جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

عضو ارشد حماس: درگیر جنگ جهانی با رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن هستیم/ سرنوشت جنگ را ما تعیین می کنیم نه آمریکا و رژیم صهیونیستی/ عملیات وعده صادق ایران صحنه جنگ را عوض کرد 

عضو دفتر سیاسی حماس گفت: این جنبش درگیر یک جنگ جهانی با آمریکا، سایر کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است اما به رغم این مساله مقاومت با تمام قوا با رژی…

Loading
28آذر ماه 1396

رسانه ها ؛ واکنش ها به وتوی قطعنامه قدس از سوی آمریکا و…

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: محکومیت گسترده وتوی آمریکا درباره قدس در جلسه شورای امنیت، تاکید روسیه بر ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطین، استفاده از «یوان» به جای دلار در مبادلات اقتصادی چین و پاکستان، تاکید وزیر دفاع آلمان بر ادامه حضور نظامی در افغانستان، هشدار روسیه به کانادا و آمریکا درباره عواقب ارسال سلاح به اوکراین، انتقاد اتحادیه اروپا از گسترش شهرک سازی رژیم صهیونیستی، تعویق دوباره سفر پنس به خاورمیانه، موافقت دولت ژاپن با استقرار یک سامانه دفاع موشکی جدید ، انتشار استراتژی جدید امنیت ملی ترامپ و واکنش چینی ها به آن و دیدار پادشاه عربستان با مایک پومپئو، مدیر سی‌آی‌ای از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  استفاده آمریکا از حق وتو علیه قطعنامه‌های شورای امنیت برای لغو تصمیم ترامپ درباره قدس، محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به دنبال داشت.به گزارش ایسنا، آمریکا دوشنبه از حق وتو علیه قطعنامه پیشنهادی مصر در شورای امنیت برای لغو اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل استفاده کرد.به جز آمریکا بقیه اعضای شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه مصر را تأیید کردند.در همین راستا احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر از مخالفت آمریکا با تصویب این قطعنامه ابراز تأسف کرد و گفت: بسیار نگران کننده است که شورای امنیت نتوانست قطعنامه‌ای را تصویب کند که قطعنامه‌ها و مواضع قبلی این شورا درباره وضعیت قانونی شهر قدس به عنوان یک شهر اشغال شده را تأیید می‌کند.ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین نیز گفت: فلسطینی‌ها ظرف ۴۸ ساعت خواهان نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل خواهند شد.

 خبرگزاری صدا و سیما:  معاون نماینده دایم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: مسکو از راه حل تشکیل کشور مستقل فلسطین با مرکزیت شرق قدس حمایت می کند . به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،‌ معاون نماینده دایم روسیه در سازمان ملل متحد در واکنش به اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه پیشنهادی مصر درباره شهر اشغالی قدس درنشست دوشنبه شب شورای امنیت سازمان ملل ، اعلام کرد مسکو از راه حل تشکیل کشور مستقل فلسطین با مرکزیت شرق قدس حمایت می کند .

خبرگزاری فارس:  وزیر کشور پاکستان در ملاقات با سفیر چین از تلاش برای جایگزین کردن یوان به جای دلار در مبادلات تجاری- اقتصادی ۲ کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس ، «احسن اقبال» وزیر کشور پاکستان با شرکت در یک اجلاس اقتصادی در اسلام‌آباد ضمن دیدار با «یائو جنگ» سفیر چین اظهار داشت: سعی داریم در تمام پروژه‌های کریدور اقتصادی مشترک و معاملات تجاری ارز یوان را جایگزین دلار کنیم.

 خبرگزاری تسنیم: اورزولافون دیرلاین، وزیر دفاع آلمان در سفر به افغانستان و دیدار با نظامیان آلمانی در این کشور از ادامه حضور نظامی در افغانستان حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم  «اورزولافون دیرلاین» وزیر دفاع آلمان در دیدار با نظامیان این کشور در «مزارشریف» از ادامه حضور نظامیان آلمانی در افغانستان حمایت کرد. نظامیان آلمانی در 16 سال گذشته و از زمان حمله آمریکا به افغانستان تاکنون در این کشور حضور دارند. اکنون نیز بیش از یک هزار نظامی آلمانی در افغانستان حضور دارند که بیشتر آنها در شمال افغانستان و در شهر مزارشریف مستقر هستند.

 خبرگزاری مهر: معاون نماینده روسیه در سازمان ملل از آمریکا و کانادا به دلیل انتقال تسلیحات به اوکراین که نتیجه‎ای جز تشدید درگیری در منطقه مورد مناقشه «دونباس» ندارد، انتقاد کرد.به گزارش خبرگزاری مهر ، «پیوتور ایلیچوف» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل، به آمریکا و کانادا درباره عواقب ارسال سلاح به اوکراین هشدار داد و گفت: این اقدام دولت کی‌یف را به ماجراجویی‌های نظامی جدید ترغیب خواهد کرد.

العالم فارسی:  مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی با اشاره به چگونگی دستیابی یمن به موشکهای بالستیک نوشت: یمنی‌ها با دسترسی به موشک هایی که در دهه های قبل از کره شمالی و شوروی دریافت کرد‌ه اند موازنه قوا را تغییر داده اند. نشنال اینترست با انتشار گزارشی جزئیات نظامی محرمانه جدیدی را از تغییر موازنه قوا در خاورمیانه فاش کرد.

الکوثرفارسی:  اتحادیه اروپا اعلام کرد که اسرائیل کار ساخت و آماده‌سازی طرح 8 هزار واحد مسکونی غیر قانونی را در سرزمین‌های اشغالی طی 6 ماه نخست سال جاری ادامه داده است.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا (EEAS)، از ادامه آماده‌سازی طرح و ساخت 8 هزار واحد مسکونی غیر قانونی از سوی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی طی 6 ماه نخست سال 2017 خبر داد.

الکوثرفارسی: در بحبوحه تنش‌ها در منطقه خاورمیانه ، مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت سفر جنجالی خود به خاورمیانه را به تعویق بیندازد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، یک مسئول آمریکایی اعلام کرد سفر مایک پنس به قاهره سپس قدس که قرار بود روز سه‌شنبه آغاز شود به اواسط ژانویه به تعویق افتاد تا او بتواند در رأی گیری سرنوشت ساز در سنا درباره اصلاح نظام مالیاتی حضور داشته باشد.

یورونیوز: دولت دونالد ترامپ، کره شمالی را متهم به برنامه‌ریزی و هدایت حمله سایبری «واناکرای» کرد. حمله‌ای که در ماه‌های آغازین سال جاری در چندین کشور جهان باعث مختل شدن سیستم بیمارستان‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ شد.تام بوسرت، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار مقاله‌ای در وال‌استریت ژورنال نوشت: «این حمله گسترده میلیاردها دلار خسارت در پی داشت و کره شمالی مسئول مستقیم آن بوده است.»

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: دولت ژاپن با استقرار یک سامانه دفاع موشکی زمین به هوای جدید موافقت کرد. این اقدام در واکنش به افزایش برنامه توسعه موشکی کره شمالی صورت می گیرد.تصمیم به استقرار دو مجموعه از سامانه «ایجیس آشور» در حرکتی به منظور ارتقای توانایی های رهگیری موشک توسط این کشور روز سه شنبه در یک نشست کابینه ژاپن مطرح شد.

خبرگزاری آناتولی :  دونالد ترامپ طی سخنانی در تشریح استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا گفت روسیه و چین رقیب ما هستند، اما با آنها در راستای منافع خود روابط نزدیک خواهیم داشت. رئیس جمهور آمریکا، طی سخنانی در تشریح استراتژی 55 صفحه ای و نوین امنیت ملی این کشور اظهار داشت: «روسیه و چین می خواهند امنیت و توسعه آمریکا را متزلزل کنند. آنها توان نظامی‌ خود را افزایش داده و با کنترل اطلاعات و داده ها، شهروندان را تحت فشار قرار می دهند».

رادیوچین: سخنگوی سفارت چین در آمریکا در مورد موضوعات مربوط به چین در “گزارش راهبرد امنیتی ملی” جدید آمریکا که در همین ‌روز توسط آمریکا منتشر شده‌ گفت که آمریکا از یک سو اعلام می‎کند تمایل دارد روابط مشارکتی خود با چین را توسعه دهد و از سوی دیگر چین را رقیب خود می‎خواند که این دو اقدام در تضاد با یکدیگر هستند.

دویچه وله: سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان، روز دوشنبه در ریاض، پایتخت این کشور با مایک پومپئو، مدیر سی‌آی‌ای، آژانس اطلاعات مرکزی  آمریکا (CIA) دیدار و گفت‌وگو کرد.خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که پادشاه عربستان و مایک پومپئو در ارتباط با روابط دوجانبه آمریکا و عربستان و همچنین تحولات منطقه گفت‌وگو کرده‌اند.

خبرآنلاین: یک ژنرال بازنشسته ارتش چین به مقام‌های این کشور هشدار داد که آماده بروز جنگ جدیدی در شبه جزیره کره تا پیش از ماه مارس آتی باشند و تدابیر دفاعی برای زمان بروز چنین جنگی در پیش بگیرند.به گزارش روزنامه اکسپرس، ژنرال بازنشسته وانگ هونگ گوآنگ، هشدار داد که جنگ در شبه جزیره کره در عرض سه ماه آینده هر زمانی ممکن است بالا بگیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *