جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

تاثیر روند استانبول – قلب آسیا بر مذاکرات صلح افغانستان

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ | سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: انتظار می‌رود اجلاس روند استانبول - قلب آسیا بتواند بیش از گذشته به ایجاد صلح و ثبات در افغانستان کمک کند؛ به‌گونه‌ای که منافع کشورهای همسایه افغانستان نیز تامین شود. پیرمحمد ملازهی - کارشناس مسائل شبه‌قاره

نشست مقدماتی «روند استانبول- قلب آسیا» با حضور مقامات بلندپایه ترکیه، افغانستان و نمایندگان کشورهای عضو و سازمان‌های حامی آن 25 ژوئن در شهر آنکارا برگزار شد.

نخستین نشست روند استانبول – قلب آسیا سال 2011 در استانبول و با شرکت وزرای امور خارجه 14 کشور شامل افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی برگزار شد.

دومین نشست «قلب آسیا-روند استانبول» سال 2012 در افغانستان، سومین دور آن در سال 2013 در قرقیزستان، چهارمین آن در سال 2014 در چین، پنجمین بار در سال 2015 در پاکستان، ششمین دور آن سال 2016 با حضور نمایندگان 40 کشور در هند و هفتمین دور این نشست سال 2017 با موضوع «اتصال امنیتی و اقتصادی به منظور بهبود وضعیت در منطقۀ قلب آسیا» در آذربایجان برگزار شده است.

استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلستان و آمریکا هم کشورهای حامی این روند هستند. چندین سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از آن پشتیبانی کرده‌اند.

همانطور که اشاره شد این اجلاس از سال 2011 در استانبول آغاز به کار کرد و در درجه اول کشورهای همسایه افغانستان مانند ایران و چین که مرزهای مشترک با این کشور دارند و در درجه دوم کشورهای همجوار که مرز مشترک ندارند اما صاحب نفوذ هستند همچون ترکیه، قطر، روسیه، عربستان و هند در این اجلاس حضور پیدا کردند.

مجموعه این کشورها طرحی را مطرح کرده‌اند تا به‌نوعی به صلح افغانستان از طریق منطقه‌ای دیدن مشکل این کشور کمک کنند. چون روندی که آمریکایی‌ها طی می‌کنند روندی است که در آن، ابتکار عمل در اختیار قدرت‌های غربی است. لذا روند استانبول به این منظور شکل گرفت که کشورهای منطقه‌ای و همسایه افغانستان بتوانند یک‌روند دیگر را در رابطه با صلح افغانستان پیگیری کنند.

چراکه این برداشت وجود دارد که هر موضوعی در افغانستان پیش بیاید به نوعی کشورهای همسایه آن، کشورهایی که با افغانستان مرز مشترک دارند یا کشورهایی را که به‌نوعی منافعی در آنجا دارند، تحت تاثیر قرار خواهد داد و به همین دلیل کشورهایی که در هر یک از این گروه‌ها قرار می‌گیرند در نشست روند استانبول قلب آسیا شرکت کردند تا به پیگیری روند صلح در افغانستان کمک کنند. همچنین باید توجه داشت که این ابتکارعمل در ابتدا به‌نوعی از سوی ایران مطرح شد ولی بعدها روسیه بیشتر پیگیر آن بود.

با این تفاسیر می‌توان گفت که دستور کار کلی این نشست این است که چگونه می‌توان به افغانستان کمک کرد تا صلح در این کشور برقرار شود و طالبان با نیروهای دولتی افغانستان به تفاهم برسند. همچنین دیگر هدف این نشست، کمرنگ شدن نقش آمریکا و ناتو در مسائل مربوط به افغانستان است؛ زیرا در حال حاضر مذاکرات دوحه تا حدی پیشرفت کرده و گفته می‌شود که طالبان و آمریکایی‌ها بر سر دو خواست اصلی که انتظارات طرفین است تاحدودی به تفاهم رسیده‌اند. خواست آمریکا این بود که طالبان با دولت مرکزی وارد مذاکره شود و روند صلح را بپذیرد و خواست طالبان این است که آمریکا به طور کامل نیروهایش را از افغانستان خارج کند. ظاهرا در مذاکرات دوحه به جمع‌بندی‌هایی رسیده‌اند و زمینه برای اینکه مذاکرات تا حدودی بین‌الافغانی شود فراهم شده است. به‌هرحال الان شرایط نسبت به گذشته مساعدتر است و به همین دلیل انتظار می‌رود که با توجه به چنین واقعیت‌هایی، اجلاس روند استانبول قلب آسیا بیش از گذشته به ایجاد صلح و ثبات در افغانستان کمک کند؛ به‌گونه‌ای که منافع کشورهای همسایه افغانستان نیز تامین شود.

در نهایت باید توجه داشت که چنین اجلاس‌هایی به‌نوعی مقابله با یک‌جانبه‌گرایی ایالات متحده آمریکا در جهان است و در این مورد به خصوص ابتکار عمل آمریکا را درباره صلح افغانستان تا حد زیادی زیر سوال می‌برد.

این بحث که کشورهای منطقه بتوانند نقشی را درباره مسئله پیچیده افغانستان ایفا کنند بسیار اهمیت دارد و حضور چین و روسیه در این اجلاس نیز باعث شده که بیشتر روند یک‌جانبه‌گرایی آمریکا تحت تاثیر قرار بگیرد.

وقتی دیگر منابع قدرت تأثیرگذار در تحولات مهم جهانی مرتبط به صلح و ثبات مطرح باشند، این قدرت‌ها نیز می‌توانند نقش‌آفرین باشند و لذا شاهد تقویت چندجانبه گرایی در سطح جهان خواهیم بود. باید در نظر داشت که اروپایی‌ها نیز در این خصوص با این روند هماهنگی‌هایی دارند و حتی منافع آن‌ها نیز در این است که شرایط به‌گونه‌ای نباشد که آمریکا یکه‌تازی کند و سیاست‌های خود را بخواهد پیش ببرد. در این بین البته آمریکا نیز از این روند حمایت کرده زیرا واشنگتن از هر روندی که به ایجاد صلح و ثبات در افغانستان کمک کند حمایت خواهد کرد. درواقع هدف بین تمامی کشورها مشترک و ایجاد صلح در افغانستان است اما اختلاف‌نظر اینجاست که ابتکار عمل در اختیار چه کسی باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *