جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

هدف آمریکا از وارد کردن چین در مذاکرات تسلیحات

۱۳۹۹/۰۲/۰۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: به رغم تمایلاتی که روس‌ها برای مذاکره با آمریکایی‌ها در این رابطه دارند ولی برای چینی‌ها چندان مطلوب نیست که در شرایط فعلی وارد چنین پروسه‌ای شوند و بخواهند محدودیتی را علیه برنامه‌های موشکی خود بپذیرند. شعیب بهمن/ کارشناس مسائل روسیه

مایک پمپئو و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه اخیرا طی یک تماس تلفنی درباره گام‌های بعدی گفت‌وگوهای امنیتی استراتژیک دوجانبه گفتگو کردند. پمپئو تاکید کرد که هر گفت‌وگوی آتی درباره کنترل تسلیحات براساس دیدگاه دونالد ترامپ باید مبنی بر توافق سه جانبه کنترل تسلیحات با حضور چین و روسیه باشد.

باید توجه داشت از زمانی که آمریکا به دستور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ مدعی شد که به دلیل نقض مکرر پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای یا همان INF توسط روسیه، از پیمان مذکور خارج خواهد شد و در تاریخ ۱ فوریه ۲۰۱۹ (میلادی) نیز به طور رسمی از این پیمان خارج شد، کاملا مشخص بود که واشنگتن برنامه‌ها و اهداف بلندمدت‌تری را در دستور کار دارد.

در ظاهر در آن شرایط علت اصلی خروج آمریکا از این پیمان اتهاماتی علیه مسکو مبنی بر انجام آزمایش‌های موشکی پنهانی و تقویت حوزه تسلیحات هسته‌ای بود. اما از همان ابتدا مشخص بود که تنها این موضوع دلیل خروج آمریکایی‌ها از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای نبوده و آنها برنامه‌های دیگری نیز دارند. کمااینکه در همان زمان نیز بحث‌هایی در مورد اعمال محدودیت بر چین مطرح شد؛ به خصوص که آمریکا معتقد بود طی سال‌های گذشته به دنبال پیمان‌هایی که بین مسکو و واشنگتن وجود داشته عملا این دو کشور محدودیت‌هایی را علیه خود پذیرفته بودند ولی سایر کشورها از جمله چین آزادانه توانسته‌اند به توسعه تسلیحات و موشک‌هایی بپردازند که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارد. در نتیجه مهار چین که یکی از سیاست‌های بلندمدت آمریکا است عملا از حوزه‌های اقتصادی به حوزه‌های نظامی تغییر کرده است و واشنگتن در تلاش است که مانع بلندپروازی‌ها و دستیابی چین به تسلیحات جدید یا دستکم تکثیر این نوع تسلیحات شود. به همین دلیل هم، آمریکایی‌ها اکنون این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند که اگر قرار است مجددا وارد پیمانی شوند باید در آن چین نیز به عنوان یکی از طرف‌های اصلی حضور داشته باشد. واقعیت این است که حتی آمریکایی‌ها در سیاست‌های بلندمدت شان اگرچه ممکن است این هدف را مدنظر داشته باشند که پیمان اولیه با حضور روسیه و چین منعقد شود ولی در سیاست‌های بلندمدت‌ترشان در فکر این هستند که اگر قرار باشد محدودیتی بپذیرند این محدودیت را به شکل جهانی دربیاورند. یعنی سایر کشورهایی هم که طی سال‌های گذشته در این حوزه فعالیت‌ کرده‌اند را نیز به نوعی وارد این پیمان کنند. یعنی حتی اگر به عنوان اعضای اصلی هم نباشد ولی سازوکاری را ایجاد کنند که در قالب سازمان ملل و به واسطه پروتکل‌هایی بتوانند کشورهای دیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران را نیز تحت این پیمان‌ها قرار دهند تا به زعم خود محدودیت‌هایی را بر آنها اعمال کنند. چرا که آمریکایی‌ها اعتقاد دارند کشورهایی مانند ایران نیز از این فرصت استفاده کرده‌اند و به سمت توسعه صنایع موشکی‌شان گام برداشته‌اند. در نتیجه طرح آمریکایی‌ها یک طرح بلندمدت و با شمولیت بیشتری است. به این معنا که در درازمدت کشورهای بیشتری را در بر خواهد گرفت و صرفا به چین و روسیه محدود نخواهد شد. اگرچه در گام اول هدف از این طرح، اعمال محدودیت در چین و روسیه است.

البته در شرایط فعلی پکن تلاش دارد تا قدرت و توان موشکی خود را هم پای آمریکا و روسیه نشان ندهد و این موضوع را نپذیرد تا بتواند به فعالیت‌هایش در این حوزه ادامه دهد.

بنابراین به رغم تمایلاتی که روس‌ها برای مذاکره با آمریکایی‌ها در این رابطه دارند ولی برای چینی‌ها چندان مطلوب نیست که در شرایط فعلی وارد چنین پروسه‌ای شوند و بخواهند محدودیتی را علیه برنامه‌های موشکی خود بپذیرند.

در نهایت باید توجه داشت که مسکو بارها اعلام کرده از انجام مذاکرات جدید در این خصوص هیچ ابایی ندارد؛ چرا که روسیه به این مسئله واقف است که اساسا هزینه‌ها و بودجه‌های نظامی و دفاعی آمریکا قابل قیاس با روسیه نیست. لذا اگر قرار باشد یک پروسه جدید برای رقابت تسلیحاتی ایجاد شود قطعا روس‌ها در آن دست برتر را نخواهند داشت. به همین دلیل هم هر زمان آمریکا صحبت از مذاکره می‌کند روس‌ها تمایل نشان می‌دهند. اما اینکه چه نوع شرایط و محدودیت‌هایی را بپذیرند و تصمیم بر این گرفته شود که چه بازیگرانی در یک پیمان جدید محدودکننده حضور داشته باشند، موضوعی است که به احتمال زیاد بر سر آن هم بین مسکو و واشنگتن و هم بین واشنگتن و پکن بحث و جدل‌هایی بوجود خواهد آمد. در این بین محتمل‌ترین سناریو این است که آمریکا همچنان روی موضوع عضویت کشورهای دیگر از جمله چین در یک پیمان جدید اصرار خواهد ورزید و تا وقتی که این هدف واشنگتن یعنی یک توافق سه جانبه بین چین، روسیه و آمریکا محقق نشود احتمالا حصول توافق با مسکو نیز دور از انتظار خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *