جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

روابط ایران و عراق؛ موانع و فرصت‌های پیش‌رو

۱۳۹۹/۰۵/۲۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دولت جدید عراق علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، به دنبال ترسیم روابط جدید با کشورهای منطقه و فرامنطقه است که در این دایره کشورهایی چون عربستان، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در اولویت قرار دارند. سیامک کاکایی - کارشناس مسائل عراق

به دنبال سفر اخیر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به ایران، چشم‌انداز مثبت و روشنی درباره آینده مناسبات تهران و بغداد در محافل رسانه‌ای و اقتصادی دو کشور شکل‌گرفته است. درواقع برخی از تحلیلگران یک دوره باثبات را در مقطع فعلی در روابط دو کشور از منظر اراده حاکم بر گسترش مناسبات تعریف می‌کنند و در مقابل برخی نیز معتقد هستند که ممکن است در آینده نه‌چندان دور روابط ایران و عراق وارد مرحله جدیدی شده و یک سری موانع و محدودیت‌ها بر سر راه گسترش مناسبات دو طرف ایجاد شود.

درواقع آنچه باید در خصوص روابط ایران و عراق مدنظر داشت دو دسته عوامل را شامل می‌شود؛ نخست یک سری عوامل پایدار مانند عامل همسایگی، مرزهای طولانی، اراده حاکم بر گسترش روابط، سطح مناسبات و آمدورفت‌ها بین مقامات دو کشور در سطوح مختلف ازجمله سیاسی و اقتصادی است که این موارد نشانه‌هایی از روند همکاری‌ها و چشم‌انداز مناسبات طرفین است.

دسته دیگر به سنگ‌اندازی رقبا در روابط دو کشور مربوط می‌شود و نباید تصور شود که روابط تهران-بغداد همواره بر روی یک ریل حرکت می‌کند، زیرا دراین‌بین رقبایی هستند که تلاش می‌کنند این روابط را برهم بزنند. چنانکه در سال‌های اخیر تحولاتی بوده که می‌تواند در روابط تهران-بغداد تأثیرگذار باشد.

در رابطه با عامل نخست باید مدنظر داشت که پیش از سفر الکاظمی به ایران، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیداری از عراق داشت و قبل‌تر هم چند مقام بلند‌پایه اقتصادی ایران به عراق سفر کردند. دراین‌بین سفر آقای ظریف، هم به بغداد و هم به منطقه کردستان عراق جالب‌توجه است؛ زیرا اگرچه این سفر پیش از سفر مصطفی الکاظمی به تهران صورت گرفت ولیکن انجام آن، اهتمام ایران را برای ارتقای دو سطح از مناسبات با عراقی‌ها را نشان می‌دهد؛ نخست گسترش روابط سیاسی و تحکیم آن و نقشی که ایران در ثبات عراق داشته و دارد و دوم آمیختگی روابط سیاسی با تصمیمات اقتصادی. درعین‌حال دیداری که آقای ظریف از کردستان عراق داشت بیانگر آن است که منطقه کردستان عراق برای ایران از دو منظر هم سیاسی- امنیتی و هم اقتصادی مهم است.

در عرصه اقتصادی با توجه مرز طولانی ایران و عراق و فعالیت بازارها و گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور، شرایط با هدف توسعه مناسبات تهران و بغداد مهیا بوده و هست. لذا بسترهای تجارت و سرمایه‌گذاری و پوشش‌های بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری تضمینی در مناسبات ایران و عراق می‌تواند در آینده تأثیرگذار و پیش‌برنده باشد و دیدارهایی که انجام می‌گیرد نیز در این چهارچوب قابل ارزیابی است.

مسئله دیگر در ارتباط با مناسبات سیاسی و پیوندهایی است که بین ایران و عراق وجود دارد و ارتباطاتی که ایران با گروه‌های عراقی، دولتمردان و جناح‌های مختلف داشته در مسیر تکمیل روند سیاسی این کشور بوده است.

اما در خصوص اینکه چشم‌انداز آینده روابط ایران و عراق چگونه خواهد بود دو مسئله اهمیت دارد؛ نخست اینکه همکاری‌های اقتصادی، روابط تجاری و زمینه‌های جدیدی که می‌تواند به استحکام امور کمک کند چه مواردی هستند و تا چه اندازه مسئله سرمایه‌گذاری‌ها و تسریع در تجارت و ارتباط‌ بین بخش‌های تولیدی، خصوصی و دولتی برای طرفین در اولویت است. دیگر اینکه به‌هرحال اقتضای همسایگی و سطوح مختلف ارتباط بین ایران و عراق در زمینه‌های انرژی و غیره مطرح است؛ اما همچنان که اشاره کردم این مسائل صرفاً نمی‌تواند در یک مدار تعریف‌شده قرار بگیرد و چنین برداشت شود که این‌یک روند ثابت و همیشگی خواهد بود. زیرا عراق در شرایطی قرار دارد که می‌خواهد در عرصه روابط خارجی با کشورهای مختلف گام‌های جدیدی بردارد و این‌یکی از اولویت‌های دولت الکاظمی است. دراین‌بین نباید عوامل برهم زننده در روابط دو کشور را نادیده گرفت. در عرصه منطقه‌ای، بسیاری بر تلاش‌های عربستان برای حضور و نفوذ بیشتر در بازار عراق تأکیددارند. همچنین نقش و جایگاهی که ترکیه در زمینه‌های اقتصادی در عراق دارد و تلاش‌هایش باهدف تثبیت این وضعیت و عمیق‌ شدن روابط قابل‌توجه است. منتها باید توجه داشت که نگاه عربستان یک نگاه مداخله‌جویانه در روابط تهران و بغداد مبنی بر کاهش نفوذ ایران قلمداد می‌شود که هم‌راستا با سیاست‌های آمریکا است. آن‌ها تلاش دارند تا ارتباط ایران را با بدنه سیاسی و اجتماعی عراق کاهش دهند که این سیاست کلی آمریکا در خصوص روابط ایران با عراق است.

همچنین در آینده‌ای نزدیک قرار است الکاظمی به آمریکا سفر کند؛ این در حالی است که اولین سفر خارجی وی به ایران بود که نشان‌دهنده جایگاه و موقعیت ایران در منطقه و روابط با عراق است. بااین‌حال سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا از دو حیث مهم است؛ اول اینکه آمریکا و عراق روابط عمیقی دارند و دوم اینکه انتظارات در عراق مبتنی بر تأکید بر خروج نیروهای آمریکا از کشورشان است و طی روزهای گذشته گروه‌هایی مانند گروه مقتدی صدر، آقای عامری و فتح از دولت خواسته‌اند در مذاکره‌ای که با آمریکایی‌ها انجام می‌دهند اولویت را بر خروج آمریکا از عراق قرار دهند. این مسئله‌ای است که هم بر روابط واشنگتن و بغداد و هم بر روابط منطقه‌ای عراق تأثیرگذار است.

درنهایت به نظر می‌رسد که دولت جدید عراق علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، به دنبال ترسیم روابط جدید با کشورهای منطقه و فرامنطقه است که در این دایره کشورهایی چون عربستان، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در اولویت قرار دارند.

الکاظمی با گسترش این روابط نخست به دنبال افزایش موقعیت اقتصادی کشورش از طریق همکاری و جذب سرمایه‌گذاری‌ها است، زیرا عراق دچار مشکلات اقتصادی در حوزه‌های مختلف است و دیگر اینکه از منظر سیاسی نیز وی به ارتقای سطح اقتصادی و رفع مشکلات نیاز دارد تا عملکرد سیاسی‌اش را طی یک سال آینده که قرار است انتخابات برگزار شود بهبود ببخشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *