جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

نظرسنجی آکسیوس: هریس در بین جوانان آمریکایی، محبوبیت بیشتری نسبت به بایدن دارد / هریس در بین جوانان، ۶۰ به ۴۰ از ترامپ جلوتر است / بایدن در این نظرسنجی ۵۳ به ۴۷ از ترامپ عقب بود

وبگاه تحلیلی آکسیوس از محبوبیت معنادار کامالا هریس در بین رأی‌دهندگان جوان آمریکایی در مقایسه با ترامپ و بایدن خبر داد.

سازمان ملل از آوارگی ۱۸۰ هزار نفر از خان یونس ظرف ۴ روز خبر داد

سازمان ملل جمعه ۵ مرداد گزارش داد که بیش از ۱۸۰ هزار فلسطینی طی چهار روز نبرد سنگین در اطراف شهر خان یونس در جنوب نوار غزه، در جریان عملیات نظامی اسرائیل برای بازگرداندن اجساد گروگان‌ها از این منطقه، مجبور به خروج از این شهر شدند.

روزنامه ترکیه: اسد و اردوغان ماه آگوست دیدار می‌کنند

روزنامه «ترکیه» که نزدیک به دولت ترکیه است، امروز (شنبه) گزارش کرد که اولین دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در بیش از یک دهه در ماه آگوست در یک ایست مرزی در ماه آگوست (ماه آینده میلادی) برگزار خواهد شد.

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

محمد گل افروز در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ترکیه و کشورهای هم سوی سیاست اردوغانی آن ازجمله آذربایجان علی اف که به یک ایران ضعیف شده فکر می کنند و ته استراتژی منطقه ای آنها علیه ایران است (یعنی از آشوب، عدم یکپارچگی و تجزیه ایران بدشان نمی آید)، در صورت چنین جنگی به هدف عمده خود یعنی بدون مقاومت ایران، به توسعه راحت تر کریدور تورانی خود می پردازند (البته دور از ذهن نیست که کشور آذربایجان کنونی هم در چنین شرایطی به فکر کشور جعلی آذربایجان بزرگ برود)؛ از این رو، ترکیه و هم پیمانانش نسبت به این جنگ احتمالی، بی تفاوت و یا همراه با اسراییل و ناتو خواهند شد. 

در دیدار نتانیاهو با ترامپ چه گذشت؟

دونالد ترامپ روز جمعه با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و این اولین دیدار آنها از زمان خروج ترامپ از کاخ سفید در بیش از سه سال پیش بود و جزئیاتی تازه از این نشست و گفت‌وگوها منتشر شده است.

Loading

سه سناریو درباره موج دستگیری‌ها در عربستان

۱۳۹۸/۱۲/۲۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ملک سلمان با چند ابزار سرکوب، تطمیع، اجماع نسبی و خرید وفاداری، شاهزادگان را متقاعد کرده که ساختار پیرسالاری عربستان نیازمند تحرک توسط یک شاهزاده جوان از خاندان سدیری است که هم‌زمان با تمامیت سرزمینی، بقای پادشاهی و حفظ قدرت در خاندان سعودی ارتباط وثیقی دارد. کامران کرمی - پژوهشگر مسائل شبه‌جزیره عربی

موج جدید و بزرگ دستگیری شاهزادگان در عربستان سعودی که رسانه‌های غربی آن را پوشش گسترده داده ­اند را باید نقطه عطفی در فرآیند انتقال قدرت در خاندان آل سعود به‌حساب آورد. فارغ از صحت‌وسقم این اخبار که همچنان با گمانه ­زنی­ ها و تائید و تکذیب­ ها همراه است، توجه به ساختار سیاسی کنونی عربستان و منطق مناسبات قدرت در دوره محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ضروری است که از سال 2017 با کنار زدن محمد بن نایف ولیعهد سابق و پاک‌سازی‌های گسترده مقامات و شاهزادگان، بیش از هر زمان دیگری قدرت میل به تمرکز و شخصی شدن پیدا کرده است. در این یادداشت به سه سناریو در رابطه با این اقدامات و تحولات کنونی اشاره شده است.

 

سناریوی اول: کودتا

اتهام کودتا و خیانت بزرگ کلیدواژه­ای بود برای دستگیری دو چهره اصلی در خاندان آل سعود که محمد بن سلمان از زمان به قدرت رسیدن پدرش در سال 2015 همواره با آن مواجه بوده و محمد بن نایف و احمد بن عبدالعزیز را رقبایی سرسخت در روند به تخت نشستن خود قلمداد کرده است. فارغ از این مسئله، موضوع مهم‌تر میزان قدرت و محبوبیت این دو چهره در دربار سعودی و در بین مردم است که همواره بن سلمان از آن احساس خطر کرده است، چرا که او از این میزان محبوبیت و شایستگی در بین شاهزادگان برخوردار نیست.

مسئله دیگر که تا حدی اقدام به کودتا را واقعی­ تر می­سازد، جایگاه بن ­نایف و احمد و شبکه ارتباطات قوی آنها با شاهزادگان و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در عربستان است. احمد بن عبدالعزیز نزدیک به چند دهه معاون نایف بن عبدالعزیز برادر سدیری خود در وزارت کشور بود و بعد از مرگ نایف نزدیک به دو سال وزیر کشور عربستان در اواخر دوره ملک عبدالله شد. محمد بن نایف نیز بعد از برکناری احمد به وزارت کشور رسید و در دوره ملک سلمان نیز این پست را در اختیار داشت. نقش نایف در سرکوب القاعده در داخل عربستان و ارتباطات قوی با خاندان آل شیخ و همچنین محبوبیتی که در آمریکا پیدا کرد، باعث شد تا او اصلی­ ترین چهره برای پادشاهی عربستان باشد.

مضاف بر این در مقطع کنونی سعود بن نایف برادر محمد، امیر استان نفت­ خیز و شیعه ­نشین شرقیه است و پسر او عبدالعزیز وزیر کشور عربستان سعودی است. نام نواف بن نایف برادر ناتنی محمد بن نایف نیز در این دستگیری‌ها اعلام شده است. از این منظر اگر فرض را بر این بگیریم که احمد بن عبدالعزیز به همراه برادرزاده‌های خود قصدی برای کودتا داشته ­اند، از این پتانسیل برخوردار بوده و هستند که بتوانند ولیعهدی و پادشاهی آینده بن سلمان را به چالش بکشند؛ اما با توجه به حصر خانگی بن نایف از ژوئن 2017 و عدم وجود علامتی مبنی بر تحرک احمد بن عبدالعزیز، اتهام کودتا صرفاً کلیدواژه­ای برای از میان برداشتن رقبای سرسخت است.

 

سناریوی دوم: دستگیری با نظارت پادشاه

سناریوی دوم براین اساس متکی است که موج دستگیری­ها با نظارت پادشاه صورت گرفته و احکام صادره از سوی ملک سلمان ابلاغ شده است. بخصوص که کلیه عزل و نصب­ ها از سال 2015 همگی توسط پادشاه صورت گرفته با این منطق که پسر خود را به پادشاهی آینده برساند. قدرت این سناریو از این نظر است که ملک سلمان با چند ابزار سرکوب، تطمیع، اجماع نسبی و خرید وفاداری، شاهزادگان را متقاعد کرده که ساختار پیرسالاری عربستان نیازمند تحرک توسط یک شاهزاده جوان از خاندان سدیری است که همزمان با تمامیت سرزمینی، بقای پادشاهی و حفظ قدرت در خاندان سعودی ارتباط وثیقی دارد.

 

سناریوی سوم: کناره‌گیری یا مرگ پادشاه

و سناریوی سوم که تا حدی ضعیف‌تر است این استدلال را مطرح می­کند که موج دستگیری­ ها با وفات پادشاه یا کناره­گیری او صورت گرفته و محمد بن سلمان برای اینکه در روند بیعت شاهزادگان با او به‌عنوان پادشاه جدید اختلال ایجاد نشود، احمد و محمد را دستگیر کرده تا بدون خطر و با مشروعیت به تخت پادشاهی برسد؛ اما حضور ملک سلمان یک روز پس‌ازاین گمانه ­زنی ­ها در شبکه­ های خبری این سناریو را تا حدی به حاشیه برد؛ اما هم‌زمان و به دلیل شکننده بودن انتقال قدرت به بن سلمان پس از مرگ پدرش، محتمل خواهد بود که این روند در زمان حیات ملک سلمان و با کناره ­گیری او به نفع محمد و با حمایت آمریکایی­ ها صورت بگیرد تا چالش ­های جانشینی در دربار سعودی با کمترین هزینه محقق شود، اگرچه این فرآیند مجدداً بدعتی تازه در منشور ملک عبدالعزیز بنیان گزار عربستان سعودی است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *