جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
باجخواهی از لبنان و حزبالله با ابزار شورای امنیت
شورای امنیت سازمان ملل متحد اخیراً با تأکید بر لزوم اجرای قطعنامه ۱۵۵۹ خواستار خلع سلاح همه گروههای مسلح لبنان ازجمله حزبالله شد. طبیعی است که اقدام شورای امنیت سازمان ملل، تحتفشار آمریکا و لابی صهیونیستی و برخی دولتهای مرتجع عرب صورت گرفته است. این بیانیه شورای امنیت در حقیقت دخالت آشکار در مسائل داخلی لبنان و نقض صریح حاکمیت ملی این کشور تلقی میشود؛ زیرا حزبالله یک سازمان نظامی- سیاسی است و بخش مهمی از پیکره نظام لبنان به شمار میرود. همچنان که حزبالله دارای اکثریت کرسیهای مجلس لبنان بوده و بخشی از بدنه دولت لبنان، وابسته به این جریان است.
از سوی دیگر حزبالله در طول 37 سال گذشته هرگز دست به عملیاتی خارج از مرزهای لبنان علیه منافع هیچ کشوری نزده و اساساً آییننامه داخلی لبنان بر ضرورت حفظ امنیت مرزهای این کشور در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی صراحت دارد. قرار دادن حزبالله در فهرست سازمانهای تروریستی، زمینهسازی آمریکا، غرب و نهادهای بینالمللی برای افزایش سطح ماجراجویی رژیم صهیونیستی تلقی میشود؛ زیرا به دلیل ساختار ضعیف نظامی لبنان، حزبالله بار سنگین دفاع از مرزهای این کشور را به عهده دارد و طی سالهای گذشته شهدای زیادی را برای حفظ امنیت لبنان تقدیم کرده است.
ازاینرو شورای امنیت با هدف تضعیف ساختار نظامی و امنیتی لبنان، حزبالله را بهعنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده و خواستار خلع سلاح این نهاد درون ساختاری لبنان شده است. این امر بیانگر آن است که یک توطئه سازمانیافته بینالمللی برای ضربه زدن به محور مقاومت در حال شکلگیری است. همچنین با توجه به شرایط رژیم صهیونیستی در داخل به دلیل ناکامی احزاب صهیونیستی برای تشکیل یک کابینه ائتلافی، میتوان تصمیم اخیر شورای امنیت برای خلع سلاح حزبالله را در چارچوب تقویت سیاسی احزاب افراطی رژیم صهیونیستی تلقی کرد.
بههرحال تصمیم شورای امنیت فاقد ارزش قانونی است؛ زیرا این امر ارتباطی به شورای امنیت ندارد و دولت لبنان است که باید تشخیص دهد سلاح در دست حزبالله باقی بماند یا خیر.
تنها اقدامی که شورای امنیت میتواند انجام دهد این است که در آینده لبنان را تحت فصل هفت منشور سازمان ملل قرار دهد که این امر نیز با توجه به شرایط منطقه و خطراتی که برای امنیت جهانی به همراه خواهد داشت، بسیار بعید به نظر میرسد؛ لذا این تصمیم شورای امنیت تنها جنبه اعتباری و حیثیتی دارد و به لحاظ قانونی و اجرایی فاقد ارزش است.
دراینبین طبیعی است که حزبالله تحت هیچ شرایطی به دلیل وجود خطری مانند رژیم صهیونیستی، سلاح خود را تحویل نخواهد داد و حتی اگر لبنان تحت فصل هفت منشور سازمان ملل قرار بگیرد نیز این جریان تن به خلع سلاح نمیدهد؛ زیرا در صورت تسلیم سلاح حزبالله، مرحله بعدی محاکمه سران این جریان خواهد بود. این در حالی است که اکنون سران رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب جنایات جنگی باید محاکمه شوند. این مسائل بیانگر نگاه جانبدارانه سازمانها و نهادهای بینالمللی نسبت به موضوعات مختلف در جهان است.
دراینبین نکته جالبتوجه این است که این بیانیه شورای امنیت همزمان با گفتگوی لبنان با صندوق بینالمللی پول منتشر شده و گویا شورای امنیت با فشار آمریکایی- غربی میخواهد وارد مرحلهای از مراحل باجگیری شود تا میان حمایت مالی و اقتصادی و خلع سلاح حزبالله ارتباط برقرار کند.
درواقع میتوان گفت بهنوعی صندوق بینالمللی پول پرداخت وام به لبنان را منوط به خلع سلاح حزبالله کرده است. این در حالی است که بر اساس توافق طائف قرار شده بود کشورهای غربی، آمریکا و عربستان برای تقویت زیرساختهای اقتصادی، سالانه کمکهای مالی در اختیار دولت بیروت قرار بدهند. این کمک مالی اخیراً قطع شده و ازآنجاکه لبنان منبع درآمد زیادی ندارد با بحران اقتصادی مواجه شد. این شرایط پیشآمده یکی از ابزارهای باجخواهی غرب، لابی صهیونیستی و عربستان برای حذف حزبالله از ساختار سیاسی و نظامی لبنان به شمار میرود.
همچنین ظاهراً شورای امنیت در جلسه خود اعلام کرده که اجرای کامل قطعنامه شماره ۱۵۵۹ شورای امنیت صادره در سال ۲۰۰۴ میلادی که خواهان خلع سلاح همه گروههای مسلح در لبنان و انحصار استفاده از سلاح فقط برای ارتش لبنان است، بسیار دارای اهمیت است؛ بهگونهای که هیچ اسلحهای نباید در دست هیچ قدرتی غیر از دولت این کشور باشد. در این جلسه ذکر شده که نیروهای مسلح فقط نیروهای قانونی در لبنان هستند که بر اساس قانون اساسی این کشور و توافقنامه طایف (صادرشده در سال ۱۹۸۹) برای جلوگیری از درگیریهای داخلی این کشور اجازه فعالیت دارند.
اما باید توجه داشت که بر اساس قطعنامه 1559 جریانهایی مانند قواه لبنانیه و دروزیها اگر سلاحشان را تحویل دادند به این دلیل بود که سلاح آنها در داخل استفاده میشد؛ این در حالی است که حزبالله سلاح خود را تنها برای حفظ مرزهای لبنان در مقابل تجاوزات خارجی یعنی رژیم اسرائیل به کار میگیرد و تا به امروز با وجود تلاشهای صورت گرفته حزبالله خلع سلاح نشده است.
0 Comments