جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

حماس: اسرائیل راهی جز مذاکره ندارد

تهران-ایرنا- «غازی حمد» از رهبران جنبش حماس فلسطین امروز جمعه تأکید کرد که صهیونیست ها، هیچ راهی جز مذاکره پیش روی خود ندارند و هر گونه عملیات در «رفح» هیچ سودی برای آنان به همراه نخواهد داشت.

Loading
3 مرداد1397

رسانه ها؛ هدف قرارگرفتن ناوجنگی مدرن سعودی و…

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: حمله نیروهای یمنی به یکی دیگر از ناوهای جنگی ائتلاف سعودی، رزمایش دریایی مصر، آمریکا، عربستان و امارات در دریای سرخ، تلاش اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ضد ایران، خروج ارتش کره جنوبی بطور آزمایشی از منطقه مرزی باکره شمالی،واکنش سوریه به سرنگونی جنگنده خود توسط اسرائیل، فشار ترامپ بر مکزیک برای سرعت بخشیدن به مذاکرات نفتا، آغاز دهمین اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی، افزایش همکاری نظامی روسیه با ناتو ، واکنش اردوغان به تعلیق فروش جنگنده های اف – 35 و واکنش روسی به ساخت خط لوله «ترانس خزر» ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری مهر: نیروهای یمنی بار دیگر موفق شدند یکی از ناوهای جنگی ائتلاف متجاوز سعودی را در نزدیکی ساحل غربی هدف قرار دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، منابع یمنی اعلام کردند که نیروی دریایی وابسته به انصار الله این کشور موفق شد ناو «الدمام» متعلق به عناصر متجاوز عربستان را در نزدیکی ساحل غربی هدف قرار دهند.

الکوثرفارسی:  ارتش مصر از آغاز یک رزمایش مشترک با ایالات متحده، عربستان سعودی و امارات در دریای سرخ خبر داد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، وزارت دفاع مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد این رزمایش تحت عنوان “پاسخ عقاب 2018” و با مشارکت واحدهای ویژه نیروهای دریایی کشورهای مصر، آمریکا، عربستان و امارات برای چند روز در دریای سرخ برگزار می‌شود و ارتش‌های اردن، پاکستان و کره‌جنوبی نیز به عنوان ناظر در آن حضور دارند.

العالم:  اتحادیه اروپا برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر اجرا شود قرار است مقررات مسدودکننده‌ای را به اجرا درآورد. تلاش‌های اروپا برای حمایت از کسب و کارهای سرمایه‌گذار در ایران در برابر تحریم‌های آمریکا، مدیران عامل شرکت‌ها را با خطر مواجه شدن با گزینه دشوار پیروی از قوانین اروپا و یا آمریکا روبرو می‌کند. اروپا در حال نهایی کردن طرح‌های خود برای کاهش تأثیر اقدامات تنبیهی آمریکاست آن هم در زمانی که دولت ترامپ برای اعمال موج جدیدی از تحریم‌ها در ماه آینده و در ماه نوامبر آماده می‌شود.

ان .اچ.کی ژاپن: وزرات دفاع کره جنوبی می گوید در نظر دارد تا بطور آزمایشی تعدادی از نیروها و تجهیزات را از پست های نگهبانی مرزی در منطقه غیرنظامی که مرز بین دو کره را از هم جدا می سازد، خارج کند. این وزراتخانه روز سه شنبه در جلسه ای در کمیسیون دفاع مجلس ملی این طرح را آشکار ساخت.کره شمالی و کره جنوبی طی یک نشست سران در ماه آوریل موافقت کردند تا این منطقه غیرنظامی شده را به یک منطقه صلح تبدیل کنند.

اسپوتنیک روسیه:  سوریه، پاسخ اقدام رژیم اسرائیل در سرنگون کردن یک جنگنده سوری بر فراز خاک سوریه را می دهد. به گزارش اسپوتنیک ، یک منبع سوری اعلام نمود که پاسخ سرنگونی هواپیمای سوری طول نخواهد کشید. این پاسخ شامل چند گام است: تکمیل عملیات نظامی با قدرت بیشتر (در جنوب سوریه) و پاسخ مستقیم به نیروهای اسرائیلی در زمان مناسب است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور جدید مکزیک اعلام کرد، دونالد ترامپ از وی خواسته است که به مذاکرات نفتا (قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی) سرعت ببخشد. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای اعلام کرد: من بر این باورم که مذاکرات دوباره درباره نفتا با هدف شغل‌ و حقوق بیشتر برای کارگران مکزیکی و آمریکایی سخت کوش به طور موفقیت آمیزی انجام خواهد شد اما این اتفاقات تنها در صورت انجام سریع این روند امکان پذیر است. در غیر این صورت من باید مسیر متفاوت دیگری را بروم.

آناتولی ترکیه:  دهمین اجلاس سران کشورهای عضو ائتلاف اقتصادهای نوظهور در شهر ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی آغاز به کار کرد. دهمین اجلاس سران کشورهای عضو ائتلاف اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز به عنوان رئیس دوره ای اجلاس سازمان همکاری اسلامی در آن حضور خواهد داشت، در شهر ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی آغاز شد.

تی .آر.تی ترکیه: روسیه در نظر دارد که همکاری نظامی با ناتو را افزایش بدهد.سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام داشت، اجلاس عالی ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه و دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در 16 ام ماه ژوئیه در فنلاند، به تعمیق همکاری نظامی روسیه با کشورهای عضو ناتو تسریع خواهد بخشید.

پارس تودی :   «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به اقدام کنگره آمریکا درباره توقف واگذاری جنگنده های اف – ۳۵، گفت: نگران دریافت جنگنده‌های اف – ۳۵ از آمریکا نیستیم. «رجب طیب اردوغان» پس از نشست نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه در آنکارا درباره عدم تحویل جنگنده‌های اف – ۳۵ با اشاره به این که تصمیم گیرنده در این باره، شخص رئیس‌ جمهوری آمریکا است نه کنگره، تصریح کرد: آقای ترامپ در جریان نشست بروکسل دست‌ خطی به من نشان داد و تاکید کرد: چنین مساله‌ای هرگز در میان نخواهد بود.

خبرگزاری فارس:  روزنامه روسی اعلام کرد برای ساخت خط لوله گاز «ترکمنستان- جمهوری آذربایجان» از طریق بستر دریای خزر رضایت همه کشورهایی که به این دریا دسترسی دارند، ضروری است. به گزارش خبرگزاری فارس ، روزنامه «کامرسنت» روسیه با استناد به سخنان برخی مقامات ذیربط روسی مدعی شد برای ساخت خط لوله گاز «ترکمنستان- جمهوری آذربایجان» از طریق بستر دریای خزر رضایت همه کشورهای که به این دریا دسترسی دارند ضروری است. خط لوله «ترانس خزر» امکان انتقال گاز ترکمنستان به اروپا با دور زدن روسیه از طریق خاک جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه را فراهم می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *