جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

Loading
در گفتگو با کارشناسان مسائل منطقه بررسی شد

پیام های منطقه ای سفر روحانی به کویت و عمان

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سفر فردای روحانی به عمان و کویت می‌تواند پیام روشنی به عربستان و امارات هم بدهد، مبنی بر اینکه ایران همواره با روحیه مثبت و سازنده آماده گفت‌وگو در راستای حل مسائل منطقه و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای است.

حسین شیخ‌الاسلام کارشناس مسائل منطقه در خصوص سفر حسن روحانی به کویت و عمان اظهار داشت: این سفر به دو کشور حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود که بهترین رابطه را با ما دارند.

وی به نقش سازنده عمان در مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 اشاره کرد و افزود: کویت هم به عنوان واسطه‌ای بین ما و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، به دلیل تمایل خود آنها به این امر، بوده است. 

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه کویت از نظر ساختار سیاسی به ما نزدیک‌تر است، گفت: کویت در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس تنها کشوری است که تقریبا می‌توان گفت دارای مجلس واقعی بوده و رای مردم در این کشور تا حدودی موثر است.

شیخ‌الاسلام ادامه داد: کویت نسبت به دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس تمایل بیشتری به صلح، ثبات و آرامش در منطقه دارد.

وی با اشاره به دعوت رسمی هر دو کشور از روحانی برای سفر خاطرنشان کرد: انتخاب این دو کشور برای سفر از سوی رئیس‌جمهور انتخاب صحیحی است.

این کارشناس در خصوص پیام این سفر برای دیگر کشورهای منطقه عنوان کرد: پیام ایران این است که ما خواستار منطقه‌ای قدرتمند هستیم و به دنبال سلطه بر منطقه نیستیم، بلکه می‌خواهیم همه کشورهای اسلامی قدرتمند باشند.

شیخ‌الاسلام تاکید کرد: کشورهای منطقه باید همه با هم نسبت به زیاده‌خواهی‌های استکبار، تروریسم، خشونت‌گرایی و افراط‌گرایی حاکم بر منطقه چاره‌اندیشی کنند و امنیت برای همه باید وجود داشته باشد. 

وی تصریح کرد: اگر خودمان مسائل و مشکلات منطقه را حل کنیم، مجالی برای دخالت خارجی‌ها در مسائل منطقه به وجود نمی‌آید.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان با تاکید بر اینکه بحران‌های منطقه راه‌حل نظامی ندارد، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در این سفر می‌تواند این پیغام را به این کشورها ببرد و موافقت آنها را بگیرد که سرنوشت کشورهایی مانند یمن و سوریه را به دست مردم این کشورها بسپاریم.

صباح زنگنه کارشناس مسائل منطقه نیز در ارزیابی از سفر یک روزه حسن روحانی به عمان و کویت که قرار است فردا (چهارشنبه) انجام شود، این سفر را سفری مهم و به موقع خواند.

وی به اهمیت بالای منطقه برای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: روابط ایران با کشورهای عمان و کویت حسنه‌ و همراه با احترام متقابل بوده و در مسائل منطقه‌ای دیدگاه‌های مشترک زیادی با تأکید بر ضرورت برقراری و استمرار امنیت و ثبات در منطقه وجود دارد.

زنگنه این سفر را در شرایطی که تهدیدهای مشترکی کشورهای حوزه خلیج فارس را تهدید می‌کند، حائز اهمیت برشمرد.

این کارشناس مسائل منطقه دعوت سلطان عمان و امیر کویت از روحانی برای سفر به این کشورها را در جهت تقویت روابط دوجانبه موجود و همچنین تلاش برای توسعه روابط منطقه‌ای و همکاری در زمینه حل بحران‌های منطقه‌ که توان و ظرفیت‌های منطقه را مستهلک می‌کند، خواند.

وی در توضیح بیشتر افزود: این سفر می‌تواند علامت و پیام روشنی به بقیه کشورهای منطقه از جمله امارات و عربستان هم بدهد که ایران همواره با روحیه مثبت و سازنده آماده گفت‌وگو و همکاری در راستای حل مسائل منطقه و توسعه همکاری و همبستگی منطقه‌ای است. 

زنگنه ادامه داد: این سفر می‌تواند در ادامه نامه‌ای که امیر کویت برای رئیس جمهور ایران فرستاد نیز تلقی شود و رئیس جمهور با حضور خود پاسخ روشنی را به آن نامه می‌دهد و این آمادگی را اعلام می‌کند.

وی درباره نتایج این سفر بر مناسبات تهران و ریاض با بیان اینکه باید منتظر نتایج این سفر باشیم، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به صورت تک تک با عربستان و امارات و بقیه کشورهای حوزه خلیج فارس مذاکره دوجانبه داشته باشد و علاوه بر آن آمادگی دارد در بعد همکاری‌های منطقه‌ای نیز گفت‌وگو با این کشورها را آغاز کند.

منبع: فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *