loader image

جدیدترین مطالب

انصار الله: عربستان باید در مسیر صلح گام‌های اعتماد ساز بردارد

رئیس بخش سیاسی و روابط خارجی جنبش انصار الله یمن گفت: جامعه جهانی باید سیاست‌های خود را به گونه‌ای اصلاح کند که با تمایل مشترک صنعا و ریاض برای پایان دادن به جنگ و دستیابی به صلح در یمن هماهنگ و منسجم باشد.

نقشه مخوف این دو همسایه علیه ایران

نقشه مخوف این دو همسایه علیه ایران

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: تا پیش از این، از آغاز انسداد ارتباط جمهوری خودمختار با خاک اصلی جمهوری آذربایجان از سالهای ۱۹۸۸ به بعد تا کنون، با گذر از قلمرو جمهوری اسلامی ایران بر قرار می شد و می شود که آذری ها با استفاده از این فرصت، بین دو سو ارتباط برقرار می کردند (و اکنون نیز برقرار می کنند) و هیچگاه قدردان ایران هم نبوده اند.
Loading

أحدث المقالات

انصار الله: عربستان باید در مسیر صلح گام‌های اعتماد ساز بردارد

رئیس بخش سیاسی و روابط خارجی جنبش انصار الله یمن گفت: جامعه جهانی باید سیاست‌های خود را به گونه‌ای اصلاح کند که با تمایل مشترک صنعا و ریاض برای پایان دادن به جنگ و دستیابی به صلح در یمن هماهنگ و منسجم باشد.

نقشه مخوف این دو همسایه علیه ایران

نقشه مخوف این دو همسایه علیه ایران

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: تا پیش از این، از آغاز انسداد ارتباط جمهوری خودمختار با خاک اصلی جمهوری آذربایجان از سالهای ۱۹۸۸ به بعد تا کنون، با گذر از قلمرو جمهوری اسلامی ایران بر قرار می شد و می شود که آذری ها با استفاده از این فرصت، بین دو سو ارتباط برقرار می کردند (و اکنون نیز برقرار می کنند) و هیچگاه قدردان ایران هم نبوده اند.
Loading
تلاش برای تغییر رویکرد واشنگتن در سیاست خارجی

استعفای فلین به ضرر یا سود ایران؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:رضا نصری، حقوقدان بین المللی، موسسه عالی مطالعات بین المللی ژنو معتقد است : استعفای مایکل فلین یک جنبه مثبت دارد، و آن این که یکی از چهره هایی که برای دشمنی اش با ایران شهرت یافته بود از یک پست مهم برکنار شد.

رضا نصری*

مایکل فلین که به دشمنی باایران شهرت یافته بود از یک پست مهم برکنار شد. این برکناری از آنجا اهمیت مضاعف پیدا می کند که دولت ترامپ – پیرو مُدلی که در برخی دولت های آمریکا، به ویژه در زمان جنگ سرد (و دولت اول بوش) مرسوم بود – قصد دارد مرکز ثقل سیاست خارجه را بi جای وزارت امور خارجه به «شورای امنیت ملی» منتقل کند؛ و آن شورا را – به جای یک نهاد مشورتی – به یک نهاد «سیاستگذار» تبدیل کند.

وزارت امور خارجه در آمریکا – و در بسیاری از کشورها – به دلیل ماهیت، ساختار و میزان تحصیلات و جهان دیدگی افرادی که در آن مشغول هستند – معمولاً نهاد نسبتاً معتدلی است و با برخی تندروی ها و ماجراجویی ها همدلی ندارد. اما شورای امنیت ملی چنین نیست. این شورا بعضأ متشکل از افراد نظامی مسلک و ایدئولوگی است که مستعد پیاده کردن طرح های خطرناکی هستند و هر گاه این شورا قابلیت «سیاستگذاری» یافته (مانند دورهٔ کسینجر و برژ ینسکی و کوندالیزا رایس)، سیاست خارجه رنگ و بوی ماجراجویی گرفته است .ضمن این که نزدیکی فیزیکی میان دفتر کار مشاور امنیت ملی و رئیس جمهور – که هر دو در کاخ سفید مستقر هستند – میزان تأثیرگذاری مشاور را نسبت به وزیر افزایش می دهد. این که آقای ترامپ اهل «خواندن» نیست و به توصیه های شفاهی به مراتب بیشتر از گزارش های کتبی اهمیت می دهد نیز – از این لحاظ – میزان تأثیرگذاری مشاور امنیت ملی بر رئیس جمهور را دوچندان می کند. از این رو، کناره گیری یک چهره ضد ایرانی از این مقام، نکته مثبتی است.

اما در یک لایه عمقیق تر، کناره گیری مایکل فلین – به بهانه نزدیکی با روسیه – نشان می دهد که تا چه میزان عواطف و تحلیل های «ضد روسی» در ساختار سیاسی آمریکا غالب است و تا چه حد گشایش سیاسی میان مسکو و واشنگتن با موانع ساختاری روبه رو خواهد شد. این نکته الزاماً به نفع ایران نیست، چرا که اگر فضا مساعد بود – و مایکل فلین با مسکو همدلی داشت – روسیه می توانست در تعدیل رویکرد دولت ترامپ به ایران نقش مهمی ایفا کند. در نتیجه، این که کناره گیری مایکل فلین در یک تحلیل کُلی تر به نفع ایران تمام خواهد شد یا خیر، بسته به این دارد که جانشین او چه کسی باشد. اگر جانشین او یک چهره ضد ایرانی دیگر باشد که با مسکو هم ارتباطی و همسویی ندارد، چه بسا ضرر کرده باشیم.

*حقوقدان بین المللی، موسسه عالی مطالعات بین المللی ژنو

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *