أحدث المقالات

 بلینکن چین را به تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات آینده آمریکا متهم کرد

نیویورک – ایرنا-  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد به رغم تعهد قبلی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین  مبنی بر عدم دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ، واشنگتن شواهدی از تلاش های پکن برای «تأثیر و دخالت احتمالی» در این انتخابات دیده است.

Loading

ویژگی‌های کاملا هریس و پیامدهای انتخاب او به عنوان معاون جو بایدن

۱۳۹۹/۰۵/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در چند ماه اخیر در محافل سیاسی صحبت از تصدی مقام معاونت جوزف رابینت بایدن از سوی یک زن، به میان آورده شد که در این اثنا گمانه‌زنی‌ها حاکی از برگزیدن شخص معاون از میان گزینه‌های سوزان رایس، کارن بس، الیزابت وارن، گرچن ویتمر، تمی داکورت و کاملا هریس بوده است. محمدحسین اشرفی – کارشناس روابط بین‌الملل

از زمان روی کار آمدن والاس، معاون روزولت، دامنۀ عملکرد معاونین رؤسای جمهور در آمریکا، دیگر مانند سابق محدود به مسائل مرتبط به سنا نمی‌شد و با وسعت پیدا کردن این دامنه، اشتغال آنان به سیاست ورزی در معادلات جهانی امری مبرم به نظر می‌رسید. با توجه به تحلیل قوای جسمانی-روانی بایدن به سبب کهولت سن و همچنین به سبب اهمیت جایگاه معاون در مختصات سیاسی دولت، بدون شک معاون وی نقشی برجسته را در سناریوی پیش رو ایفا خواهد کرد.

هرچند پیش‌بینی‌ها تا پیش از انتخاب کاملا هریس، حکایت از انتخاب وی داشتند اما نهایتا به‌طور علنی پیکان گزینۀ منتخب به سمت وی نشانه رفت و قرار بر این شد که کاملا هریس در راستای سیاست‌های حزب دموکرات، این سِمَت را بر دوش کشد و تا چند وقت دیگر به‌عنوان قطعه‌ای از پازل تیم بایدن به مصاف مایک پنس در 7 اکتبر برای آغاز مناظرات انتخاباتی برود. هریس که خود چندی پیش به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در کارزار 2020 عرض‌اندام کرده بود، علاوه بر مشکلات مالی، برای پشتیبانی از بایدن نیز، به نفع وی از ادامه راه انصراف داد. وی آمریکایی-آفریقایی تباریست که سناتوری کالیفرنیا را در کارنامه خود دارد که به سبب عملکرد چندین سالۀ خود در پهنۀ سیاست، اینک توانست به مرکز ثقل اذهان دموکرات‌ها برای پیشبرد مقاصدشان، بدین سِمَت نائل گردد.

هریس از میان دیگر نامزد‌های این جایگاه چندین مؤلفه را در خود گنجانده که تسهیل گر انتخاب وی از سوی بایدن شده است که در دو محور هویتی-شخصیتی و سیاسی-امنیتی بدان پرداخته خواهد شد. در اوان رقابت‌های انتخاباتی 2020، هریس با تاختن به بایدن حول محور مباحث تبعیض نژادی، چهره‌ای ضد نژادپرستی را از خود به نمایش گذاشت و حتی در تظاهرات چندی پیش در مقابل کاخ سفید نیز به همراه تظاهرکنندگان در تجمعات شرکت کرد. یکی از اسباب سوق پیدا کردن بایدن به‌سوی هریس، اغتشاشات اخیر آمریکا، رنگین‌پوست بودن هریس و جهت‌گیری‌های ضد نژادپرستی او است. بایدن بر این باور است که هریس می‌تواند آتش سیاه‌پوستان و ناراضیان از مسائل تبعیض نژادی در ایالات‌متحده را خاموش کند و نشان دهد که رئیس‌جمهور بعدی و دموکرات‌های هم‌مسلک وی رهیافت‌های ترامپ و اقداماتی از قبیل سیاست‌های حزب جمهوری‌خواه را تکرار نخواهند کرد. بایدن معتقد است که هریس این پتانسیل را دارد که در قامت برگ برنده‌ای برای او ایفای نقش کند و پایگاه اجتماعی‌اش را ارتقا دهد.

از دیگر سوی، مسئلۀ اسرائیل که بدون شک جزء لاینفک ساختار نظام سیاسی ایالات‌متحده محسوب می‌گردد نیز اهرم فشاری است که در پی ایجاد همگرایی با دولت آتی آمریکا برای دستیابی به مقاصد خویش است. بایدن همان‌گونه که به‌مراتب، ارادت شخصی خود را به اسرائیل اظهار کرده و از ارتباط نزدیک خود با سران این کشور سخن گفته است، بی‌گمان لابی‌های این کشور نیز برای هرچه بهتر کردن روابط فی‌مابین طرفین، درصدد بوده‌اند تا با رایزنی با وی، معاونی با رویکرد مثبت نسبت به اسرائیل را برای او برگزینند. این مهاجرزادۀ کالیفرنیایی از طرفداران نزدیک اسرائیل است و بااینکه یک دموکرات است و قاعدتاً به سبب دموکرات بودن، باید رابطه نزدیکی با جی استریت‌ها داشته باشد اما جالب‌توجه است که رابطه قریبی با ایپک دارد و به‌احتمال‌زیاد نیز ایپک نقشی اساسی در انتخاب وی به‌عنوان معاونت جو بایدن ایفا کرده است.

از ابعاد دیگر انتخاب هریس، جنبه‌های شخصی وی است. هریس دارای فن بیان مناسب و روحیۀ جنگنده‌ای است که سبب شده است دموکرات‌ها بر روی او حسابی ویژه باز کنند. یکی از رویکردهایی که معاونین کاندیداها در حین رقابت‌های انتخاباتی در دستور کار خود قرار خواهند داد، پوشش ضعف‌های کاندیدای ریاست جمهوری است. می‌توان گفت که یکی از مؤلفه‌های انتخاب کاندیدای معاونت از سوی کمیته دموکرات‌ها، برخورداری از فن خطابۀ درخور است که هریس نیز در رقابت‌های انتخاباتی سال جاری عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت و باعث شد که حتی سخن از شکست ترامپ مقابل وی در صورت غلبۀ هریس بر دیگر رقبایش برود. با توجه به شرایط فعلی جو بایدن و اشتباهات فاحشی که در این دور از انتخابات به‌کرات از سوی وی مشاهده شد، از قرار معلوم این سناتور 56 ساله راهی دشوار را در پیش روی خود خواهد داشت.

بدون تردید یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در سیاست خارجی آمریکا و شاید بعد از چین، ایران و خاورمیانه باشد که ترکیب بایدن-هریس درپی جبران شکست‌ها و عایدی‌های بی‌ثمر از سوی دولت ترامپ برای آمریکا خواهند بود. به‌طور حتم، بایدن با رسیدن به مقام ریاست جمهوری ایالات‌متحده به دنبال بازگشت مشروط به برجام تا حداکثر نیمه‌های دوران ریاست جمهوری خود است. بایدن باید بتواند قدرت هسته‌ای و منطقه‌ای ایران را مهار کند. به‌علاوه که قرارداد اخیر تهران-پکن موجبات رشد بیش‌ازپیش منطقه‌ای ایران را نیز فراهم آورده است.

فلذا در این راستا، هریس همراه خوبی به نظر می‌رسد چراکه وی نیز مخالف خروج از برجام و موافق بازگشت به آن است. هدف آنان نیز این خواهد بود که ایران را مجدداً در چارچوب برجام بگنجانند تا علاوه بر اجبار برای انجام تعهدات هسته‌ای، این کشور را در موضع ضعیف تر نیز قرار دهند. همچنین به سبب تقرب هریس و بایدن به اسرائیل، در صورت پیروزی تیم دموکرات‌ها در انتخابات باید شاهد مواضع سخت‌تری نسبت به کشورهای خاورمیانه‌ای سوریه، لبنان و… نیز باشیم، چرا که قدرت‌گیری آن‌ها به‌منزلۀ تضعیف اسرائیل خواهد بود.

یکی دیگر از مؤلفه‌هایی که هریس را از دیگر گزینه‌های کاندید برای پست معاونت، متمایز می‌کند، پیشینۀ وی در سِمَت کاری او است. تجربۀ دادستانی در ناحیه سن فرانسیسکو، سبب خواهد شد که وی تسلط نسبی بر ترامپ و تیم وی داشته باشد و بایدن را در مناقشات با تیم ترامپ در موضع قدرت قرار دهد.

و در انتها نیز نکتۀ حائز اهمیت، انتخاب یک زن از سوی بایدن می‌تواند نقطۀ عطفی در کابینۀ وی باشد. این رویکرد، در وهلۀ اول مُبَیِّن توجه بیشتر به زنان در عرصه‌های مختلف اعم از سیاسی و غیرسیاسی خواهد بود و در وهلۀ ثانویه، سرازیری آرای زنان به سبد وی را در پی خواهد داشت.

کاملا هریس سومین زنی است که توانسته به این جایگاه در ایالات‌متحده نیل پیدا کند. در گذشته نیز دیگر زنانی چون جرالدین فرارو که پیش‌ازاین قرار بود در صورت پیروزی والتر موندیال در انتخابات 1984 معاون وی شود اما به سبب واگذاری رقابت به ریگان و بوش پدر، از این سمت بازماند، خیزش‌هایی این‌چنینی داشته‌اند اما تلاششان راه به‌جایی نبرد. فرارو نیز مانند هریس یک آمریکایی تمام‌عیار نبوده است و همین امر مسبب ایجاد حواشی بسیاری برای وی و موندیال در جریان رقابت با ریگان شد. همچنین به سبب آمریکایی خالص نبودن هریس، جدال‌های لفظی تیم ترامپ با وی امری بدیهی به نظر می‌رسد همچنان که با phony خطاب کردن وی توسط ترامپ در همان ابتدای انتخابش مواجه شدیم. بدون شک انتخاب یک رنگین‌پوست از سوی بایدن دشواری‌هایی را برای وی و تیمش در پی خواهد داشت بالأخص از سوی دونالد ترامپ که در بزنگاه‌ها، اخلاق را فدای سیاست می‌کند.

درمجموع اکنون تقریباً دو ماه و نیم تا انتخابات سوم نوامبر باقی مانده است. هرچند با توجه به نظرسنجی‌های اخیر، کفۀ ترازو به سمت دموکرات‌ها سنگینی می‌کند اما سه مناظرۀ کاندیداهای ریاست جمهوری و یک مناظرۀ معاونان آن‌ها، همچنان احتمال تغییر شرایط را در خود پرورش خواهد داد چراکه آرای کسانی که هنوز تصمیم به رأی دادن به شخص موردنظرشان را نگرفته‌اند و مردد هستند، طبق نظرسنجی‌ها می‌توانند پیروزی ترامپ را مسجل کنند به همین سبب برای تحلیل دقیق موضوع باید دید مصاف دو تیم ترامپ-پنس و بایدن-هریس به چه صورت خواهد شد و آیا تیم دموکرات‌ها می‌تواند سنت‌شکنی کند و اولین زن را در تاریخ ایالات‌متحده بر کرسی معاونت ریاست جمهوری بنشاند یا خیر.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *