جدیدترین مطالب

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

چرایی سنگ‌اندازی واشنگتن در مسیر عضویت فلسطین در سازمان ملل/ وتوی آمریکا چه معنایی داشت؟

آمریکا هرچند بعد از دهه ۹۰ همزمان با سلسله مذاکرات بین اعراب و اسرائیل تلاش کرده بود که خود را به عنوان میانجی صادق معرفی کند اما امروز کاملا روشن است که از یک طرف نه کشورهای عربی و فلسطین این موضع آمریکا را قبول کرده اند و نه آمریکا بنا دارد تا این نقش به اصطلاح میانجیگرانه را بدون اطمینان از جلب نظر اسرائیل انجام دهد. بنابر این سیاست امریکائی ها در قبال طرح دو کشوری و مبنای این کشور در پیگیری این طرح بدون توجه به تفسیر اسرائیل از این مسئله نیست.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

رسانه‌ها ؛ مخالفت گروه هفت با نظامی گری چین در منطقه و…

۱۴۰۲/۰۲/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تاکید رهبران گروه هفت بر مخالفت با نظامی‌گری چین در منطقه و تمایل برای روابط سازنده با پکن، تاکید رئیس تایوان بر حفظ وضع موجود با چین، بسته کمک نظامی 375 میلیون دلاری جدید آمریکا برای اوکراین، واکنش مسکو به ارسال «اف-۱۶» به اوکراین، رد مذاکره با اوکراین از سوی روسیه، تعهد  گروه هفت به گسترش تحریم‌ها علیه روسیه، توافق کره جنوبی و هند در زمینه دفاعی و فناوری‌های پیشرفته، برگزاری اجلاس سران کشورهای عربی در جده، دیدار رئیس هیئت اماراتی با رئيس جمهور سوريه ، خشم رژیم صهیونیستی از دولت‌های عربی در جلسه ویژه کابینه نتانیاهو، سفر فرماندهان نیروی دریایی آمریکا، بریتانیا و فرانسه به تنگه هرمز، طرح چین برای کاهش فقر علمی و فنی  در کشورهای آسیای مرکزی، اذعان سناتورهای آمریکایی به شکست جنگ ترکیبی علیه ایران،نگاهی به تحولات سودان، آغاز رای‌گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در کشورهای خارجی و  توافق دولت آلمان بر سر اصلاح قانون مهاجرت از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا:  رهبران گروه هفت امروز شنبه  بر مخالفت با نظامی‌گری چین در منطقه اقیانوسیه و تمایل برای روابط سازنده با پکن تاکید کردند. رهبران کشورهای گروه هفت امروز -شنبه- در نشست هیروشیما تاکید کردند که با فعالیت‌های نظامی‌سازی چین در منطقه اقیانوسیه مخالف اما در عین حال خواهان برقراری روابط سازنده و پایدار با پکن هستند. رهبران گروه هفت در این بیانیه از پکن خواستند تا روسیه را برای توقف تجاوز نظامی خود تحت فشار قرار دهد و فورا به صورت کامل و بدون قید و شرط نیروهای خود را از اوکراین خارج کند. «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین امروز وارد شهر هیروشیما شد تا با رهبران گروه هفت برای جذب حمایت آنها در برابر روسیه دیدار کند.

خبرگزاری مهر : رئیس جزیره تایوان مدعی شد که این جزیره نسبت به حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان متعهد بوده و جنگ «گزینه آنها نیست.» تسای اینگ‌ون، رئیس جزیره خودمختار تایوان با اشاره به تعهد این جزیره به حفظ صلح و ثبات در این جزیره پرتنش، مدعی شد که جنگ با چین، گزینه روی میز این جزیره نیست. تسای که همواره تایوان را بخشی منفک از چین می‌داند، گفت که در دوران ریاست وی بر این جزیره، ساکنان و شهروندان تایوان «اراده این جزیره برای دفاع از خود را به نمایش گذاشتند.» وی در آخرین روز از ریاست هفت ساله‌اش بر جزیره تایوان، مدعی شد: در بحبوحه حملات مدنی و تهدیدهای چین، مردم تایوان آرام و منطقی بوده‌اند نه پرخاشگر و تحریک‌کننده.

خبرگزاری تسنیم:  روزنامه “پولیتیکو” امروز گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده قصد دارد بسته کمک نظامی 375 میلیون دلاری جدیدی را برای اوکراین اعلام کند. به گفته منابع خبری این روزنامه، از جمله در سطوح عالی رتبه، بایدن پس از دیدار خود با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در شهر هیروشیمای ژاپن، جایی که نشست سران گروه هفت (از تاریخ 19 تا 21 ماه مه/ 29 الی 31 اردیبهشت) در حال برگزاری است، این مسئله را اعلام خواهد کرد. طبق اطلاعات این نشریه، “این بسته شامل گلوله‌های توپخانه، خودروهای زرهی و سلاح‌های ضدتانک خواهد بود، “تسلیحاتی که ایالات متحده و متحدانش در گذشته نیز در اختیار کی‌یف قرار داده بودند”. همچنین مهمات مضاعفی برای سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه HIMARS آمریکایی به اوکراین ارائه خواهد کرد.این روزنامه یادآور شده، همراه با تحویل احتمالی جت‌های جنگنده F-16 به کی‌یف، که ممکن است ایالات متحده نیز در جریان اجلاس گروه 7 به آن چراغ سبز نشان دهد، بسته کمکی جدید نمایشی از حمایت واشنگتن از اوکراین در اجرای عملیات ضدحمله بهاری خواهد بود.

خبرگزاری فارس: معاون وزیر خارجه روسیه به کشورهای غربی درباره پیامدهای ارائه جت‌های جنگنده‌ «اف-۱۶» به اوکراین هشدار داد. «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه شنبه (۲۰ مه) هشدار داد کشورهای غربی در صورت تامین جت‌های جنگنده‌ «اف-۱۶» برای اوکراین، با «خطرات بزرگی» مواجه خواهند شد. او این هشدار را در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای ارائه این جنگنده‌ها به اوکراین که خواستار دریافت آن از کشورهای ناتو است، بیان کرد.

اسپوتنیک روسیه:  دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: روسیه در مورد اوکراین و حتی شرایط برقرای صلح پس از جنگ را تنها می تواند با واشنگتن مذاکره کند. دیمیتری مدودف گفت: روسیه در مورد اوکراین و حتی شرایط برقرای صلح پس از جنگ را فقط می تواند واشنگتن مذاکره کند، اما از آنجایی که صحبت در مورد آن خیلی زود است، اکنون نیازی به مذاکره نیست. مدودف در کانال تلگرامی خود به اظهارات اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا مبنی بر لزوم رد مذاکرات صلح با شرایط مساوی بین روسیه و اوکراین پرداخت و اظهار داشت: سخت است با یک متخصص زنان که تظاهر به رهبری اتحادیه اروپا می کند مخالفت کنم. این خانم گفت که مذاکرات بین روسیه و اوکراین در شرایط مساوی باید انجام شود. البته که اینطور است. چگونه می توان با یک کشور نازی که در حالت نیمه جان تحت کنترل خارجی قرار دارد، مذاکرات مساوی انجام داد؟

ان. اچ.کی ژاپن:  رهبران گروه هفت روز جمعه اعلام کردند که تحریم‌ها علیه روسیه را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای برقراری صلح پایدار در اوکراین گسترش خواهند داد. آنها پس از اولین روز نشست خود در هیروشیما بیانیه‌ای در مورد اوکراین صادر کردند. آنها تهاجم روسیه به اوکراین را یک جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی، غیرقابل توجیه و غیرمنطقی خواندند که دسترسی به غذا و انرژی را برای بسیاری از آسیب‌پذیرترین مردم جهان به خطر انداخته است. آنها نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد توسط روسیه را با شدیدترین لحن محکوم کردند.آنها از روسیه خواستند که حملات مداوم خود را متوقف کند و بلافاصله، کامل و بدون قید و شرط نیروها و تجهیزات نظامی خود را از اوکراین خارج کند و افزودند که صلح عادلانه بدون خروج نیروهای نظامی نمی‌تواند محقق شود.

خبرگزاری ایرنا: نخست وزیر هند و رییس جمهور کره جنوبی به عنوان مهمانان ویژه گروه ۷ در اجلاس هیروشیما، برای پیشبرد همکاری در زمینه دفاعی و فناوری‌های پیشرفته، توافق کردند.دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی و «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند، روز شنبه برای پیشبرد همکاری در زمینه دفاع و فناوری های پیشرفته توافق کردند.

آناتولی  ترکیه:  اجلاس سران کشورهای عربی با میزبانی عربستان سعودی در جده برگزار شد. در سی و دومین اجلاس سران کشورهای عربی که به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه  حضور داشتند. این نخستین مشارکت اسد در اجلاس رهبران کشورهای عربی از سال 2011 به شمار می‌رود.
خبرگزاری صدا و سیما:
معاون رئیس امارات و بشار اسد درباره روابط دوجانبه بین دمشق و ابوظبی و راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک عربی گفتگو کردند. رئیس هیئت اماراتی شرکت کننده در نشست سران اتحادیه عرب در جده با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.منصور بن زیاد معاون رئیس امارات و بشار اسد در این دیدار، درباره روابط دوجانبه بین دمشق و ابوظبی و راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک عربی گفتگو کردند.

العالم فارسی: بازگشت بشار اسد به نشست سران اتحادیه عرب، خشم و ناامیدی مقامات ارشد رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است. همزمان با حضور مجدد بشار اسد – رئیس‌ جمهور سوریه – در میان سران اتحادیه عرب، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از برگزاری نشست ویژه کابینه برای بررسی این تحول خبر داده و نوشتند حملات صهیونیست‌ها به سوریه ادامه خواهد یافت. وزیر جنگ اسرائیل در نشست یادشده، و در اظهاراتی مضحک، دولت‌های عربی را به «ضعف اخلاقی بی‌سابقه» در قبال بشار اسد متهم کرد. ازسرگیری روابط عربستان و ایران و احتمال نزدیک شدن ترکیه به سوریه نیز تحولات «نگران‌کننده دیگری» برای رژیم صهیونیستی است؛ دو رخدادی که از سوی مقامات صهیونیستی با ناامیدی دنبال می‌شود.

یورونیوز: فرماندهان نیروی دریایی آمریکا، بریتانیا و فرانسه مستقر در خاورمیانه با یک ناو آمریکایی از تنگه هرمز عبور کردند که نشانه‌ای از رویکرد یکپارچه آن‌ها برای باز نگه داشتن این آبره مهم پس از توقیف دو نفتکش از سوی ایران است. در جریان سفر مشترک روز جمعۀ این سه فرماندۀ نیروی دریایی که اقدامی نادر محسوب می‌شود، سه قایق تندروی سپاه نیز برای لحظاتی به ناو جنگی آنها یعنی «یواس‌اس پل همیلتون» نزدیک شدند.در جریان این رویارویی کوتاه، نیروهای سپاه در حالی که کنار مسلسل‌های خود ایستاده بودند از کنار این ناو جنگی که ملوانان آن نیز کنار مسلسل‌هایشان در حال آماده‌باش بودند و ناوچه بریتانیایی «اچ‌ام‌اس لنکستر» عبور کردند.

رادیو چین: شی جین پینگ اعلام کرد : چین یک طرح همکاری ویژه برای کاهش فقر علمی و فنی بین چین و کشورهای آسیای مرکزی تدوین خواهد کرد. رئیس جمهوری خلق چین دیروز ریاست اجلاس سران چین – آسیای مرکزی را در مرکز کنفرانس بین المللی در شهر شی‌آن استان شاآنشی بر عهده گرفت. وی طی سخنرانی اصلی گفت که چین یک طرح همکاری ویژه بین چین و کشورهای آسیای مرکزی برای کاهش فقر علمی و فنی تدوین می کند و “طرح ارتقای فناوری و توانایی فنی چین- آسیای مرکزی” را اجرا خواهد کرد.

الکوثرفارسی: یک سناتور آمریکایی با انتشار بیانیه‌ای از سیاستهای واشنگتن در قبال ایران انتقاد و تاکید کرد، ایالات متحده هیچ سیاست منسجمی علیه جمهوری اسلامی ایران ندارد. به دنبال برگزاری جلسه استماع سنای آمریکا درباره ایران با حضور وزرای دفاع، خارجه و تجارت آمریکا، «جیم ریش» سناتور جمهوریخواه آمریکایی بیانیه‌ای منتشر کرد.ریش در این بیانیه با انتقاد از مواضع دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران گفت: بیش از شش ماه از زمانی که کاخ سفید برجام را مُرده اعلام کرده می‌گذرد و ما هنوز به یک سیاست جامع و کامل درباره ایران نزدیک نشده‌ایم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان معاون و دو دستیار خود در فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور را معرفی کرد. نیروهای مسلح سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان در حکمی یک معاون و دو دستیار جدید خود در فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور را معرفی کرد. طبق این بیانیه، البرهان در حکم خود شمس الدین کباشی ابراهیم شنتو را به عنوان معاون و یاسر عبد الرحمان حسن العطا و ابراهیم جابر ابراهیم کریمه را به عنوان دو دستیار خود معرفی کرد.پیشتر البرهان در حکمی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) را از سمت معاون رئیس شورای حاکمیتی برکنار کرده و در حکم دیگری مالک عقار را به جای او منصوب کرده بود.

ایران پرس: روند رای‌گیری دور دوم انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در کشورهای خارجی و مبادی گمرک امروز (۲۰ می ۲۰۲۳) آغاز شد. بر اساس نتایج نهایی شورای عالی انتخابات ترکیه، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف «جمهور» در دوره اول انتخابت ۴۹.۵۲ درصد و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف «ملت» ۴۴.۸۸ درصد آرا را به دست آوردند.در دور دوم، کاندیدی که اکثریت آرای معتبر را کسب کند، به عنوان سیزدهمین رئیس‌ جمهور ترکیه انتخاب خواهد شد. بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، صندوق‌های رای در ۱۶۷ حوزه در ۱۵۱ نمایندگی در ۷۳ کشور جهان برپا شده است.

دویچه وله: در پی توافق دولت ائتلافی جمهوری فدرال آلمان در زمینه اصلاح قانون مهاجرت، کسب تابعیت آلمان برای مهاجران طبق شرایط ویژه‌ای آسان‌تر خواهد شد. مطابق توافق، حداقل زمان اقامت در آلمان برای این امر به پنج سال کاهش خواهد یافت.اصلاح قانون مهاجرت در آلمان از زمان روی کار آمدن دولت ائتلافی این کشور در دسامبر ۲۰۲۱ در فهرست هدف‌های سیاسی مشترک حزب‌های سوسیال دموکرات‌ (SPD)، سبزها و دموکرات آزاد (FDP) قرار گرفته است.حال این سه حزب پس از مذاکرات طولانی بر سر تدوین طرح اصلاح قانون مهاجرت در آلمان به توافق رسیده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *