جدیدترین مطالب

رد یک گزاره!

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و… است.

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

ساختار امنیتی اوراسیا: از ایده تا عمل

روسیه و چین هر دو در حالت رقابت با آمریکا هستند، هرچند در مورد روسیه عملاً وارد فاز باز و آشکار شده است اما در مورد چین هنوز کاملاً خود را نشان نداده ولی حداقل، ایده مقابله مشترک با مهار دوگانه ایالات متحده در مسکو و پکن مورد حمایت قرار می‌گیرد.

رد یک گزاره!

رد یک گزاره!

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران می سنجد که واکنش گنبد آهنین و پدافند اسرائیل در مقابل بالستیک، کروز، هایپرسونیک و پهپادها چه بوده و ساختار آن چگونه عمل می‌کند و از سمت مقابل اسرائیل به دنبال سنجیدن سرعت واکنش پدافند ایران، عملکرد تکنولوژی ایران در مقابل کوادکوپتر و… است.
Loading
30 فروردین ماه 1398

رسانه ها؛ درخواست کره شمالی از آمریکا و…

۱۳۹۸/۰۱/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: مخالفت پیونگ یانگ با حضور پامپئو در تیم مذاکره آمریکا ، واکنش واشنگتن به درخواست کره شمالی برای حذف پامپئو، دیدار مقام‎های روسیه و آمریکا برای حل مسئله شبه جزیره کره، اعزام تانک ها و سربازان فرانسوی به سوی مرزهای روسیه ، تاکید مسکو بر پایان مداخله آمریکا در ونزوئلا، ادامه اعتراضات در سودان، نگرانی شدید سازمان ملل نسبت به محاکمه شهروندان بحرینی، افزایش رشد اقتصادی چین، تاکید رئیس سیا بر مقابله با ایران و روسیه ،توافق آمریکا و کره‌جنوبی برای فروش فناوری هسته ای به عربستان، عقب نشینی نیروهای حفتر از شهر راهبردی و تعویق نشست مذاکرات صلح افغانستان در قطر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: یکی از مقامات رسمی وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد، این کشور دیگر در مذاکره با آمریکا حاضر نخواهد شد، اگر وزیر خارجه آمریکا در آن حاضر شود. به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز (پنجشنبه) به نقل از «کوان یونگ گان» یکی از مقامات رسمی وزارت خارجه این کشور گزارش کرد که کره شمالی دیگر در مذاکرات اتمی که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، حضور داشته باشد، شرکت نخواهد.

یورونیوز: وزارت خارجه آمریکا در واکنش به درخواست کره شمالی برای حذف مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده از مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد که واشنگتن «آماده مذاکره با پیونگ یانگ است.»سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت: «آمریکا آماده ادامه گفتگو با کره شمالی در چارچوب مذاکرات سازنده است.»این سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد که ایالات متحده در جریان درخواست پیونگ یانگ مبنی بر حذف آقای پمپئو قرار دارد اما به طور مستقیم در این باره اظهار نظر نکرد.

رادیو چین:  وزارت خارجه روسیه اعلام کرد ایگور مرگولوف، معاون وزیر خارجه روسیه با استیون بیگن، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی همین روز برای حل و فصل مسئله شبه جزیره کره‎ با یکدیگر دیدار کردند. سفارت آمریکا در روسیه نیز همین روز با انتشار بیانیه‎ای اعلام کرد که بیگن و مرگولوف در مورد روابط دو جانبه آمریکا و روسیه با کره شمالی با یکدیگر صحبت کرده‎اند.

اسپوتنیک روسیه: مرکز مطبوعاتی سفارت فرانسه در استونی  اعلام کرد300 نظامی و همچنین چهار تانک و 20 دستگاه خودروی جنگی پیاده نظام از فرانسه وارد استونی خواهند شد. به گزارش اسپوتنیک، در این اطلاعیه خاطرنشان می شود این نظامیان و تجهیزات در شهر تاپا استونی، واقع در فاصله حدود 140 کیلومتری از مرز روسیه مستقر خواهند شد. نظامیان فرانسوی در چارچوب ماموریت ناتو برای تقویت حضور نظامی این اتحادیه در کشورهای بالتیک و لهستان در استونی حضور خواهند داشت.

خبرگزاری صداو سیما:  سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو چشم انداز اقدام نظامی آمریکا علیه ونزوئلا را انتزاعی در نظر نمی گیرد و آن را سناریویی واقعی می داند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مورد اوضاع ونزوئلا گفت: «لحن تند و تهاجمی نماینده نیروهای مسلح آمریکا (کریگ فالر Craig Faller فرماندهی نیروهای جنوبی آمریکا) تایید می کند اقدام نظامی آمریکا در ونزوئلا انتزاعی نیست بلکه حقیقتی محتمل است که واشنگتن به آن اذعان کرده است.»وی افزود آمریکا همچنان به نادیده گرفتن اصول عدم توسل به زور ادامه می دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ده‌ها هزار سودانی در مقابل مقر وزارت دفاع تجمع کرده و خواهان تشکیل دولت مدنی شدند.به گزارش ایسنا، خارطوم شاهد تظاهرات ده‌ها هزار سودانی در مقابل مقر وزارت دفاع بود. تظاهرکنندگان خواهان تشکیل دولت مدنی شدند. بعد از سرنگونی عمر البشیر، رئیس‌جمهور مخلوع سودان توسط ارتش، شورای نظامی انتقالی اداره امور کشور را در دست گرفته است.

 خبرگزاری مهر:  کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نسبت به روند محاکمه شهروندان بحرینی انتقاد کرد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، «میشل باشلیه» کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نسبت به محاکمه‌های دسته جمعی و گروهی در بحرین و لغو تابعیت نزدیک به ۱۳۸ شهروند بحرینی طی روزهای گذشته ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری ایرنا: کارشناسان می گویند در حالی که رشد اقتصاد جهان کند شده و اقتصاد داخلی با فشار بیشتری برای رکود روبرو است، ثبات رشد اقتصادی چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیانگر تقویت پایه های اقتصاد این کشور در برابر جنگ تجاری و یکجانبه گرایی آمریکا است. به گزارش ایرنا،  در تازه ترین گزارش صندوق بین المللی پول،  سرعت رشد اقتصاد چین 6.3 درصد اعلام شد که در مقایسه با پیش بینی در ماه ژانویه 0.1 درصد افزایش یافته است .

خبرگزاری فارس:  رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تاکید کرد این سازمان در سال گذشته سرمایه‌گذاری بیشتری برای مقابله با ایران و روسیه اختصاص داده است. به گزارش خبرگزاری فارس، «جینا هاسپل»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یک سخنرانی روز پنجشنبه تصریح کرد این سازمان «پول، زمان و خلاقیت بیشتری» را صرف مقابله با روسیه و ایران کرده است.

الکوثرفارسی: پایگاه اینترنتی «دیلی بیست» از طرح‌های شرکت‌های آمریکایی برای حضور در برنامه هسته‌ای عربستان سعودی تحت پوشش شرکت های کره جنوبی خبر داد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مدیران شرکت‌های صنعت هسته‌ای و مسؤولان آمریکایی به «دیلی بیست» گفته‌اند، دولت دونالد ترامپ در مسیر عقد قرارداد فروش تکنولوژی هسته‌ای به ریاض حرکت کرده اما بخش انرژی اتمی این کشور از دیگر رقیبان مثل روسیه و چین عقب مانده است .

العالم:  درگیری های شدیدی از صبح امروز جمعه در شهر راهبردی غریان – واقع در جنوب غربی پایتخت – آغاز شده است. پیش روی نیروهای وفاق ملی به سوی مرز شهر غریان نیروهای حفتر را وادار به عقب نشینی از داخل شهر کرده است. این در حالی است که پیش از درگیری ها شمار زیادی از نیروهای حفتر در شهر مستقر شده و تک تیراندازها در ساختمان های بلند کمین کرده بودند.

پارس تودی : منابع نزدیک به دولت افغانستان اعلام کردند: نشست قطر در مورد صلح افغانستان برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است. به گزارش پارس تودی، به گفته این منابع، دلیل به تعویق افتادن نشست قطر مخالفت گروه طالبان با لیست دولت وحدت ملی افغانستان برای شرکت در این نشست است. گروه طالبان با لیست ۲۵۰ نفری از بزرگان، نمایندگان احزاب، جوامع مدنی و چهره‌های سیاسی این کشور برای شرکت در نشست با طالبان در قطر مخالفت کرده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *