جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

أحدث المقالات

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading
پژوهشگر اندیشکده بین المللی مطالعات راهبردی بررسی کرد

احتمال ممنوعیت سلاح اتمی؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: سرخوردگی ناشی از کندی تلاش‌های خلع سلاح ‌هسته‌ای به بسیج برای ایجاد یک پیمان منع ‌هسته‌ای دامن زده است. برخی معتقدند که پیمان منع ‌هسته‌ای، حتی بدون مشارکت کشورهای دارای سلاح ‌هسته‌ای، در نهایت به توسعه یک هنجار موازی که برای همه کشورها از طریق قوانین عرفی بین‌المللی الزام آور خواهد بود، کمک ‌می‌کند.

پائولینا ایزویکس (Paulina Izewicz)، پژوهشگر مسایل منع اشاعه و سیاستگذاری هسته ای در تحلیلی که اندیشکده بین المللی مطالعات راهبردی (IISS) منتشر کرد، نوشت: در حالی که این ابتکار عمل ‌می‌تواند بر کشورهای دارای تسلیحات ‌هسته‌ای فشار وارد آورد تا با سرعت بیشتری به سوی خلع سلاح حرکت کنند، هر گونه تلاش برای جدا کردن آنها از سلاح‌های ‌هسته‌ای ممکن است اقدامی بیهوده باشد.

کمیته اول مجمع عمو‌می‌ سازمان ملل متحد در 27 اکتبر 2016 به شروع مذاکرات در سال آینده در باره یک سند الزام‌آور برای منع تسلیحات ‌هسته‌ای رای داد.

این ابتکار از سوی حامیان آن به عنوان نقطه عطفی مورد ستایش قرار گرفت. با این حال، مشخص نیست تاثیر عملی آن در نهایت چه ‌می‌تواند باشد و آیا چیزی خواهد بود که نویسندگان آن در نظر داشته‌اند یا خیر.

تلاش‌های خلع سلاح ‌هسته‌ای تا کنون بر معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) متمرکز بوده است.

براساس ماده ششم این معاهده، کشورهای دارای سلاح ‌هسته‌ای متعهد هستند مذاکرات خلع سلاح را با حسن نیت و هدف نهایی از بین بردن سلاح‌های ‌هسته‌ای دنبال کنند.

گرچه ان.پی.تی در سال 1970 به مرحله اجرا در آمد، اما پیشرفت در دستیابی به آن هدف کندتر از آنچه که بسیاری انتظار داشته‌اند، بوده است.

از زمان برگزاری کنفرانس بازنگری ان.پی.تی در سال 2010 و «طرح اقدام بلندپروازانه» آن، اتفاق چندانی رخ نداده، به طوری که کنفرانس بازنگری ان.پی.تی در سال 2015 حتی موفق به صدور یک سند نهایی نشد.

در همین حال، روابط رو به وخامت ایالات متحده و روسیه که با هم 93٪ از زرادخانه ‌هسته‌ای جهان را تشکیل ‌می‌دهند، پیشرفت را حتی مشکل‌تر ساخته است.

در پاسخ، تمرکز بر پیامدهای انسانی استفاده از سلاح‌های ‌هسته‌ای در سال‌های اخیر به عنوان نیروی محرکه اصلی تلاش‌های خلع سلاح ظهور یافته و به درخواستی برای تشکیل یک پیمان بین‌المللی منع سلاح‌های ‌هسته‌ای منجر گردیده است. اگر «قطعنامه کمیته اول» توسط تمامی «مجمع عمومی» در دسامبر آینده به تصویب برسد، مذاکرات سال آینده آغاز خواهد شد.

هدف اصلی از پیمان پیشنهادی این است که شکافی را مسدود کند که در حقوق بین‌الملل وجود دارد و نمی‌گذارد با سلاح‌های ‌هسته‌ای آنگونه که با سلاح‌های میکروبی و شیمیایی، مین‌های زمینی و مهمات خوشه ای برخورد ‌می‌شود، مقابله شود و آن‌ها را غیرقانونی اعلام کند.

از نظر حقوقی، موضوع قابل بحث این است که آیا چنین شکافی وجود دارد یا خیر. شکاف حقوقی زمانی رخ می‌دهد که متن صریح قانون، اغلب به صورت ناخواسته، راه حلی برای یک مورد واقعی ندارد.

با این حال، ان.پی.تی به صراحت و به طور جامع به موضوع ‌می‌پردازد. زبان محتاطانه‌ای که به کار می‌گیرد، آشکارا عمدی است و ماهیت فوق‌العاده پیچیده این فرآیند را به رسمیت می‌شناسد. این معاهده همم‌چنین بازتابی از برتری مداوم سلاح‌های ‌هسته‌ای در تامین امنیت ملی بسیاری از کشورها است که تا زمانی که محیط امنیتی گسترده‌تر تغییر نیابد، کاهش نخواهد یافت.

حتی اگر شکاف حقوقی وجود داشته باشد، کاملا روشن نیست که ‌بتوان آن را بدون مشارکت کشورهای ‌هسته‌ای مسدود ساخت. اگرچه پیمان پیشنهادی قرار است به روی همه باز باشد، اما بعید است که کشورهای دارای سلاح‌ ‌هسته‌ای (خواه  آنها که توسط ان.پی.تی به رسمیت شناخته شده اند یا آنها که به صورت بالفعل کشورهای ‌هسته‌ای هستند) در آینده نزدیک به عضویت آن پیمان درآیند.

در واقع، هیچ‌یک از این کشورها از این به اصطلاح “چتر ‌هسته‌ای” بهره‌ای نمی‌برند. در میان این کشورها، ژاپن قابل توجه است که بیش از همه ضربه‌ ‌هسته‌ای را متحمل شده و با رای دادن علیه این قطعنامه به جای رای ممتنع، با انتظارات مخالفت کرده است. بدون امضا و تصویب پیمان مزبور، هیچ‌یک از این کشورها موظف به رعایت مفاد آن نمی‌باشند.

البته معاهدات تنها منبع حقوق بین‌الملل نیستند. قوانین عرفی بین‌المللی اگر چه نانوشته است، ولی گفته می‌شود برای همه کشورهای جهان الزام‌آور است. در واقع، بسیاری از هنجارهای مهم قوانین حقوق بشر ریشه در قوانین عرفی دارند. بر این اساس برخی معتقدند که پیمان منع ‌هسته‌ای، حتی بدون مشارکت کشورهای دارای سلاح ‌هسته‌ای، در نهایت به توسعه یک هنجار موازی که برای همه کشورها از طریق قوانین عرفی بین‌المللی الزام آور خواهد بود، کمک ‌می‌کند.

با این حال، توسعه قوانین عرفی بین‌المللی نیاز به دو عنصر دارد که بعید است در این متن تحقق یابد که عبارتند از: عمل سازگار و تقریبا یک‌سان همه کشورها (از جمله کشورهایی که تحت تاثیر این هنجار قرار می‌گیرند)؛ و اعتقاد آن‌ها به اینکه این عمل خاص به عنوان قانون پذیرفته شده است.

تصور کلی یک معترض دایم مسائل را پیچیده‌تر می‌کند: حتی اگر چنین هنجاری در واقع شروع شده باشد، کشوری که همواره و آشکارا از همان ابتدا با آن مخالفت کرده، در برابر آن هنجار الزامی ندارد.

با این نشانه، تقریبا بعید است که یک پیمان ممنوعیت هر گونه تاثیر قانونی عملی بر کشورهای دارای سلاح ‌هسته‌ای در هر دو شکل داشته باشد.

پذیرفتنی‌تر این است که پیمانِ پیشنهادی ممکن است بر کشورهای دارای سلاح ‌هسته‌ای فشار وارد آورد تا با بدنام کردن و غیرمشروع کردن سلاح هسته‌ای با سرعت بیشتری به سوی خلع سلاح حرکت کنند.

با توجه به محیط امنیتی نامطلوب که در آن سلاح‌های ‌هسته‌ای هنوز هم به عنوان محور امنیت ملی و بقا برای بسیاری از کشورها دیده ‌می‌شود، ترغیب اخلاقی ممکن است اثر کوتاه مدتی داشته باشد.

هر گونه تلاش برای جدا کردن این احساس نیاز به حفظ سلاح‌های ‌هسته‌ای ممکن است ثابت کند که اقدامی بیهوده است و در نهایت به قطبی شدن بیشتر این بحث منجر شود که در حال حاضر نیز ریشه‌دار است.

در حال حاضر امکان آغاز روند مذاکرات وجود دارد، خواه کشورهای ‌هسته‌ای و متحدان آن‌‌ها خواهان آن باشند یا نباشند. با این حال جدول زمانی از درخواستی برای نتیجه‌گیری از این پیمان “در اسرع وقت” فراتر نرفته است.

در حالی که این احتمال وجود دارد که چیزی بیشتر از به رسمیت شناختن چالش‌های پیش‌رو وجود نداشته نباشد، عاقلانه آن است که همه طرف‌های درگیر از این فرصت استفاده کنند و مشغول گفت‌وگوی معناداری شوند. خلع سلاح ‌هسته‌ای یک هدف ارزشمند و مهم است، اما نمی تواند در خلاء تحقق یابد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *