جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

تهران- ایرنا- «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است.

سازمان ملل: اسرائیل به محدودیت‌های «غیرقانونی» کمک به غزه ادامه می‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، امروز (سه‌شنبه) از تداوم اعمال محدودیت‌های «غیرقانونی» رژیم صهیونیستی اسرائیل در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه خبر داد.

Loading

چشم‌انداز خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق

۱۳۹۹/۰۶/۰۴ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- یادداشت: نخست‌وزیر عراق از دونالد ترامپ خواسته است که به‌سرعت نیروهای خود را از خاک این کشور خارج کند، زیرا احتمال بروز درگیری شدید بین مردم و سربازان آمریکایی بسیار افزایش یافته است. به عبارتی، خروج دو هزار نفر از نیروهای آمریکایی مقدمه‌ای بر خروج کامل این نظامیان از عراق خواهد بود. حسن هانی‌زاده - پژوهشگر مسائل غرب آسیا

درحالی‌که منبعی در وزارت خارجه آمریکا به شبکه اسکای نیوز عربی گفته است به‌احتمال‌زیاد، این کشور تا قبل از مهرماه سال جاری نزدیک به دو هزار تن از نظامیان خود را تا مهرماه از عراق خارج می‌کند، دیدار اخیر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در چارچوب گفتمان راهبردی بین بغداد و واشنگتن را می‌توان در راستای رایزنی مقامات ارشد دو کشور برای زمان‌بندی خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق ارزیابی کرد؛ چراکه حضور نظامیان آمریکایی در عراق از سال 2003 میلادی تاکنون به تشدید شکاف‌ میان طیف‌های سیاسی عراق منجر شده است. ضمن آنکه حضور داعش در عراق که موجب ناامنی در شمال و غرب عراق شده است، حساسیت‌های زیادی را نسبت به ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق به وجود آورده است، چراکه گفته می‌شود در پشت پرده میان داعش و نیروهای آمریکایی ارتباطاتی وجود دارد. همچنان که مراجع عراق، عشایر و طیف‌های سیاسی عراق بارها از سران دولت‌های گذشته عراق درخواست کرده بودند تا به حضور سربازان آمریکایی در این کشور پایان داده شود، اما اصرار رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه ایالات‌متحده برای ادامه حضور نیروهایشان در عراق موجب شد تا دولت‌های گذشته شیوه تعامل باسیاست‌های آمریکا را در پیش بگیرند. در این میان، آمریکا برای مشروعیت‌بخشی به نیروهای خود در عراق از گروهک تروریستی داعش برای ناامن کردن عراق استفاده ابزاری کرد. درمجموع در این سال‌ها، حدود هشت هزار نیروی داعش وارد عراق شدند و ناامنی را در استان‌های شمال و غرب عراق تشدید کردند.

پس از ترور ناجوانمردانه سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس و ابومهدی المهندس، معاون حشد الشعبی عراق، حساسیت‌ها در میان ملت و جریان‌های سیاسی این کشور در خصوص حضور نامشروع نیروهای اشغالگر آمریکایی افزایش بیشتری یافت. به همین دلیل حملات گسترده‌ای از سوی جریان‌های مختلف عشایری و نیروهای مقاومت علیه استقرار و حضور نیروهای نظامی ایالات‌متحده در عراق شدت گرفت و موجب شد تقابل فیزیکی بین نیروهای آمریکایی و مردم صورت بگیرد.

به‌تدریج پس از شهادت سپهبد سلیمانی، پارلمان عراق تحت‌فشار افکار عمومی، طرحی را به تصویب رساند که به‌موجب آن نیروهای آمریکایی باید در یک فرآیند زمانی یک‌ساله از عراق خارج شوند. به همین دلیل شرط قبول نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی، منوط به خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد. ازاین‌رو، الکاظمی با استقرار در حکومت عراق تعهد داد به این مصوبه مجلس احترام بگذارد. از همان زمان گفتگوهای راهبردی میان دولت عراق و آمریکا آغاز شد و سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن نیز در این چارچوب قرار داشت.

درواقع، الکاظمی از دونالد ترامپ خواسته است که به‌سرعت نیروهای خود را از خاک این کشور خارج کند، زیرا احتمال بروز درگیری شدید بین مردم و سربازان آمریکایی بسیار افزایش یافته است. به عبارتی، خروج دو هزار نفر از نیروهای آمریکایی مقدمه‌ای بر خروج کامل این نظامیان از عراق خواهد بود.

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به دلیل ارتکاب جرائم سنگین علیه مردم عراق مورد نفرت مردم این کشور قرارگرفته‌اند و باید هر چه زودتر از این کشور خارج شوند در غیر این صورت مردم عراق به مقابله با نیروهای تجاوزگر آمریکا بر خواهند خاست. این اتفاق، موجب ناامنی نه‌تنها در عراق بلکه در کل منطقه خواهد شد.

در این میان، نکته قابل‌توجه این است که آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند به دلیل نفوذ نیروهای ایرانی در عراق، این احتمال وجود دارد که مردم این کشور در تقابل با نظامیان آمریکایی قرار بگیرند. از همین روست که در وضعیت فعلی، آمریکا روی دونقطه این خاک سرمایه‌گذاری کرده است؛ نقطه نخست، اقلیم کردستان است که ممکن است در آینده مرکز تمرکز نیروهای آمریکایی باشد و نقطه دوم، سوریه در شرق فرات است که در حال حاضر 2 هزار تفنگدار دریایی آمریکایی در این کشور حضور فیزیکی دارند و امکان اینکه این نیروها در سوریه و شمال عراق باقی بمانند، وجود دارد؛ اما به‌هرحال به دلیل احتمال تحمیل هزینه سنگین انسانی بر آمریکا از حضور در خاک عراق، خودشان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که نباید بیش از این در تقابل با نیروها و مردم عراق قرار بگیرند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *