أحدث المقالات

دیدار وزیر خارجه کشورمان با گوترش

حسین  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها و ملاقات‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد. 

Loading

رسانه‌ها؛ نشست کشورهای شمال اروپا برای تقویت بازدارندگی ناتو و…

۱۴۰۲/۰۳/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: برگزاری نشست وزیران دفاع کشورهای شمال اروپا در لهستان، مخالفت مجدد مجارستان با تحریم‌های ضدروسی اروپا، اعلام زمان پیوستن سوئد به ناتو،واکنش روسیه به سخنان سالیوان در باره حمله به کریمه، درخواست رئیس جمهور برزیل برای برقراری آتش‌بس بین روسیه و اوکراین، ناکامی احزاب یونان برای تشکیل دولت، اعتراضات در پاپوآ گینه‌نو به امضای پیمان دفاعی با آمریکا، سردتر شدن روابط چین و انگلیس پس از نشست جی ۷، واکنش چین به جوسازی ها در مورد تایوان، اظهارات وزیر خارجه طالبان درباره توافقنامه حقآبه با ایران، رزمایش تاکتیکی نیروی دریایی جمهوری آذربایجان در دریای خزر، شکایت ارمنستان از جمهوری آذربایجان به دیوان لاهه، افزایش تدابیر امنیتی ترکیه در مرز ایران و سوریه، نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تدارک اتحادیه اروپا برای دشمنی تازه با ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیران دفاع و مقام‌های دفاعی ارشد ۱۲ کشور حوزه شمال اروپا امروز (دوشنبه) در لهستان با تشکیل نشستی به بحث درباره تقویت بازدارندگی و امنیت در جبهه شرقی ناتو و همچنین مواضع دفاعی اوکراین درآستانه اجلاس اصلی سران اعضای این ائتلاف می‌پردازند. نشست این مقامات در محل تاسیسات نظامی “لگیونووو” در نزدیکی شهر ورشو در چارچوب به اصطلاح “گروه شمالی” – یک گروه مخصوص تهیه ابتکار عمل‌های امنیتی برای اعضای ناتو و اتحادیه اروپا – برگزار می‌شود. “گروه شمالی” در سال ۲۰۱۰ به ابتکار بریتانیا تشکیل شده و شامل کشورهای هلند، آلمان، دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ، سوئد، لهستان و سه کشور حوزه بالتیک می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: وزیر خارجه مجارستان در حاشیه کنفرانس کشورهای اروپایی در بروکسل گفت که کشورش با هر گونه تحریم علیه همکاری با روسیه مخالفت خواهد کرد. پیتر سیجارتو روز دوشنبه افزود که کشورش با هرگونه تحریم اتحادیه اروپا که همکاری با روسیه را در زمینه انرژی هسته‌ای محدود کند، مخالفت خواهد کرد.وی افزود: با وجود فشار کشورهای اروپایی برای قطع رابطه با روسیه همچنان با هرگونه تصمیم و تحریم اتحادیه اروپا در این زمینه مخالف هستیم چون این مسئله به امنیت انرژی مجارستان مربوط می‌شود.

خبرگزاری ایلنا:  نخست‌وزیر فنلاند از زمان احتمالی پیوستن سوئد به پیمان نظامی ناتو خبر داد. «یوناس گار استور» نخست‌وزیر نروژ امروز -دوشنبه- ‌گفت: «نشست ناتو در ماه ژوئیه باید تاییدیه سوئد را برای عضویت در این سازمان بدهد. سوئد به همراه فنلاند به دنبال عضویت در ناتو بودند و فنلاند در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۲۳ طی یک نشست برنامه‌ریزی‌شده رسما به عضویت ناتو درآمد.

اسپوتنیک روسیه: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اظهارات سالیوان در مورد حمله به کریمه واکنش نشان داد و گفت کریمه بخشی از فدراسیون روسیه است، تهدیدهای آمریکا غیرمسئولانه است. سرگئی ریابکوف گفت: کریمه بخشی از فدراسیون روسیه است، تهدیدهای ایالات متحده برای حمله به آنجا اقدامی غیرمسئولانه است، روسیه راهی برای جلوگیری از آن پیدا خواهد کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، خواستار انجام مذاکرات برای برقراری آتش‌بس بین روسیه و اوکراین شده است. رئیس‌جمهور برزیل روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در هیروشیما این اظهارات را ابراز کرد. او به عنوان رهبری از یک کشور متعلق به جهان جنوب در نشست سران گروه ۷ شرکت کرده بود. اصطلاح جهان جنوب به کشورهای دارای اقتصاد نوظهور و کشورهای درحال توسعه اطلاق می‌شود. لولا گفت به نظرش واضح است که ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، روسای جمهور روسیه و اوکراین، اعتقادی به لزوم انجام مذاکرات صلح ندارند. با این وجود لولا گفت اگر مذاکرات صورت نگیرد این جنگ مدت زمان بیشتری به طول خواهد انجامید.

خبرگزاری صدا و سیما:  در انتخابات سراسری پارلمانی یونان، هیچ کدام از احزاب رقیب حائز شرایط تشکیل دولت نشده و انتخابات برای تعیین سرنوشت دولت آینده این کشور به دور دوم کشیده شد. مردم یونان روز گذشته برای انتخاب ۳۰۰ نماینده مجلس از داوطلبان ۲۷ حزب، ۸ ائتلاف و یک نامزد مستقل روز گذشته پای صندوق‌های رای رفتند. بنا به نتایج انتخابات، حزب دمکراسی نوین به رهبری کریاکاس میچوتاکیس ۴۰/۸ و حزب چپگرای سیریزا به رهبری آلکسیس چیپراس ۲۰/۰۵ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.شمار افراد واجد شرایط رای دهی ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار و میزان مشارکت مردمی در این انتخابات ۶۰ درصد اعلام شده است.این بالاترین درصد مشارکت مردمی انتخابات یونان در ۱۵ سال گذشته محسوب می‌شود.

خبرگزاری مهر : مردم پاپوآ گینه‌نو در واکنش به امضا پیمان دفاعی این کشور با آمریکا، دست به اعتراض زدند. امضا پیمان دفاعی مشترک با آمریکا، اعتراضاتی را در پاپوآ گینه‌نو به همراه داشت.پاپوآ گینه‌نو امروز دوشنبه شاهد موجی از اعتراضات نسبت به پیمان دفاعی مشترک این کشور با آمریکا است.پیمان مورد بحث که، جزئیات آن هنوز مشخص نیست، در نشستی به امضای «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «جیمز مارابه» نخست وزیر پاپوآ گینه نو، رسید.

خبرگزاری تسنیم:  اظهارات ضد چینی “ریشی سوناک”، نخست وزیر انگلیس در حاشیه اجلاس اخیر “جی ۷ ” خشم مقامات چینی را برانگیخته و منجر به سردتر شدن روابط این دو کشور شده است.”ریشی سوناک”، نخست وزیر بریتانیا اخیرا با اظهاراتی باعث نارضایتی رهبری چین شده است. سوناک در حاشیه اجلاس سران جی 7 چین را “بزرگترین چالش” برای امنیت و رفاه جهانی توصیف کرد که این اظهارات منجر به ناراحتی های دیپلماتیک شد. به این ترتیب روابط چین و بریتانیا پس از اجلاس سران گروه 7 در ژاپن سردتر شده است. سفارت چین در بریتانیا، در واکنش به اظهارات ریشی سوناک، نخست وزیراین کشور در روز یکشنبه، از دولت لندن خواست تا از تهمت زدن و افترا به چین دست بردارد تا از آسیب بیشتر به روابط چین و بریتانیا جلوگیری کند.نخست وزیر بریتانیا اخیرا قاطعانه هشدار داده بود که چین یک تهدید فزاینده برای نظم بین‌المللی است.

رادیو چین:  نماینده چین اعلام کرد: جوسازی در مورد تایوان خریداری ندارد. کنفرانس جهانی بهداشت امروز دوشنبه تصمیم گرفت قرار دادن طرح پیشنهادی درباره دعوت از تایوان به عنوان ناظر برای حضور در کنفرانس جهانی بهداشت در دستور کار این کنفرانس را رد کند. چن شو، سفیر چین در مقر سازمان ملل و سایر سازمانهای بین المللی در ژنو در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو و تلویزیون مرکزی چین خاطر نشان کرد که کنفرانس جهانی بهداشت هفت سال متوالی است که طرح پیشنهادی مربوط به تایوان را رد می کند و این اقدام کاملا ثابت کرده است که اصل چین واحد مورد حمایت عمومی جامعه جهانی قرار گرفته و یک روند حتمی و خواست مردم است و همچنین باردیگر ثابت کرده است که جوسازی مسائل مربوط به تایوان در کنفرانس جهانی بهداشت راه به جایی نخواهد برد و  خریداری ندارد.

الکوثرفارسی:   وزیر خارجه طالبان تاکید کرد : به توافقنامه حقآبه با ایران متعهدیم. «امیرخان متقی» در اظهاراتی گفت: امارات اسلامی افغانستان به موافقتنامه سال 1351 میان دو کشور متعهد است، اما تهران باید درخواست خود را مطابق با این توافق میان دو کشور تنظیم کند. وی امروز (دوشنبه 1 خرداد) در مراسمی گفت: امارات اسلامی افغانستان به موافقتنامه سال 1351 میان دو کشور متعهد است. اما خشکسالی که در افغانستان وجود دارد نیز باید در نظر گرفته شود. وزیر خارجه طالبان خطاب به مقامات ایران گفت: مقامات تهران باید درخواست خود را مطابق با موافقتنامه میان دو کشور تنظیم کرده و ملاک قضاوت باید مبتنی بر موارد مندرج در این بندنامه باشد.

خبرگزاری فارس: نیروی دریایی جمهوری آذربایجان از برگزاری رزمایشی با هدف دفاع از زیر ساخت‌های خود در بخشی از دریای خزر متعلق به این کشور خبر داد. جمهوری آذربایجان  هر ساله رزمایش‌هایی را در دریای خزر برگزار می‌کند که هدف آن افزایش مهارت رزمی نیروها و حفاظت از زیرساخت‌های انرژی این کشور در دریای خزر است.

ایران پرس:  نماینده ارمنستان در امور حقوقی بین‌المللی از طرح شکایت ایروان از جمهوری آذربایجان در دیوان بین المللی دادگستری(لاهه) در ارتباط با ایجاد ایست و بازرسی باکو در کریدور لاچین خبر داد. جمهوری آذربایجان از دسامبر ۲۰۲۲ گذرگاه لاچین که منطقه قره باغ را به ارمنستان متصل می‌کند، مسدود کرد. ایروان در این مورد گفته است که باکو با این کار به دنبال نسل کشی ارمنی‌ها در منطقه قره باغ است. «یگیشه کارکسیان» در مصاحبه با تلویزیون عمومی ارمنستان افزود: به دنبال استقرار ایست و بازرسی جمهوری آذربایجان در جاده ارمنستان-قره باغ ایروان برای دومین بار به دیوان بین‌المللی دادگستری در این خصوص شکایت کرد.

آناتولی  ترکیه:  وزیرامورخارجه ترکیه تاکید کرد که تدابیر امنیتی در مرز ایران و سوریه برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی اتخاذ می‌شوند. مولود چاووش‌اوغلو طی اظهاراتی در ارتباط با تدابیر امنیتی در مرز ایران و سوریه برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی گفت: تدابیر لازم اتخاذ می‌شوند ولی باید فراموش نکرد که سه طرف ترکیه به دریا منتهی می‌شود. چاووش‌اوغلو در این زمینه گفت: به دلیل جنگ داخلی از سوریه مهاجران به ترکیه آمدند، همچنین از افغانستان نیز به همین شکل از طریق ایران آمدند. شمار زیادی از افغان‌ها را به کشورشان بازگرداندیم این روند در دوره طالبان نیز ادامه دارد.

یورونیوز:  جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ۲۲ مه (۱ خرداد) گفت بسته جدیدی از تحریم‌های حقوق بشری علیه مقامات جمهوری اسلامی وضع می شود. در پی صحبت‌های بورل و پس از جلسه نوبت صبح وزیران خارجه اتحادیه اروپا، دو نهاد و پنج فرد ایرانی در سیاهه تحریم‌های اروپا قرار گرفتند. آقای بورل در آستانه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گفته بود: «ما بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران را به دلیل نقض حقوق بشر تصویب خواهیم کرد. به یاد داشته باشید که سه نفر اعدام شده‌اند و ما این بسته جدید تحریم را تصویب می‌کنیم.»

العالم فارسی: «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان مدعی شد که اتحادیه اروپا روز دوشنبه (امروز) درباره اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران تصمیم‌گیری ‌می‌کند.آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان در آستانه برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مدعی شد که آنها در نشست امروز دوشنبه برای اعمال تحریم جدید علیه ایران تصمیم‌گیری خواهند کرد.این مقام ارشد آلمانی همچنین ادعا کرد که اتحادیه اروپا تعداد بیشتری از پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *