جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

در دیدار نتانیاهو با ترامپ چه گذشت؟

دونالد ترامپ روز جمعه با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و این اولین دیدار آنها از زمان خروج ترامپ از کاخ سفید در بیش از سه سال پیش بود و جزئیاتی تازه از این نشست و گفت‌وگوها منتشر شده است.

واکنش لاوروف به اعلام آمادگی اوکراین برای مذاکره

وزیر خارجه روسیه به اشاره به جنگ اوکراین و اینکه که مسکو تسلیم نمی‌شود، افزود: «فکر نمی‌کنم همتای اوکراینی من یا ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور درباره صلح با روسیه جدی باشند، چون با اینکه درباره آمادگی خود برای مذاکرات صحبت می‌کنند اما به یکباره تغییر عقیده می‌دهند.»

Loading

ابعاد و پیامدهای صادرات گاز روسیه به چین

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین از طرفی یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی جهان بشمار می‌آید و به انرژی نیاز دارد و از سوی دیگر سیاست‌گذاری‌های ایالات‌متحده علیه چین‌، می‌تواند عاملی برای همگرایی بیشتر مسکو و پکن باشد. احمد وخشیته - سردبیر سایت دیدبان روسیه

بدون شک اگر بخواهیم در واپسین روزهای سال میلادی جاری، مهم‌ترین رخداد حوزه انرژی در نظام بین‌الملل را جستجو کنیم، ناگزیر به پروژه خط لوله «قدرت سیبری» خواهیم رسید که از آن با عنوان «پروژه قرن» نیز یاد می‌شود. پروژه‌ای به طول سه هزار کیلومتر که گاز روسیه را به چین منتقل می‌کند و نقطه‌ی عطفی در اقتصاد سیاسی روسیه نیز به شمار می‌آید.

اما چه می‌شود که نگاه به شرق مسکو تا بدان جا پیش می‌رود که برنامه‌ای راهبردی را به ارزش ۵۵ میلیارد دلار در ماه می ۲۰۱۴ کلید می‌زند؟  

به نظر می‌رسد که بحران اوکراین (۲۰۱۴) و به دنبال آن الحاق کریمه به روسیه را می‌توان نقطه عطفی در سیاست‌گذاری‌های کرملین دانست، آشوبی که خاستگاه آن غرب بود و تلاش کرد تا مسکو را در کوچه‌پس‌کوچه‌های بن‌بست تحریم، گیر اندازد و آن را ناچار به عقب‌گرد از مسیر خود کند. موضوعی که سبب شد مسکو شریکی مطمئن را برای بازار انرژی خود جستجو کند. حال چه گزینه‌ای بهتر از پکن؟ از طرفی یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی جهان بشمار می‌آید و به انرژی نیاز دارد و از سوی دیگر سیاست‌گذاری‌های ایالات‌متحده علیه چین‌، می‌تواند عامل و انگیزه ای برای همگرایی بیشتر مسکو و پکن باشد.

نگاه به شرق کرملین، در تراز تجاری این کشور با چین نیز به‌خوبی قابل‌ملاحظه است، تا آنجا که تراز تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۴ رقمی معادل ۸۸،۳۸۹،۱۴۸،۶۸۷ دلار را نشان می‌دهد و در پایان سال ۲۰۱۸ با رشدی سی‌درصدی، به ۱۰۸،۲۸۳،۴۹۰،۳۹۶ دلار رسیده است که در این سال صادرات روسیه به چین نیز بسیار افزایش پیدا کرده است و رقمی بسیار نزدیک (تنها با اختلاف سه میلیارد دلار) نسبت به واردات از چین است. موضوعی که نشان می‌دهد وجود آمریکا و تحریم‌های غرب، روابط استراتژیک نزدیکی را در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی میان روسیه و چین رقم زده است.

 

شرق‌گرایی و تلاش برای حفظ بازار غرب

روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع گاز در جهان،‌ همواره نقش چشمگیر و فعالی در بازار جهانی ایفا می‌کند و در این حوزه روابط ایجابی را با کشورهای خریدار گاز پیش می‌برد. بدین معنا که اگر چین مشتری مطمئن و پایداری برای مسکو بشمار می‌آید، اما در عین رویکرد شرق گرایانه خویش، دیپلماسی فعالی را نیز با کشورهای اروپایی به‌رغم همه‌ی فراز و نشیب‌ها پیش می‌برد. از همین رو است که اگرچه روسیه با راه‌اندازی پروژه خط لوله قدرت سیبری برای سه دهه، سالیانه ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز به چین صادر می‌کند تا چهارصد میلیارد دلار را از آن خود کند، اما از سوی دیگر نگاه به غرب را نیز با انجام پروژه‌های «ترک استریم» و «نورد استریم ۲» دنبال کرده است.

پنج سال پیش بود که با روی کار آمدن پروشنکو در اوکراین روابط مسکو و کی یف تا آنجا تاریک شد که روسیه انتقال گاز به اوکراین را به دلیل نپرداختن بدهی‌ها متوقف کرد و با جدیت تمام انتقال انرژی به اروپا را از مسیری غیر از اوکراین پیش گرفت. در آن هنگام برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که روسیه آرام‌آرام از بازار انرژی در اروپا حذف خواهد شد. اما مسکو به انتقال انرژی از مسیری جز اوکراین اندیشید و اندکی بعد طی مذاکراتی با ترکیه و همکاران غربی خود، آن را عملیاتی کرد.

 یکی از این پروژه‌ها نورد استریم ۲ بود که با راه‌اندازی این خط لوله، ظرفیتی معادل ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز سالیانه به اروپا صادر می‌شود که به‌موجب آن صادرات گاز روسیه به اروپا به ۱۱۰ میلیارد متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت. در این میان طبیعی است که اوکراین این واهمه را دارد که با حذف شدن از مسیر ترانزیت گاز به اروپا، حمایت غرب را از دست بدهد و از سوی دیگر کاخ سفید نیز از این وابستگی ترس دارد و به دنبال تحریم اجرای آن است. از همین رو مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مدعی است که این طرح امنیت اقتصادی و استراتژیک اوکراین را با خطر جدی روبرو می‌کند و از سوی دیگر کشورهای اروپایی را بیش‌ازپیش به گاز روسیه وابسته خواهد کرد. اما در مقابل آلمان از اجرای این طرح دفاع می‌کند و اتریش و فرانسه نیز موافق اجرای آن هستند.

همچنین از سوی دیگر به دنبال توافق پوتین و اردوغان در سال ۲۰۱۶، پروژه ترک استریم به امضا رسید که ظرفیتی معادل ۳۱ میلیارد مترمکعب گاز را به ترکیه منتقل می‌کند و قرار است تا کمتر از چند هفته دیگر، یعنی هشتم ژانویه ۲۰۲۰ این خط لوله به طول ۹۱۷ کیلومتر با حضور ولادیمیر پوتین در ترکیه افتتاح شود. خط لوله‌ای که پس از تأمین گاز روسیه در ادامه قرار است به صربستان و مجارستان بپیوندد.

 

نتیجه‌گیری

سال 2020 در حالی آغاز می‌شود که از یک‌سو ابرقتصادی همچون چین به گاز روسیه گره خورده است و از سوی دیگر، آلمان، دانمارک، سوئد، فنلاند، ترکیه، مجارستان و صربستان در اروپا به‌طور مستقیم و بیش از گذشته برای تأمین گاز خود به روسیه وابسته شده‌اند.

مسکو نیز در حالی وارد سال نو میلادی می‌شود که از یک‌سو محور اصلی مذاکرات سوریه است و از سوی دیگر نقش کلیدی در برجام، مذاکرات افغانستان دارد. کرملین که در سال ۲۰۱۴ زیر چتر تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار داشت، اکنون موقعیتی ژئواستراتژیک در تأمین انرژی اروپا دارد و با نگاه به شرق و حفظ تعادل در موازنه با غرب، قدرت چانه‌زنی خود با طرفین را افزایش داده است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *