جدیدترین مطالب

رد یک گزاره!

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و… است.

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ برنی سندرز به فرافکنی نتانیاهو

«برنی سندرز» نماینده مجلس سنای ایالات متحده با رد اتهامات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه جنگ غزه را یهودی‌ستیزی خواند، گفت: این اعتراضات ضدیهودی نیست وقتی شما ۳۴ هزار فلسطینی را کشته و بیش از ۷۷ هزار نفر را مجروح کرده‌اید.

Loading

صهیونیسم و رویای توسعه ایران ستیزی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:ترغیب رهبران جدید کاخ سفید به حمایت از سیاست های جناح دست راستی و حاکم رژیم صهیونیستی هدف مهمی است که نخست وزیر این رژیم در واشنگتن دنبال می کند. مهمتر از آن اما ایجاد زمینه های تازه همکاری با آمریکا و دیگر کشورها برای مقابله با ایران و مهار قدرت رو به فزون تهران است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفری که به آمریکا داشت ، قرار است برای نخستین بار با رهبران آمریکایی تازه وارد به کاخ سفید دیدار و گفت وگو می کند تا فصل متفاوتی را در روابط دوجانبه واشنگتن- تل آویو بگشاید؛ روابطی که در زمان دولت دموکرات «باراک اوباما» با تنش ها و اختلاف های جدی روبرو شد.
آخرین تنش در روابط صهیونیست ها با دولت دموکرات آمریکا به رای ممتنع اوایل دیماه کاخ سفید در شورای امنیت به قطعنامه ممنوعیت شهرک سازی در سرزمین اشغالی باز می گردد که نخستین رویگردانی آمریکا از وتوی مصوبات ضد اسراییلی در این نهاد بین المللی محسوب می شود .
نقطه اوج تعارض دیدگاه تل آویو و واشنگتن در سال های اخیر توافق هسته ای بین ایران و کشورهای گروه 1+5 بود؛ توافقی که آشکارا سران رژیم اشغالگر قدس را رو در روی کاخ سفید قرار داد و همزمان با تلاش همه جانبه صهیونیست ها برای ضربه زدن به توافق، موجب حملات کم سابقه ای از سوی آنان به دولتمردان آمریکایی شد.
در گیر و دار این تلاش ها، نتانیاهو از طریق اقداماتی چون سخنرانی در کنگره آمریکا درصدد اقناع نخبگان سیاسی واشنگتن برای توقف گفت وگوهای هسته ای برآمد اما در مقابل، اوباما تصریح کرد حتی سخنرانی اسفندماه دو سال پیش نخست وزیر رژیم صهیونستی در کنگره را شایسته نظاره و شنیدن نیز نمی داند.
اینک روی کار آمدن دولتی با الگوی رفتاری مشابه با سیاستمداران حاکم بر تل آویو امیدهای تازه ای را برای دستیابی صهیونیست ها به اهدافشان به وجود آورده است. «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، نامزدی بود که با وعده پاره کردن برجام و انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس رقابت های سیاسی خود را آغاز کرد و با استقبال صهیونیست ها و مجامع تاثیرگذارشان در آمریکا روبرو شد.
ترامپ پیش از در دست گرفتن قدرت و پس از خودداری آمریکا از وتوی قطعنامه اخیر شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی صهیونیست ها از سران رژیم صهیونیستی خواست صبور باشند و منتظر شروع ریاست جمهوری او بمانند.  ترامپ در اوایل ماه جاری گفت وگوی تلفنی خود با نتانیاهو را مطلوب و دوستانه خوانده و از اشتراک نظر در مورد آنچه تهدید ایران خواند سخن گفته بود.
با وجود همه دگرگونی سیاسی در واشنگتن که نزد نتانیاهو نویدی برای ایجاد یک جبهه آمریکایی- صهیونیستی علیه ایران به شمار می آمد، واقعیت های تخاصم با تهران باز هم خود را نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس نشان داد.
ترامپ در روزهایی که بر جایگاه ریاست جمهوری آمریکا تکیه زده از ضرورت بررسی بیشتر طرح انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس سخن به میان آورده است؛ طرحی که به دلیل تقویت موضع جناح های دست راستی رژیم صهیونیستی و مخالفت فلسطینی ها مساله ای حساس است و می تواند التهاب های بسیاری را در پی داشته باشد.
ترامپ حتی جمعه گذشته در مصاحبه ای با روزنامه «اسراییل حایوم» از روند شهرک سازی های اشغالگران قدس انتقاد کرد و آن را برای روند صلح مطلوب در خاورمیانه زیان آور دانست.
از دید بسیاری از تحلیلگران، ترامپِ کارزارهای انتخاباتی به رغم برخی سیاست های اعلانی و مواضع سختگیرانه در قبال ایران با ترامپ رییس جمهوری تفاوت هایی انکارناپذیر دارد؛ از جمله اینکه او به رغم تهدیدهای اخیر هرگز از لغو برجام سخن به میان نیاورده و بر روند اجرای این توافق بین المللی تاخته است.
از این منظر، ترامپ نیز بیش از هر چیز به پیامدهای هر نوع تصمیمی در روندها و تحولات منطقه پرخطر خاورمیانه می اندیشد و مانند سلف دموکراتش هدف مهار تهران و نه برخورد و اصطکاک با ایران را دنبال می کند.
در شرایطی که ترامپ راه متفاوتی با اوباما را برای گسترش روزافزون قدرت تهران و نقش ایران در عرصه های حساس منطقه ای از جمله بحران سوریه جست وجو می کند، نتانیاهو به دنبال کشاندن ترامپ به مهلکه ای با سرنوشت نامعلوم است که با همه شعارها و دیدگاه های رییس جمهوری جدید آمریکا تعارض می یابد.
به رغم این واقعیت ها نتانیاهو پیش از رایزنی با مقام های آمریکایی، سفر به این کشور را برای امنیت و موقعیت بین المللی رژیم صهیونیستی سرنوشت ساز خوانده و اعلام داشته با پیشنهادهای سازنده و مسوولانه به آمریکا می رود؛ پیشنهادهایی که بر مبنای رویای ایران ستیزی و مهار جمهوری اسلامی ایران تنظیم شده و اهدافی موهوم را دنبال می کند.

منبع : ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *