جدیدترین مطالب
تلاشهای کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهرهبرداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانهای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بینالملل نشان میدهد که این رژیم، بهدنبال «برجسته و غالبسازی» تنشهای اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقهای، بینالمللی و حتی دولتهای اروپایی علیه جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.
تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حملهای موشکی و پهپادی را علیه سرزمینهای اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاعرسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقهای و فرامنطقهای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.
چالشهای پیشروی مودی در انتخابات سراسری هند
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسیهایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر میرسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.
أحدث المقالات
ببینید | لحظه اصابت 3 موشک خوشهای اوکراینی به ارتش روسیه
طبق گفته اوکراینیها محل تجمع نیروهای روسی به وسیله موشکهای دارای کلاهک خوشهای ATACMS مورد اصابت قرار گرفته، باتوجه به ویدئو حداقل سه موشک در حمله استفاده شده است.اگر به لحظات اول ویدئو توجه کنید در ثانیه دوم پیش از رسیدن موج بمبهای خوشهای یک برخورد بزرگ دیده میشود که در واقع حاصل اصابت کلاهک خوشهای خالی شده موشک ATACMS در فاز آخر است./Viral vids
نشست تاشکند نماد تقویت همگرایی در آسیای مرکزی
دومین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی بهمنظور تداوم روند تقویت همگرایی، با حضور پنج نفر از رهبران منطقه با تمرکز خاص بر مسئله همکاری چندجانبه، تضمین، تقویت امنیت و ثبات در این بخش از جهان دوشنبه 11 آذرماه در شهر تاشکند ازبکستان برگزار شد.
شوکت میرضیایف رئیسجمهوری ازبکستان، سورنبای ژینبکوف رئیسجمهوری قرقیزستان، امامعلی رحمان رئیسجمهوری تاجیکستان، قربانقلی بردیمحمداف رئیسجمهوری ترکمنستان و نورسلطان نظربایف رئیس شورای امنیت و رئیس حزب حاکم قزاقستان در این نشست شرکت کردند. آسیای مرکزی یا آسیای میانه بخش پهناوری از قاره آسیاست که هیچ مرزی با آبهای آزاد جهان ندارد. ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان و مغولستان ازجمله کشورهای این حیطه جغرافیایی هستند.
باید توجه داشت که اجلاس تاشکند اجلاس ویژهای بود؛ چراکه این اجلاس در حالی برگزار شد که کشورهای آسیای مرکزی در حال کنار گذاشتن اختلافات پیشین هستند و به سمت همگرایی، نزدیک شدن به یکدیگر، باز کردن مرزها و استفاده از فرصتهای اقتصادی گامهایی برداشتهاند.
تحولی که طی سالهای اخیر در آسیای مرکزی در حال رخ دادن است بیارتباط با تغییرات ساختار سیاسی یا تغییرات مدیریت سیاسی در ازبکستان نیست. ازبکستان شاید مهمترین کشور آسیای مرکزی به شمار رود که بیش از 25 سال تحت سلطه آقای اسلام کریموف قرار داشت؛ کریموف یک کشور بسته ایجاد کرده بود که با همسایگان و مردم خود مشکلات بسیاری داشت. از زمانی که شوکت میرضیایف به ریاست جمهوری ازبکستان رسید یک سیاست کاملاً دگرگونشدهای را در دستور کار قرار داد.
اقداماتی که طی دو، سه سال گذشته پس از فوت کریموف و روی کار آمدن ضیایف انجامشده کمتر در ایران موردتوجه قرار گرفته است. این در حالی است که تحولات در این کشور میتواند برای کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز بهعنوان الگو مدنظر قرار گیرد. ضیایف تمرکز خود را روی حوزه همسایگی حال چه همسایگان آسیای مرکزی و چه افغانستان و ایران قرار داده است. همچنین وی در رابطه با بحث همکاریها، ایران را در اولویت گذاشته است و برخلاف کریموف که بههیچوجه آمادگی همکاری با تهران را نداشت رئیسجمهور فعلی سیاست نزدیکی با ایران را دنبال میکند.
اولین اقدامی که ضیایف انجام داد این بود که اختلافات با تاجیکستان را کنار گذاشت و مرزها را باز کرد تا مردم بهراحتی و بدون ویزا بتوانند رفتوآمد کنند. درواقع اکنون سیاستهای رئیسجمهور ازبکستان ازنظر توسعه، توجه به طبقه پایین جامعه، مبارزه با فساد و مردمی بودن به الگویی برای کشورهای دیگر آسیای مرکزی تبدیلشده است.
درواقع اکنون کشورهای آسیای مرکزی باید به سیاستها و اقدامات آقای ضیایف اعتماد کنند؛ نشستهایی همچون نشست تاشکند نیز به همت ایشان برگزار میشود که پیشرفتهای خوبی نیز در این نشست شاهد بودیم.
همچنین با توجه به اینکه کشورهای آسیای مرکزی در مسیر پروژه یک کمربند-یک جاده چین قرار گرفتهاند، منجر به آن شده که پکن سرمایهگذاریهای گستردهای در این پنج کشور بهویژه تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان انجام دهد. توسعه زیرساختهای این کشورها همچون تونل، سد و خط آهن سریعالسیر باعث شده است که یک رقابت مثبت بین کشورهای آسیای مرکزی در زمینه توسعه، جذب توریسم و ایجاد گشایش با همسایگان را شاهد باشیم.
از دیگر سو ازبکستان نقش مثبتی در رابطه با صلح افغانستان در پیشگرفته و تاکنون دو جلسه بین طالبان و دولت افغانستان در تاشکند برگزار شده که ایران نیز در این جلسات حضور داشت.
لذا جمهوری اسلامی ایران باید نسبت به تحولات در آسیای مرکزی توجه بیشتری داشته باشد و با دقت نظر بیشتری آن را دنبال کند. چراکه این کشورها علاقهمندی زیادی برای کار کردن با ایران دارند و تهران در شرایط اقتصادی فعلی میتواند ضمن رفت و آمد با این کشورها، یک رابطه راهبردی محکم با آنها ایجاد کند؛ یعنی جمهوری اسلامی باید روابطی را در پیش بگیرد که فقط روی یک کشور تمرکز نکند بلکه با پنج کشور روابطش را گسترش دهد.
برای ایجاد چنین روندی در درجه نخست باید اعتمادسازی کرد تا اگر دلخوری و کدورتی بین ایران و برخی از این کشورها وجود دارد رفع شود. بهعنوانمثال چندین سال است که ایران موفق نشده با ترکمنستان یک معامله گازی انجام دهد. دراینبین ازبکستان به گسترش روابط با ایران بسیار علاقه نشان داده و دنبال آن است که یک خط آهن و اتوبانی را از مزارشریف افغانستان به سمت ایران بکشاند. چراکه ازبکها مایل هستند که در چابهار یا بندرعباس سرمایهگذاریهایی انجام دهند.
باید توجه داشت چون کشورهای آسیای میانه ازنظر جغرافیایی به آبهای آزاد دسترسی ندارند بهترین راه حفظ ارتباطشان برای تجارت با دنیا از طریق جنوب ایران است و چون در ایران امنیت برقرار است آنها علاقهمند به این مسیر هستند. جمهوری اسلامی نیز باید از این سرمایهگذاریها و طرحها استقبال کند زیرابه نفع هر دو طرف خواهد بود.
اگر تهران نتواند از این فرصت بهره ببرد و با این کشورها همکاری کند طبیعتاً کشورهای دیگر جای ایران را خواهند گرفت همچنان که تا به امروز نیز بارها شاهد این موضوع بودهایم.
0 Comments