جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

حماس: پیشنهاد مصر را برای السنوار فرستادیم و منتظر پاسخ هستیم

در میانه خوش‌بینی‌های محتاطانه و نشانه‌های مثبت در مذاکرات مصر و اسرائیل برای رسیدن به آتش‌بس در غزه، یک منبع از گروه حماس در گفتگو با العربیه فاش کرد که پیشنهاد مصر را به یحیی السنوار، رئیس جنبش حماس در نوار غزه فرستاده شد و افزود که «ما منتظر پاسخ به آن ظرف چند روز هستیم.»

بازداشت نامزد ریاست جمهوری در اعتراضات دانشگاه واشینگتن به طرفداری از فلسطینیان

پلیس آمریکا جیل استاین، نامزد ریاست جمهوری را هنگام مشارکت در تظاهرات دانشگاه واشینگتن به طرفداری از فلسطینیان باز داشت کرد. پلیس همچنین جیسون کول، مدیر کمپین انتخاباتی این نامزد و میرل کایر، معاون کول نیز را در جریان حمایت از اعتراضات به ارتباط این دانشگاه با جنگ غزه بازداشت کرده است.

12 دلیل درجا زدن ترکیه

یکی از کارشناسان بین‌المللی انرژی و اقتصاد، معتقد است که ترکیه، پس از شکست در تحقق اهداف سند چشم‌انداز 2023 میلادی، باید هر چه زودتر چشم‌انداز 20230 را تدوین و منتشر کند.

گاردین فضای دانشگاه «اموری» آمریکا را به «منطقه جنگی» تشبیه کرد

تهران-ایرنا- روزنامه گاردین در گزارشی به اقدام غیرمسئولانه و غیرضروری «گریگوری فنوس» رییس دانشگاه «اموری» (Emory) آمریکا برای تماس با پلیس پرداخته و فضای این دانشگاه را پس از حضور نیروی پلیس در آن، به «منطقه جنگی» تشبیه کرده است.

هشدار روسیه به غرب نسبت به پیامدهای مصادره دارایی‌های مسکو

تهران- ایرنا- چند تن از مقام‌های روس امروز (یکشنبه) غرب را تهدید کردند که در صورت مصادره دارایی‌های مسدود شده این کشور، ضمن پاسخ «شدید»، چالش‌های حقوقی «بی‌پایان» و اقدام‌های تلافی‌جویانه را اتخاذ خواهند کرد.

Loading

چالش دولت بایدن در افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دولت بایدن در مواجهه با ؤوند صلح افغانستان و نزدیکی ضرب‌الاجل اول ماه می برای خروج کامل نیروهای ناتو و آمریکا از افغانستان، هر اقدامی را به لحظه آخر سپرده است. اگرچه همانند تمام اقدامات لحظه آخری، موفقیت این اقدام نیز بعید به نظر می‌رسد. بااین‌حال، حتی در این فرصت کوتاه نیز این نمایش عجولانه آمریکا ممکن است مایه حرکت روبه‌جلوی گفتگوهای افغانستان شود.

جیمز دابینز در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده رند آن را منتشر کرد؛ نوشت: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در نامه‌ای به اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، پیشنهاد کرده است که محل اصلی گفتگوهای افغانستان از قطر به ترکیه تغییر یابد و در آنجا تلاش‌ها به اولویت تشکیل یک دولت موقت و تبدیل طالبان به شریکی همتای دولت افغانستان معطوف شود. مقامات آمریکا یک طرح پیشنهادی برای چنین دولتی را منتشر کرده و از سازمان ملل خواسته‌اند تا همسایگان مهم افغانستان (ایران، پاکستان، چین)، به همراه روسیه، هند و آمریکا را به امید تلاش منطقه‌ای در این راستا گرد هم بیاورد.

این پیشنهادهای آمریکا بیانگر این ایده مشخص است که برای پیشبرد مذاکرات افغانستان فشار منطقه‌ای و آمریکا ضروری است. همچنین این پیشنهادها از درک این مطلب توسط دولت بایدن حکایت می‌کند که تصمیم آتی این دولت در خروج یا عدم خروج در ماه می‌(طبق وعده دولت ترامپ) اهرم منحصربه‌فردی در اختیار دولت آمریکا در قبال هر دو طرف افغان است، اگرچه با اتخاذ این تصمیم، این اهرم نیز از بین خواهد رفت.

هر دو طرف افغانستان تاکنون مداخله طرف ثالث در مذاکرات خود را رد کرده و درعین‌حال، هیچ‌کدام از طرفین هم گامی در جهت تشکیل یک دولت موقت پیش ننهاده‌اند. علاوه بر این، آمریکا ممکن است در این مرحله با اکراه برخی بازیگران منطقه‌ای برای مشارکت در این موضوع مواجه شود چراکه سه کشور از چهار کشور رقیب آمریکا جزو این بازیگران منطقه‌ای بوده و این امر در «راهبرد امنیت ملی موقت» جدید خود دولت بایدن نیز به چشم می‌خورد. این کشورها در پایان جنگ افغانستان و تخلیه منظم نیروهای آمریکایی ذی‌نفع هستند، اما احتمالاً برای کمک به آمریکا، به‌ویژه در این مقطع کوتاه، رغبت چندانی نخواهند داشت.

تشکیل یک دولت موقت بر این فرض تردیدآمیز استوار شده است که احزاب افغانی متخاصم بهتر قادر خواهند بود تا اختلافات خود را در آن حل‌وفصل کنند؛ اما ازجمله چالش‌های پیش روی چنین دولتی می‌توان به شکاف میان مدرنیته و بنیادگرایی، حاکمیت مبتنی بر حکومت مردم و حاکمیت متصلب و بیش از همه تبدیل کردن دو ارتش متخاصم به یک پایگاه امنیت ملی واحد اشاره کرد.

برای رفع تدریجی این اختلافات، ایالات‌متحده پیشنهاد کرده دو طرف در مورد مجموعه‌ای از اصول که دولت موقت بر اساس آن‌ها عمل می‌کند، توافق کنند. پیش‌نویس مجموعه‌ای از این اصول که به مدرنیته و دموکراسی توجه توأمان دارد توسط ایالات‌متحده منتشر می‌شود، اما بعید به نظر می‌رسد توسط طالبان پذیرفته شود.

به نظر می‌رسد 3 تلاش آمریکا برای راضی کردن دو حزب افغان به تشکیل یک دولت ائتلافی به نتیجه‌ای نرسد تا بتواند خروج نیروهای باقیمانده آمریکایی و ناتو در زمان مقرر را تسهیل کند.

این ابتکار می‌تواند مفید واقع شود، تنها درصورتی‌که دو طرف افغان برای مذاکره درباره اصول اولیه تشکیل یک دولت موقت توافق کنند. چنین گفتگوهایی حتی می‌تواند موضوعات بیشتری شامل اصلاحات در قانون اساسی فعلی، اقدامات لازم برای نظارت و اجرای آتش‌بس دائمی و روش‌های ادغام دو ارتش متخاصم را دربرگیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *