جدیدترین مطالب

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی سفر بلینکن به چین پس از تصویب قانون جنجالی/ مشکلاتی که در روابط واشنگتن ـ پکن ریشه دوانده است

چین سالهاست که تلاش دارد هژمونی آمریکا را به چالش بکشد و خود به ابرقدرت شماره یک دنیا بدل شود و همین آمریکا را بسیار هراسان کرده است. در طی این سالها آمریکا پیوسته سعی کرده است در قبال چین دست به عصا حرکت کند و از تقابل جدی با این کشور پرهیز کند اما پس از حدود سه دهه، استراتژی تعامل با چین را کنار گذاشت و استراتژی تقابل را در برابر این کشور انتخاب کرد. 

شهادت دو جوان فلسطینی در کرانه باختری

تهران-ایرنا-منابع خبری بامداد شنبه از ادامه جنایت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی خبر داده و اعلام کردند که دو جوان دیگر فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به شهادت رسیدند.

روز 204 طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا

حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به بندر حیفای اشغالی، عملیات ضد آمریکایی و ضد انگلیسی ارتش یمن در دریای سرخ و تأیید این عملیات از سوی «سنتکام» آمریکا و بمباران مناطق مختلف غزه با بیش از 10 شهید از مهمترین تحولات بامداد روز 204 طوفان الاقصی است.

هلند ازسرگیری کمک به آنروا را مشروط کرد

تهران- ایرنا- دولت هلند جمعه اعلام کرد، در صورتی که آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا پیشنهادها برای تقویت بی‌طرفی خود را اجرا کند، ازسرگیری کمک‌ها به این نهاد را بررسی می‌کند.

Loading

رسانه‌ها؛ شکست سنگین سوسیالیست ها در انتخابات اسپانیا و…

۱۴۰۲/۰۳/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: شکست حزب حاکم در انتخابات محلی و منطقه‌ای اسپانیا و انحلال پارلمان، ادامه اعتراضات صرب‌تبارهای شمال کوزوو، خروج رسمی  روسیه از پیمان نیروهای مسلح اروپا ، ارائه لایحه تحریم ۵۰ ساله ایران توسط زلنسکی، اعتراف تلویحی اوکراین به دست داشتن در انفجار پل کریمه، آفریقای مرکزی خواهان استقرار پایگاه نظامی روسیه ، آماده باش ژاپن در پی اعلام پرتاب موشک ماهواره بر کره شمالی، دستور وزیر دفاع ژاپن برای انهدام هرگونه موشک بالستیک احتمالی در حریم هوایی کشور، سفر مادورو به برزیل پس از ۸ سال، انتخاب رجب طیب اردوغان به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور ترکیه، واکنش های جهانی به انتخاب دوباره اردوغان، سفر  مشاور امنیتی ملی عراق به ایران، کاهش شدید ذخایر ارزی عربستان سعودی، طرح جدید رژیم اشغالگر قدس برای تصرف زمین‌های فلسطینیان، سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به اروپای مرکزی، هشدار سازمان ملل درباره خطر گرسنگی در سودان، هائیتی، بورکینافاسو و مالی و ادامه فعالیتهای فضایی چین و اعزام گروه‌ فضانوردان شن‌جوئو 16 به فضا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: نخست وزیر اسپانیا در واکنش به نتایج نامطلوب حزب سوسیالیست در انتخابات محلی و منطقه‌ای دیروز  از انحلال پارلمان و برگزاری زودتر از موعد انتخابات عمومی در ۲۳ ژوئیه (یکم مرداد) خبر داد. پس از شب انتخاباتی غم‌انگیز اسپانیا برای حزب سوسیالیست (Partido Socialista/ PSOE)، پدرو سانچز (Pedro Sánchez) نخست وزیر اسپانیا تصمیم گرفت تا به منظور جلوگیری از روند فرسایشی ماه‌های آتی در تقابل با جناح راستی که پس از پیروزی چشمگیر انتخابات دیروز، جسورانه‌تر رفتار خواهد کرد، انتخابات عمومی را که انتظار می‌رفت در ماه دسامبر برگزار شود، زودتر از موعد برگزار کند. هیئت وزیران اسپانیا امروز به این تصمیم شکل قانونی خواهد داد.

یورونیوز: اعتراضات صرب‌تبارهای شمال کوزوو ادامه دارد و ناتو خطاب به پریشتینا هشدار داد؛ از تنش‌ با بلگراد بکاهد. پس از اینکه هفته گذشته تعدادی از شهردارهای تازه انتخاب‌شده‌ آلبانیایی‌تبار در شمال کوزوو با کمک نیروهای پلیس وارد ساختمان‌های شهرداری شدند، صرب‌تبارهای این منطقه بار دیگر روز دوشنبه به خیابان‌ها آمدند و تلاش کردند این ساختمان‌های دولتی را به تصرف خود درآورند. در ادامه اعتراضات در شمال کوزوو، پلیس و نیروهای تحت رهبری ناتو همچنان در حال محافظت از دفاتر شهرداری‌ها دیده می‌شوند.در انتخابات جنجالی شهرداری‌ها که عمدتا توسط صرب‌ها بایکوت شده بود، فقط نمایندگان آلبانیایی‌تبار یا دیگر اقلیت‌های کوچکتر در پست‌های شهرداری و شوراهای محلی انتخاب شدند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز یکشنبه از پریشتینا (پایتخت کوزوو) خواست تا تنش‌ها با صربستان را کاهش دهد.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور روسیه با امضای قانونی رسماً کشورش را از پیمان نیروهای مسلح متعارف اروپا خارج کرد.«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز (دوشنبه) قانون خروج این کشور از پیمان نیروهای مسلح متعارف اروپا را امضا کرد.سند مربوط به خروج رسمی روسیه از پیمان نیروهای مسلح متعارف اروپا در درگاه رسمی اینترنتی اطلاعات حقوقی کرملین منتشر شده است.این معاهده در سال ۱۹۹۰ در پاریس امضا شد و در سال ۱۹۹۹ نسخه به‌روزشده آن در نشست سران کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در استانبول امضا شد. نسخه اصلاح‌شده‌ای از این معاهده نیز توسط چهار کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان و اوکراین تصویب گردید.در سال ۲۰۰۷، روسیه مشارکت خود در معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا را «تا زمانی که کشورهای ناتو موافقتنامه سازگاری را تصویب کنند و اجرای این سند را با حسن نیت آغاز نمایند» به حالت تعلیق درآورده بود.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری اوکراین با ارائه لایحه‌ای به پارلمان این کشور خواستار تحریم ۵۰ ساله ایران شده است. در صورت تصویب این لایحه، تجارت تجهیزات نظامی و کالاهایی که کارکرد دوگانه دارند، ممنوع شده، تعهدات اقتصادی و مالی اوکراین به ایران لغو و و از خروج سرمایه از این کشور به مقصد ایران ممانعت خواهد شد. این لایحه همچنین خواستار ممنوعیت انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری در ایران می‌شود. این لایحه در حال حاضر به تصویب شورای امنیت ملی اوکراین رسیده است و انتظار می‌رود پارلمان این کشور نیز از آن حمایت کند.

دویچه وله: واسیلی مالیوک، رئیس سرویس امنیتی‌اطلاعاتی اوکراین در مصاحبه‌ای با دیمیترو کومارف، روزنامه‌نگار اوکراینی که در یوتیوب منتشر شده، به طور تلویحی به مشارکت کی‌یف در این انفجار اذعان داشت.در اکتبر سال ۲۰۲۲ میلادی بود که انفجار بمبی باعث تخریب پل کریمه شد. اوکراین تا کنون رسما مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است، دست کم تا کنون. رئیس سرویس اطلاعاتی اوکراین حال به نقش کی‌یف در این رویداد اذعان کرده است. مالیوک بدون ذکر جزییاتی دقیق در این رابطه گفت: با توجه به اینکه پل کریمه مسیری لجستیکی بود و باید مختل می‌شد، اقدمات مشخصی در این رابطه اتخاذ شد.

اسپوتنیک روسیه: سفیر جمهوری آفریقای مرکزی از تمایل کشور خود جهت استقرار پایگاه نظامی روسیه در این کشور سخن گفت. لئون دودونو پوناگازا، سفیر جمهوری آفریقای مرکزی در مسکو اظهار داشت که جمهوری آفریقای مرکزی به استقرار یک پایگاه نظامی روسیه در خاک خود علاقمند است. وی گفت که پنج تا ده هزار سرباز روسی می توانند در چنین پایگاهی مستقر شوند. همزمان، این دیپلمات ابراز عقیده کرد که در صورت لزوم می توان از این سربازان در کشورهای دیگر استفاده کرد. دودونو پوناگازا خاطرنشان کرد که حضور مربیان نظامی روسی در کشور وی می‌تواند باعث تقویت توان رزمی ارتش شود.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت دفاع ژاپن به نیرو‌های دفاع هوایی دستور داد: هرگونه موشک بالستیک تایید شده‌ای که در حال فرود آمدن در مناطق سرزمینی این کشور است‏، باید ساقط شود.ژاپن در واکنش به برنامه پرتاب ماهواره کره شمالی در هفته‌های آینده اعلام کرد خود را برای این اقدام آماده می‌کند. ژاپن اعلام کرد خود را برای آنچه که پیونگ یانگ پرتاب ماهواره به فضا می‌نامد آماده می‌کند. توکیو معتقد است ممکن است کره شمالی یک موشک بالستیک را به فضا پرتاب کند.

ان. اچ.کی ژاپن: هامادا یاسوکازو، وزیر دفاع ژاپن، به نیروهای دفاع از خود این کشور دستور داده است که هر موشک بالستیکی که وارد حریم هوایی ژاپن می‌شود را منهدم و ساقط کنند.هامادا این دستور را روز دوشنبه بعد از آن صادر کرد که کره شمالی از برنامه این کشور برای پرتاب آنچه که آن ماهواره مصنوعی می‌نامد خبر داد. قرار است این پرتاب در بازه زمانی بین روزهای ۳۱ ماه مه و ۱۱ ماه ‍ژوئن صورت گیرد.

خبرگزاری مهر : رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از سال‌ها تنش بین این کشور و برزیل، طی یک سفر رسمی وارد پایتخت برزیل شد.«نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا امروز دوشنبه پس از هشت سال طی یک سفر رسمی برای نخستین بار وارد کشور برزیل شد.رئیس‌جمهور ونزوئلا برای شرکت در نشست سران آمریکای جنوبی به برزیل سفر کرده است.آخرین باری که مادورو به برزیل سفر کرد سال ۲۰۱۵ و برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «دیلما روسف»، رئیس‌جمهور اسبق برزیل، بود.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان؛ سیزدهمین رئیس جمهور ترکیه شد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و رئیس حزب عدالت و توسعه 52 درصد و رقیب وی کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب جمهوری خواه خلق 47 درصد آراء را کسب کرد.

آناتولی  ترکیه:  رهبران کشورهای جهان و روسای برخی سازمان‌های بین‌المللی پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را به وی تبریک گفتند. رهبران کشورهای جهان از جمله قطر٬ آلمان٬‌آمریکا و انگلستان و روسای برخی سازمان‌های بین‌المللی پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را به وی تبریک گفتند. ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان طی توئیتی به زبان‌های انگلیسی و ترکی، پیروزی قاطعانه رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به وی تبریک گفت. شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان طی توئیتی، موفقیت رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را به وی تبریک گفت. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را به او تبریک گفت. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز طی پیامی پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفت.

ایران پرس: «قاسم الاعرجی» مشاور امنیتی ملی عراق امروز عازم ایران شده است تا موضوعات امنیتی را با مقامات کشورمان مورد رایزنی قرار دهد. دفتر الاعرجی در بیانیه‌ای اعلام کرد: به دستور «محمد شیاع السودانی» فرمانده کل نیروهای مسلح، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق در راس هیئتی رهسپار ایران شده است. در این بیانیه محور رایزنی الاعرجی در تهران، بحث تامین مرزهای عراق و ایران عنوان شده است.

خبرگزاری تسنیم:  منابع رسانه‌ای از کاهش شدید دارایی‌های  ذخیره خارجی عربستان سعودی در ماه آوریل خبر دادند. دارایی‌های  ذخیره خارجی عربستان سعودی در ماه آوریل به 410 میلیارد دلار کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از ژانویه 2010 است.بر اساس گزارش بانک مرکزی عربستان سعودی در روز یکشنبه، دارایی‌های ذخیره خارجی عربستان سعودی  به 1.538 تریلیون ریال (410 میلیارد دلار) کاهش یافت و این درحالی است  عربستان انتظار داشت که بودجه امسال برای دومین بار پس از مازاد سال گذشته به مازاد سالانه دست یابد. این پنجمین ماه متوالی است که ذخایر ارزی عربستان سعودی  کاهش می‌یابد.

الکوثرفارسی:  دولت رژیم صهیونیستی قانونی برای تصرف بخش‌های زیادی از زمین‌های فلسطینیان در کرانه باختری و قدس اشغالی تصویب کرد. کمیسیون قانوگذاری کابینه رژیم اشغالگر اسرائیل قانون سیطره بر هزاران دونم (هر دونم تقریبا هزار متر مربع) از زمین‌های کرانه باختری را به بهانه این که مناطق ملی اسرائیل هستند و فلسطینیان حق نزدیک شدن به آنجا را ندارند، تصویب کرد.رژیم اشغالگرقدس به بهانه این که برخی زمین ها، مناطق قومی اسرائیل هستند، هزاران دونم از زمین‌های فلسطینیان را در کرانه باختری و قدس اشغالی تحت سیطره خود در می‌آورد. کمیسیون قانونگذاری دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی قانونی را به تصویب رساند که برای تصویب در اختیار کنست قرار می‌گیرد و به احتمال قوی تصویب خواهد شد. بر اساس این قانون، هزاران دونم از زمین‌های فلسطینیان مشمول این قانون می‌شود و اسرائیل حق دارد با این زمین‌ها به عنوان زمین‌های ملی اسرائیل رفتار کند و بر این اساس فلسطینیان حق نزدیک شدن به این زمین‌ها را ندارند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تور خود به اروپای مرکزی را آغاز کرده و قرار است در این سفرها با مسؤولان دولتی اتریش، مجارستان، اسلواکی و کرواسی دیدار کند.الی کوهن، اولین وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خواهد بود که در نشست ویژه وزرای خارجه مجمع اسلاوکوف (شامل اسلواکی، اتریش و جمهوری چک) با اسرائیل شرکت می‌کند.این هفتمین سفر کوهن به اروپا از زمان روی کار آمدن در اواخر سال گذشته است که در چارچوب تلاش‌های سیاسی برای تقویت روابط با اتحادیه اروپا، کشورهای این قاره و تعمیق روابط با کشورهای حامی اسرائیل در اتحادیه انجام می‌شود.

العالم فارسی: چهار کشور سودان، هائیتی، بورکینافاسو و مالی در بالاترین سطح هشدار غذایی به افغانستان، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن می‌پیوندند. دو آژانس سازمان ملل روز دوشنبه نسبت به افزایش شرایط اضطراری غذایی از جمله گرسنگی در سودان به دلیل تشدید درگیری، و در هائیتی، بورکینافاسو و مالی به دلیل محدودیت رفت و آمد افراد و کالاها هشدار دادند.این چهار کشور در بالاترین سطح هشدار به افغانستان، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن می‌پیوندند و جوامع آنها در حال حاضر با گرسنگی مواجه شده‌اند یا پیش‌بینی می‌شود با خطر سقوط «به سوی شرایط فاجعه‌بار» روبرو شوند.

رادیو چین: گروه‌ فضانوردان شن‌جوئو 16 چین به فضا می روند. طبق گزارش دفتر مهندسی برنامه فضاپیماهای سرنشین دار چین، گروه‌ فضانوردان شن‌جوئو 16 متشکل از سه فضانورد، «جینگ هایی پنگ» فرمانده ، «جو یانگ جو» مهندس پرواز هوافضا، و «گوی های چائو» متخصص محموله های آزمایشگاهی است و برای اولین بار سومین دسته از فضانوردان چین ماموریت پروازی خود را یکی پس از دیگری انجام می‌دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *