جدیدترین مطالب

تهران تل آویو را به دوئل دعوت کرد

تهران تل آویو را به دوئل دعوت کرد

اسماعیل فروغی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران تا سه هفته پیش از آن هر نوع حملات تحقیرآمیز اسرائیل را تحمل می کرد و فقط از طریق نیروهای متحدش در منطقه در برابر آن رژیم می جنگید، اما این بار برای اولین بار با حمله ی گسترده ی موشکی و پهپادی از خاک خود بر اسرائیل، مستقیماً وارد میدان جنگ شده، اسرائیل را به دوئل و جنگ تن به تن دعوت کرده است.

رد یک گزاره!

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و… است.

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

تهران تل آویو را به دوئل دعوت کرد

تهران تل آویو را به دوئل دعوت کرد

اسماعیل فروغی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران تا سه هفته پیش از آن هر نوع حملات تحقیرآمیز اسرائیل را تحمل می کرد و فقط از طریق نیروهای متحدش در منطقه در برابر آن رژیم می جنگید، اما این بار برای اولین بار با حمله ی گسترده ی موشکی و پهپادی از خاک خود بر اسرائیل، مستقیماً وارد میدان جنگ شده، اسرائیل را به دوئل و جنگ تن به تن دعوت کرده است.
Loading
مروری بر نوشتارهاي اندیشکده های داخلی

نگاهی به برجام و ماموریت‌های “سابراک”

۱۳۹۴/۱۲/۰۶ | نمای راهبردی

شورا آنلاین: در این مطلب، نگاهی به تولیدات نوشتاری اندیشکده های داخلی در هفته ای که گذشت، داریم. بازنشر این مطالب با هدف رصد، کمک به اندیشه‌ورزی و بالندگی در حوزه تولیدات فکری مربوط به روابط خارجی صورت می گیرد و به معنای پذیرش یا رد این نظرات از سوی پایگاه اینترنتی شورای راهبردی روابط خارجی نیست.

مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه

کیهان برزگر کارشناس و تحلیلگر در مقاله ای تحت عنوان ” اضطرار ژئوپلیتیک و شکل گیری برجام” نوشته است : توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران (برجام) بیشتر ناشی از یک اضطرار ژئوپلیتیک منطقه ای بود که به نوعی کشورهای غربی را قانع کرد تا با حل موضوع هسته ای راه را برای حل معضلات استراتژیک منطقه ای هموار کنند. البته تلاش قدرت های جهانی برای جلوگیری از نزدیکی ایران به نقطه گریز هسته ای یا در طرف ایران، محدودیت های اقتصادی داخلی ناشی از تحریم های بین المللی و همچنین ضرورت حل مساله از طریق تعامل و پرهیز از جنگ مهم بودند.

کیهان برزگر استاد روابط بین الملل واحد علوم و تحقیقات و رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه افزوده است: شکل‌گیری توافق هسته‌ای و اجرای برجام، سیاست خارجی و اقتصاد ایران را وارد دوران تازه ای از تعاملات ساخته که علاوه بر ایجاد فضا و تحرک، منجر به گسترش همکاری های منطقه‌ای و بین المللی نیز شده است. از سوی دیگر این توافق دارای آثار و ابعاد منطقه ای است که بر نگاه بازیگران، ائتلاف ها و پویایی های منطقه ای نیز تاثیرگذار است.

در واقع از این زاویه است که این توافق موجب شده تا برخی بازیگران و در صدر آنها عربستان سعودی روندهای در حال شکل گیری از جمله برتری ایران در خاورمیانه، گشایش های اقتصادی و از همه مهم‌تر گفت‌وگوها و تماس‌های ایران و ایالات متحده آمریکا را به ضرر منافع خود ببیند و درصدد کارشکنی و تاثیرگذاری منفی بر این توافق برآید.

رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه درخصوص جهت‌گیری‌های سیاست خارجی ایران در فضای پسابرجام نیز معتقد است دولت باید سیاستی بینابینی را تعریف کند که بتواند همزمان دو هدف یعنی منفعت اقتصادی برجام و دوم رویکرد سیاسی-امنیتی مبتنی بر معادلات استرات‍ژیک را برجسته سازد.

مرکز راهبردی خلیج فارس

مرکز راهبردی خلیج فارس در گزارشی نوشته است سازمان عفو بین الملل، نخستین سال پادشاهی “سلمان بن عبدالعزیز” را برای حقوق بشر “سیاه” توصیف کرد. در این مطلب آمده است براساس بیانیه عفو بین الملل، در نخستین سال حکومت سلمان بن عبدالعزیز وضعیت حقوق بشر در این کشور به صورت قابل ملاحظه ای بدتر شده و سال سیاهی برای حقوق بشر بوده است. این سازمان خاطرنشان کرد، نظام سعودی هرگونه اعتراض از سوی مخالفان را به صورت مستمر و با روش‌های مختلف سرکوب کرده است که از جمله این روش‌ها بازداشت منتقدان دولت، برگزاری محاکمه‌های بسیار ظالمانه و مطرح کردن اتهامات ساختگی تروریستی علیه آنان است.

مرکز بین المللی مطالعات صلح IPSC

دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسائل عربستان در مقاله ای  به بررسی  ساختار “کمیته روابط عمومی عربستان و آمریکا” موسوم به  “سابراک”  پرداخته است .

شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا اخیرا اعلام کرد که نخستین لابی سعودی در آمریکا یا “کمیته روابط عمومی عربستان و آمریکا” که به اختصار “سابراک” خوانده خواهد شد، نیمه ماه مارس آغاز به کار خواهد کرد و عربستان نیز نظیر اسرائیل از داشتن گروه فشار لابی مختص خودش در آمریکا برخوردار خواهد شد. هانی زاده نوشته است: در گذشته عربستان سعودی نوعی لابی عبری- عربی را برعلیه ایران تشکیل داد. در طول دو سال گذشته بعد از اینکه مذاکرات ایران و 5+1 جدی تر شد و احتمال می‌رفت که به نتیجه برسد، عربستان سعودی با کمک اسرائیل و برخی کشورهای عرب منطقه لابی عبری- عربی را علیه ایران (برای تخریب روند مذاکرات) تشکیل داد. اما این لابی با شکست مواجه شد و نتوانست روند مذاکرات را تخریب کند. در حال حاضر که برجام عملیاتی شده است و ایران وارد فضای جدید اقتصادی و سیاسی شده عربستان سعی دارد در کنار لابی صهیونیستی یک لابی عربی در ایالات متحده آمریکا تشکیل دهد تا در دوره‌ی ریاست جمهوری آینده (که احتمالا عرصه حضور جمهوری خواهان خواهد بود) سعی ‌کند فشار بیشتری بر ایران در کنار لابی صهیونیستی و چهره‌های افراطی آمریکایی ایجاد کند تا ایران را منزوی کند و حتی ممکن است آمریکا را برای حمله نظامی به ایران تشویق کند. هانی زاده تاکید کرده است: نفوذ اعراب و عربستان بسیار کمتر از نفوذ لابی صهیونیستی است. نگاه ملت آمریکا به اعراب و مسلمانان نگاه منصفانه‌ای نیست و نگاهی توام با تحقیر به اعراب دارند. یعنی بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 نوعی نفرت از اعراب مخصوصا عربستانی ها گسترده شده است. در این حال عربستان در طول 15 سال گذشته همواره سعی داشته از طریق نفوذ در نهادهای اجتماعی و سیاسی و پرداخت رشوه به شخصیت‌های تأثیرگذار آمریکا به نوعی شرایط خود را بهبود ببخشد، اما در مجموع اعراب به دلیل وجود اختلاف در میان کشورهای عربی نتوانسته اند لابی قدرتمندی ایجاد کنند. در مقابل نگاه آمریکا به عربستان یک نگاه مصلحت جویانه است. از نظر آمریکا جایگاه عربستان به عنوان یک کشور نفت خیز، تنها تأمین کننده انرژی فسیلی آمریکا و غرب می‌باشد و از اینرو عربستان تنها به عنوان ابزار و یا عابربانک آمریکا در منطقه خاورمیانه تلقی می‌شد و همه‌ی سیاست‌های عربستان برگرفته از سیاست‌های آمریکا و هر دستوری که واشنگتن صادر می‌کرد، عربستان بدون هیچ دخل و تصرف و یا اعتراضی سیاست‌های آمریکا را در منطقه عملی می‌کرد، اما با توجه به شرایط موجود و حضور دموکرات‌ها (مخصوصا رئیس جمهور فعلی آمریکا باراک اوباما) آنها دچار اختلاف ساختاری در مورد وضعیت حقوق بشر در عربستان شده و این امر باعث ایجاد نوعی ابهام در روابط اخیر ریاض و واشنگتن شده است. در واقع آمریکایی‌ها بویژه باراک اوباما بارها از وضعیت حقوق بشر در عربستان انتقاد کرده اند.

سایت تحلیلی اشراف

یک اندیشکده تندرو آمریکایی پیشنهاد داد از آنجایی که اوباما همچنان با تشدید فشار مالی بر تهران مخالفت می‌کند، عربستان سعودی و متحدانش که از سلاح‌های مالی نیرومندی برخوردارند، باید به جنگ اقتصادی با ایران بپردازند. اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی به قلم مارک دوبویتز مدیر اجرایی این مؤسسه و استفان واینبرگ عضو ارشد بنیاد نوشت: اعمال تحریم‌های جدید هدفمند ایالات متحده علیه ایران به دولت بعدی آمریکا موکول خواهد شد. اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا همچنان با تلاش‌های کنگره برای تشدید فشار مالی بر تهران به علت فعالیت‌های مخربش مخالفت می‌کند. نهایتاً وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه ژانویه به آزمایش‌های غیرقانونی موشک‌های بالستیک توسط ایران واکنش نشان داد، اما تحریم‌های اعمال‌شده موجب زیان اقتصادی نخواهد شد. در عوض تحریم‌های مذکور افراد و شرکت‌هایی را – شبکه‌های تدارکاتی که تهران می‌تواند آن‌ها را به آسانی بازسازی کند – مورد هدف قرار داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *