جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

مقام حزب‌الله: ایران بازدارندگی ساختگی اسرائیل را نابود کرد

رئیس فراکسیون حزب‌الله با اشاره به اینکه صحنه‌های شکست صهیونیست‌ها در جنگ غزه کاملا آشکار شده تاکید کرد عملیات تلافی‌جویانه «وعده صادق» ایران ضد رژیم اشغالگر به اهداف خود رسید و بازدارندگی ساختگی اسرائیل در منطقه را نابود کرد.

خروش مردم انگلیس در حمایت از فلسطین

لندن – ایرنا – هزاران تن از حامیان فلسطین در انگلیس امروز (شنبه) برای بیست‌وهشتمین هفته متوالی در خیابان‌های مرکز لندن سرازیر شدند تا ضمن محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، با مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین اعلام همبستگی کنند.

انتقاد دوشنبه از مسکو به خاطر امتناع از ورود شهروندان تاجیک به فدراسیون روسیه

تهران – ایرنا – وزارت امورخارجه تاجیکستان با دعوت از سفیر روسیه در دوشنبه به این وزارت‌خانه، نسبت به آنچه که امتناع از ورود شهروندان تاجیک به فدراسیون روسیه عنوان شد، انتقادکرد و در این مورد از مسکو توضیح خواست.

Loading

افغانستان بر سر دو راهی جنگ و صلح

شورای راهبردی آنلاین – رصد: امروز مسیر صلح در افغانستان، پس از دهه‌ها جنگ، احتمالا باز شده است. همزمان، به نظر می‌رسد که این کشور بار دیگر بر سر دو راهی قرار گرفته و تصمیمات هفته‌های آتی افغان‌ها، شرکای آن‌ها و دشمنان آنها، آینده افغانستان را رقم خواهد زد.

جیمز کانینگهام در یادداشتی که اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: این تصمیم‌ها می‌تواند زمینه را برای موفقیت هرچه بیشتر مردم افغانستان و رهبران منتخب آن‌ها برای آینده‌ای بهتر مساعد گرداند، آینده‌ای که آن‌ها برای آن تلاش و مبارزه کرده‌اند.

در بهترین حالت، ادامه این روند به مذاکرات صلح حقیقی منتهی خواهد شد. در غیر این صورت، تصمیم‌های آینده افغانستان ممکن است به فروپاشی سیاست افغانستان، جنگ بین طبقات سیاسی افغانستان و جامعه مدنی و پایان امید به فرایند صلح و همچنین، کاهش حمایت‌های بین‌المللی منجر شود. برای پرهیز از این سناریوی دوم، پذیرش نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان (که نتایج آن هنوز اعلام نشده است) حیاتی است.

اگرچه حمایت‌های نظامی و بین‌المللی هنوز پابرجاست، اما تنها رهبران افغانستان می‌توانند آینده کشور خود را ترسیم کنند. اکنون زمان تصمیم‌گیری برای رهبران افغانستان رو به پایان است و شکست آن‌ها در این رقابت با زمان، گزینه‌ای فاجعه بار خواهد بود.

در روزهای اخیر، تغییرات مهمی در توسعه افغانستان روی داده است. تصمیم دولت ترامپ به تفویض اختیارات به سفیر خود، زلمای خلیل زاد، تلاش‌ها برای تعامل با طالبان را احیا کرده و از مذاکرات، یعنی تنها راه پایان جنگ، استقبال کرده است.

علاوه بر این، ترامپ نشان داده است که نیروهای آمریکایی در افغانستان را همچنان حفظ کرده و  تعداد آن‌ها را فعلا به صفر نخواهد رساند. وی همچنین نشان داد که در صورت پیشرفت در مذاکره و توافق با طالبان، کارزار نظامی آمریکا متوقف خواهد شد. این‌ها تحولات مثبتی است که کاستی‌های توافق آمریکا- طالبان را تصحیح می‌کند، توافقی که ترامپ در ماه سپتامبر آن را رد کرد.

اکنون به نظر می‌رسد که آمریکا حضور نظامیان خود در افغانستان را به پیشرفت مذاکرات جدی بین الافغانی و نتایج این مذاکرات گره زده است. با از سر گیری گفتگوهای آمریکا- طالبان، شفافیت در این زمینه برای ایجاد تغییر در اهداف و انتظارات طالبان (در حال حاضر هدف آن‌ها خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و برقراری یک امارت اسلامی سرکوبگر است) ضروری است.

ایجاد تغییر در محاسبات طالبان در مورد راه حل سیاسی، فوق العاده دشوار بوده (و خواهد بود) اما ضروری است. چنین تغییری مستلزم تغییر محاسبات راهبردی و رفتار پاکستان است. واشنگتن تا به حال در این زمینه موفق نبوده و هنوز باید یک رویکرد فشار حداکثری به همراه طرح تشویقی آمریکا و جامعه بین‌المللی تدارک ببیند تا برای دولت پاکستان (و به ویژه ارتش آن) روشن سازد که زمان عمل به نفع صلح فرا رسیده است.

فعالیت طالبان باید مهار و برایشان روشن شود که آرزوی آن‌ها هرگز عملی نخواهد شد. این‌ها وظایف سیاسی و دیپلماتیکی هستند که ابزار نظامی برای آن‌ها لازم است، اما کافی نیست. آمریکا و شرکا و متحدان آن در افغانستان باید از نفوذ اقتصادی و سیاسی خود برای دستیابی به صلح استفاده کنند.

افغانستان امروز یک جمهوری اسلامی است، نه یک امارت اسلامی و اکثریت قریب به اتفاق افغان‌ها چنین تمایلی دارند. هر نوع توافق صلحی نباید به دستاوردهای اقتصادی، اجتماعی و دیپلماتیکی گذشته‌ی این کشور در دو دهه اخیر آسیب بزند.

امروز، آشتی طالبان با افغانستان چالشی است که تنها خود مردم افغانستان می‌توانند بر آن فائق آیند. چنین هدفی نیازمند یک دولت مشروع و رسیدن به درجه‌ای از ثبات سیاسی است. دموکراسی در افغانستان، شکننده و انتخابات آن با تنش و اتهامات همراه بوده است. انتخابات این کشور همانند برخی دموکراسی‌ها قطعاً ناقص است. با این حال، مردم افغانستان به دموکراسی و حق رای ارج می‌نهند و این کار را طی سال‌ها و در مواجهه با تهدیدهای خشونت‌آمیز پیاپی انجام داده‌اند.

اکنون کمیسیون مستقل انتخابات تحت فشار افراد و جریان‌های متعدد، باید نتایج انتخابات ریاست جمهوری سپتامبر 2019 را اعلام کند. در هفت استان، معترضان مانع بازشماری صندوق‌ها شده‌اند. این فرایند دشوار و پویا باید اجرا شود و کمیسیون مستقل انتخابات اجازه یابد که وظایف خود را انجام دهد. همچنین، هنگامی که نتایج اعلام شد، باید مورد پذیرش همگان قرار گیرد. کمیسیون مستقل انتخابات نیز باید دلیل اقدامات و تصمیمات خود را به طور روشن بیان کند.

اگر هیچ یک از نامزدها اکثریت لازم را کسب نکنند، احتمالا انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. با در نظر گرفتن این فرضیه، توانایی طبقه سیاسی افغانستان برای رفع اختلافات، پرهیز از جنگ و تمرکز بر آینده کشور و دموکراسی در این جمهوری اسلامی، بیش از هر زمان دیگری حیاتی است. شکی نیست که مسئولیت آینده کشور و سیاست افغانستان در دستان مردم افغانستان است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *