به دست و پا افتاد.

Loading

بیم و امیدهای مذاکرات بین‌الافغانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: به نظر نمی‌رسد که در شرایط کنونی طالبان به شراکت در قدرت آن‌گونه که دولت مرکزی می‌خواهد و پیشنهاد اشرف غنی مبنی بر اینکه آن‌ها 50 درصد قدرت را در اختیار داشته باشند، تن دهند و برخی کشورهای منطقه و بین‌المللی نیز در این مقطع چنین نگاهی ندارند که افغانستان به صلح و ثبات برسد؛ زیرا فعلاً منافع خود را در صلح و ثبات افغانستان نمی‌بینند پیرمحمد ملازهی -کارشناس مسائل شبه‌قاره

وزارت امور خارجه قطر و طالبان اعلام کردند، مذاکرات صلح میان گروه‌های مذاکره‌کننده طالبان و دولت کابل روز شنبه (22/6/99) در شهر دوحه پایتخت قطر آغاز می‌شود. ضرورت انجام این مذاکرات مشهور به مذاکرات بین‌الافغانی پیرو توافق صلحی که واشنگتن ماه فوریه گذشته با طالبان در پایتخت قطر امضا کرد مطرح شد. همچنین کمی بعد از اعلام خبر آغاز مذاکرات صلح بین الافغانی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولتش برای شرکت در افتتاحیه این مذاکرات عازم قطر می‌شود.

در توافق بین طالبان و‌ آمریکایی‌ها پیش‌بینی شده بود بعد از یک ماه از انعقاد این توافق، طالبان و دولت مرکزی وارد گفتگوهای بین‌الافغانی شوند، آتش‌بس را برقرار کنند و مسئله صلح را پیش برند؛ اما مشکلاتی در این رابطه وجود داشت؛ اولین مشکل این بود که این ابتکار، آمریکایی بود و خیلی ارتباطی به دولت مرکزی افغانستان نداشت؛ درواقع آن‌ها دولت را دور زده بودند. از این زاویه آقای اشرف غنی، رئیس‌جمهور نیز در مقابل آن‌ها مقاومت می‌کرد. همچنان که در رابطه با آزادی 5 هزار نفر از لیست زندانیانی که طالبان داده بودند و توسط دولت کابل در بازداشت بودند، اشرف غنی فرمول موردنظر خود را پیاده کرد؛ یعنی آن‌ها را طبق آنچه آن‌ها می‌خواستند یکجا آزاد نکرد و در نهایت نیز به‌جایی رسید که مسئولیت را از خود ساقط کرد؛ یعنی وی با تشکیل لویه جرگه سرانجام پذیرفت 400 نفر باقیمانده که جرائم سنگینی مرتکب نشده بودند را آزاد کند.

البته هنوز در مورد آینده این روند نمی‌توان چشم‌اندازی ارائه داد مبنی بر اینکه جایگاه طالبان در قدرت کجا خواهد بود و به چه حدی از انتظاراتشان دست می‌یابند. ولی اگر بخواهیم از بعد داخلی و از زاویه کشورهای منطقه‌ای و تأثیری که این کشورها می‌توانند بر پروسه مصالحه ملی در افغانستان داشته باشند به موضوع نگاه کنیم، به نظر می‌رسد که سه جریان تأثیرگذار در تحولات افغانستان وجود دارند؛ نخست جریان داخلی است که احزاب سیاسی، گروه‌های قومی و مذاهب متفاوت را در برمی‌گیرد و بر اساس رقابتی که بین این گروه‌ها وجود دارد آن‌ها باید به یک جمع‌بندی برسند. هرچند پیرو تصمیمی که بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی صورت گرفت تا عبدالله عبدالله به‌عنوان رئیس شورای صلح انتخاب شود و مذاکرات را به‌پیش ببرد به نظر می‌رسد که در افغانستان وحدت نظری شکل‌گرفته است.

جریان دوم کشورهای منطقه‌ای هستند که آن‌ها را باید در دو سطح در نظر گرفت؛ نخست زاهمسایگان پیرامونی افغانستان مثل ایران، پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی و دیگری همسایگان دورتر اما صاحب نفوذ مانند هند، ترکیه، امارات و عربستان سعودی که مرز مشترک با افغانستان ندارند اما منافعی را برای خودشان در این کشور تعریف کرده‌اند؛ بنابراین این دو جریان همسایگان و منطقه‌ای نیز باید به یک تفاهم برسند و به روند صلح در افغانستان کمک کنند. در غیر این صورت منافع متضاد این کشورها اجازه نخواهد داد که صلح در افغانستان برقرار شود.

جریان سوم بازیگران بین‌المللی مانند روسیه، چین، آمریکا و اروپا را شامل می‌شود. این بازیگران نیز باید به یک جمع‌بندی برسند که درواقع نوعی هماهنگی بین هر سه جریان به وجود بیاید تا شاهد برگزاری یک مذاکرات بین‌الافغانی موفق باشیم.

درمجموع به نظر نمی‌رسد که در شرایط کنونی طالبان به شراکت در قدرت آن‌گونه که دولت مرکزی می‌خواهد و پیشنهاد اشرف غنی مبنی بر اینکه آن‌ها 50 درصد قدرت را در اختیار داشته باشند، تن دهند و برخی کشورهای منطقه و بین‌المللی نیز در این مقطع چنین نگاهی ندارند که افغانستان به صلح و ثبات برسد؛ زیرا فعلاً منافع خود را در صلح و ثبات افغانستان نمی‌بینند. بخشی از این قدرت‌ها ادامه تنش‌ها در افغانستان را با منافع ملی خود هم‌راستا می‌بینند؛ اما به‌هرحال چون آمریکایی‌ها و طالبان تصمیم گرفته‌اند که موضوع را بین خودشان حل‌وفصل کنند و واشنگتن می‌خواهد از هزینه اضافه در افغانستان خودداری کند، این امید شکل‌گرفته که به‌نوعی یک دولت ائتلافی‌ یا هر چیزی که طالبان در آن شراکت داشته باشند در مرحله اول شکل بگیرد و سپس از طریق سیاسی به دنبال بازگشت طالبان به قدرت باشند.

درنهایت باید این موضوع را در نظر داشت که جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در روند صلح افغانستان ایفا می‌کند و منافع ملی و امنیتی کشور ما در ایجاد صلح و ثبات در این کشور است که در این مسئله هیچ تردیدی وجود ندارد؛ زیرا امنیت تهران و کابل به یکدیگر پیوند خورده است. منتها اگر طالبان به قدرت بازگردند ازآنجایی‌که این جریان یک جریان ایدئولوژیک است و ایدئولوژی آن‌ها ترکیبی از مکتب دیوبندی و سلفی است و ارتباطات سیاسی آن‌ها با پاکستان و ارتباطات ایدئولوژیکشان با عربستان سعودی است به نظر نمی‌رسد ایران خواهان بازگشت کامل و انحصاری طالبان به قدرت باشد. هرچند که اکنون ایران و بسیاری دیگر از کشورها به این واقعیت رسیده‌اند که بدون همکاری طالبان، صلح و ثبات در افغانستان امکان‌پذیر نیست.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر