جدیدترین مطالب

تهران تل آویو را به دوئل دعوت کرد

تهران تل آویو را به دوئل دعوت کرد

اسماعیل فروغی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران تا سه هفته پیش از آن هر نوع حملات تحقیرآمیز اسرائیل را تحمل می کرد و فقط از طریق نیروهای متحدش در منطقه در برابر آن رژیم می جنگید، اما این بار برای اولین بار با حمله ی گسترده ی موشکی و پهپادی از خاک خود بر اسرائیل، مستقیماً وارد میدان جنگ شده، اسرائیل را به دوئل و جنگ تن به تن دعوت کرده است.

رد یک گزاره!

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و… است.

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

تهران تل آویو را به دوئل دعوت کرد

تهران تل آویو را به دوئل دعوت کرد

اسماعیل فروغی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران تا سه هفته پیش از آن هر نوع حملات تحقیرآمیز اسرائیل را تحمل می کرد و فقط از طریق نیروهای متحدش در منطقه در برابر آن رژیم می جنگید، اما این بار برای اولین بار با حمله ی گسترده ی موشکی و پهپادی از خاک خود بر اسرائیل، مستقیماً وارد میدان جنگ شده، اسرائیل را به دوئل و جنگ تن به تن دعوت کرده است.
Loading
پژوهشگر اندیشکده بین المللی مطالعات راهبردی بررسی کرد

احتمال ممنوعیت سلاح اتمی؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: سرخوردگی ناشی از کندی تلاش‌های خلع سلاح ‌هسته‌ای به بسیج برای ایجاد یک پیمان منع ‌هسته‌ای دامن زده است. برخی معتقدند که پیمان منع ‌هسته‌ای، حتی بدون مشارکت کشورهای دارای سلاح ‌هسته‌ای، در نهایت به توسعه یک هنجار موازی که برای همه کشورها از طریق قوانین عرفی بین‌المللی الزام آور خواهد بود، کمک ‌می‌کند.

پائولینا ایزویکس (Paulina Izewicz)، پژوهشگر مسایل منع اشاعه و سیاستگذاری هسته ای در تحلیلی که اندیشکده بین المللی مطالعات راهبردی (IISS) منتشر کرد، نوشت: در حالی که این ابتکار عمل ‌می‌تواند بر کشورهای دارای تسلیحات ‌هسته‌ای فشار وارد آورد تا با سرعت بیشتری به سوی خلع سلاح حرکت کنند، هر گونه تلاش برای جدا کردن آنها از سلاح‌های ‌هسته‌ای ممکن است اقدامی بیهوده باشد.

کمیته اول مجمع عمو‌می‌ سازمان ملل متحد در 27 اکتبر 2016 به شروع مذاکرات در سال آینده در باره یک سند الزام‌آور برای منع تسلیحات ‌هسته‌ای رای داد.

این ابتکار از سوی حامیان آن به عنوان نقطه عطفی مورد ستایش قرار گرفت. با این حال، مشخص نیست تاثیر عملی آن در نهایت چه ‌می‌تواند باشد و آیا چیزی خواهد بود که نویسندگان آن در نظر داشته‌اند یا خیر.

تلاش‌های خلع سلاح ‌هسته‌ای تا کنون بر معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) متمرکز بوده است.

براساس ماده ششم این معاهده، کشورهای دارای سلاح ‌هسته‌ای متعهد هستند مذاکرات خلع سلاح را با حسن نیت و هدف نهایی از بین بردن سلاح‌های ‌هسته‌ای دنبال کنند.

گرچه ان.پی.تی در سال 1970 به مرحله اجرا در آمد، اما پیشرفت در دستیابی به آن هدف کندتر از آنچه که بسیاری انتظار داشته‌اند، بوده است.

از زمان برگزاری کنفرانس بازنگری ان.پی.تی در سال 2010 و «طرح اقدام بلندپروازانه» آن، اتفاق چندانی رخ نداده، به طوری که کنفرانس بازنگری ان.پی.تی در سال 2015 حتی موفق به صدور یک سند نهایی نشد.

در همین حال، روابط رو به وخامت ایالات متحده و روسیه که با هم 93٪ از زرادخانه ‌هسته‌ای جهان را تشکیل ‌می‌دهند، پیشرفت را حتی مشکل‌تر ساخته است.

در پاسخ، تمرکز بر پیامدهای انسانی استفاده از سلاح‌های ‌هسته‌ای در سال‌های اخیر به عنوان نیروی محرکه اصلی تلاش‌های خلع سلاح ظهور یافته و به درخواستی برای تشکیل یک پیمان بین‌المللی منع سلاح‌های ‌هسته‌ای منجر گردیده است. اگر «قطعنامه کمیته اول» توسط تمامی «مجمع عمومی» در دسامبر آینده به تصویب برسد، مذاکرات سال آینده آغاز خواهد شد.

هدف اصلی از پیمان پیشنهادی این است که شکافی را مسدود کند که در حقوق بین‌الملل وجود دارد و نمی‌گذارد با سلاح‌های ‌هسته‌ای آنگونه که با سلاح‌های میکروبی و شیمیایی، مین‌های زمینی و مهمات خوشه ای برخورد ‌می‌شود، مقابله شود و آن‌ها را غیرقانونی اعلام کند.

از نظر حقوقی، موضوع قابل بحث این است که آیا چنین شکافی وجود دارد یا خیر. شکاف حقوقی زمانی رخ می‌دهد که متن صریح قانون، اغلب به صورت ناخواسته، راه حلی برای یک مورد واقعی ندارد.

با این حال، ان.پی.تی به صراحت و به طور جامع به موضوع ‌می‌پردازد. زبان محتاطانه‌ای که به کار می‌گیرد، آشکارا عمدی است و ماهیت فوق‌العاده پیچیده این فرآیند را به رسمیت می‌شناسد. این معاهده همم‌چنین بازتابی از برتری مداوم سلاح‌های ‌هسته‌ای در تامین امنیت ملی بسیاری از کشورها است که تا زمانی که محیط امنیتی گسترده‌تر تغییر نیابد، کاهش نخواهد یافت.

حتی اگر شکاف حقوقی وجود داشته باشد، کاملا روشن نیست که ‌بتوان آن را بدون مشارکت کشورهای ‌هسته‌ای مسدود ساخت. اگرچه پیمان پیشنهادی قرار است به روی همه باز باشد، اما بعید است که کشورهای دارای سلاح‌ ‌هسته‌ای (خواه  آنها که توسط ان.پی.تی به رسمیت شناخته شده اند یا آنها که به صورت بالفعل کشورهای ‌هسته‌ای هستند) در آینده نزدیک به عضویت آن پیمان درآیند.

در واقع، هیچ‌یک از این کشورها از این به اصطلاح “چتر ‌هسته‌ای” بهره‌ای نمی‌برند. در میان این کشورها، ژاپن قابل توجه است که بیش از همه ضربه‌ ‌هسته‌ای را متحمل شده و با رای دادن علیه این قطعنامه به جای رای ممتنع، با انتظارات مخالفت کرده است. بدون امضا و تصویب پیمان مزبور، هیچ‌یک از این کشورها موظف به رعایت مفاد آن نمی‌باشند.

البته معاهدات تنها منبع حقوق بین‌الملل نیستند. قوانین عرفی بین‌المللی اگر چه نانوشته است، ولی گفته می‌شود برای همه کشورهای جهان الزام‌آور است. در واقع، بسیاری از هنجارهای مهم قوانین حقوق بشر ریشه در قوانین عرفی دارند. بر این اساس برخی معتقدند که پیمان منع ‌هسته‌ای، حتی بدون مشارکت کشورهای دارای سلاح ‌هسته‌ای، در نهایت به توسعه یک هنجار موازی که برای همه کشورها از طریق قوانین عرفی بین‌المللی الزام آور خواهد بود، کمک ‌می‌کند.

با این حال، توسعه قوانین عرفی بین‌المللی نیاز به دو عنصر دارد که بعید است در این متن تحقق یابد که عبارتند از: عمل سازگار و تقریبا یک‌سان همه کشورها (از جمله کشورهایی که تحت تاثیر این هنجار قرار می‌گیرند)؛ و اعتقاد آن‌ها به اینکه این عمل خاص به عنوان قانون پذیرفته شده است.

تصور کلی یک معترض دایم مسائل را پیچیده‌تر می‌کند: حتی اگر چنین هنجاری در واقع شروع شده باشد، کشوری که همواره و آشکارا از همان ابتدا با آن مخالفت کرده، در برابر آن هنجار الزامی ندارد.

با این نشانه، تقریبا بعید است که یک پیمان ممنوعیت هر گونه تاثیر قانونی عملی بر کشورهای دارای سلاح ‌هسته‌ای در هر دو شکل داشته باشد.

پذیرفتنی‌تر این است که پیمانِ پیشنهادی ممکن است بر کشورهای دارای سلاح ‌هسته‌ای فشار وارد آورد تا با بدنام کردن و غیرمشروع کردن سلاح هسته‌ای با سرعت بیشتری به سوی خلع سلاح حرکت کنند.

با توجه به محیط امنیتی نامطلوب که در آن سلاح‌های ‌هسته‌ای هنوز هم به عنوان محور امنیت ملی و بقا برای بسیاری از کشورها دیده ‌می‌شود، ترغیب اخلاقی ممکن است اثر کوتاه مدتی داشته باشد.

هر گونه تلاش برای جدا کردن این احساس نیاز به حفظ سلاح‌های ‌هسته‌ای ممکن است ثابت کند که اقدامی بیهوده است و در نهایت به قطبی شدن بیشتر این بحث منجر شود که در حال حاضر نیز ریشه‌دار است.

در حال حاضر امکان آغاز روند مذاکرات وجود دارد، خواه کشورهای ‌هسته‌ای و متحدان آن‌‌ها خواهان آن باشند یا نباشند. با این حال جدول زمانی از درخواستی برای نتیجه‌گیری از این پیمان “در اسرع وقت” فراتر نرفته است.

در حالی که این احتمال وجود دارد که چیزی بیشتر از به رسمیت شناختن چالش‌های پیش‌رو وجود نداشته نباشد، عاقلانه آن است که همه طرف‌های درگیر از این فرصت استفاده کنند و مشغول گفت‌وگوی معناداری شوند. خلع سلاح ‌هسته‌ای یک هدف ارزشمند و مهم است، اما نمی تواند در خلاء تحقق یابد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *