جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

مذاکره مجدد درباره برجام سم مهلک است

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه مذاکره مجدد درباره ماهیت برجام سم مهلک است، گفت: حتی درباره بندهای کم اهمیت آن هم نباید مذاکره کرد؛ زیرا اصل عدم مذاکره مجدد نباید شکسته شود و نباید باب مذاکره دوباره را باز کرد.

محمدجواد لاریجانی با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه این انقلاب حادثه بسیار بزرگی بود، اظهار کرد: این حادثه دو جریان بزرگ اجتماعی را کلید زد؛ یکی تجربه مدنی ملت ما و بنای نظام جامع مدنی و سیاسی که بر اساس فکر اسلامی و مکتب اهل بیت (ع) بود که هم جهات دموکراسی و هم جهات مدرن حکومت را دارد و دیگری نهضت بیداری اسلامی است.

وی ادامه داد: این دو جریان اجتماعی کلید خورده با انقلاب ما بالندگی و در شرایط مختلف تعامل دارند و این موضوع مهم و مبارک برای همه جهان اسلام است.

لاریجانی با اشاره به اینکه سلطه وسیع آمریکا بر منابع غنی انرژی در منطقه و نقاط راهبردی از جمله منافع نامشروع آمریکا در منطقه بود، گفت: انقلاب اسلامی برای آمریکا ضرر بسیار سنگین بود و سلطه غرب را که نماد آن در آمریکا بود، در منطقه کاملاً به چالش کشید. آنها می خواستند ایده نظام اسلامی گسترش نیابد و می خواستند آن را در منطقه خفه کنند، اما موفق نشدند.

لاریجانی با اشاره به روند تاریخی ریاست جمهوری آمریکا در دوران پس از انقلاب اسلامی گفت: اوباما بسیار خطرناک تر از بوش پسر بود؛ زیرا انسان زرنگی بود و ادبیات فرهیخته ای به کار می بُرد، اما حجم دشمنی اش علیه ایران به مراتب شدیدتر و خطرناک تر و توطئه هایش وسیع تر بود .

وی افزود: دوران اوباما به ظاهر با یک توافق هسته ای با ایران تمام شد، اما این توافق در نظر آنها محمل جدیدی برای دشمنی های آینده آن ها و بکارگیری فشارها علیه ایران بود.

این تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: روسای جمهوری مختلف آمریکا درباره ایران دو هدف خاص داشتند یکی اینکه با تغییر رژیم و حکومت، تجربه داخل ایران شکسته و ناموفق شود و دوم، نگرانی آن ها از نهضت بیداری اسلامی است که می خواهند آن را کنترل کنند و با این دو شاخص ماهیت حکومت های آمریکا مشخص می شود.

لاریجانی با بیان اینکه معمولا روسای جمهور آمریکا محصول دو حزب دموکرات و جمهوری خواه هستند، افزود: ترامپ محصول حزب جمهوری خواه نیست بلکه دارای ویژگی های شخصی است که توسط یک قبیله سیاسی که در دامن جمهوری خواه ها بزرگ اما جدا شده بودند کشف و به سرعت شکار شد.

وی با اشاره به اینکه ترکیب فعلی، کاملا جدید و در تاریخ سیاسی آمریکا کم سابقه است، گفت: آینده این ترکیب، مستقر نخواهد بود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: ترامپ آدم دریده‌ای است و خودش از آن خجالت نمی کشد و بی نهایت به ثروت علاقمند است؛ بنابراین هر جا بوی پول باشد پیدایش می شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ترامپ خودشیفتگی فوق العاده و در حد مرز روانی دارد، اضافه کرد: او دلال مسلک است و زندگی سیاسی را دلالی می داند و در کتابش به آن اشاره کرده است.

وی با اشاره به اینکه روسیه و چین رقبای اقتصادی و سیاسی بزرگی برای آمریکا هستند، گفت: دولت ترامپ هرگز با این دو کشور وارد جنگ نمی شود، اما به آن ها فشار می آورد.

لاریجانی افزود: آنها اسلام ایران را مانع تمدنی خود و خطرناک می دانند و به همین علت معتقدند که باید با قاطعیت با آن برخورد کرد.

وی ادامه داد: آنها به جنگ به ایران زیاد فکر نمی کنند زیرا می دانند این جنگ برای آنها بسیار پرهزینه است و به احتمال زیاد، ایران از این جنگ موفق تر و قدرتمند تر بیرون می آید اما آنها بکارگیری تروریسم و سیستم ایران هراسی را برای دوشیدن منطقه انجام می دهند.

لاریجانی گفت: اروپایی ها نژادپرست بیولوژیک هستند، اما نومحافظه کاران و نئوکان های آمریکا، نژادپرست خودمحور هستند.

این تحلیلگر مسائل بین المللی افزود: عقبه دولت ترامپ حزب جمهوری خواه نیست، بلکه آنها پوسته جدید نئوکان‌ها هستند که به قدرت رسیدند.

بر اساس این گزارش و به نقل از صدا و سیما، لاریجانی اضافه کرد: ترامپ برجام را پاره نمی کند زیرا از آن بهتر چیزی نمی خواهد. او برجام را به کار گرفت و از حرف هایش مبنی بر پاره کردن برجام عدول کرد، البته از اول هم نمی خواست برجام را پاره کند.

وی ادامه داد: آمریکا از طریق برجام کاملاً تحرکات اتمی کشورمان را تحت نظر دارد و تحریم ها را هم علیه ایران ادامه می دهد.

لاریجانی با بیان اینکه برجام نقاط ضعف بسیار اساسی دارد، گفت: آمریکایی ها می توانند از آن سوء استفاده کنند و در پی نابود کردن کامل توانمندی های هسته ای ما باشند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس توافق ما می توانیم فقط 300 کیلوگرم اورانیوم ذخیره کنیم، افزود: آنها نیروگاه اراک را نابود کردند و به تصور خود، زمان رسیدن ایران به بمب اتم را به 2 سال افزایش دادند.

لاریجانی با بیان اینکه نباید این موارد را قبول می کردیم، افزود: آن‌ها سعی می کنند باب مذاکره مجدد را بر روی بندهای مختلف برجام باز کنند و اوباما در برخی موارد از جمله ذخایر اورانیوم و فروش آب سنگین مازاد این راه را باز کرد.

لاریجانی گفت: آنها نمی خواستند کاملاً سازمان تحریم ها را از بین ببرند و برداشتن تحریم ها صوری است.

وی ادامه داد: اشتباه راهبردی دیپلمات‌های ما این بود که آنها گفتند تحریم‌های جدید آمریکا با روح برجام مخالف است در حالی که برجام روح ندارد بلکه ما باید به اصل و لفظ آن توجه کنیم و این تحریم های جدید با اصل برجام منافات دارد.

لاریجانی با بیان اینکه اقدامات فعلی ترامپ از گذشته منقطع نیست، افزود: با این تحریم ها می خواهند راه را برای مذاکره و تحریم های دوباره باز کنند و این راه را تیم قبلی باز کرد و حتی لیست تحریم های جدید از قبل تهیه شده بود.

وی گفت: تحریم های جدید با عنوان های جدید از جمله تحریم تجهیزات پزشکی را هم اعمال کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: ما اشتباه کردیم زیرا تئوری آن ها این است که در حدی به ایران فشار بیاورند تا زمانی که صنعت هسته‌ای کشور ما مضمحل شود.

لاریجانی اضافه کرد: البته نیت دولت ما در توافق برجام، خوب بود و هدفش این بود تا زنجیر تحریم ها را از کشورمان باز کند، اما روش و متن نهایی دارای اشکالات اساسی بوده است که به دشمن امکان سوءاستفاده داده است و آسیب پذیر شدیم، اما قابل علاج است.

وی ادامه داد: ملت و نظام ما با تجربه بسیار بزرگ از این پیچ تاریخی رد می شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: منع ورود مسلمانان به بهانه اینکه امنیت آمریکا در خطر است کاملاً مسخره و توهین است.

لاریجانی درباره نحوه پاسخ ما به آنها گفت: اینکه ما هم به اتباع آن ها اجازه ورود ندهیم چیز جالبی نیست؛ زیرا تعداد زیادی از دانشمندان خوب آمریکا با این اقدام ترامپ مخالند و می خواهند به ایران سفر کنند.

وی افزود: ما باید اعلام کنیم حمایت خود از دولت هایی را که با داعش می جنگند کاملاً افزایش خواهیم داد و باید رسماً از ملت یمن در مقابل جنایات حمایت کنیم و آمریکا و نوکران آن ها مسئول هستند. باید از مردم بحرین، دفاع و در مجامع مختلف از آن حمایت کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: بهترین عکس العمل ما این است که به آمریکایی ها بگوییم هبه آن ها را نمی خواهیم و به پای خودمان برگردیم و نباید از تحریم بترسیم؛ زیرا اگر زرنگ باشیم تحریم های آن ها می تواند برای ما عزت زیادی بیاورد.

لاریجانی افزود: مخالف هواپیمای نو نیستیم اما نباید برای آن علاقه زیادی نشان دهیم؛ زیرا با این کار پیام غلط به آمریکا می دهیم.

وی با بیان اینکه ما باید مانور تحریم برگزار کنیم، گفت: باید از این در باغ سبز دل بکنیم. هر جا که هبه آن ها را رد کنیم بزرگترین سیلی به غرب است و هر جا ذوق زده شویم آن ها فشار بیشتری وارد می کنند. پاسخ کلیدی به آمریکا بازگشت به استراتژی رهبری و آن اقتصاد مقاومتی است.

لاریجانی افزود: هر قدم که در این مسیر برداریم غربی ها پاسخ اصلی خود را دریافت خواهند کرد البته پاسخ های دیپلماتیک هم باید بدهیم.

وی درباره شباهت آمریکای فعلی با زمان از هم پاشیدگی شوروی، گفت: اکنون علائم شبیه و قابل مطالعه وجود دارد، اما آثار از هم پاشیدگی آمریکا از شوروی متفاوت است.

وی ادامه داد: شرایط فعلی آمریکا آبستنی برای از هم پاشیدگی و از هم گسیختگی بزرگ به وجود آورده است که ابعاد آن فعلاً قابل پیش بینی دقیق نیست.

لاریجانی درباره شکاف ایجاد شده میان آمریکا و اروپا گفت: آمریکایی ها به علت سیطره و تعامل آنها بر نهادهای اقتصادی اروپا، آن‌ها را به سمت خود می کشانند.

وی افزود: آمریکا به طور کلی با تشکیل اتحادیه اروپا به معنای جدید آن که با سازمان یورو آغاز شد موافق نبود و آن را رقیب می دانست؛ لذا یکی از محرکان قوی برای خروج انگلیس از آن جا و شاید خروج سایر اروپایی ها، آمریکایی ها هستند.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی ها از اضمحلال اروپایی ها نفع می برند، افزود: کشورهای اروپایی نمی توانند تک تک با آمریکا درگیر شوند و آمریکا به صورت تک با آنها می تواند معامله بهتری کنند.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *