جدیدترین مطالب

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

دغدغه‌ها و پیامدهای داخلی جنگ 12 روزه برای ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هر جنگی فارغ از کوتاه یا طولانی مدت بودن آن، و اینکه به چه نحوی (آتش‌بس، ترک محاصمه و صلح) پایان یابد با مسأله‌ای به نام «روز بعد» (The Day After) مواجه است. منظور از فردای پایان جنگ، روزی است که پیامدهای جنگ در عرصه‌های گوناگون سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و … به تدریج خود را به طرف‌های جنگ نمایان می‌کند. جنگ تحمیلی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا علیه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

اهداف تشدید حمایت نظامی غرب از رژیم صهیونیستی پس از توقف جنگ با ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه غرب آسیا گفت: در پی تحمیل توقف جنگ به رژیم صهیونیستی در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۵ که پس از تجاوز نظامی به ایران صورت گرفت، گزارش‌های منابع عربی از ورود ۱۷ هواپیمای ترابری سنگین حامل تجهیزات نظامی از آمریکا و آلمان به سرزمین‌های اشغالی حکایت دارد. این اقدام، که به گفته رسانه عراقی «نایا» بخشی از تلاش غرب برای بازسازی توان نظامی رژیم صهیونیستی پس از خسارات سنگین جنگ ۱۲ روزه با ایران است، تهدیدی جدی برای صلح منطقه‌ای و مذاکرات هسته‌ای ایران به شمار می‌رود.

تاکتیک‌های نتانیاهو برای فرار از محاکمه به بهانه مسائل امنیتی و تحولات منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل رژیم اسرائیل گفت: اخیرا رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، خواستار تعویق برگزاری دادگاهش به مدت دو هفته به دلایل امنیتی و تحولات منطقه‌ای شده است. روز یکشنبه نیز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دادگاه منطقه‌ای «قدس اشغالی» با تعویق یک هفته‌ای محاکمه نتانیاهو موافقت کرده است. این تصمیم پس از آن صورت گرفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مقامات سرویس اطلاعات خارجی (موساد) و سازمان اطلاعات نظامی (امان) را به جلسه محرمانه‌ای که در این دادگاه برگزار شده بود، احضار کرد تا دلایل درخواست خود برای به تعویق انداختن محاکمه‌اش به مدت دو هفته را توضیح دهد.

ضرورت هشیاری برای مواجهه با فریبکاری رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی که در تهاجم اخیر خود به ایران از حمایت همه‌جانبه ایالات متحده برخوردار بود، ابتدا تصور می‌کرد با غافل‌گیری در روزهای نخست، جنگ به سرعت پایان خواهد یافت و جمهوری اسلامی ایران شکست خواهد خورد، اما ایران بلافاصله برخلاف محاسبات رژیم و کاخ سفید ابتکار عمل را به دست گرفت و در پاسخ به حملات و تجاوز رژیم صهیونیستی و برای دفاع از خود ضربات جبران‌ناپذیری به این رژیم وارد کرد، به‌طوری که در نهایت این رژیم برای توقف حملات به دست و پا افتاد.

Loading

أحدث المقالات

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

دغدغه‌ها و پیامدهای داخلی جنگ 12 روزه برای ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هر جنگی فارغ از کوتاه یا طولانی مدت بودن آن، و اینکه به چه نحوی (آتش‌بس، ترک محاصمه و صلح) پایان یابد با مسأله‌ای به نام «روز بعد» (The Day After) مواجه است. منظور از فردای پایان جنگ، روزی است که پیامدهای جنگ در عرصه‌های گوناگون سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و … به تدریج خود را به طرف‌های جنگ نمایان می‌کند. جنگ تحمیلی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا علیه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

اهداف تشدید حمایت نظامی غرب از رژیم صهیونیستی پس از توقف جنگ با ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه غرب آسیا گفت: در پی تحمیل توقف جنگ به رژیم صهیونیستی در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۵ که پس از تجاوز نظامی به ایران صورت گرفت، گزارش‌های منابع عربی از ورود ۱۷ هواپیمای ترابری سنگین حامل تجهیزات نظامی از آمریکا و آلمان به سرزمین‌های اشغالی حکایت دارد. این اقدام، که به گفته رسانه عراقی «نایا» بخشی از تلاش غرب برای بازسازی توان نظامی رژیم صهیونیستی پس از خسارات سنگین جنگ ۱۲ روزه با ایران است، تهدیدی جدی برای صلح منطقه‌ای و مذاکرات هسته‌ای ایران به شمار می‌رود.

تاکتیک‌های نتانیاهو برای فرار از محاکمه به بهانه مسائل امنیتی و تحولات منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل رژیم اسرائیل گفت: اخیرا رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، خواستار تعویق برگزاری دادگاهش به مدت دو هفته به دلایل امنیتی و تحولات منطقه‌ای شده است. روز یکشنبه نیز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دادگاه منطقه‌ای «قدس اشغالی» با تعویق یک هفته‌ای محاکمه نتانیاهو موافقت کرده است. این تصمیم پس از آن صورت گرفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مقامات سرویس اطلاعات خارجی (موساد) و سازمان اطلاعات نظامی (امان) را به جلسه محرمانه‌ای که در این دادگاه برگزار شده بود، احضار کرد تا دلایل درخواست خود برای به تعویق انداختن محاکمه‌اش به مدت دو هفته را توضیح دهد.

ضرورت هشیاری برای مواجهه با فریبکاری رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی که در تهاجم اخیر خود به ایران از حمایت همه‌جانبه ایالات متحده برخوردار بود، ابتدا تصور می‌کرد با غافل‌گیری در روزهای نخست، جنگ به سرعت پایان خواهد یافت و جمهوری اسلامی ایران شکست خواهد خورد، اما ایران بلافاصله برخلاف محاسبات رژیم و کاخ سفید ابتکار عمل را به دست گرفت و در پاسخ به حملات و تجاوز رژیم صهیونیستی و برای دفاع از خود ضربات جبران‌ناپذیری به این رژیم وارد کرد، به‌طوری که در نهایت این رژیم برای توقف حملات به دست و پا افتاد.

Loading

رویکرد های درونی شورای همکاری خلیج فارس به ایران

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: دکتر مهدی مطهرنیا، آینده پژوه و کارشناس سیاسی دریادداشتی به بررسی و تحلیل نگاه شورای همکاری خلیج فارس به جمهوری اسلامی ایران پرداخته است .

دکتر مهدی مطهرنیا*

نگاه به جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل در سه سطح تحلیل کلان تقسیم بندی میشود. از یک سو ایران را به عنوان یک کشور مقاوم در برابر نظم ناشی از اراده ی قدرت های بزرگ و ابر قدرت جهانی می دانند و بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول و ارزشهای برخاسته از انقلابی به پا داشته، به نفی سلطه ابرقدرت جهانی و نظام های ناشی از اراده ی ابر قدرت های جهانی و دیگر قدرت های همسو با این کنشگر عرصه نظام بین الملل توجه میکند.

از سوی دیگر در نقطه مقابل کشورهایی به ایران به عنوان یک بازیگر پرخاشگر در نظام بین الملل و گریز پذیر از نظم بین المللی نگاه می کنند و به بیان شدید تر، جمهوری اسلامی را عامل بسیاری از تحرکات موجود در حوزه ی بین المللی می دانند. آنها بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران بر آن است که با بر هم زدن نظم موجود در نظام بین الملل، قدرت منطقه ای و سپس تاثیر گذاری بین المللی خود را افزایش داده منافع تهران را مورد توجه قرار دهد. دسته سوم کشورهایی به ایران به عنوان یک نظام ایدئولوژیک می نگرند و بر این باور هستند که جمهوری اسلامی ایران نه بر اساس اصول ارزش های انقلابی، نه بر اساس پرخاشگری، بلکه بر اساس یک ساختار ایدئولوژیک، تصمیم سازی و تصمیم گیری کرده و این تصمیم گیری مبتنی بر ساختار قدرت ایدئولوژیک موجب می شود. نگاه سوم در واقع یک نگاه بینابینی میان نگاه نخست و دوم محسوب می شود.

در این بین نگاه اساسی در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به تهران، به ویژه در مقاطع بعد از انقلاب اسلامی در نگاه حوزه ی دوم قرار می گیرد. به این معنا که جمهوری اسلامی ایران را بر هم زننده ی قواعد بین المللی و در پی ایجاد فضای مثبت برای گسترش قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نظام بین الملل می دانند. همچنین این منظر همواره مورد توجه بوده که ایران به عنوان یک جغرافیای تمدنی و فرهنگی با سابقه ی دیرینه و تاریخ تمدنی می تواند به طور طبیعی استیلای را بر کل منطقه نیز در اذهان زنده کند. در واقع باید بپذیریم که از نظر تاریخی تهران گستره ی جغرافیایی بسیار وسیعی را به عنوان ایران در امپراتوری بزرگ ایران داشته و سپس در معادلات منطقه ای و بین المللی در ازمنه ی گوناگون تاریخی نقش کلیدی ایفا کرده است. لذا این کشورها تحت تاثیر تحریکات برون منطقه ای و عدم ادراک درون منطقه ای قرار گرفته و اضافه شدن این دو با همدیگر، یعنی تحریک های برون منطقه ای و عدم ادراک درون منطقه ای همواره نوعی ایران هراسی را در منطقه گسترش داده است. این ایران هراسی، نه بعد از تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، که قبل از تشکیل نظامی به نام جمهوری اسلامی ایران نیز سابقه ی تاریخی از خود به جای گذاشته است.

در وضعیت کنونی ریاض به واسطه ی وجود خانه ی کعبه، جغرافیای دینی، تکثر قبیله ای و قومی در جهان عرب، جغرافیا و خواستگاه کشورها و دولت های عربی در عصر حاضر بوده و حالت پدر خواندگی نیز برای خود قائل است. همچنین عربستان دارای قدرت اقتصادی برتری به واسطه ی چاه های نفتی موجود در جغرافیای عربستان است و توانسته نیز وجاهت بیشتری از نظر بین المللی را از منظر عناصر های قدرت برای خود به وجود آورد. در مقابل کشورهایی مانند عمان و کویت در یک طیف دورتر نسبت به مواضع ریاض در ارتباط با تهران قرار گرفته اند. در واقع کشورهایی مانند عمان و کویت (که از نظر سبقه تاریخی برای خود استقلال بیشتری در رفتار سیاسی خاندان های حکومتی داشته و به نوعی می توان گفت خود را رقیب خاندان سعودی در ریاض می دیدند،) گاه در ازمنه گوناگون تاریخی، به دلیل اختلافات درونی بین ریاض و پایتخت های این کشورها به تهران نزدیک شده و بر اساس این نزدیکی های بیشتر آرام آرام یک رسوب نزدیکی و قرابت بیشتر تاریخی نیز با تهران پیدا کرده اند.  به گونه ای که ما در پرونده های گوناگونی بین ایران و کشورهای عربی و حتی فرا منطقه ای میانجی گری آنها را نیز شاهد هستیم.این امر ناشی از همین رسوب تاریخی نزدیک شدن این پایتخت ها به دلایل متعدد به ایران بوده است. در واقع در طیف کشورهای شورای همکاری نزدیکی به عربستان و دور شدن از عربستان در بسیاری از مواضع، را شاهد هستیم. یعنی هرگاه مواضع عمان و کویت از عربستان دور می شود یا اختلافاتی بین ریاض و پایتخت های کشورهای عربی منطقه رخ می دهد، نزدیک شدن به تهران به گونه ای زمینه های گرفتن امتیاز یا سیاست های تقابلی با ریاض را به نمایش می گذارد.

 

آینده نگاه شورای همکاری به ایران

از آنجا که شورای همکاری خلیج فارس اساسا از منظر منطق تاسیسی بیشتر متوجه تقابل با جمهوری اسلامی ایران بوده است. یعنی از منظر زمان تاسیس و منطق ناظر بر تاسیس شورای همکاری خلیج فارس، این معنا را باید مد نظر قرار دهیم که جمهوری سلامی ایران، عنوان هدف گذاری خاص شورای همکاری خلیج فارس همواره مطرح بوده است. در تکوین این حرکت تاسیسی، ما همواره شاهد نوعی تقابل میان پایتخت های کشورهای عربی در مقاطع گوناگون تاریخی با این جهت گیری بوده ایم. حتی ریاض نیز در دوران دولت سازندگی و اصلاحات، به تهران نزدیک شد و نزدیکی ریاض به تهران، شورای همکاری خلیج فارس را به سمت بازتعریف مجدد این همگرایی در این دوره ی تاریخی سوق داد. اما باید بپذیریم که با وجود اینکه کویت و عمان دارای جایگاه تعریف شده و قابل قبولی در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند، اما نمی توانند در قبال ریاض و قدرت ریاض در شورای همکاری خلیج فارس و بین کشورهای عربی عرض اندام زیادی در برابر عربستان داشته باشد. چنانچه نزدیکی به تهران برای این کشورها بیشتر در زمان هایی رخ داده است که چراغ سبزی نیز از سوی ریاض دیده شده یا اطمینان خاطری از حمایت های فرا منطقه ای از آنها در چارچوب نزدیک شدن به تهران وجود داشته است. لذا با نزدیک شدن به عمان و کویت نمی توان یک جبهه ی ضد ریاض (کاری بسیار سخت و ثقیل ) در درون شورای همکاری خلیج فارس به وجود آورد.

آینده پژوه و کارشناس سیاسی*

منبع: مرکز بین الملللی مطالعات صلح – IPSC

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر