جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

رسانه‌های اسرائیلی جمعه ۷ اردیبهشت اعلام کردند ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل هنگام رفتن برای بازدید از محل «حادثه الرمله» دچار سانحه رانندگی شده و به بیمارستان منتقل شد. به گفته این رسانه‌های اسرائیلی بن‌گویر بر اثر واژگون شدن خودروی حامل او دچار جراحت‌های متوسطی شده که در نتیجه آن به بیمارستان منتقل شده است.

ببینید | تصاویری جدید از لحظه واژگون شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل

وزیر امنیت داخلی اسرائیل در پی یک حادثه رانندگی راهی بیمارستان شد. رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که بن گویر هنگام خروج از صحنه عملیات ضد صهیونیستی در رمله در یک حادثه رانندگی مجروح شد. هنوز گزارشی از وضعیت جسمی وی منتشر نشده است./ایسنا

هیئتی از مصر وارد تل‌آویو شد

یکی از مسئولان رژیم صهیونیستی تایید کرد که هیئتی از سرویس اطلاعات مصر برای انجام مذاکرات درباره تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی وارد تل‌آویو شد…

مردم اردن به ندای ابو عبیده لبیک گفتند

هزاران اردنی در راهپیمایی عظیمی که پس از نماز جمعه در امان پایتخت این کشور برای محکوم کردن نسل‌کشی در غزه در لبیک به دعوت ابوعبیده برگزار شد، شرکت کر…

مردم اردن به ندای ابو عبیده لبیک گفتند

هزاران اردنی در راهپیمایی عظیمی که پس از نماز جمعه در امان پایتخت این کشور برای محکوم کردن نسل‌کشی در غزه در لبیک به دعوت ابوعبیده برگزار شد، شرکت کر…

Loading

تمرکز ترامپ بر روی اسلام‌هراسی

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:یک استاد دانشگاه با اشاره به تأکید ترامپ و تروریسم اسلامی، خاطرنشان کرد که تمرکز آمریکا در منطقه در آینده زیادتر خواهد شد.

جهانبخش ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سخنرانی ترامپ در مراسم تحلیف درباره مبارزه با تروریسم اسلامی با بیان اینکه مواضعی که ترامپ معمولاً اتخاذ می‌کند معنایابی نمی‌شود و بخشی از مواضعش در ابهام است، اظهار کرد: البته شاید این نوع موضع‌گیری یک استراتژی باشد که با ابهام معنایی مطرح می‌شود و دست ترامپ را برای ابتکار عمل و بهره‌گیری از ابزارها و استفاده از شرایط باز می‌گذارد. شاید خیلی زود باشد که بگوییم این رویکرد ترامپ استراتژی اوست نه برگرفته از شخصیت پوپولیستی وی، اما آنچه می‌توانیم از رفتار و سخنان او بدانیم این است که صحبت‌هایش معنایابی نشده است.

وی ادامه داد: اگر به مواضع وزرا و مشاوران تعیین شده وی از جمله وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی، رئیس سیا نگاه کنیم می‌بینیم که مواضع ترامپ به مواضع این افراد نزدیک است که معمولاً اسلام هراسی در تفکرشان وجود دارد. به عنوان مثال وزیر دفاع ترامپ معتقد است “ترس از اسلام منطقی است” این دیدگاه اسلام را به اسلام سیاسی،‌ رادیکال و… تقسیم نمی‌کند و اساساً ترس از اسلام را منطقی می‌داند. از این زاویه اظهارات ترامپ موضوعیت می‌یابد.

ایزدی ادامه داد: بر اساس مواضعی که ترامپ در دوران انتخابات اتخاذ کرد و با توجه به سخنانش در مراسم تحلیف پیش‌بینی می‌شود بخشی از تمرکز دولت آینده آمریکا در سیاست خارجی و در سطح منطقه بر روی اسلام هراسی باشد. بنابراین تمرکز ترامپ در منطقه با تکیه بر مقوله اسلام هراسی زیادتر خواهد شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با تمرکز ترامپ بر تروریسم اسلامی بستر تعامل با برخی کشورها و تقابل با برخی دیگر فراهم می‌شود. در این چارچوب متحدان سنتی آمریکا در حوزه تعامل قرار می‌گیرند و کشوری مثل ایران که از سوی آمریکا حامی تروریسم محسوب می‌شود در حوزه تقابل.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه درباره اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا باید کشور اول دنیا باشد و بسیاری از کشورهای اروپایی از این موضع وی ابراز نگرانی کرده‌اند، اظهار کرد: تکرار مواضع ترامپ پس از ریاست جمهوری درباره ناتو، تعامل و دوستی با روسیه و مبارزه با مهاجران غیرقانونی موضوعاتی نیستند که خاستگاه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در آمریکا نداشته باشند و صرفاً در خلاء مطرح شده باشند بلکه اینها مخاطبانی آشنا در آمریکا و حتی در دنیا دارند.

وی ادامه داد: موضع ترامپ در بحث اروپا و ناتو در ادامه مواضع اوباما است چرا که رئیس جمهور قبلی آمریکا هم در اظهاراتش مطرح می‌کرد اروپایی‌ها باید هزینه تأمین امنیتشان را بپردازند و اکنون ترامپ می‌گوید ما می‌خواهیم اروپایی‌ها و حتی متحدان سنتی دیگر مثل عربستان هزینه بیشتری بپردازند و این چیز تازه‌ای نیست. ترامپ صرفاً هزینه بیشتری را نسبت به اوباما درخواست کرده است.

 ایزدی گفت: اروپایی‌ها هم نگران هزینه‌هایی هستند که آمریکا در آینده مطالبه می‌کند. بخشی از نگرانی اروپایی‌ها این است که احساس می‌کنند روسیه و آمریکا در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند و آنها مثل علف‌های زیر پای دو فیل که در حال دعوا هستند زیر پا له خواهند شد. این در حالی است که مواضع ترامپ درباره ناتو در بخش‌های زیادی لفاظی برای امتیاز گرفتن است چرا که ناتو سازمانی نیست که با مواضع ترامپ بالا و پایین شود.  وی گفت: تفکری که امروز در کاخ سفید مستقر شده است اساساً روسیه‌ هراس و موافق ناتو است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *