جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

جنگ مالی و پولی آمریکا با ایران

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مخالفت‌های شدید رژیم اشغالگر قدس و برخی کشورهای عربی با برجام را شاهد بودیم؛ در دوران مذاکرات هسته‌ای، تلقی برخی بر این بود که بسیاری از کشورها از نبود رابطه و گفتگو میان ایران و آمریکا، منافع بسیاری کسب کرده‌اند و اکنون نگران هستند که با بهبود رابطه دوجانبه میان ایران و آمریکا، این منافع به خطر بیفتد، لذا آن‌ها مانع هر نوع گشایش و یا توافق میان دو کشور ازجمله توافق هسته‌ای هستند.

محمود بابائی*

اخیراً نیز شاهد گسترش خصومت رژیم اشغالگر قدس و برخی از کشورهای منطقه به سطحی بی‌سابقه در اجلاس امنیت اخیر مونیخ بودیم. وزرای خارجه برخی کشورهای منطقه مانند عربستان و ترکیه در ابراز خصومت با ایران، از هیچ حمله کلامی دریغ نورزیدند. سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز در گام تکمیلی، ایران را به اعزام پناه‌جویان به میدان جنگ متهم کرده و خواستار بازبینی ایران در سیاست منطقه‌ای خود شد. در این میان برخی تحلیلگران، ریشه این میزان از هجمه را جهت‌دهی به سیاست خارجی ترامپ و یا ابراز همراهی با او در اتخاذ سیاست‌های ضدایرانی، منتسب کردند. برخی بر این باورند که ای‌کاش در دوران اوباما، مصالحه می‌کردیم تا کار به ترامپ نکشد.

 برخی نیز بر این باورند که ترامپ، تاجر پیشه است و با او می‌توان وارد گفتگوهای اقتصادی شد تا موانع موجود در روابط تجاری ایران و آمریکا، برطرف شود. به‌عبارت‌دیگر این نگاه بیش از آنکه ملاحظات امنیتی و سیاسی را مترتب به سیاست ضدایرانی ترامپ بداند، آن را از ملاحظات اقتصادی نشات گرفته می‌داند. البته این موضوع منافاتی با یک‌کاسه دیدن ملاحظات اقتصادی، سیاسی و امنیتی ندارد و می‌توان در یک سناریو احتمالی در یک پکیج با آمریکا تحت زعامت ترامپ به مذاکره گذاشت.

خوش‌بینی و مثبت‌اندیشی همیشه خوب است. به‌ویژه که کشور ما همیشه اهل منطق و گفتگو بوده و از آن استقبال کرده است، ولی این مثبت‌اندیشی را می‌بایست در چارچوب واقعیت‌های موجود بررسی کرد. در یک سناریوی احتمالی، لفاظی‌های ضدایرانی ترامپ و یارانش را خوش‌بینانه، جدی نمی‌گیریم و می‌خواهیم برای تنش‌زدایی، مسیری ترسیم کنیم که دیگر، دشمنان ایران قادر به سوءاستفاده از شرایط موجود نباشند. ترسیم این مسیر، جز با رفع موانع میسر نخواهد بود.

چه در زمان اوباما و چه در زمان ترامپ، قبل از گفتگو در خصوص تنش‌زدایی، باید صحنه و شرایط روابط میان دو کشور را به‌خوبی ترسیم کنیم و ویژگی‌های آن را بشناسیم. بدون تبیین شرایط موجود و بدون توجه به سوابق، نمی‌توان از آینده سخن گفت.

قبل از هر چیز باید مشخص گردد که اختلاف میان ایران و آمریکا، ساختاری است یا غیر ساختاری. این اختلافات حتی اگر ساختاری نباشد، از ماهیت امنیت و سیاسی برخوردار است یا ماهیت تجاری و اقتصادی دارد.

مشکلات میان ایران و آمریکا را همه می‌دانند و نیازی به تئوری‌پردازی و فلسفه‌بافی نیست، اما گذاشتن واقعیت‌های موجود در کنار هم و مروری اجمالی بر این‌ها، می‌تواند ما را در حصول یک «برداشت نسبتاً همگون ملی» یا «سطحی از تفاهم ملی» از شرایط موجود و سناریوهای احتمالی فرارو، یاری نماید. هرچه ادراک ملی، همگون‌تر و یکپارچه‌تر باشد، «رویکرد ملی» منسجم‌تر خواهد بود. اجتناب از دوقطبی کردن این موضوع، لازمه موفقیت رویکرد ملی ما است.

در این چارچوب نگاهی می‌اندازیم به تنش‌های موجود:

  1. برای اینکه نگاه واقع‌بینانه‌ای به شرایط جاری و تنش‌های موجود داشته باشیم، ابتدا می‌بایست مروری گذرا بر دلایل وضع قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران داشته باشیم. در این چارچوب دو قانون ایسا و قانون جامع تحریم‌ها، پاسخگویی و عدم سرمایه‌گذاری ایران مورد ملاحظه قرار می‌گیرد:

الف- قانون تحریم ایران موسوم به ایسا، تلاش ایران را برای آنچه به دست آوردن سلاح‌های کشتارجمعی، برنامه موشکی و حمایت از تروریسم، خوانده، اقداماتی محسوب می‌نماید که امنیت ملی آمریکا و کشورهایی را که آمریکا با آن‌ها اهداف مشترک استراتژیک و سیاست خارجی مشترک دارد، با مخاطره مواجه می‌سازد. لذا اساس این قانون، تهدیدات امنیتی برای آمریکا و متحدانش است. تحریم‌ها به‌خودی‌خود، هدف نیست، بلکه برای رفع «تهدیدات» فوق، وضع‌شده‌اند.

ب- قانون جامع تحریم‌ها، پاسخگویی و عدم سرمایه‌گذاری ایران 2010. طبق این قانون، آنچه فعالیت‌های هسته‌ای ایران توأم با توسعه سلاح‌های غیرمتعارف و موشک‌های بالستیک و حمایت از تروریسم بین‌الملل، خوانده‌شده، تهدیدی برای امنیت آمریکا و اسرائیل و سایر متحدان آمریکا محسوب شده است. بر اساس این «یافته» است که اقدامات تحریمی در شکل‌های گوناگون علیه ایران اعمال می‌شود.

  1. تعیین ایران به‌عنوان مهم‌ترین منبع نگرانی پول‌شویی. خزانه‌داری آمریکا در سال 2011، با توسل به بند 311 قانون پاتریوت، ایران را مهم‌ترین منبع نگرانی پول‌شویی، تعیین و تدابیر مالی و بانکی علیه مؤسسات مالی کشورمان، اتخاذ کرد. این اتهام کاملاً مالی و بانکی است، اما نگاهی به دلیل این اتهامات مالی و بانکی، نشان می‌دهد که مبنای این تصمیم، افزوده شدن اتهامات جدید بی‌پایه مانند اقدام بانک مرکزی و مؤسسات مالی ایران برای تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی و دور زدن تحریم‌ها، به اتهامات قبلی حمایت از تروریسم و اشاعه سلاح‌های کشتارجمعی است. اتهامی که هنوز به دلیل تداوم برنامه موشکی ایران و مخالفت آمریکا باسیاست‌های منطقه‌ای ایران ادامه دارد و مشکلات جدی را در مسیر عادی شدن روابط مالی و بانکی ایران با کشورهای دنیا، ایجاد کرده است.
  2. بررسی اجمالی این دو قانون تحریمی و تصمیم خزانه‌داری آمریکا در سال 2011، نشان می‌دهد که این تحریم‌ها برای کسب منافع تجاری یا حل اختلافات تجاری وضع نشده‌اند. این قوانین و فرمان‌های اجرایی به دلیل اتهامات کاملاً امنیتی مانند تروریسم و امنیت متحدان آمریکا، تصویب و به‌موقع اجرا گذاشته‌شده است.
  3. اتهام پول‌شویی که ظاهراً یک مفهوم بانکی و مالی است، از ماهیت کاملاً امنیتی و مرتبط به تروریسم و اشاعه سلاح‌های کشتارجمعی برخوردار است.

نتیجه:

  • اختلافات ایران و آمریکا، به دلیل تداوم در خلال چند دهه خصومت و کشمکش و نیز تصویب قوانین و صدور فرمان‌های اجرایی متعدد، حداقل در آمریکا ساختاری و بنیادین شده است.
  • با تحول در رژیم تحریم‌ها و به‌کارگیری ابزار مالی و پولی، عملاً آمریکا وارد یک جنگ مالی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران شده است. آمریکا در این جنگ، به‌جای توپ و گلوله از دلار سلاح شده و نظام بانکی جهانی بهره می‌گیرد. تمامی این تحریم‌ها با مقابله با آنچه تهدیدات ایران خوانده می‌شود، صورت می‌گیرد. در این چارچوب در یک سناریو خوش‌بینانه، ازنظر آمریکا این تهدیدات جز با تغییر رفتار ایران، به‌ویژه تغییر سیاست‌های منطقه‌ای، میسر نخواهد بود.
  • تا زمانی که اتهامات فوق به قوت خود باقی است، رژیم تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند. اختلافات دو کشور، مبنایی است و تجربه نشان داد که توافق هسته‌ای هم با تمامی اهمیتش و وزن بالای بین‌المللی، نتوانست از حجم تنش‌ها میان دو کشور بکاهد.
  • در کنار این قوانین باید به تحولات جاری در منطقه اشاره داشت که عملاً ایران در برابر سیاست‌های توسعه‌طلبانه در غرب آسیا، ایستادگی کرده و سلطه آمریکا در منطقه را به چالش کشیده است.
  • این نوشته تلاشی بود تا موانع رفع تنش‌های موجود میان ایران و آمریکا را ازنظر ساختاری و حقوقی تبیین نماید. این تبیین، گامی در مسیر اتخاذ رویکرد منسجم و یکپارچه برای مقابله با تهدیداتی که متوجه کشور است، خواهد بود.
  • بدون توجه به این موانع و اتهاماتی که آمریکا متوجه ایران کرده است، سناریو مذاکرات احتمالی دوجانبه و تنش‌زدایی میان دو کشور، واقع‌بینانه نخواهد بود.

*کارشناس اقتصاد بین‌الملل

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *