جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

نشست تاشکند نماد تقویت همگرایی در آسیای مرکزی

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چون کشورهای آسیای میانه ازنظر جغرافیایی به آب‌های آزاد دسترسی ندارند بهترین راه حفظ ارتباطشان برای تجارت با دنیا از طریق جنوب ایران است و چون در ایران امنیت برقرار است آن‌ها علاقه‌مند به این مسیر هستند. جمهوری اسلامی نیز باید از این سرمایه‌گذاری‌ها و طرح‌ها استقبال کند زیرابه نفع هر دو طرف خواهد بود. عبدالرضا فرجی‌راد – استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ژئوپلیتیک

دومین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی به‌منظور تداوم روند تقویت همگرایی، با حضور پنج نفر از رهبران منطقه با تمرکز خاص بر مسئله همکاری چندجانبه، تضمین، تقویت امنیت و ثبات در این بخش از جهان دوشنبه 11 آذرماه در شهر تاشکند ازبکستان برگزار شد.

شوکت میرضیایف رئیس‌جمهوری ازبکستان، سورنبای ژینبکوف رئیس‌جمهوری قرقیزستان، امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان، قربان‌قلی بردی‌محمداف رئیس‌جمهوری ترکمنستان و نورسلطان نظربایف رئیس شورای امنیت و رئیس حزب حاکم قزاقستان در این نشست شرکت کردند. آسیای مرکزی یا آسیای میانه بخش پهناوری از قاره آسیاست که هیچ مرزی با آب‌های آزاد جهان ندارد. ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان و مغولستان ازجمله کشورهای این حیطه جغرافیایی هستند.

باید توجه داشت که اجلاس تاشکند اجلاس ویژه‌ای بود؛ چراکه این اجلاس در حالی برگزار شد که کشورهای آسیای مرکزی در حال کنار گذاشتن اختلافات پیشین هستند و به سمت همگرایی، نزدیک شدن به یکدیگر، باز کردن مرزها و استفاده از فرصت‌های اقتصادی گام‌هایی برداشته‌اند.

تحولی که طی سال‌های اخیر در آسیای مرکزی در حال رخ دادن است بی‌ارتباط با تغییرات ساختار سیاسی یا تغییرات مدیریت سیاسی در ازبکستان نیست. ازبکستان شاید مهم‌ترین کشور آسیای مرکزی به شمار رود که بیش از 25 سال تحت سلطه آقای اسلام کریموف قرار داشت؛ کریموف یک کشور بسته ایجاد کرده بود که با همسایگان و مردم خود مشکلات بسیاری داشت. از زمانی که شوکت میرضیایف به ریاست جمهوری ازبکستان رسید یک سیاست کاملاً دگرگون‌شده‌ای را در دستور کار قرار داد.

اقداماتی که طی دو، سه سال گذشته پس از فوت کریموف و روی کار آمدن ضیایف انجام‌شده کمتر در ایران موردتوجه قرار گرفته است. این در حالی است که تحولات در این کشور می‌تواند برای کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به‌عنوان الگو مدنظر قرار گیرد. ضیایف تمرکز خود را روی حوزه همسایگی حال چه همسایگان آسیای مرکزی و چه افغانستان و ایران قرار داده است. همچنین وی در رابطه با بحث همکاری‌ها، ایران را در اولویت گذاشته است و برخلاف کریموف که به‌هیچ‌وجه آمادگی همکاری با تهران را نداشت رئیس‌جمهور فعلی سیاست نزدیکی با ایران را دنبال می‌کند.

اولین اقدامی که ضیایف انجام داد این بود که اختلافات با تاجیکستان را کنار گذاشت و مرزها را باز کرد تا مردم به‌راحتی و بدون ویزا بتوانند رفت‌و‌آمد کنند. درواقع اکنون سیاست‌های رئیس‌جمهور ازبکستان ازنظر توسعه، توجه به طبقه پایین جامعه، مبارزه با فساد و مردمی بودن به الگویی برای کشورهای دیگر آسیای مرکزی تبدیل‌شده است.

درواقع اکنون کشورهای آسیای مرکزی باید به سیاست‌ها و اقدامات آقای ضیایف اعتماد کنند؛ نشست‌هایی همچون نشست تاشکند نیز به همت ایشان برگزار می‌شود که پیشرفت‌های خوبی نیز در این نشست شاهد بودیم.

همچنین با توجه به اینکه کشورهای آسیای مرکزی در مسیر پروژه یک کمربند-یک جاده چین قرار گرفته‌اند، منجر به آن شده که پکن سرمایه‌‌گذاری‌های گسترده‌ای در این پنج کشور به‌ویژه تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان انجام دهد. توسعه زیرساخت‌های این کشورها همچون تونل، سد و خط آهن سریع‌السیر باعث شده است که یک رقابت مثبت بین کشورهای آسیای مرکزی در زمینه توسعه، جذب توریسم و ایجاد گشایش با همسایگان را شاهد باشیم.

از دیگر سو ازبکستان نقش مثبتی در رابطه با صلح افغانستان در پیش‌گرفته و تاکنون دو جلسه بین طالبان و دولت افغانستان در تاشکند برگزار شده که ایران نیز در این جلسات حضور داشت.

لذا جمهوری اسلامی ایران باید نسبت به تحولات در آسیای مرکزی توجه بیشتری داشته باشد و با دقت نظر بیشتری آن را دنبال کند. چراکه این کشورها علاقه‌مندی زیادی برای کار کردن با ایران دارند و تهران در شرایط اقتصادی فعلی می‌تواند ضمن رفت و آمد با این کشورها، یک رابطه راهبردی محکم با آن‌ها ایجاد کند؛ یعنی جمهوری اسلامی باید روابطی را در پیش بگیرد که فقط روی یک کشور تمرکز نکند بلکه با پنج کشور روابطش را گسترش دهد.

برای ایجاد چنین روندی در درجه نخست باید اعتمادسازی کرد تا اگر دلخوری و کدورتی بین ایران و برخی از این کشورها وجود دارد رفع شود. به‌عنوان‌مثال چندین سال است که ایران موفق نشده با ترکمنستان یک معامله گازی انجام دهد. دراین‌بین ازبکستان به گسترش روابط با ایران بسیار علاقه نشان داده و دنبال آن است که یک خط آهن و اتوبانی را از مزارشریف افغانستان به سمت ایران بکشاند. چراکه ازبک‌ها مایل هستند که در چابهار یا بندرعباس سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهند.

باید توجه داشت چون کشورهای آسیای میانه ازنظر جغرافیایی به آب‌های آزاد دسترسی ندارند بهترین راه حفظ ارتباطشان برای تجارت با دنیا از طریق جنوب ایران است و چون در ایران امنیت برقرار است آن‌ها علاقه‌مند به این مسیر هستند. جمهوری اسلامی نیز باید از این سرمایه‌گذاری‌ها و طرح‌ها استقبال کند زیرابه نفع هر دو طرف خواهد بود.

اگر تهران نتواند از این فرصت بهره ببرد و با این کشورها همکاری کند طبیعتاً کشورهای دیگر جای ایران را خواهند گرفت همچنان که تا به امروز نیز بارها شاهد این موضوع بوده‌ایم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *