جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

چالش‌های پیش‌روی نخست‌وزیر جدید عراق

۱۳۹۸/۱۲/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دو تابعیتی بودن شخص الزرفی و تمایلات وی به همسویی با واشنگتن، مخالفت‌های برخی از ائتلاف‌ها و گروه‌های سیاسی در عراق را برمی‌انگیزد و احتمالاً مانع از تائید کابینه او در مجلس خواهد شد. لذا می‌توان گفت که سرنوشت «الزرفی» بهتر از سرنوشت «العلاوی» نخواهد بود و وی از هم‌اینک باید به ناکامی احتمالی خود در تشکیل کابینه بیندیشد. جعفر قنادباشی- کارشناس مسائل خاورمیانه

بعد از گذشت دو هفته از شکست «محمدتوفیق العلاوی» در تشکیل کابینه و در آخرین‌مهلت قانونی ۱۵ روزه، «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق رسماً «عدنان الزرفی» را مأمور تشکیل کابینه کرد. این اقدام برهم صالح پس‌ازآن صورت گرفت که کمیته هفت نفره گروه‌های سیاسی عراق در انتخاب نخست‌وزیر جدید و معرفی وی به رئیس‌جمهوری این کشور ناکام ماند و «ائتلاف سائرون» به رهبری مقتدی صدر اختیار تعیین و معرفی نخست‌وزیر جدید را به برهم صالح واگذار کرد.

معرفی عدنان الزرفی به‌عنوان مأمور تشکیل کابینه در حالی صورت گرفت که پیش از آن رسانه‌های عراقی اعلام کرده بودند که برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق قصد دارد که «نعیم السهیل» را مأمور تشکیل دولت انتقالی عراق کند؛ اما برهم صالح راه دیگری را برگزید و با انتخاب عدنان الزرفی عضو «فراکسیون النصر» به رهبری حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق، پای در راه پرسنگلاخی نهاد. هرچند که برخی از گزارش‌ها، حاکی از آن است که انتخاب الزرفی در جلسه‌ای با حضور مدحت المحمود، رئیس دادگاه عالی فدرال، فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی و محمد الحلبوسی رئیس مجلس صورت گرفته است؛ ولیکن احزاب، گروه‌ها و بسیاری از شخصیت‌های عراقی، از همین ابتدا مخالفت صریح خود را با نخست‌وزیری الزرفی اعلام کرده‌اند.

مخالفت‌هایی که تنها از گرایش‌های حزبی و اختلاف دیدگاه‌های سیاسی سرچشمه نمی‌گیرد، بلکه ویژگی‌ها و عملکرد شخصی عدنان الزرفی نقش اصلی را در شکل‌گیری این مخالفت‌ها دارد.

الزرفی در سه مقطع استاندار نجف بوده (سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ و ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵) و در هر مرحله، کارنامه نامطلوبی در عرصه‌های اجتماعی، مذهبی و سیاسی از خود بجا گذاشته است؛ چنانکه در جریان اعتراض‌های اخیر خیابانی به‌عنوان یکی از چهره‌های تحریک‌کننده و همسو با سیاست‌های خارجی (آمریکا و عربستان) ارزیابی شده است.

درواقع شاید به همین دلیل هم است که جواد الطلیباوی از رهبران جنبش عصائب اهل الحق نامزدی عدنان الزرفی به ریاست دولت انتقالی عراق را توطئه‌ای علیه محور مقاومت توصیف کرده و با توجه به سوابق نامطلوب الزرفی پیش‌بینی کرده است که مجلس عراق به کابینه وی رأی مثبت نخواهد داد.

در این بین علاوه بر مخالفت احزاب داخلی و اهدافی که آن‌ها در این عرصه دنبال می‌کنند، نفوذ کنشگران منطقه‌ای را نیز باید ازجمله عوامل تأثیرگذار بر روند تشکیل کابینه در عراق دانست. کنشگرانی که بنا به تجربه در روند تشکیل دولت در عراق نقشی پررنگ ایفا می‌کنند و عدم رضایت آن‌ها می‌تواند مانعی جدی در روند تشکیل کابینه الزرفی محسوب شود.

بااین‌حال همان‌طور که اشاره شد موانع موجود در صحنه سیاسی عراق، نقش مهم‌تری در جلوگیری از روند تشکیل کابینه الزرفی ایفا می‌کند. موانعی که ازیک‌طرف به طایفه‌گرایی در عراق و وابستگی‌های احزاب به آن بازمی‌گردد و از طرف دیگر به سوابق چند سال گذشته ائتلاف‌های حزبی عراق در موضع‌گیری راجع به مسائل داخلی و خارجی مربوط است. البته برخی از کارشناسان این‌گونه مناقشات حزبی و فلج‌کننده در عراق را ناشی از منافع هر یک از اولیای امور سیاسی این کشور در زدوبندهای مرتبط به آن تفسیر می‌کنند و بر این اعتقاد هستند که تشکیل کابینه در عراق منوط به تأمین منافع این اشخاص و احزاب تحت رهبری آن‌ها است. چنانکه تأمین نشدن خواسته‌های سیاسی و اقتصادی هر یک از ائتلاف‌های بزرگ سیاسی در عراق می‌تواند به‌عنوان مانعی جدی در راه تشکیل کابینه محسوب شود. بااین‌حال موضوع چگونگی موضع‌گیری نسبت به آمریکا و به‌ویژه موضع‌گیری درباره خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، موضوع تازه‌ای است که بر روند معادلات سیاسی عراق تأثیر گذاشته و دسته‌بندی جدیدی را در بین ائتلاف‌های سیاسی موجود این کشور به وجود آورده است.

روشن است که در چنین وضعیتی دو تابعیتی بودن شخص الزرفی و تمایلات وی به همسویی با واشنگتن، مخالفت‌های برخی از ائتلاف‌ها و گروه‌های سیاسی در عراق را برمی‌انگیزد و احتمالاً مانع از تائید کابینه او در مجلس خواهد شد. لذا می‌توان گفت که سرنوشت «الزرفی» بهتر از سرنوشت «العلاوی» نخواهد بود و وی از هم‌اینک باید به ناکامی احتمالی خود در تشکیل کابینه بیندیشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *